machinaal poetsen ???

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
Sharky
Posts: 132
Joined: Sun Jul 20, 2008 11:21 pm

machinaal poetsen ???

Post by Sharky »

Ik heb dus van mijn vriendin een poets/polijstmachiene gekregen.

Nu wil ik om te proberen eerst eens gaan poetsen.

na een tijdje carclean doorspitten weet ik het dus nogsteeds niet. Vandaar de vraag:

welke Pads?

welk poestmiddel?

welk toerental ogv?

ik heb een roterende poetsmachiene.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Als beginner zijnde zou ik nog niet direct met zo'n roterende machine aan de gang gaan. Als je het niet goed doet kan je de lak verbranden.
Of oefenen op een oude auto of zo totdat je het gevoel een beetje hebt.
hardcorehonda
Posts: 294
Joined: Thu May 20, 2004 12:42 pm
Contact:

Post by hardcorehonda »

idd

Ik zou wegblijven van een rotary!!
Dat is niet echt voor een beginner.
Daar kun je beter een dualaction machine voor nemen.
Stukken minder risicovol.

Ikzelf heb een DAP900 met lakecounty/monello pads.
De gebruikte pads en middelen hangt af van het doel wat je wil berijken.

Ga je swirls en kleine krasjes weghalen of alleen licht oppoetsen/waxen

Ik ben mezelf ook nog aan het orienteren want is er zo ongelovelijk veel keuze.
Monello, Dodo juice, Poorboys world of toch Meg's PRO lijn.
je hoofd gaat er van duizelen
nick22
Posts: 50
Joined: Tue Sep 08, 2009 5:58 pm

Post by nick22 »

ghe ghe
neem idd maar een dual action machine,
voor je honda is poorboys ssr 2.5 wel prima

op een witte polijstschijf,zorg voor een goede voorbereiding voordat je begint met polijsten
Sharky
Posts: 132
Joined: Sun Jul 20, 2008 11:21 pm

Post by Sharky »

zoals ik al zei durf ik het polijsten nog niet aan daarvoor wil ik eerst wat meer ervaring opdoen.

het gaat dus alleen om in waxen.

is het verstandig om het te proberen met de gewone (hand) Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0?

op laag toerental uiteraard
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Je zou contact op kunnen nemen met CC direct per telefoon. Zij kunnen je hier omtrent goed helpen.

Heb me er in verdiept maar omdat ik er nog niet mee gewerkt heb is het me weer allemaal ontgaan.

Zonder lakdikte meter raak ik met geen enkele poetsmachine een auto lak aan.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

mr. X wrote:Zonder lakdikte meter raak ik met geen enkele poetsmachine een auto lak aan.


:worshippy:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Post by CTR-Asch »

hardcorehonda wrote:idd

Ik zou wegblijven van een rotary!!
Dat is niet echt voor een beginner.
Daar kun je beter een dualaction machine voor nemen.
Stukken minder risicovol.

Ikzelf heb een DAP900 met lakecounty/monello pads.
De gebruikte pads en middelen hangt af van het doel wat je wil berijken.

Ga je swirls en kleine krasjes weghalen of alleen licht oppoetsen/waxen

Ik ben mezelf ook nog aan het orienteren want is er zo ongelovelijk veel keuze.
Monello, Dodo juice, Poorboys world of toch Meg's PRO lijn.
je hoofd gaat er van duizelen


Sluit mij helemaal aan bij Hardcorehonda en mister X.
Ik weet niet watvoor machine je hebt liggen maar machinaal waxen met een rotary is nogal een overkill en voor een beginner zeker af te raden.
Daarbij is het aanbrengen van wax mijn inziens iets wat je juist met de hand wil doen.
Een dual action machine zoals DAP900 of DAP500 zijn, bij een goed gereinigde auto (dus wassen en kleien), nagenoeg "Noob-proof" voor het aanbrengen van waxen, glaze en sealants. Voor het polijsten moet je wel goed ingelezen zijn en materialen aanschaffen die afgestemd zijn op jouw lak, daarbij speelt ook de staat van je lak een rol. Maar goed, ik zou even kijken op het forum van Carclean. Daar staat meer dan genoeg informatie over cardetailing.
Maskertje
Posts: 507
Joined: Mon Apr 17, 2006 9:14 am

Post by Maskertje »

Ben het niet helemaal met je eens Asch600RR.

Met je dual action apparaat poets je alleen dingen af, dus je wax afpoetsen, en niet aanbrengen.
hardcorehonda
Posts: 294
Joined: Thu May 20, 2004 12:42 pm
Contact:

Post by hardcorehonda »

Maskertje wrote:Ben het niet helemaal met je eens Asch600RR.

Met je dual action apparaat poets je alleen dingen af, dus je wax afpoetsen, en niet aanbrengen.


??????????
Maskertje
Posts: 507
Joined: Mon Apr 17, 2006 9:14 am

Post by Maskertje »

hardcorehonda wrote:
Maskertje wrote:Ben het niet helemaal met je eens Asch600RR.

Met je dual action apparaat poets je alleen dingen af, dus je wax afpoetsen, en niet aanbrengen.


??????????


Hij is veel te zwak om schade aan te brengen aan je lak als amateur-machinaal-poetser, maar ook te zwak om echt te kunnen polijsten.
User avatar
real187
Posts: 296
Joined: Mon Aug 18, 2008 6:53 am

Post by real187 »

Maskertje wrote:
hardcorehonda wrote:
Maskertje wrote:Ben het niet helemaal met je eens Asch600RR.

Met je dual action apparaat poets je alleen dingen af, dus je wax afpoetsen, en niet aanbrengen.


??????????


Hij is veel te zwak om schade aan te brengen aan je lak als amateur-machinaal-poetser, maar ook te zwak om echt te kunnen polijsten.


met de dap kan je met een goeie pad en polijstmiddel echt wel fatsoenlijk polijsten. :roll: maar zit wel een factor noob-proof in.
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Post by CTR-Asch »

Maskertje wrote:
hardcorehonda wrote:
Maskertje wrote:Ben het niet helemaal met je eens Asch600RR.

Met je dual action apparaat poets je alleen dingen af, dus je wax afpoetsen, en niet aanbrengen.


??????????


Hij is veel te zwak om schade aan te brengen aan je lak als amateur-machinaal-poetser, maar ook te zwak om echt te kunnen polijsten.


Dat mag je vinden natuurlijk maar mijn ervaring is dat je met een dual action machine voor relatief weinig geld en op een veilige manier waskrassen/swirls en lichte krasjes kan verwijderen. Dus hoe dan ook heeft de machine een polijstende werking, misschien zeer gering maar wel veilig. Een dual action machine wordt hoofdzakelijk gebruikt voor licht polijstwerk. Daarbij is het ook mogelijk om met de juiste pads er glaze, waxen en sealants mee aan te brengen maar ook mee af te poetsen. Persoonlijk poets ik altijd mbv. een aantal MF-doeken af .

Zelf gebruik ik de dual action alleen maar voor het lichte polijstwerk.
Ik heb inmiddels al vele auto's gedaan en ik kan niet anders zeggen dat het werkt. Het is wel altijd even zoeken naar de juiste afstelling van polijstmiddel en pad. Natuurlijk is een rotary voor echte grote lak-correcties veel efficienter maar daar komt wel veel meer skill bij kijken.

@real187
:thumbs:
Maskertje
Posts: 507
Joined: Mon Apr 17, 2006 9:14 am

Post by Maskertje »

Ik vind een DAP meer een iets krachtigere poets-arm waarmee je niet alles mee kan, o.a. polijsten, maar goed dat is mijn mening. Daarom gebruik ik het niet voor het zwaardere werk.

Maar goed, als jullie tevreden zijn met het resultaat ermee dan is dat prima.
hardcorehonda
Posts: 294
Joined: Thu May 20, 2004 12:42 pm
Contact:

Post by hardcorehonda »

Maskertje wrote:Ik vind een DAP meer een iets krachtigere poets-arm waarmee je niet alles mee kan, o.a. polijsten, maar goed dat is mijn mening. Daarom gebruik ik het niet voor het zwaardere werk.

Maar goed, als jullie tevreden zijn met het resultaat ermee dan is dat prima.


Heb jij wel eens met een DAP900 gewerkt..??
Het verbaast me namelijk een beetje

Alle mensen die dat ding hebben zeggen hetzelfde....
MEEEEEEER dan voldoende vermogen om mee te polijsten.
Veel gebruiken hem niet eens in de laatste 2 standen.
Tuurlijk gaat het minder snel dan een rotary maar in combinatie met de juiste middelen zou het resultaat hetzelfde moeten zijn.
Locked