Welke R is het moeilijkst te tunen...

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
LCR

Welke R is het moeilijkst te tunen...

Post by LCR »

Hoi R rijders...
Wat me de laatste tijd steeds afvraag:
Welke R is motorisch het moeilijkste te tunen (ahym....NXS-R uitgesloten)
Los van de te verkrijgen parts....ik ben benieuwd :roll:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Eigenlijk de S2K. Die heeft het hoogste vermogen van allemaal en dus moeilijk te verbeteren.
Dus is de EK9 de R die het moeilijkste te tunen is. Die heeft als R de hoogste pk/liter verhouding en dus het moeilijkste te verbeteren.

Hoezo? Tegenvallende resultaten? ;)
Gangaran

Post by Gangaran »

Ik denk een FN2 vanwege the drive by wire en omdat het geen MAP sensor heeft, maar MAF.
Correct me if I'm wrong.
ChristopheR

Post by ChristopheR »

Gangaran wrote:Ik denk een FN2 vanwege the drive by wire en omdat het geen MAP sensor heeft, maar MAF.
Correct me if I'm wrong.

Daar sluit ik me bij aan!
Al bij al zijn alle Type R's moeilijk te tunen met hun N/A motor. En als je het kostenplaatje bekijkt: "dure" tuningparts voor relatief weinig pk winst en zeker in vergelijking met turbomotoren. Dit wil wel niet zeggen dat turbomotoren beter zijn.
LCR

Post by LCR »

[quote="Gaskleppie"]Eigenlijk de S2K. Die heeft het hoogste vermogen van allemaal en dus moeilijk te verbeteren.
Dus is de EK9 de R die het moeilijkste te tunen is. Die heeft als R de hoogste pk/liter verhouding en dus het moeilijkste te verbeteren.

Hoezo? Tegenvallende resultaten? ]

Wie? Ikke? :roll:
We zijn er nog steeds mee bezig :lol: (na 3 mapsensoren ook nog)
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

ChristopheR wrote:
Gangaran wrote:Ik denk een FN2 vanwege the drive by wire en omdat het geen MAP sensor heeft, maar MAF.
Correct me if I'm wrong.

Daar sluit ik me bij aan!
Al bij al zijn alle Type R's moeilijk te tunen met hun N/A motor. En als je het kostenplaatje bekijkt: "dure" tuningparts voor relatief weinig pk winst en zeker in vergelijking met turbomotoren. Dit wil wel niet zeggen dat turbomotoren beter zijn.

Sluit ik me dus niet bij aan. Met 100pk per liter zit je bij die K20 gelijkwaardig aan de oude B16a2 van 1995. En omdat de K20 veel beter qua ontwerp is, is het dus makkelijker om hogere dan stock vermogens te kunnen maken.
Drive by wire is geen reden om moeilijker te tunen te zijn. Een andere programmeerbare ecu heb je bij alle andere R motoren ook nodig om wat te bereiken.
Mathy M

Post by Mathy M »

FN2 met starre achteras is ook geen pré. Of is gaat de stelling alleen over motorisch gebied?
Gijs

Post by Gijs »

Gemiddeld 40pk winst met bolt-ons op een K20 valt best wel mee, kost natuurlijk wel meer dan een turbomotor ff te laten chippen.
culasse

Post by culasse »

Ik ben sinds een paar weken begonnen met de mapping van mijn FN2 aangezien er hier in Nederland geen tuners zijn die ervaring hebben met hondata flashpro. Daarom doe ik het zelf maar.

Bij de FN2 kun je kiezen tussen MAF en MAP tuning. Ik heb gekozen voor de MAF omdat die alle dashboardfuncties behoudt. Bij MAP verlies je een aantal functionaliteiten, zoals fuel trims, olie indicatie enz.

Het valt niet mee. Ik ben begonnen met de MAF calibratie, dus de brandstof/luchtmengsel verhouding optimaal zien te krijgen.
Maar omdat het nogal koud is heb ik moeite om de short fuel trims stabiel te krijgen. Ik heb al de sensoren voor barometrische druk, Manifold absolute pressure, mass airflow in g/s, volt, cfm, en coolant temperature afgesteld alsmede nog wat sensoren. Gelukkig doet mijn short ram intake het heel goed. Ik denk dat ik op den duur de resolutie van de AFR`s wel goed krijg al is het veel werk. Overdag datalogs maken, s`avonds achter de pc om de fuel trims verder te verfijnen.

Zodra dat achter de rug is ga ik verder met de cam angles,vtc, vtec point, crossover point. Gelukkig kun je met de cam angles en het vtec punt naar hartelust experimenteren. Je kunt ze alle kanten opdraaien zolang het vtec punt tussen de 3200-6500 rpm blijft, anders ontstaat er schade aan de motor. Het is wel zo dat een verkeerde instelling van de cam angles direct vermogenverlies laat zien.

Van de ontsteking blijf ik voorlopig maar even af. Zeer ondoorzichtig allemaal en ik denk dat een aantal tabellen en tafels in de praktijk weinig bruikbaar zijn zoals de knock control.
Bovendien begint de motor gevoelig te worden voor detonatie wanneer de cam angles verder vergroot worden in de buurt van 50 graden in combinatie met hoge engineloading. Ik rij altijd op 95 octaan benzine en de threshold begint bij flink raggen aardig in de buurt van 80 % te komen, dat is ongeveer de grens van aanvaardbare knock.

Gelukkig heb ik jarenlang met Megasquirt 2 v3 standalone op mijn vroegere hot hatches gestoeid, dus ik kan me redelijk redden met de hondata mapping procedures.
Ik doe het rustig aan en ga stukje bij beetje verder met de programmering.
LCR

Post by LCR »

culasse wrote:Ik ben sinds een paar weken begonnen met de mapping van mijn FN2 aangezien er hier in Nederland geen tuners zijn die ervaring hebben met hondata flashpro. Daarom doe ik het zelf maar.

Bij de FN2 kun je kiezen tussen MAF en MAP tuning. Ik heb gekozen voor de MAF omdat die alle dashboardfuncties behoudt. Bij MAP verlies je een aantal functionaliteiten, zoals fuel trims, olie indicatie enz.

Het valt niet mee. Ik ben begonnen met de MAF calibratie, dus de brandstof/luchtmengsel verhouding optimaal zien te krijgen.
Maar omdat het nogal koud is heb ik moeite om de short fuel trims stabiel te krijgen. Ik heb al de sensoren voor barometrische druk, Manifold absolute pressure, mass airflow in g/s, volt, cfm, en coolant temperature afgesteld alsmede nog wat sensoren. Gelukkig doet mijn short ram intake het heel goed. Ik denk dat ik op den duur de resolutie van de AFR`s wel goed krijg al is het veel werk. Overdag datalogs maken, s`avonds achter de pc om de fuel trims verder te verfijnen.

Zodra dat achter de rug is ga ik verder met de cam angles,vtc, vtec point, crossover point. Gelukkig kun je met de cam angles en het vtec punt naar hartelust experimenteren. Je kunt ze alle kanten opdraaien zolang het vtec punt tussen de 3200-6500 rpm blijft, anders ontstaat er schade aan de motor. Het is wel zo dat een verkeerde instelling van de cam angles direct vermogenverlies laat zien.

Van de ontsteking blijf ik voorlopig maar even af. Zeer ondoorzichtig allemaal en ik denk dat een aantal tabellen en tafels in de praktijk weinig bruikbaar zijn zoals de knock control.
Bovendien begint de motor gevoelig te worden voor detonatie wanneer de cam angles verder vergroot worden in de buurt van 50 graden in combinatie met hoge engineloading. Ik rij altijd op 95 octaan benzine en de threshold begint bij flink raggen aardig in de buurt van 80 % te komen, dat is ongeveer de grens van aanvaardbare knock.

Gelukkig heb ik jarenlang met Megasquirt 2 v3 standalone op mijn vroegere hot hatches gestoeid, dus ik kan me redelijk redden met de hondata mapping procedures.

Hmmm...makkie ivm de H22 :mrgreen:
LCR

Post by LCR »

culasse wrote:Ik ben sinds een paar weken begonnen met de mapping van mijn FN2 aangezien er hier in Nederland geen tuners zijn die ervaring hebben met hondata flashpro. Daarom doe ik het zelf maar.

Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

LCR wrote:

Ja, jij denkt dat je met een setje hoge cams gelijk superwinsten gaat halen. Think again chap!
LCR

Post by LCR »

Gaskleppie wrote:
LCR wrote:

Ja, jij denkt dat je met een setje hoge cams gelijk superwinsten gaat halen. Think again chap!

nope....veel gesproken met een paar mensen,maar blijkbaar zoals Lv3 al zei ligt het aan hun dyno. Ik heb het lijstje ergens liggen van die gozer met 268PS...en dat's lang! Volgens keer alles in 1 keer incl onderblokkie
Delta_lima

Post by Delta_lima »

S2k heeft wel 120pk/liter inhoud, maar is officieel geen R ;)
vtec vince

Post by vtec vince »

@ LCR , zou je dat lijstje eens hier willen posten?
Ik ben wel benieuwd wat er allemaal aan gedaan kan worden.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
LCR

Post by LCR »

Niet echt veel ivm anderen hiero....
1- de onderdelen voor de ATR is :evil: duur
2- weinig en moeilijk te vinden
3-denk dat er toch minder ervaring hier in Ned zit voor de ATR

Daarom niet echt veel. Lijstje ga ik liever niet posten in het openbaar aangezien er een keer geprobeerd is de R met haar en al te jatten :x
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

LCR wrote:
Gaskleppie wrote:
LCR wrote:

nope....veel gesproken met een paar mensen,maar blijkbaar zoals Lv3 al zei ligt het aan hun dyno. Ik heb het lijstje ergens liggen van die gozer met 268PS...en dat's lang! Volgens keer alles in 1 keer incl onderblokkie

Waarom blijf jij jezelf nou steeds tegenspreken? In deze éne zin zeg je dus dat het aan de bank ligt omdat Leo dat gezegd heeft, en tegelijkertijd meld je daarachteraan dat de spec lijst van die 268pk ATR enorm lang is en dus niet te vergelijken is met jou motor. Dan weet je toch dat je niet 268pk kan maken met jou motor? Maar het ligt dus aan de bank? of toch niet en klopt het dat je die 268pk niet haalt? Of toch wel? Ik snap je niet meer, jij jezelf wel?
integra

Post by integra »

:shock:
Ik snap er niets meer van???????
LCR

Post by LCR »

Ok...om eerst te beginnen.
Ik ben een nope op het gebied dus neem het me niet kwalijk als het lijkt dat ik mezelf tegenspreekt.
1-Ik WEET nu dat het NIET te halen is met de huidige toestand.
-L gaf aan dat het aan de bank kan liggen. Ik heb het niet zelf bedacht hoor :lol: en zie 1. Dus ik heb het wel begrepen na wat uitleg van jouw kant en die van L
LCR

Post by LCR »

integra wrote::shock:
Ik snap er niets meer van???????

:lol:
Van mij kant uit. Ik snap het nu...maar mss kan ik dat hier niet goed verwoorden.
Locked