rolantie te hoog na plaatsen van performer x en gasklep

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
itr03627
Posts: 182
Joined: Tue Jan 26, 2010 6:08 pm

rolantie te hoog na plaatsen van performer x en gasklep

Post by itr03627 »

hey ik heb een edelbrock performer x en 65mm gasklep op mijn integra gemonteerd maar nu draait hij op 1100toeren op rolantie. ik heb hem al gereset enz maar nog steeds hetzelfde. in maart wordt hij normaal afgesteldt kunnen ze dit dan met de ecu regelen? :wink:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Nee, je zal de gasklep lager moeten afstellen. De ecu kan dit niet doen.
Zoek maar even op stationair afstellen, er is een topic van mij waar het uitgelegd staat.

even opgezocht voor je:
De enige juiste manier van stationair afstellen is als volgt:

1- motor warm rijden tot hij op bedrijfs temperatuur is.
2- stekker los halen van de eacv klep
3- Hij MOET nu 500 a 600rpm stationair draaien, zo niet, zorg daarvoor! (zie volgende alinea's)
4- Als het gelukt is om hem op 500 a 600rpm te laten draaien, stekker er weer op en opnieuw starten en kijk of hij nu redelijk netjes rond de 750rpm loopt.
5- Zet de motor uit en reset de ECU. Dit kan door de accu polen los te halen en 5 minuten te wachten. Er zijn ook nog andere truken voor.
6- Start nu de motor zonder extra gas te geven en laat hem zo 5 minuten draaien. Hij kan dan opnieuw zn stationair "leren"


mogenlijke oorzaken waarom hij niet 500 a 600rpm wil draaien:

Bij een te hoog toerental:
1- luchtlek door oa: verkeerde of rotte pakking, lekkende injector ringen, los slangetje.
2- Te ver openstaande stationair schroef op de gasklep.
3- Te grote lucht opening van de gasklep zelf, vaak met aftermarket gaskleppen.
4- Niet sluitende PCV klep. Dit is dat rode of grijze kunstof 'knietje" wat tussen de runners van je inlaatspruitstuk zit. Er zitten 2 slangetjes op. 1 gaat naar je inlaatspruitstuk en 1 gaat naar beneden naar je carterdamp opvang potje. Knijp met een tang de 1e slang dicht om te zien of dan je stationair zakt. Zakt deze, dan is je PCV plek verstopt.
5- Defecte FITV klep. Dit is een koelvloeistof aangestuurde klep die bij sommige motoren onder de gasklep hangt. Er gaan dus geen snoertjes naar toe. Vaak is deze klep niet nodig en als hij toch kapot is kan hij eventueel vervallen. Het makkelijkste is om de klep los te schroeven en een plak rubber (stuk binnenband ofzo) tussen de klep en het gasklep huis te leggen en de klep weer vast te schroeven. Alle kanalen zijn dan dicht en kan er geen valse lucht meer getrokken worden.


Bij uitvallen van de motor bij los halen stekkertje:
1- Lucht verstopping door verkeerde pakking tussen gasklep en spruitstuk.
2- Te dicht afgestelde stationair schroef op de gasklep.
3- Te kleine lucht spleet in de gasklep waardoor je het met je stationair schroef niet haalt. (vooral bij Skunk2 gaskleppen)
4- Vervuild zeefje in de EACV klep. Haal de klep eraf en maak het zeefje schoon met carb reiniger.

Als hij dan warm 500 a 600rpm draaid, stekker erop. motor opnieuw starten en klaar......


Kleine extra toevoeging:
De stationair regeling bij een obd1 auto haalt bij stationair ongeveer 50% lucht van de stationair schroef, 20% lucht via de gasklep speling en maar 30% van de eacv klep regeling.
Met andere woorden. De eacv heeft maar weinig invloed op de werkelijke hoeveelheid lucht die de motor nodig heeft om stationair te draaien.
Zorg dus dat de basis goed is, dan kan de ecu de rest regelen.

oja, de koelwater slangen kunnen allemaal weg gehaald worden. Deze zijn in een warm land als nederland echt NIET nodig. Ik rij zelf net als vele andere al jaren zonder en het kan echt geen kwaad.

frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

valt nog weinig aan toe te voegen denk ik :D
itr03627
Posts: 182
Joined: Tue Jan 26, 2010 6:08 pm

Post by itr03627 »

Gaskleppie wrote:Nee, je zal de gasklep lager moeten afstellen. De ecu kan dit niet doen.
Zoek maar even op stationair afstellen, er is een topic van mij waar het uitgelegd staat.

even opgezocht voor je:
De enige juiste manier van stationair afstellen is als volgt:

1- motor warm rijden tot hij op bedrijfs temperatuur is.
2- stekker los halen van de eacv klep
3- Hij MOET nu 500 a 600rpm stationair draaien, zo niet, zorg daarvoor! (zie volgende alinea's)
4- Als het gelukt is om hem op 500 a 600rpm te laten draaien, stekker er weer op en opnieuw starten en kijk of hij nu redelijk netjes rond de 750rpm loopt.
5- Zet de motor uit en reset de ECU. Dit kan door de accu polen los te halen en 5 minuten te wachten. Er zijn ook nog andere truken voor.
6- Start nu de motor zonder extra gas te geven en laat hem zo 5 minuten draaien. Hij kan dan opnieuw zn stationair "leren"


mogenlijke oorzaken waarom hij niet 500 a 600rpm wil draaien:

Bij een te hoog toerental:
1- luchtlek door oa: verkeerde of rotte pakking, lekkende injector ringen, los slangetje.
2- Te ver openstaande stationair schroef op de gasklep.
3- Te grote lucht opening van de gasklep zelf, vaak met aftermarket gaskleppen.
4- Niet sluitende PCV klep. Dit is dat rode of grijze kunstof 'knietje" wat tussen de runners van je inlaatspruitstuk zit. Er zitten 2 slangetjes op. 1 gaat naar je inlaatspruitstuk en 1 gaat naar beneden naar je carterdamp opvang potje. Knijp met een tang de 1e slang dicht om te zien of dan je stationair zakt. Zakt deze, dan is je PCV plek verstopt.
5- Defecte FITV klep. Dit is een koelvloeistof aangestuurde klep die bij sommige motoren onder de gasklep hangt. Er gaan dus geen snoertjes naar toe. Vaak is deze klep niet nodig en als hij toch kapot is kan hij eventueel vervallen. Het makkelijkste is om de klep los te schroeven en een plak rubber (stuk binnenband ofzo) tussen de klep en het gasklep huis te leggen en de klep weer vast te schroeven. Alle kanalen zijn dan dicht en kan er geen valse lucht meer getrokken worden.


Bij uitvallen van de motor bij los halen stekkertje:
1- Lucht verstopping door verkeerde pakking tussen gasklep en spruitstuk.
2- Te dicht afgestelde stationair schroef op de gasklep.
3- Te kleine lucht spleet in de gasklep waardoor je het met je stationair schroef niet haalt. (vooral bij Skunk2 gaskleppen)
4- Vervuild zeefje in de EACV klep. Haal de klep eraf en maak het zeefje schoon met carb reiniger.

Als hij dan warm 500 a 600rpm draaid, stekker erop. motor opnieuw starten en klaar......


Kleine extra toevoeging:
De stationair regeling bij een obd1 auto haalt bij stationair ongeveer 50% lucht van de stationair schroef, 20% lucht via de gasklep speling en maar 30% van de eacv klep regeling.
Met andere woorden. De eacv heeft maar weinig invloed op de werkelijke hoeveelheid lucht die de motor nodig heeft om stationair te draaien.
Zorg dus dat de basis goed is, dan kan de ecu de rest regelen.

oja, de koelwater slangen kunnen allemaal weg gehaald worden. Deze zijn in een warm land als nederland echt NIET nodig. Ik rij zelf net als vele andere al jaren zonder en het kan echt geen kwaad.

ik had eacv klep stekker losgemaakt maar hij bleef gewoon in dezelfde toerental draaien?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ja dus?
LEZEN!
3- Hij MOET nu 500 a 600rpm stationair draaien, zo niet, zorg daarvoor! (zie volgende alinea's)
itr03627
Posts: 182
Joined: Tue Jan 26, 2010 6:08 pm

Post by itr03627 »

probleem opgelost pcv klep was wat verstopt :wink:
Locked