Lichtbeeld en mistlicht 96 spec JDM DC2 en RDW

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
JT

Lichtbeeld en mistlicht 96 spec JDM DC2 en RDW

Post by JT »

Ik heb nu een DC2 die ik nog op kenteken moet zetten. Het is een 96 spec met projectors. Nu las ik in een ander topic dat het lichtbeeld van een 96 spec bij de RDW niet zo een probleem zal zijn, maar ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die zo met hun 96 spec door de RDW keuring gewandeld zijn zonder lichten aan te passen?

Daarnaast vroeg ik mij af hoe het zit met mistlichten achter. Wat ik weet:
- Mistlichten moeten in NL óf aan beide kanten zitten óf tussen het midden en links in het geval van 1 mistlicht
- Mistlicht is verplicht vanaf 31dec 97

Daar mijn 96 spec van vóór 31-12-97 is hoef ik geen mistlicht te hebben officieel. Ik hoef er dan ook alleen voor te zorgen dat ik het knopje dat er voor zit binnen onklaar is en dan is daar niks voor aan de hand.

Klopt het bovenstaande over het mistlicht?
LaurenZ

Post by LaurenZ »

Je zou voor de gein eens je lichtbeeld moeten laten controleren bij een garage bedrijf, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Precieze datum vanaf wanneer je mistlicht verplicht is weet ik niet.

Ik heb er ook geen 1 ( 98 spec JDM ) maar ik schroef hem er vlak voor de APK onder aan de linker kant van de auto.

Image
'98 JDM Integra Type-R
Polini

Post by Polini »

Ik ben met mijn 96spec koplampen zo door de keuring gekomen zonder ook maar iets te verstellen of aan te passen. En achter heb ik geen mistlamp nodig (BJ 1996).
Benjdmin

Post by Benjdmin »

Same with the 98spec, moesten gewoon wat lager...
JT

Post by JT »

Mooi dan ga ik direct een afspraak bij de RDW regelen. Want verder moet er niks aangepast worden toch?
Benjdmin

Post by Benjdmin »

Depends, als ze de aftermarket projectors niets vinden gaat ie niet door de keuring.

Reg in UK of direct from Japan?
Voodoo

Post by Voodoo »

Ik moest wel het luchtbeeld aanpassen, maar ik had echt een zeikerd eerste klas!
JT

Post by JT »

Komt uit de UK. Ik heb zelf al het lichtbeeld gezien, aan een kant gaat die iets omlaag (passagier kant), aan de andere kant niet omhoog.
donkeykong

Post by donkeykong »

zoals voodoo zegt, er is altijd kans dat de één kritischer is dan de ander.
Ik zou hem gewoon afstellen zoals de apk regels, als dat kan.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Voor de APK doe ik altijd 1 achteruit rij licht verwisselen voor een rood bolletje en dan de bedrading van het mistlicht omzetten naar die rode bol.
Je hebt dan 1 achteruit rij lamp en 1 mistlamp.
Werkt al jaren goed.
JT

Post by JT »

Ik denk dat ik sowieso niemand verblind. Nog geen een seintje gehad. Hier een pic van mń lichtbeeld, ik moest echt helemaal rechtop met mń haar tegen het dak zo een beetje gaan zitten om uberhaupt de bovengrens van het licht erop te krijgen.

Image

De reden dat ik het vraag is dat ik geen zin heb om voor niks helemaal mijn lichten open te maken om het lichtbeeld te veranderen :)
mr. X

Post by mr. X »

Gaskleppie wrote:Voor de APK doe ik altijd 1 achteruit rij licht verwisselen voor een rood bolletje en dan de bedrading van het mistlicht omzetten naar die rode bol.
Je hebt dan 1 achteruit rij lamp en 1 mistlamp.
Werkt al jaren goed.

Precies, en veel minder werk ook dan een hele lamp eronder hangen als je het mij vraagt. Gewoon ergens van de sloop een oude fitting halen. Rood bolletje erin. Draadje trekken en gewoon door je interieur laten slingeren, schakelaartje er tussen en klaar. Als je dat nou laat liggen tot het jaar erna zit het er binnen 2 minuten in.
JT

Post by JT »

Vanavond eens m'n lampen naar beneden stellen (is wel heel lichtelijk verblinden aan beide kanten van voren) en mistlicht eruit halen en dan morgenochtend eens naar de RDW, eens kijken wat die ervan zegt. Lichtbeeld zag er niet heel raar uit, loopt alleen aan een kant af, maar niet echt op aan de andere kant. Moet je elke betalen voor zo een keuring? Of alleen als die er doorheen komt? Of gewoon eenmalig en dat ze dan de volgende keer alleen de dingen checken die niet goed waren?
donkeykong

Post by donkeykong »

je moet betalen of hij goed of niet goed gekeurd wordt.
wel hoeven ze de volgende keer alleen te checken wat op het vorige moment niet goed was, dus hoeft niet helemaal opnieuw gekeurd.
stelf het gewoon zo af dat ie niet te hoog staat, ik denk dat ie er gewoon door heen komt hoor, no worries
JT

Post by JT »

Ok en ben je dan nog voor de tweede keer geld kwijt? Bij mijn APK adres betaal je namelijk alleen voor de eerste keer, weet niet hoe dat gaat bij de RDW :P

Voor de projectors moet je geloof ik aan een schroef draaien achterop de lamp? 1 schroef voor omhoog/omlaag en een schroef voor opzij?

Nog een vraag: hoe zit het met de BPM, op basis waarvan wordt dat berekend?
JT

Post by JT »

Hoe kan je beter je BPM aangifte doen? Tegenbewijs of volgens de afschrijvingstabel?
mr. X

Post by mr. X »

In jouw geval volgens forfaitaire afschijvingstabellen.

Tegenbewijs regeling is alleen interessant in gevallen waarbij de auto harder in waarde achteruit is gelopen dan de gestandariseerde tabellen. Denk hierbij aan schade.
bastiaan45

Post by bastiaan45 »

je mistlamp hoef je trouwens niet te hebben.

Zet je auto aan een koplampstelmachine, en je weet of het lichtbeeld oke is. Het moet een nagenoeg vlakke lijn zijn.
Op een muur zie je daar geen reet van.
Locked