zoals jullie allemaal wel weten hebben onze type-r's graag bandjes met harde wangen
nu is mijn vraag, bestaat er een indicatie om te weten te komen hoe stijf de wang van een band is ?
of is er een tabel ofzo waarin je bepaalde banden kan vergelijken.
ik moet binnekort andere banden aanschaffen, en ik heb tot nu toe de potenza re050 in mijn gedachten, maar ik had toch graag eens vergeleken met andere banden.
ik heb nu dunlop sp sport onder mijn ep3 zitten en ik vraag me af of het verschil met de potenza's merkbaar zal zijn
Op mijn vorige auto had ik Michelin Pilot SPORT PS2, deze bevielen mij erg goed! Vind dat deze banden meer grip met regen hebben dan de Potenza's. Ze zijn ook erg rustig als je rond de 130 aan het rijden bent. Als mijn huidige banden aan vervanging toe zijn kies ik zeer zeker weer voor de Pilot SPORT PS2.
Enige nadeel: de Pilot SPORT PS2 slijt iets sneller, maar dat hangt natuurlijk van je rijgedrag af.
Ik heb met de EP3 op RE040, RE050 en RE050A gereden.
De RE050A is wel een betere band dan de andere. Ik heb het idee dat de waterafvoer van de A nog beter was dan de 'normale' RE050. Op droog wegdek was dat verschil tussen de RE050 en RE050A nagenoeg gelijk. De RE040 was een drama met nat als je het mij vraagt en ook op droog was de feed-back en het vertrouwen minder.
Onder de DC2 zaten bij aanschaf Pirelli P Zero Nero (205/45-17) banden en die bevielen ook erg goed. Niet mee in de regen gereden maar de droog weer eigenschappen waren boven (mijn) verwachting. Vooral de 'turn-in' was erg scherp, een stuk beter dan de 195/55-15 A048. Uiteindelijke grip was uiteraard wel minder dan de A048.
Op je vraag of er een tabel is waar de hardheid van de wangen staat, kan ik geen antwoord geven.
De vraag die je jezelf moet stellen is waar je de band voor gaat gebruiken.
In principe kun je de loadindex van banden aanhouden als indicatie hoe stijd de wangen zijn. Daarnaast speelt natuurlijk het merk en type mee.
Veel reviews lezen op het web en dan: Bite the bullet !
Dont: 215/45 Tenzij het 888's zijn Do 205/45 215 40
Re050A XL blijft een zeer goede band imo.
Heb zelf 215/45 genomen en nu merk ik het niet meer maar als ik dan weer de 888 eronder gooi en ook het verschil weet tussen de 205/45....dan zijn de 215/45 minder stug en stuurt de auto dus net ff ietsjes minder strak in.
het grappige is dat de RE050A op een S2000 juist minder is dan de RE050: de A is minder stabiel op hogere snelheden...
Dunlop Sport is leuk, maar haalt het niet bij de Pirelli of Bridgestone banden die hier genoemd zijn. De Michelin hoor ik wel vaker goede verhalen over, maar mijn ervaring op een CRX (destijds nog de Pilot Exalto) was dat ze gingen cuppen. Michelin vind ik verder ook te duur voor wat het is.
Wat momenteel de uberbestegeweldigstegoede band SCHIJNT te zijn is de Yokohama Advan AD08... zodra mijn huidige set Bridgestones op is ga ik die dingen regelen...
Ik vind een zachte banden wang op de Ep3 niet fijn rijden.
Heb RE040 voor tijdige gewisseld met RE050A XL ivm rijeigenschappen in de regen.
Met sneeuw/pekel staat mn auto binnen, maar heb wel winterbanden eronder gehad. pfff dan merk je wat zachtere banden wangen met die auto doen... Slecht iig :wink:
Ik heb ook Bridgestone RE050A XL. Ik vind deze band echter best 'glad' in bochten?
Als ik in een bocht zit en geef gas bij, heb ik 'onderstuur'. Ik heb het idee dat ik dat bij deze band sneller heb dan bij de banden die er eerst op zaten. Ik weet niet precies welke type dat was, maar volgens bij Continental...Dit vooral bij nat wegdek...Geen plassen, maar gewoon vochtig...
Ik heb ook Bridgestone RE050A XL. Ik vind deze band echter best 'glad' in bochten?
Als ik in een bocht zit en geef gas bij, heb ik 'onderstuur'. Ik heb het idee dat ik dat bij deze band sneller heb dan bij de banden die er eerst op zaten. Ik weet niet precies welke type dat was, maar volgens bij Continental...Dit vooral bij nat wegdek...Geen plassen, maar gewoon vochtig...
RE050 is goed op droogwegdek, echter heb ik op zandvoort ook met deze banden gereden op een nat circuit en geen problemen gehad met ondersturen, wel overstuur :lol:
Maar goed, je kan een aantal dingen doen om dit te verbeteren;
-later op het gas
-uitlijning aanpassen
-LSD (zelfs daarmee kan je rechtdoorgaan in een bocht als je te vroeg op het gas gaat)
Heb je wat veranderd aan je ophanging, camber arms/bolts?
Zo niet kan je aan je uitlijning niet veel doen behalve de sporing afstellen.
Ik heb eigenlijk geen vergelijkings materiaal meer weet wel dat de RE050 en ook de RE040 in nat minder zijn. Deze gedachte heb ik ook in me achterhoofd als ik in natte omstandigheden rij en pas mijn rijstijl daarop aan.
Heb onder mijn vorige auto eerst gereden met Dunlop SP Sport max, en daarna met Bridgestone RE050's....
Ik vond de Dunlop een superband, maar wel erg duur (weet niet hoe dat nu is).
Mijn zakelijke auto, laatste model Mitsubishi Lancer, werd afgeleverd met Yokohama Advan bandjes. Ik ben daar niet kapot van... na veel getob nu eindelijk weer Bridgestone RE050a's eronder en dik tevreden!
Onder de ATR zitten voor nu Marshall bandjes en dat vind ik ook troep eerlijk gezegd... Zodra die op zijn gaan er gelijk weer RE050's op...
Al met al ben ik dus voorstander van de RE050, ben benieuwd of de XL inderdaad echt fijner rijdt..
Volgens mij heb ik zo'n tabel wel een keer gezien bij de Euromaster... misschien eens opvragen bij een bandenzaak??