remklauw achter ITR
remklauw achter ITR
Ik zit met het volgende probleem.
Ik zit met een remklauw achter die vervangen moet worden. Ik heb me dus en andere (2dehands) gekocht en wou deze reviseren door andere rubbertjes te steken. Nu heb ik de zuiger er uit gehaald maar ik heb totaal geen idee hoe ik die terug moet plaatsen. Ik had het geprobeert met het oude rubber (om te testen) maar deze is stuk gegaan.
Iemand die tips heeft of is er ergens een speciale manier om deze zuiger terug te monteren zonder het rubber te beschadigen?
tnx
Ik zit met een remklauw achter die vervangen moet worden. Ik heb me dus en andere (2dehands) gekocht en wou deze reviseren door andere rubbertjes te steken. Nu heb ik de zuiger er uit gehaald maar ik heb totaal geen idee hoe ik die terug moet plaatsen. Ik had het geprobeert met het oude rubber (om te testen) maar deze is stuk gegaan.
Iemand die tips heeft of is er ergens een speciale manier om deze zuiger terug te monteren zonder het rubber te beschadigen?
tnx
Re: remklauw achter ITR
ITR897 wrote:Ik zit met het volgende probleem.
Ik zit met een remklauw achter die vervangen moet worden. Ik heb me dus en andere (2dehands) gekocht en wou deze reviseren door andere rubbertjes te steken. Nu heb ik de zuiger er uit gehaald maar ik heb totaal geen idee hoe ik die terug moet plaatsen. Ik had het geprobeert met het oude rubber (om te testen) maar deze is stuk gegaan.
Iemand die tips heeft of is er ergens een speciale manier om deze zuiger terug te monteren zonder het rubber te beschadigen?
tnx
Beste is als je een bankschroef hebt om je klauw vast te zetten.
Smeren met remvloeistof, en dan met een grote houten lat erbovenop rustig en rechtuit je cilinder erin duwen. Je zal ook zien dat als je het netjes erin duwt, hij ook makkelijk erin zal gaan. Veel kracht betekent meestal dat hij niet recht erin gaat.
Naast remvloeistof kun je ook remcilinderpasta gebruiken van ATE (zie onderstaande foto)
Hier nog een linkje van een Duitstalige DIY met veel foto's.
http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatf ... endes.html

Hier nog een linkje van een Duitstalige DIY met veel foto's.
http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatf ... endes.html

tnx voor de info maar bij de achterste remklauw moet je die zuiger erin draaien in een soort van, schroefdraad kan je het niet noemen. Eerder soort van wormwiel.
En net doordat er gedraaid moest worden is de rubber stuk gegaan. Waarschijnlijk heb ik alles niet genoeg gesmeerd.
Anyway... mijn 2de poging gisteren is ook mislukt dus heb ik het zaakje vandaag gewoon naar een remcentrale hier in de buurt gebracht en ze gaan het me morgen in orde brengen.
En net doordat er gedraaid moest worden is de rubber stuk gegaan. Waarschijnlijk heb ik alles niet genoeg gesmeerd.
Anyway... mijn 2de poging gisteren is ook mislukt dus heb ik het zaakje vandaag gewoon naar een remcentrale hier in de buurt gebracht en ze gaan het me morgen in orde brengen.
Remprobleem nog steeds niet opgelost.
Andere gereviseerde remklauw gestoken. Maar de remdrukverdeling links en rechts is nog steeds niet goed.
Heb nu nieuwe remblokken besteld en hoop dat het probleem hiermee is opgelost.
Moest dat niet zijn, iemand een idee waar het probleem zich dan kan situeren?
Een ITR heeft toch geen remdrukverdeler dacht ik hé?
Andere gereviseerde remklauw gestoken. Maar de remdrukverdeling links en rechts is nog steeds niet goed.
Heb nu nieuwe remblokken besteld en hoop dat het probleem hiermee is opgelost.
Moest dat niet zijn, iemand een idee waar het probleem zich dan kan situeren?
Een ITR heeft toch geen remdrukverdeler dacht ik hé?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
ITR897 wrote:Remprobleem nog steeds niet opgelost.
Andere gereviseerde remklauw gestoken. Maar de remdrukverdeling links en rechts is nog steeds niet goed.
Heb nu nieuwe remblokken besteld en hoop dat het probleem hiermee is opgelost.
Moest dat niet zijn, iemand een idee waar het probleem zich dan kan situeren?
Een ITR heeft toch geen remdrukverdeler dacht ik hé?
Ik heb ook jaren lang zitten zoeken naar het probleem van scheef remmen aan de achterkant. Uiteindelijk bleek de handrem het probleem te zijn. Dat beugeltje wat de handrem balans tussen links en rechts verzorgt (net achter je handrem) bleek ook knap scheef te staan. Daardoor kwam 1 kant niet goed terug en remde hij ook bij gewoon remmen scheef.
Gaskleppie wrote:ITR897 wrote:Remprobleem nog steeds niet opgelost.
Andere gereviseerde remklauw gestoken. Maar de remdrukverdeling links en rechts is nog steeds niet goed.
Heb nu nieuwe remblokken besteld en hoop dat het probleem hiermee is opgelost.
Moest dat niet zijn, iemand een idee waar het probleem zich dan kan situeren?
Een ITR heeft toch geen remdrukverdeler dacht ik hé?
Ik heb ook jaren lang zitten zoeken naar het probleem van scheef remmen aan de achterkant. Uiteindelijk bleek de handrem het probleem te zijn. Dat beugeltje wat de handrem balans tussen links en rechts verzorgt (net achter je handrem) bleek ook knap scheef te staan. Daardoor kwam 1 kant niet goed terug en remde hij ook bij gewoon remmen scheef.
Ik weet het niet maar ik denk dat dat het probleem bij mij niet gaat zijn. Ik heb namelijk al 2 verschillende remklauwen geprobeerd. En op elke klauw staat dat beugeltje.
Of, misschien als je een foto ervan hebt hoe het wel moet staan kan ik toch gelijk ff kijken.
Eerst maar eens nieuwe remblokken (DS2500) proberen.
Nee, Frank bedoeld het mechanisme net achter je handrem. Als je de beschermkap rondom de handrem los haalt zie je hem er echt recht achter.
Heb er even een foto bij gezocht:
Net achter de stofhoes zie je het stelmechanisme.
Daar nog achter zit het beugeltje dat de handremkabels vasthoudt. Op bovenstaande foto zie je hem nog maar nét, op onderstaande foto is de locatie misschien iets beter zichtbaar:
Als die verbogen is staat één kabel dus verder uitgetrokken dan de andere en zal je rembalans ongelijk zijn.
Heb er even een foto bij gezocht:

Net achter de stofhoes zie je het stelmechanisme.
Daar nog achter zit het beugeltje dat de handremkabels vasthoudt. Op bovenstaande foto zie je hem nog maar nét, op onderstaande foto is de locatie misschien iets beter zichtbaar:

Als die verbogen is staat één kabel dus verder uitgetrokken dan de andere en zal je rembalans ongelijk zijn.
of de remmenklauwen nog verder uit elkaar halen, dat betekent, met een dunne schroevendraaier die (circlip) weghalen, schroefdraadstangetje eruit trekken, met een punttang dat ijzere staafje van een cm eruit halen en dan aan de zijkant het handrem mechanisme eruit trekken en goed naar de naaldlagers kijken (deze kunnen er niet uit!) maar goed schoonmaken of er wel beweging in zit
nieuwe rubbers bestellen en alles met ATE pasta in elkaar zetten, de stofhoes van de zuiger heb ik eerst een stukje op de zuiger getrokken dan boven het gat gehouden en met een dunne schroevendraaier de stofhoes in de sleuf gedrukt, en de zuiger laten zakken tot op het schroefdraad en heel voorzichtig draaien en RECHT houden tot die beneden is
alle rubbers en zuiger goed ingesmeerd met ATE pasta en veel geduld hebben en een beetje veel vloeken
van het weekend de CRX nog rondom gedaan en je schrikt wat voor troep er op de zuigers en achter de cilinder zit
brenda kan nu ook op 80 meter remmen op Zandvoort
nieuwe rubbers bestellen en alles met ATE pasta in elkaar zetten, de stofhoes van de zuiger heb ik eerst een stukje op de zuiger getrokken dan boven het gat gehouden en met een dunne schroevendraaier de stofhoes in de sleuf gedrukt, en de zuiger laten zakken tot op het schroefdraad en heel voorzichtig draaien en RECHT houden tot die beneden is
alle rubbers en zuiger goed ingesmeerd met ATE pasta en veel geduld hebben en een beetje veel vloeken
van het weekend de CRX nog rondom gedaan en je schrikt wat voor troep er op de zuigers en achter de cilinder zit
brenda kan nu ook op 80 meter remmen op Zandvoort
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
mr. X wrote:Nee, Frank bedoeld het mechanisme net achter je handrem. Als je de beschermkap rondom de handrem los haalt zie je hem er echt recht achter.
Heb er even een foto bij gezocht:
Net achter de stofhoes zie je het stelmechanisme.
Daar nog achter zit het beugeltje dat de handremkabels vasthoudt. Op bovenstaande foto zie je hem nog maar nét, op onderstaande foto is de locatie misschien iets beter zichtbaar:
Als die verbogen is staat één kabel dus verder uitgetrokken dan de andere en zal je rembalans ongelijk zijn.
Deze is misschien wat duidelijker


Misschien een beetje laat maar onderstaand een howto van een remklauw revisie. Is dan wel van een CRX maar het principe blijft gelijk.
Handleiding remklauw revisie
Gaskleppie wrote:ITR897 wrote:Remprobleem nog steeds niet opgelost.
Andere gereviseerde remklauw gestoken. Maar de remdrukverdeling links en rechts is nog steeds niet goed.
Heb nu nieuwe remblokken besteld en hoop dat het probleem hiermee is opgelost.
Moest dat niet zijn, iemand een idee waar het probleem zich dan kan situeren?
Een ITR heeft toch geen remdrukverdeler dacht ik hé?
Ik heb ook jaren lang zitten zoeken naar het probleem van scheef remmen aan de achterkant. Uiteindelijk bleek de handrem het probleem te zijn. Dat beugeltje wat de handrem balans tussen links en rechts verzorgt (net achter je handrem) bleek ook knap scheef te staan. Daardoor kwam 1 kant niet goed terug en remde hij ook bij gewoon remmen scheef.
Eerst de remklauw vervangen. Ondertussen ook de remblokken vervangen door DS2500's, waarvoor dank aan Maskertje, maar nog steeds is het verschil tussen links en rechts een dikke 50%.
Nu toch maar eens gaan kijken op de plaats die Frank me heeft gezegd.
Iemand een idee hoe ik die kunststof kap aan de handrem er eerst af moet halen zonder iets te beschadigen? Misschien ook makkelijkste om een zetel eruit te halen.
Frank, stel dat bij mij die beugel ook zo scheef staat. Als ik die dan terug recht zet, is het probleem dan opgelost of moet er dan iets opnieuw afgesteld worden?
Een vriend garagist ,die ook mijn klauw voor me vervangen had, vertelde me om eventueel de rechter handremkabel nieuw te bestellen en het volledige ding te vervangen. Was dit nodig in jou geval?
MLM wrote:Onder de integra badge aan de voorkant zitten twee boutjes 12. daarna kun je die kap er uitklikken. Stoel (zetel=stoel right?) eruit halen is niet nodig. je ziet dan die twee kabeltjes naar een punt lopen, daarop zit een "moer" 10, die aandraaien tot ie recht staat.
Zetel/stoel... tis hoe je het bekijkt. Ik lig er soms wel in. :wink:
Alleszins superbedankt voor de info. Over een uurtje ga ik aan de slag.