Cilinder inhoud meten

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Cilinder inhoud meten

Post by integra »

Wat is de makkelijkste manier om cilinder inhoud en kop inhoud te meten, voor het berekenen van de compressie.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Je kunt de inhoud van de verbrandingskamer wel bepalen als je weet wat de compressie is en je de slag en boring weet maar naar mijn weten is er geen formule voor om die los te berekenen.
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

Jawel het kan ook anders, Maar ik heb een motor en die ligt in onderdelen op de werkbank en die compressie moet flink omhoog maar ik wou even uitrekenen hoeveel eraf moet. En ik heb wel eens gehoord dat je de kop en cilinder inhoud kan vullen??? Maar waarmee want het moet niet weg lekken.
Dus als iemand de juiste manier weet.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Geen antwoord op je vraag, maar volgens mij is het berekenen van de cilinderinhoud niet de manier om te berekenen tot hoe ver je kop gevlakt kan worden. Het volume kan je nooit zo nauwkeurig uitrekenen en daarnaast word de maximaal te vlakken afstand volgens mij mechanisch bepaald (afstand tussen kop en zuiger).
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

@ roblom, daar heb je gedeeltelijk gelijk in.
Maar ik heb een kop waar veel af kan. Alleen ik wil graag weten hoeveel ik precies krijg en niet op de gok iets doen. het moet wel heel blijven.
Maar uitliteren is volgens mij echt de beste methode, en word ook veel toegepast.
Reinout
Posts: 16
Joined: Wed Aug 04, 2010 5:09 pm

Post by Reinout »

Uitliteren van de verbrandingskamer kun je doen door een stukje plexiglas met in het midden een klein gaatje, op de verbrandingskamer te leggen.
Daarna kun je met een injectiespuitje water door het gaatje in de verbrandingskamer spuiten, tot de verbrandingskamer vol zit.

Met een injectiespuit weet je precies hoeveel water je telkens inspuit, het aantal hoeveelheid ml aan water is het aantal cc inhoud van de verbr. kamer.

Het plexiglas plaatje kun je afdichten door er een beetje motorolie oid op te smeren.
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

Je moet de kop niet gaan vlakken, maar andere zuiger plaatsen....

Probleem is dat als jij je kop gaat vlakken ook automatisch je timing van je distributie en dus ook de onsteking niet meer kloppen. In het ergste geval krijg je ook de distributie niet meer op spanning, maar dat is wel bij heel extreem vlakken.......
Reinout
Posts: 16
Joined: Wed Aug 04, 2010 5:09 pm

Post by Reinout »

Jan Visser wrote:Je moet de kop niet gaan vlakken, maar andere zuiger plaatsen....

Probleem is dat als jij je kop gaat vlakken ook automatisch je timing van je distributie en dus ook de onsteking niet meer kloppen. In het ergste geval krijg je ook de distributie niet meer op spanning, maar dat is wel bij heel extreem vlakken.......


Dat probleem kun je weer oplossen door camgears te gebruiken.
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

Bedankt. Er zit maar 1 nokkenas in en er komt een verstelbaar tandwiel op.
En het spannen van de riem is totaal geen punt.

We gaan eerst maar eens uitliteren en dan eens kijken hoeveel er af moet.
Want ik moet nog zien of het gaat lukken. Want bij het andere blok (een ander type onderblok maar wel de zelfde soort kop, en dat blok had bolle zuigers moest is 1mm van de kop worden afgehaald om op een goede compressie te komen. En meer kon daar ook niet af, wat anders kwam hij tegen de kleppen met vlakken. (maar dit is een blok geworden voor in de crossauto (Ron 102) en die loopt echt super.)


Het gaat overigens niet over een Honda blok. ( en ook geen blok voor me zelf want dan was ik ook voor andere zuigers gegaan ) :lol:

Maar het gaat echt wel goed komen, Ik denk niet dat er veel af moet.
Het gaat om een blok voor op straat. En omdat het om een kop gaat die er normaal niet op zit kun je niet zo even uitrekenen hoeveel er af moet dus moeten we uitliteren.
Locked