mr. X wrote:Ga nou eens rijden in dat hok! For crying out loud. Rob, jij hebt er ook nog niet in gereden toch?
Niet dat ik veel km's heb gemaakt of dat ding op het randje heb gereden maar de eerste indrukken zijn zeer goed, ook voor een hybride. Natuurlijk mist hij het vermogen maar dat weten we toch van Honda? Daarom zijn we toch niet van Honda gaan houden?
De basis is erg goed daar ben ik van overtuigd. Laat ze hier de 200 pk in hangen zonder teveel poespas zodat het gewicht laag blijft en hij kan weer mee met de top.
Je kan niet verwachten van dit volume merk om in deze tijd met een vooruitstrevende motor te komen voor een liefhebber. Als ze nu met een geblazen 1.6 komen die een prestatie potentieel van 150% kan hebben is dat voor ons liefhebbers toch wat we willen? Laat het een 1.6 zijn met 200 pk die makkelijk en goedkoop veilig naar de 250-300 pk kan. Dan heb je op papier een auto met minder vermogen die een heel stuk goedkoper is in gebruik maar toch mee komt met jongens die dubbel zo duur zijn of op papier dubbel zo snel zijn.
Een standaard K20 doet mijn belletje ook niet rinkelen maar met wat mods zijn die dingen wel serieus lekker in geluid en prestatie. Pak daar het goede chassis bij dat die auto's hebben en het plaatje is compleet. Ik schraap liever 30 pk bij elkaar dan de auto moeten doorlassen en alsnog met een slap chassis in je maag zitten.
Laten we nou maar eens afwachten hoe de auto daadwerkelijk presteert. Het zal nog lang niet zo slecht zijn. Dan kunnen wij ons later weer uitleven op het 'fine-tunen' van de pk-gewichts verhouding ten opzichte van de concurrent.
Met mijn aangepaste Honda en Skoda heb ik een referentie die daardoor niet geschikt is om dit nieuwe model van Honda op (de juiste) waarde te schatten.
Had liever gezien (en wie niet), dat ze voor een 2.0 ltr turbo hadden gekozen met hetzelfde of zelfs iets meer vermogen vermogen als de collega merken met hun 'hot hatches' dan hadden ze meteen een voorsprong kunnen nemen. (en behouden). En wie een sportieve auto wil rijden maalt niet of weinig om het verbruik enne een turbo is zowiezo erg zuinig als je niet vollast rijd.
Honda in het verleden heeft al laten zien dat ze dat kunnen, dus waarom daar nu ook niet voor gekozen?
De kracht van Honda is/was voor mij altijd, dat dit merk met zijn sportieve auto's vooral emotie kon oproepen zoals geen ander merk kon doen. Die modellen waren zo fijngevoelig in hun communicatie dat alle aanpassingen/verbeteringen hoe klein ook direct werden terug vertaald in beleving, ken geen ander (budget) merk die dit kon oproepen!
Laten we hopen dat we dit toch als liefhebber terug mogen gaan zien bij Honda.
Genesis