branderig luchtje na stevig doortrappen CTR
branderig luchtje na stevig doortrappen CTR
Laatst even een flink stuk gereden en uiteraard de v-tec even lekker aan het werk gezet heerlijk!
Echter toen ik thuis kwam rook ik een branderig luchtje ik denk koppelingsplaten....
Het voelt niet aan of ze versleten zijn maar baart me toch enige zorgen.
De auto heeft 131.xxx gelopen en het lijkt mij dat je normaal gesproken wel iets langer met de koppelingsplaten doet, uiteraard is dit ook afhankelijk van je rijstijl maar toch..
Wat is een goede manier om te testen of ze werkelijk op zijn?
En mochten ze versleten zijn wat gaat dit grapje me kosten?
P.s. Ik heb nog dealer garantie op de auto maar ik zou niet weten of dit er ook onder valt.
Echter toen ik thuis kwam rook ik een branderig luchtje ik denk koppelingsplaten....
Het voelt niet aan of ze versleten zijn maar baart me toch enige zorgen.
De auto heeft 131.xxx gelopen en het lijkt mij dat je normaal gesproken wel iets langer met de koppelingsplaten doet, uiteraard is dit ook afhankelijk van je rijstijl maar toch..
Wat is een goede manier om te testen of ze werkelijk op zijn?
En mochten ze versleten zijn wat gaat dit grapje me kosten?
P.s. Ik heb nog dealer garantie op de auto maar ik zou niet weten of dit er ook onder valt.
Koppelingen van DC2's begeven het rond de 120.000 km. Van de EP3 weet ik niet hoeveel het gemiddelde is. Als je aardig door trapt komt het wel eens voor dat je koppeling ruikt, de ene keer wat meer dan de andere. Om een voorbeeld te geven, de EJ9 van mij heeft inmiddels bijna 170.000 op de teller met eerste koppeling. De auto is aangeschaft met 70.000 km en geloof me, die 100.000 km is echt niet rustig gereden.
Als je koppeling werkelijk op zou zijn kun je dit merken door in een hoge versnelling (5 of 6) met lage toeren (rond de 2500 rpm) volgas weg te rijden. Als hij dan begint te slippen (dus de toeren schieten omhoog maar de snelheid niet, dan is je koppeling aan het einde. Je kan hem ook goed op de handrem trekken, hem in de 3e of 4e versnelling zetten en koppeling op laten komen. Als hij niet meteen afslaat kan dit ook een teken zijn van een versleten koppeling.
Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste manier.
Prijsindicatie durf ik niet met zekerheid te geven maar een OEM koppeling zal +- € 250,- kosten en dan de arbeidsuren er nog bij. Je complete bak moet eraf. Uurtje of 4-5? á +- € 100,- per uur.
Reken even op een ruime € 1000,- dan heb je een mooie (niet OEM) koppeling, licht vliegwiel en de boel weer netjes erin. Gok ik.
Als de boel er toch af moet kan is het een mooie mogelijkheid om er een licht vliegwiel in te gooien. Ik vind dat heerlijk rijden. Voordeel: fellere gasreactie. Nadeel: auto slaat sneller af en kan eerder beginnen te 'schokken' tijdens file rijden.
Als je koppeling werkelijk op zou zijn kun je dit merken door in een hoge versnelling (5 of 6) met lage toeren (rond de 2500 rpm) volgas weg te rijden. Als hij dan begint te slippen (dus de toeren schieten omhoog maar de snelheid niet, dan is je koppeling aan het einde. Je kan hem ook goed op de handrem trekken, hem in de 3e of 4e versnelling zetten en koppeling op laten komen. Als hij niet meteen afslaat kan dit ook een teken zijn van een versleten koppeling.
Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste manier.
Prijsindicatie durf ik niet met zekerheid te geven maar een OEM koppeling zal +- € 250,- kosten en dan de arbeidsuren er nog bij. Je complete bak moet eraf. Uurtje of 4-5? á +- € 100,- per uur.
Reken even op een ruime € 1000,- dan heb je een mooie (niet OEM) koppeling, licht vliegwiel en de boel weer netjes erin. Gok ik.
Als de boel er toch af moet kan is het een mooie mogelijkheid om er een licht vliegwiel in te gooien. Ik vind dat heerlijk rijden. Voordeel: fellere gasreactie. Nadeel: auto slaat sneller af en kan eerder beginnen te 'schokken' tijdens file rijden.
Re: branderig luchtje na stevig doortrappen CTR
Gianni wrote:Laatst even een flink stuk gereden en uiteraard de VTEC even lekker aan het werk gezet heerlijk!
Zijn het niet je banden ? Bij de VTI had ik Pirelli's eronder en als
je uitstapte waren ze lekker warm gereden zeg maar :-)
mr. X wrote:Prijsindicatie durf ik niet met zekerheid te geven maar een OEM koppeling zal +- € 250,- kosten en dan de arbeidsuren er nog bij. Je complete bak moet eraf. Uurtje of 4-5? á +- € 100,- per uur.
Reken even op een ruime € 1000,- dan heb je een mooie (niet OEM) koppeling, licht vliegwiel en de boel weer netjes erin.
Shoppen shoppen shoppen ...
In 2002 heb ik voor mijn koppeling (dc2) 650 euro betaald bij de
Honda dealer. Zag onlangs een recente prijsopgave van iemand van 1425 euro (ook dc2 en dealer).
Hanteert de dealer eigenlijk standaard prijzen ?
-
-
Wat me opvalt is dat het qua prijzen erg fluctueert, mocht het zo zijn dat ze op zijn ga ik zeker op zoek naar de beste offerte.
Maar tot die gaat zal ik de proef op de som nemen en kijken of de daadwerkelijk versleten zijn.
@itr703 banden waren het niet dat was ook mijn eerste gedachte
Ik ga het (indien het weer het toelaat) morgen testen, ik laat jullie wel even weten hoe en wat.
In ieder geval bedankt voor alle feedback!
Gianni
p.s. ik ga morgen sowiezo naar de dealer dus zal ik het gelijk even onder de aandacht brengen, het zou leuk zijn als ze versleten zijn en het onder de garantie valt :lol: dan hoef ik hier voorlopig niet naar om te kijken.
Maar tot die gaat zal ik de proef op de som nemen en kijken of de daadwerkelijk versleten zijn.
@itr703 banden waren het niet dat was ook mijn eerste gedachte

Ik ga het (indien het weer het toelaat) morgen testen, ik laat jullie wel even weten hoe en wat.
In ieder geval bedankt voor alle feedback!
Gianni
p.s. ik ga morgen sowiezo naar de dealer dus zal ik het gelijk even onder de aandacht brengen, het zou leuk zijn als ze versleten zijn en het onder de garantie valt :lol: dan hoef ik hier voorlopig niet naar om te kijken.
Ik was even aan het rondsnuffelen op het internet en toen kwam ik dit tegen
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/h ... ind=2&fs=1
klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn maar wilde toch even vragen of jullie het kennen en er (eventueel) ervaring mee hebben.
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/h ... ind=2&fs=1
klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn maar wilde toch even vragen of jullie het kennen en er (eventueel) ervaring mee hebben.
-
Niet doen, ga dan voor een oem koppeling dan weet je dat je kwaliteit hebt.
Kijk in engeland vriend zoals ik al eerder zei, daar zjin ze goedkoper.
koop er wel een oem koppelingslager bij op advies van culasse
heb sinds kort een competition clutch stage 1, die was ook maar 170 pond maar rijd wel damn lekker
is een 6 puck
dit is een exedy oem:
http://cgi.ebay.co.uk/EXEDY-OEM-CLUTCH- ... 2a0be7e227
Kijk in engeland vriend zoals ik al eerder zei, daar zjin ze goedkoper.
koop er wel een oem koppelingslager bij op advies van culasse

heb sinds kort een competition clutch stage 1, die was ook maar 170 pond maar rijd wel damn lekker

dit is een exedy oem:
http://cgi.ebay.co.uk/EXEDY-OEM-CLUTCH- ... 2a0be7e227
- Gaskleppie
idd! Misschien lag er wel iets tegen je header aan waardoor het zo stonk.
Ga eerst maar eens verder zoeken.
Vorig weekend nog een echt slippende koppeling gehad bij een klant. Die D16 koppeling trok de 250Nm van de turbo niet. Pas na 2 keer ernstig slippen (2x5 seconde lang in zn 4) kwam er iets van stank in de auto. En dat was dus een jankende motor terwijl we niet meer accelereerden.
Dus als je dat niet gemerkt hebt zal die plaat ook niet zo maar ineens kunnen stinken.
Ga eerst maar eens verder zoeken.
Vorig weekend nog een echt slippende koppeling gehad bij een klant. Die D16 koppeling trok de 250Nm van de turbo niet. Pas na 2 keer ernstig slippen (2x5 seconde lang in zn 4) kwam er iets van stank in de auto. En dat was dus een jankende motor terwijl we niet meer accelereerden.
Dus als je dat niet gemerkt hebt zal die plaat ook niet zo maar ineens kunnen stinken.