Even een Vraagje Over de Het nieuwe model Civic.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Even een Vraagje Over de Het nieuwe model Civic.

Post by integra »

Welke motor worden geleverd met een distributie ketting en welke met riem??

Type-r is met een ketting
De 1.8 ????
De 1.4 ???? DXi

Ik denk dat de 1.8 een ketting heeft en de 1.4 een riem.
Maar weet iemand dit zeker???
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

Alle huidige Civic's zijn met distributieketting; 2.2D, 2.0R, 1.8i en 1.4i
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Integra is met riem alles erna met ketting.
Accord Type R weet ik niet.
Wiljan
Posts: 33
Joined: Fri May 04, 2007 10:19 pm

Post by Wiljan »

Een ATR heeft een distr. riem
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

oke, thanks.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

B16B is ook met riem nog.
VTEClover
Posts: 203
Joined: Tue Apr 04, 2006 5:39 pm

riem

Post by VTEClover »

moet de ketting na 120.000 vernieuwd worden of slaat dit enkel op de multiriem.???
is niet zo duidelijk in serviceboek vind ik
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Ketting is for life, tegen de tijd dat die aan vervanging toe is is je motor al op.
Polini
Posts: 89
Joined: Wed Aug 04, 2010 6:35 pm

Post by Polini »

Bij mijn moeders opel ging hij toch al kapot bij 90.000.. De hele kop was in de soep gelopen.. tada 2k lichter :(
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Post by boikel »

Polini wrote:Bij mijn moeders opel ging hij toch al kapot bij 90.000.. De hele kop was in de soep gelopen.. tada 2k lichter :(


Kan hier niks meer aan toevoegen. :mrgreen:
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

Polini wrote:Bij mijn moeders opel ging hij toch al kapot bij 90.000.. De hele kop was in de soep gelopen.. tada 2k lichter :(


Bij sommige Opels moet ie ook al bij 60.000km vervangen worden.......
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

Jan Visser wrote:
Polini wrote:Bij mijn moeders opel ging hij toch al kapot bij 90.000.. De hele kop was in de soep gelopen.. tada 2k lichter :(


Bij sommige Opels moet ie ook al bij 60.000km vervangen worden.......


Heeft nks met Opel te maken, deze kettingen gaan ook for life mee.

Enkel de ketting spanner van een Opel blok, wordt gespannen door olie druk.

En hier komt het:
Als je verkeerde olie erin gooit, loop je het risico dat dat de ketting niet strak genoeg wordt gespannen.

De meeste mensen zullen zelf op een gegeven moment niet meer bij de dealer onderhouden, maar bij een beunhaas garage die er een grote vat 15W40 heeft staan en die dondert dat in iedere auto die hij een beurt geeft.

En er zijn ook mensen die er geen verstand van hebben, die bij de benzinepomp het goedkopste flesje 15 W40 (want het is allemaal al duur genoeg) kopen om bij te vullen.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Is het niet juist door te dunne olie? Juist dan is de druk lager als de motor niet gemaakt is voor die dunne zooi. Dikker geeft 99% van de gevallen een hogere druk en dus een strakkere riem/ketting
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

Ik snap je theorie, ook ik dacht hetzelfde.
Maar hier is het juist anders om.(volgens de opel dealer)
Maat van me heeft een Astra abrio met een 2.2 16v motor.
ook hij maakte hetzelfde fout door te dikke olie te gebruiken.
gelukkig voor hem heeft opel hydraulishe kleppen, dus die vallen gelijk dicht als de ketting spanning verliest.
En was bij hem de shade beperkt gebleven.

Het is namelijk zo dat als de olie te dik is die niet meer naar de spanner toe vloeit en deze niet meer kan spannen.

Vandaar dat er bij die motoren enkel 5W30 wordt geadviseerd.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Het kan zijn dat het aan de olie heeft gelegen bij Opel maar zoals je het hierboven vertelt heb ik mijn twijfels als je het wel goed vertelt.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er geen olie meer naar de spanner gaat en zelf als dat zo zou zijn, de spanner drukt al tegen de ketting aan met een bepaalde voorspanning, er zit een veer in de spanner als het goed is en de olie druk neemt dat dan over als de motor draait.
Als de spanner dus geen olie krijgt krijgen de kleppen en de rest van de motor dan ook geen olie meer, dan loopt alles in de soep lijkt me.

Wat er wel kan gebeuren is dat je ketting tandjes gaat verpringen als de spanner niet meer goed werkt wat dan weer als gevolg kan hebben dat de ketting stuk gaat....soort van ketiing reactie zeg maar :D
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

Dit vond ik op Problemar: kijk naar de klacht en oorzaak zie je dat het wel klopt dat er door verkeerde olie of te weinig olie de ketting onvoldoende smering krijgt.



Subject: Motor: gebroken ketting
Astra-G 2000-2002,VX220
2000-2002,Zafira Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE
2000-2002,Vectra-B
2000-2001,Vectra-C 2002

Klacht :Gebroken ketting
Geen of onvoldoende smering van de ketting.

Oorzaak
Gemodificeerde spanner en olie nozzle na maart 2002

In case of customer complaint please use for the necessary repair the
timing chain kit (Part/Cat.-No. 12577385/ 5636400). This kit contains
the modified timing chain and tensioner.
Spare-Parts: Qty: Part-No.: Catalog-No.:
Set-Drive Parts 1 12 577 385 56 36 400


Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Te weinig olie kan ook komen door een te lage oliedruk, omdat de olie te dun is.


lache!
Oorzaak
Gemodificeerde spanner en olie nozzle na maart 2002
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

Ik ben vandaag even langs geweest bij de garage van die vriend van me om te kijken of hij nog steeds de ketting spanner van zijn Astra had liggen.
Wat blijkt, hij had zelfs nog de hele revisie set liggen, de oude onderdelen ervan welliswaar.

http://3.bp.blogspot.com/-NkkxmcZvrcY/TXub6RuYsqI/AAAAAAAAAaw/indWgKrvPiE/s660/IMG_0265%255B1%255D

Als je op bovenstaande foto kijkt zie je een klein gatje daar doorheen moet het olie om zo het cilinder (zie bij zijn wijsvinger) naar buiten te duwen en de ketting te spannen.
Zo doende dat als het olie te dik is, het vele malen moeilijker wordt om op tijd druk te bouwen bij een koude start.
tevens zit er geen veer in de spanner zoals miguel hierboven schrijft, als er geen oliedruk erop zit is er ook geen of niet genoeg voorspanning.

Ik weet het, de beste man heeft een beetje nivea of een manicure nodig. :lol:

http://2.bp.blogspot.com/-1fa2URSD1EQ/TXucd4DR1vI/AAAAAAAAAa4/YOiztsX526Q/s660/IMG_0266%255B1%255D

Het kleppen verhaal heeft hij ook nogmaals geverifieerd;
Namelijk dat bij deze GM motorblokken, ook al is je timing verkeerd.
De kleppen (haast) nooit stuk gaan. omdat deze niet zover opengaan als bij bijv. een Honda blok.
Tevens is d.m.v. het hydraulische systeem zo, dat als er geen olie druk is de kleppen dicht blijven.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Locked