Hoi ik ben Jos van Rijzewijk

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Joskeboske

Hoi ik ben Jos van Rijzewijk

Post by Joskeboske »

Beste Honda-Fanaten

Ik zal me allereerst even voorstellen:
Mijn naam is Jos van Rijzewijk, ik ben 22 jaar oud en ik ben me aan het oriënteren voor het aanschaffen van een Honda Civic Type R (EP3).
Ik ben vier jaar in het bezit van mijn rijbewijs en heb meteen na het behalen van mijn rijbewijs een Golf III gekocht. Fijne auto, nooit problemen mee gehad, maar ben nu op zoek naar iets "volwasseners" en vooral snellers ;) En volgens mij ben ik dan bij een Type R wel aan het goede adres.

Ik ben benieuwd of een liefhebber hier toevallig zo'n type R te koop heeft staan en laat me daarom graag informeren. Heb niet veel eisen, maar wens wel een auto waar met liefde is naar omgekeken, maar dat zit wel snor hier volgens mij.

Mijn voorkeur gaat verder uit naar eentje met een zwarte lakkleur, en mijn budget is 8.000 - 10.000 euro (dit is reëel neem ik aan?)

Ben benieuwd wat jullie in de aanbieding hebben en eventuele tips zijn altijd welkom, ben me namelijk nog aan het inlezen in het Honda en Type R "wereldje".

Groeten,

Jos
slydawg

Post by slydawg »

Welkom Jos en alvast succes met de zoektocht naar een R.
Joskeboske

Post by Joskeboske »

Dankje,

Heb je wellicht tips waar ik op moet letten als ik er een tegen het lijf loop? Of moet ik dan op een ander topic terecht?
RedSun

Post by RedSun »

Tip 1: probeer je in te houden zodra je in de VTEC komt met je proefrit. Mensen die meerijden kunnen gehoorschade oplopen bij een te uitbundige reactie.

Tip 2: als je snel volwassen wil worden moet je een andere auto kiezen, met een Honda VTEC blok ben je altijd als een kind zo blij.

Tip 3: Mocht je nog interesse hebben om ooit een ander merk te gaan rijden neem dan nooit een Honda, na de VTEC ervaring wil je nooit meer anders.
Nana korobi ya oki
Joskeboske

Post by Joskeboske »

Haha! Bedankt voor de leuke reactie, klinkt iig positief en mij lijkt de VTEC motor ook wel echt een juweeltje. Ik hoop dat ik er binnenkort eentje tegen kom! ;)
slydawg

Post by slydawg »

Ik neem aan dat je naar een EP3 aan het kijken bent.
Waar op te letten..
Is de sporing goed
Schakelt ie soepel, vooral 1 naar 2 bij koude motor
Navragen hoe het zit met olie verbruik.
Motorisch kan er weinig mis gaan mits goed onderhouden.
vtec vince

Post by vtec vince »

Welkom Jos.
Hopelijk zul je snel een EP3 vinden.
Nog 1 tip als aanvulling op de vorige 3 die redsun plaatste...

Let goed op radarcontroles....je zit in een zucht en een scheet over de maximale snelheidsgrens :-)
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
CTR-Asch

ep3

Post by CTR-Asch »

Kan ook geen kwaad om te vragen naar eventuele (on)zichtbare schade aan de auto. Schades worden vaak snel en/of low-budget gerepareerd en dat komt de nauwkeurigheid en kwaliteit van de reparatie niet ten goede. Ik ben zonder twijfel een mierenn**ker :razz: qua lak betreft maar achteraf schade ontdekken is nooit leuk..
slydawg

Post by slydawg »

Hoogteverstelling motoren in de koplampen zijn zwak.
integra

Post by integra »

Ja, maar dat is bij de ITR ook.
nickR

Post by nickR »

Welkom Jos,altijd leuk om naar zoiets op zoek te gaan,kan erover meepraten :wink:

Er is wel een nadeel met dit soort auto's,je wordt er héél hebberig van :wink:
Iedereen heeft wel iets op zijn wagen wat je ook wilt hebben,haha!!
Verder is het iedere keer een beleving om erin te rijden!!

Suc6 :thumbs:
Joskeboske

Post by Joskeboske »

Bedankt allemaal voor de positieve reacties! Ik hoop dat jullie me op de hoogte houden als er een Type R voorbij komt. Is zo'n R voor woon-werk verkeer ook goed te gebruiken? Ik heb verschillende tests gelezen op internet maar sommige zeggen van wel en andere weer niet (te stug, veel last bij spoorvorming en veel banden- en motorgeluid). Ik snap dat zo'n sportieve wagen niet super comfortabel is, maar wat zijn jullie praktijkervaringen? hoe zit het bijvoorbeeld met de herrie en het verbruik bij 120 km/u in de 6e versnelling?
integra

Post by integra »

O ja, welkom natuurlijk.
Rikky

Post by Rikky »

Welkom! Succes met het zoeken!
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
vtec vince

Post by vtec vince »

Een standaard R is voor woon - werk verkeer goed te doen.
Dat verhaal van banden en motorgeluid is natuurlijk verschillend.
Banden geluid verschilt per band, en motorgeluid is gewoon vet :-)
verbruik valt wel mee, 1 op 11 bij normaal gebruik ongeveer.
Wel ron 98 of hoger tanken ;-)
Joskeboske

Post by Joskeboske »

95 ongelood lust ie niet? en 1 op 11 is nog niet eens zo verkeerd :)
Motorgeluid is het inderdaad om te doen, daar koop je volgens mij in de eerste plaats een Type R voor!
vtec vince

Post by vtec vince »

95 lust ie wel , maar op 98 loopt hij mooier/feller...en daarom rijden we toch een R!
Motorgeluid is echt goed te hebben, ook op lange afstanden.
Maar als je met een andere uitlaatlijn gaat rijden kun je het wel als irritant gaan ervaren op lange afstanden... verschilt ook nog per uitlaat.
mr. X

Post by mr. X »

De EP3 kan op Ron95 rijden, de DC2 niet.

Enige advies dat ik je kan geven is: Koop een auto waarbij je een goed gevoel hebt. Niet een waarbij de prijs goed is en je met de rest genoegen neemt.
Goedkoop is duurkoop, zeker bij slecht behandelde, hoogtoerige motoren.

De praktijk leert dat men een verbruik van tussen de 1 op 3 (circuit) en 1 op 12 á 13 (lange afstanden, snelweg, hoge versnelling en constant rijden) haalbaar is.
Realistisch, en zeker de eerste paar maanden, zal je met de EP3 zo rond de 1 op 9 rijden door de hoge fun factor boven de 6000 rpm.
Joskeboske

Post by Joskeboske »

Feller is altijd beter, bedankt voor de info.
Vind juist de combinatie van vééééél toeren, sportief uiterlijk, sportieve rij-eigenschappen en dat je hem ook voor woon-werk kunt gebruiken geweldig. Het gebruik valt me ook mee als je het afzet tegen de prestaties. Als ik er een aanschaf gaat er (naar alle waarschijnlijkheid :P) geen extreem apparaat van gemaakt worden ;) maar wie weet :P
mr. X

Post by mr. X »

Oh en trouwens, het motor geluid is bij een EP3 zeker zeer fatsoenlijk te noemen. Door de 6e versnelling kan je tot +- 180 (of 190?) km/h rijden zonder dat de VTEC erin klapt. Zo kun je ook op hoge snelheden genieten van niet al teveel motor geluid. Bij andere R-modellen zonder 6e versnelling kan dit op lange afstanden gaan irriteren maar zoals gezegd: Wij (ik) koop een auto niet voor comfort. Ik wil elk hobbeltje voelen, ik wil een schreeuwende motor hebben en ik wil super scherpe stuur-eigenschappen. De rest is bijzaak :-)

De EP3 was in mijn ervaring wel een heel stuk comfortabeler dan de DC2 en een auto die daardoor een veel breder publiek zal aanspreken. Deze is echter met wat aanpassingen net zo fel te krijgen als een van de voorgaande modellen.

Je woont niet heel erg ver van me af. Als je ooit eens langs wil komen om eens rond te snuffelen en twee Type-R's wil zien of iemand mee wil nemen om te kijken naar een auto die al langer hier rond hangt, hoef je maar een berichtje te sturen. We zijn ongeveer dezelfde leeftijd dus dat zal wel klikken :D
Locked