Winterbescherming auto

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
CTR-Asch

Winterbescherming auto

Post by CTR-Asch »

Aangezien mijn auto die ik dagelijks gebruik vrijwel altijd buiten staat (heb geen garage) ben ik benieuwd of jullie je auto, ivm weer en pekel/zout op de wegen, voorzien van bescherming. Maken jullie gebruik van een bepaald type wax of sealant o.i.d.? Eventuele tips zijn ook welkom :!:

(ik hoop dat ik het topic onder het juiste onderwerp heb gezet. Het lijkt mij niet heel technisch en dus meer een algemeen onderwerp)
SteefO

Re: Winterbescherming auto

Post by SteefO »

Asch600RR wrote:Aangezien mijn auto die ik dagelijks gebruik vrijwel altijd buiten staat (heb geen garage) ben ik benieuwd of jullie je auto, ivm weer en pekel/zout op de wegen, voorzien van bescherming. Maken jullie gebruik van een bepaald type wax of sealant o.i.d.? Eventuele tips zijn ook welkom :!:

(ik hoop dat ik het topic onder het juiste onderwerp heb gezet. Het lijkt mij niet heel technisch en dus meer een algemeen onderwerp)

Waxoil gebruik ik al jaren, zeeeeer tevreden over! Staat nog te koop bij het topic te koop. Het afspuiten van de auto maakt het zeer gemakkelijk! Ook het hechten van vuil (zout) is veel minder :) .
mr. X

Post by mr. X »

Een goede wax is voldoende. Met dit weer is het echter aanpoten om de bescherming erop te houden.

Wekelijks wassen, ongeacht het weer. Na het wassen opnieuw (wekelijks!) een laag erop geeft een goede bescherming. Waxoil of andere behandelingen die de lak zogenaamd 'sealen', daar hoef ik niks van te weten. Ik heb gezien hoe een Pro-Tech behandeling gaat en mijns inziens biedt dit lang niet genoeg bescherming tegen het (agressieve) zout.

Tech wax 2.0 is ter bescherming, kwalitatief en economisch gezien een goede keus. Het is een synthetische wax waardoor deze beter bestand is tegen invloeden van buitenaf dan een natuurlijke.

De truc is gewoon zo vaak mogelijk wassen (denk aan een goede verhouding!!)
vtec vince

Post by vtec vince »

Het is alleen niet handig om met vost een auto te wassen als je hem daarna niet binnen kunt laten drogen...
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

je moet idd rekening houden met de temp.
je rubbers blijven altijd nat na wassen, die kunnen dus kapot vriezen
Sincx

Post by Sincx »

Dacht hem vandaag te wassen want hij ziet er niet uit, pleuris zout en wat al niet meer. Staat die ook nog is langs een drukke weg....arm ding :cry:

Maar goed het is hier -3 dus gaat hem niet worden helaas, tijd dat ik een nieuwe huis koop MET garage :roll:
JDMTEG

Post by JDMTEG »

Sincx wrote:Dacht hem vandaag te wassen want hij ziet er niet uit, pleuris zout en wat al niet meer. Staat die ook nog is langs een drukke weg....arm ding :cry:

Maar goed het is hier -3 dus gaat hem niet worden helaas, tijd dat ik een nieuwe huis koop MET garage :roll:

Dat was mijn eerste vereiste toen ik een appartement kocht. MET garage, geen open standplaats maar een echte garage.
Jo&

Post by Jo& »

Mijn voorkeur gaat uit naar harde wax. Heb het idee dat die er langer op blijft zitten en vuil er beter vanaf wast.

Let op met wassen idd, voor je het weet krijg je je deuren niet meer open...
Op zn minst goed de deur randen, slotgedeelte en de rubbers drogen!
Rikky

Post by Rikky »

Eerst afspoelen met KOUD water warm water lost het zout op waardoor het OVERAL tussen komt...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Jo&

Post by Jo& »

Rikky wrote:Eerst afspoelen met KOUD water warm water lost het zout op waardoor het OVERAL tussen komt...

Hmm smart...
CTR-Asch

bescherming

Post by CTR-Asch »

mr. X wrote:Een goede wax is voldoende. Met dit weer is het echter aanpoten om de bescherming erop te houden.

Wekelijks wassen, ongeacht het weer. Na het wassen opnieuw (wekelijks!) een laag erop geeft een goede bescherming. Waxoil of andere behandelingen die de lak zogenaamd 'sealen', daar hoef ik niks van te weten. Ik heb gezien hoe een Pro-Tech behandeling gaat en mijns inziens biedt dit lang niet genoeg bescherming tegen het (agressieve) zout.

Tech wax 2.0 is ter bescherming, kwalitatief en economisch gezien een goede keus. Het is een synthetische wax waardoor deze beter bestand is tegen invloeden van buitenaf dan een natuurlijke.

De truc is gewoon zo vaak mogelijk wassen (denk aan een goede verhouding!!)

Thanx voor de info.
:-? ik kom er niet aan toe om de auto echt iedere week te wassen. Ik doe mijn best om de auto 2 a 3 keer in de maand met de hand te wassen en breng dan een wax (vloeibaar) of een spraywax aan. Is die Meq. Tech wax 2.0 een harde of vloeibare? Misschien toch beter om naar een vaste wax over te stappen indien die langer en beter blijft zitten.
Roy

Post by Roy »

Met dit soort weer ben ik blij dat ik een garage heb en een micra uit '85 om ermee te crossen.

Maar ik snap zeker het probleem als je niet in staat bent je auto veilig op te bergen en een oude crossertje erbij heb.

Dat laatste zal bij de meeste heirzo geen probleem zijn, maar de garage.

Nou moet ik wel toegeven dat ik liever met mijn auto met betere wegligging ABS ESP Airbags & niet te vergeten degene die een zwardere klap zal overleven mee neem, maar ik wil 'm niet door die bende laten rijden.

:-? Dillema :-? Maar keuzes moet je maken.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
mr. X

Post by mr. X »

Nogmaals, het belangrijkste is dat het op synthetische basis is. Hierdoor is deze beter bestand tegen weersinvloeden.

Even kort gezegd:
Meguiars Tech-Wax 2.0 wordt eigenlijk gezien als 'sealant'. Deze is hierdoor extreem geschikt voor langdurige bescherming. Met dit weer helpt echter geen een wax meer dan een maand. 2-3 weken moet met de Tech-Wax goed haalbaar zijn.

Het enige voordeel van een harde wax of sealant ten opzicht van een vloeibare variant is dat je hiermee zuiniger kan werken. Daarnaast is het zo dat een échte wax niet vloeibaar kan zijn. Carnauba is namelijk het bestand deel in een wax en hoe beter de wax, hoe hoger het percentage Carnauba. Hier komt echter de aap uit mouw want Carnauba kan niet vloeibaar zijn. Het is een vaste stof. In veel flessen auto wax staat dan ook mooi dat er Carnauba wax in zit maar is dit <1% en valt dus eigenlijk niet onder categorie wax maar synthetische sealers. Als je een echt goede wax hebt zal deze in vaste vorm zijn puur omdat er anders een te laag Carnauba percentage in zit.

Het is zelfs zo dat Carnauba een van de meest harde natuurlijke wassen is en in pure vorm zelfs harder dan beton. Nu we dit weten weet je dus ook dat hoe hoger het percentage Carnauba, des te beter de wax wordt. Op dit moment heeft het duurste potje op de markt een percentage van 83% pure Carnauba. Ik heb er een die 50% Carnauba bevat.

Toch zou ik je adviseren om bij de Tech-wax 2.0 te blijven om een diversiteit van redenen:
1. Prijs kwaliteit
Je gaat de auto wekelijks wassen en wil dan niet € 10,- á € 15,- per keer (!!) aan wax erop smeren. Ik heb namelijk uitgerekend wat dit potje mij per keer kost. Voor twee keer dat bedrag heb je een fles Tech-Wax 2.0 waar je makkelijk een half jaar winter, twee keer wassen per maand mee kan overleven.
2. Het is een synthetische sealant
Je kan wel een vaste wax kopen maar ik acht de kans dat je een dusdanig mooi potje koopt heel klein waardoor je beter af bent met met de Tech-Wax 2.0. Een potje vaste wax uit een middelmatige klasse (+- € 60,-) zal mijns inziens minder goed presteren voor jouw doelen omdat een synthetisch sealer beter bestand is tegen deze extremen van weer.
3. Het werk makkelijk en snel
Je moet het dus twee tot drie wekelijks doen en (afgezien van het feit dat het zonde is om dure wax te gebruiken) dan is het wel zo prettig om toch snel klaar te zijn.

Je zal merken dat het vuil niet op de auto blijft zitten. Als je echt moet gaan duwen met de washandschoen om het vuil eraf te halen is de bescherming niet hoog genoeg maar dit zal niet gebeuren.

Veel belangrijker is eigenlijk dat je de auto netjes hebt gepoetst vóór de winter begint. Als de lak namelijk gekleid is en al vrij is van vervuiling, zal de wax (of sealant) beter blijven zitten waardoor de bescherming hoger is.

Voor velgen heb ik zelf op dit moment een sealant waar ik erg tevreden mee ben: Migliore. Deze kan ik echter niet meer vinden op de site waar ik hem heb besteld dus die zal wellicht niet meer leverbaar zijn. Als je een keer langs komt mag je best gebruik maken van dit potje.
Martin.O

Post by Martin.O »

ik vind het wel leuk om deze dagen mensen met een BEZEM de sneeuw van de auto te zien vegen nadat ze de stoep hebben schoongeveegd.
daar help tech-wax 36.0 ook niet tegen
baRt

Post by baRt »

daar helpt zelfs een kogel niet meer tegen...

ik heb verdomme eindelijk een garage, maar die staat nog vol met vanalles en nog wat... wat ook niet kan wijken... oftewel:

Image
mr. X

Post by mr. X »

Martin.O wrote:ik vind het wel leuk om deze dagen mensen met een BEZEM de sneeuw van de auto te zien vegen nadat ze de stoep hebben schoongeveegd.
daar help tech-wax 36.0 ook niet tegen

Haha dat klopt, heb het ook al meerdere keren gezien. Zolang het mijn auto niet is vind ik het eigenlijk best. Ze doen maar, dat soort mensen zal het nooit snappen. Ik vind het al heel vervelend om te zien dat er mensen sneeuw van mijn auto hebben geveegd om een sneeuwballengevecht te houden.

En Bart, zeer zeker dat bij mij die spullen de woonkamer in gedonderd werden of desnoods buiten op straat! Je mag hem hier wel komen stallen maar dan heb ik wel de sleuteltjes nodig :twisted:
Martin.O

Post by Martin.O »

het leukste is dat bij een bezem de spijker of het schroefje meestal een stukje uitsteken
CTR-Asch

winter

Post by CTR-Asch »

Even een ander vraagje. Maken jullie ook gebruik van Rain-x of een ander waterafstotend goedje op je ramen? Ik heb het idee dat er minder ijsvorming is en als er wel ijsvorming is dit makkelijker te verwijderen is. Nu heb ik van m'n pa onlangs bijna 10 liter ruitenvloeistof gekregen maar ik vraag mij af of dit de rain-x niet afbreekt?

@ mr X, naar aanleiding van jouw info ben ik gaan zoeken naar een harde wax en heb gisteren (bij een voor jou niet onbekende winkel vermoed ik) een aantal panelpotjes van DoDojuice besteld. Heb jij hier ervaring mee? Op het forum van deze webwinkel zijn ze daar ontzettend positief over.
mr. X

Post by mr. X »

Ik gebruik zelf ook Rain-X. Werkt erg fijn. Het zou in theorie moeten helpen om minder ijsvorming op je ramen te krijgen doordat er automatisch minder water op blijft liggen. Hier geldt eigenlijk ook dat je de raam eerst 100% schoon moet maken voor het goedje er goed en lang op blijft. (Je kan je ramen ook polijsten etc etc). Moet eerlijk zeggen dat het een tijdje geleden is dat ik het spul erop heb gesmeerd.

Of ruitensproeiervloeistof de Rain-X afbreekt weet ik niet. Goede vraag, zal met de mengverhouding te maken hebben. Ga het binnenkort wel een keer testen. Heb hier nog een paar losse ramen liggen waar dat makkelijk op te realiseren is.

Dodo is erg goed. Ze hebben ook een goede prijs-kwaliteit verhouding maar zitten met hun waxxen kwalitatief boven die van Meguiars als ik het mag zeggen. Mijn DC2 heb ik laten doen (destijds vóór JAF omdat ik zelf tijdgebrek had) en die heeft een Dodo-juice top laag. Dat is inmiddels dik een jaar geleden en nog altijd als ik die auto was komen er parelvormige druppels op de lak en droogt hij met afspoelen bijna kurkdroog op.

Verder heb ik met individuele producten van Dodo nog geen ervaring. Heb een tijdje geleden besloten gelijk een mooi potje wax te kopen en het daarbij te laten. Ik wil eigenlijk voor het einde van het jaar een poetsmachine gaan bestellen met bijbehorende producten (In de aanbieding, je weet toch :razz: ) want het voorbewerken is verreweg het belangrijkste.

Je hebt zo'n 'test-tube' gekocht? Dat is eigenlijk handig als je niet weet welke wax mooi is op je auto maar verder heb je er weinig aan.
Voor mijn DC2 is (hoe kan het ook anders) Banana Armour gebruikt.
CTR-Asch

winter

Post by CTR-Asch »

"Banana Armour" :lol:
Ik heb inderdaad zo'n test tube, de DJ Fantastic Four Test Tube.
Ik wilde voor een hele pot supernatural 2.0 gaan maar die was helaas uitverkocht. In deze tube zitten voor mijn auto (nighthawk black) de meest bruikbare waxen: Blue Velvet, Purple Haze, de Doublewax en de Supernatural. Ik heb begrepen dat je met 1 potje minimaal 2 a 3 keer de hele auto kan doen dus kan even vooruit voor nu.
Locked