Heb gisteren avond nog mail terug gehad van autokeuring en het lijkt alsof ze een beetje aan het terug krabbelen zijn.
Maar ik was te laat om nog te reageren. Maandag zijn ze terug open en dan weet ik meer.
Hola, niet te snel... :-)
Eerst wordt de wagen gekeurd... daarna moet ik met dat keuringsbewijs een gelijkvormigheidsattest aanvragen via dienst mobiliteit. Met dat attest een nieuwe keuring ondergaan. Als dan alles goed is mag ik mijn platen gaan halen. Is me toch zo verteld. Moest het anders zijn meld ik het hier wel.
Vandaag eerste keuring laten doen.
Natuurlijk hebben ze de wagen afgekeurd. Drie opmerkingen gehad.
1° Het achtermistlicht MOET links van de wagen geplaatst staan. Stond rechts bij mij in het lichtblok. (gedaan door vorige eigenaar dacht ik)
2° De remkrachtverdeling achter was niet gelijk. Er was een verschil tussen de 25 en 50% (klauwen demonteren en alles checken of de geleiders nog soepel gaan)
3° De auto ligt te laag en er zijn ook geen nodige attesten beschikbaar betreft de veren en montage ervan. De wagen moet in België 11cm bodemvrijheid hebben. Was dus niet het geval. (oplossing, OEM veren steken)
Of je gooit er een schroefset onder die je zwart spuit! Heb geen zin om je hele topic door te spitten, maar hoe lang heb je de wagen al dan? Ik zou de moeite niet eens meer doen als ik in belgie zou wonen.
MLM wrote:Of je gooit er een schroefset onder die je zwart spuit! Heb geen zin om je hele topic door te spitten, maar hoe lang heb je de wagen al dan? Ik zou de moeite niet eens meer doen als ik in belgie zou wonen.
Ik heb de wagen ergens in juli vorig jaar gekocht. Moet wel zeggen dat de wagen een tijd lang echt stil gestaan heeft wegens andere en dringendere zaken.
Nu wordt het wel tijd voor me dat het in orde komt.
Schroefset zwart spuiten helpt hier niet. Er komt terug een OEM setje onder dat na de keuring er terug af gezwierd wordt.
Ik had vandaag eens de bodemvrijheid gemeten. Door de dikke middendemper van de Twinloop is daar maar 8cm tussen asfalt en middendemper.
De 3 punten waarop de ITR bij eerste keuring afgekeurd was zijn inmiddels opgelost.
-Achtermistlicht verandert van plaats.
-Terug originele veren gestoken om de wagen hoog genoeg te laten komen. Minimum 11cm bodemvrijheid in België. Niet makkelijk met de dikke middendemper van Mugen.
-Het rem probleem heeft het langst geduurd om op te lossen en heeft me ook vrij veel geld gekost aan voornamelijk werkuren bij de Honda dealer.
Dus ik in alle haast een nieuwe afspraak gemaakt voor een tweede keuring en de volgende dag kon ik al gaan. Dat was gisteren.
Ik kwam daar aan op de keuring en vertelde wat ik verandert had waarop de brave man van de keuring me zij dat ik eigenlijk beter 2 weken eerder was gekomen want nu is er net een wet verandert waardoor je wagen op wiel uitlijning moet gecontroleerd worden als je verandert van veren. En daar moet je speciaal een afspraak voor maken want de lijn waarop dat gebeurt is druk bezet.
Dus met ander woorden. De 3 punten die aangepast zijn zijn nu in orde. Alleen dat ik een nieuwe afspraak moest maken om de wagen op wiel uitlijning te laten controleren. En dat kon pas ten vroegste op 1 december.
Dus ik effe balen want als ik 2 weken eerder had kunnen gaan was er niets aan de hand en was de wagen nu in orde geweest.
Maar ik heb geduld, veel geduld. Ooit rijdt dit karretje in België rond volledig gekeurd. :wink:
Vervelend, maar op zich vind ik de test methode niet verkeerd. De wagenhoogte met ok zijn om over alle goedgekeurde drempels te kunnen. De wielen moeten netjes uitgelijnd staan als je de hoogte hebt aangepast. Weet je hoe waanzinnig listig een auto kan worden in de regen als je hem even 6 cm hebt verlaagt of hebt verhoogt?
Ze hebben er wel met een techneut over na gedacht. En dat kan je hier in Nederland niet zeggen. Hier zijn de regels af en toe zo achterlijk gekozen dat je van een mijl afstand kan zeggen dat die vent die ze verzon echt geen verstand van zaken had.
btw, bij een jdm itr zit het mistachterlicht altijd aan de andere kant. In Engeland ook. Bij ons dus net even aan de andere kant
Gaskleppie wrote: En dat kan je hier in Nederland niet zeggen. Hier zijn de regels af en toe zo achterlijk gekozen dat je van een mijl afstand kan zeggen dat die vent die ze verzon echt geen verstand van zaken had.
Nu je het zegt Frank... hier had ik dus nog niet over nagedacht. Klinkt logisch dat de achtermistlichten in Engeland en Japan aan de andere kant staan.
Maar in Japan is het toch niet verplicht neem ik aan.
ITR897 wrote:Nu je het zegt Frank... hier had ik dus nog niet over nagedacht. Klinkt logisch dat de achtermistlichten in Engeland en Japan aan de andere kant staan. Maar in Japan is het toch niet verplicht neem ik aan.
Het is dus, nog heel eventjes, 1 december en vandaag ben ik dus nog maar eens (de derde keer) naar de keuring gegaan.
En eindelijk, de wagen is volledig gekeurd EN goed bevonden. Natuurlijk en zoals verwacht ging het niet van een leien dakje.
De wagen moest dus nog een keuring op uitlijning ondergaan. Dus ik gisteren op het laatste moment, om zeker te zijn dat de uitlijning goed zou zijn tijdens de keuring, mijn wagen nog eens laten checken bij een vriend met de juiste apparatuur.
Vandaag dan tijdens de controle.. de persoon die de meting moest doen vroeg in zijn databank de gegevens op van de Japanse DC2 terwijl mijn wagen uitgelijnd was op de waarde's van de Europese DC2. Nu blijkt toch zeker dat de Japanse en de Europese verschillende waarde's hebben. Uiteindelijk heeft die goede man dan toch maar de wagen goed gekeurd aangezien de verschillen minimaal waren. Maar als hij echt voet bij stuk had gehouden kon ik nog eens terug gaan.
Nu komt het volgende... de wagen is goedgekeurd. Of ik nu ermee de weg op mag. Neen...
Nu moet ik wachten op een bericht van de keuring dat mijn gelijkvormigheidsattest is binnen gekomen. Dan zal ik een afspraak moeten maken om ernaar toe te gaan. Daar wordt de wagen nog eens volledig op nieuw gecontroleerd. Als alles dan nog goed is krijg ik alle nodige papieren, mijn gelijkvormigheidsattest en een speciaal identificatieplaatje voor onder de kap zodat ik de wagen kan inschrijven.
Dat wachten op bericht van de keuring duurt minimaal 3 weken. Eerder werd me gezegd minimaal 3 maanden maar... het kan toch zijn als ik pech heb maximaal 6 maanden duren.
Dus met een klein beetje geluk rij ik er dit jaar nog mee rond.
Positive thinking... :lol:
Ongelofelijk wat ze daar allemaal voor rare fratsen uithalen. Voor die tweede keuring zou ik het zekere voor het onzekere nemen en hem op OEM JDM uitlijnwaarde zetten.
Succes en respect dat je het nog niet spuug en spuug zat bent haha.