Werking ABS met sneeuw. Kapot of? en winterbanden

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Werking ABS met sneeuw. Kapot of? en winterbanden

Post by autodre »

Het viel me op, dat wanneer ik rem op ijs/sneeuw mijn rempedaal niet 'klappert' zoals normaal bij 'glad' weer gebeurt.

Ik heb winterbanden (205/55/16) Die hebben een afwijking van iets meer dan 2% tov de 205/45/17 banden.

Heeft dat er wellicht mee te maken? Of komt het omdat ijs gewoon te glad is, en dat abs dan 'minder' klappert op je rempedaal zoals ABS bij een echte noodstop?

Ik zal later nog even testen op een nattige weg(ipv ijs) om te kijken hoe hij daar reageert.

Volgend jaar wil ik nieuwe winterbanden om de stalen velg. Past daar dan gewoon een 195/55/16 band op? Dan heb ik een afwijking van nog geen procent, en een iets smallere band.(wat handig is met sneeuw/ijs)

@Jo, jij hebt dezelfde, wellicht weet jij het :) ?
jupke
Posts: 584
Joined: Sun Feb 06, 2005 7:01 pm

Post by jupke »

ik heb dan wel geen R meer,maar mijn auto reageerd direct als ik rem,dan klappert het pedaal meteen op ijs of sneeuw.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Denk dat het te glad is.
Je ABS lampje is ook uit? Geen storing dus.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Als je erg zacht rijdt (en dan bedoel ik ook erg zacht) wil het wel eens voorkomen dat je wielen gewoon blokkeren zonder in de ABS te gaan. Zit met dit weer altijd een beetje de grens op te zoeken met de Civic maar als je op een normale snelheid rijdt moet je hem gewoon voelen trillen. Hoe gladder het echter is des te minder je hem voelt.
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

doen je remmen het verder normaal? mij viel het bij de beater op vanmorgen dat ik geen remmen leek te hebben... toen een keer doorgetrapt en kwam alles weer tot leven (en meteen de ABS erachteraan, want ik testte dat voordat ik de straat uit was :D )
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Post by autodre »

Het ABS lampje brandt niet(wel bij het aanzetten en dan netjes uit)

Dus daar zit alles goed. Ik test inderdaad wel vrij 'langzaam' en inderdaad op spekglad gebied.

Ik zal het eens testen op iets minder glad, en dan vanaf 50km/u ofzo. Ik dacht wellicht komt het door de winterbandenmaat(afwijking van 2%)
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Met zacht rijden bedoel ik echt stapvoets, alles daarboven moet het ding eigenlijk rammelen als knikkers in een kan :D
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Post by autodre »

Ok, nee ik test bij 20 km/u ofzo?
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Als je dan echt in een keer boven op die rem stampt moet je hem voelen. Bij 20 km/h kan ik hem echter laten blokkeren zonder dat de ABS gaat werken. Gewoon even proberen met +- 30km/h, dat is hard genoeg. Even vol op die rem tikken en hij moet zeer zeker in de ABS gaan.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Bij mij werkt abs gewoon in de sneeuw..
User avatar
LaurenZ
Posts: 2858
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Post by LaurenZ »

Bij mij kickt de ABS ook nog gewoon in. Maar dan wel als ik echt op mijn rem trap. Raak ik hem slecht lichtjes aan. Dan grijpt hij niet in...
'98 JDM Integra Type-R
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

Pedaaldruk heeft ook effect op klapperen in het pedaal.

Met sneeuw kan je met minder pedaaldruk eerder ABS in werking treden, lagere pedaaldruk = minder klapperen

Droog asfalt moet zul je veel harder en met meer pedaaldruk gebruiken voordat ABS in werking komt, hogere pedaaldruk = harder klapperen

ABS lampje brandt alleen waneer er een storing aanwezig is, daartegen bij auto's met VSA gaat er een geel driehoekje knipperen bij VSA werking
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Keung wrote:Pedaaldruk heeft ook effect op klapperen in het pedaal.

Met sneeuw kan je met minder pedaaldruk eerder ABS in werking treden, lagere pedaaldruk = minder klapperen

Droog asfalt moet zul je veel harder en met meer pedaaldruk gebruiken voordat ABS in werking komt, hogere pedaaldruk = harder klapperen

ABS lampje brandt alleen waneer er een storing aanwezig is, daartegen bij auto's met VSA gaat er een geel driehoekje knipperen bij VSA werking


net wat ik wou zeggen... :thumbs:
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Post by autodre »

Keung wrote:Pedaaldruk heeft ook effect op klapperen in het pedaal.

Met sneeuw kan je met minder pedaaldruk eerder ABS in werking treden, lagere pedaaldruk = minder klapperen

Droog asfalt moet zul je veel harder en met meer pedaaldruk gebruiken voordat ABS in werking komt, hogere pedaaldruk = harder klapperen

ABS lampje brandt alleen waneer er een storing aanwezig is, daartegen bij auto's met VSA gaat er een geel driehoekje knipperen bij VSA werking


AHH! Dat zou het kunnen zijn ja! Ik voel heel licht wel 'iets', maar niet echt de 'klappen' dat je denkt dat het pedaal eronderuit rammelt :)

Ik ook weer tevreden :) Enig idee waarom bij sommige andere auto's het pedaal wel ook gewoon erg klappert in de sneeuw bij langzaam rijden?
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Ik heb vandaag ff de proef om de som genomen.
Bij een snelheid van minder dan 20 km/u voel ik het abs wel , maar idd minder hard klapperen dan bij hogere snelheden.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

ik rij niet in de sneeuw (pekel) met mn R...
Locked