Verbod op "legale" semislicks!?!

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
vtecbrains

Verbod op "legale" semislicks!?!

Post by vtecbrains »

Is dit echt waar? weet iemand hier iets over?
Kwam dit tegen op een belgische site. (Ja,ja,ja weet ut! Maar lijkt redelijk serieus)

Semi-Slicks voor Straatgebruik illegaal vanaf 2012?

Ik ben als de dood voor fouten. Vooral in belangrijke stukken als reportages en rijtests waarbij feiten boven meningen primeren. Waarheden die ik weldegelijk bij het foute eind had toen ik volgende zin in de RS/R26.R-Shootout stanste: “Geen haar op mijn hoofd dat eraan twijfelt dat Ford het voorwielaangedreven ‘Ringrecord van Renault afsnoeptâ€￾. Want dat is niet zo, en zal ook nooit zo zijn. Niet omdat de Focus RS geen goede wagen is (mijlenver van zelfs), maar omdat de Mégane R26.R op gesneden slicks staat. Circuitbanden die de 80pk zwakkere R een tiental ‘Ringseconden voordeel geven, maar binnenkort definitief tot de geschiedenisboeken behoren…

Vlnr: Avon ACB10, Dunlop Direzza, Michelin Pilot Sport Cup & Toyo 888

Om de consument te beschermen, legt het Europese Parlement eind 2012 nieuwe directieven op voor de labels en minimumvereisten van banden. Zo krijgt elke in de EU verkochte straatband aanduidingen voor rolweerstand, grip op nat wegdek en rolgeluid terwijl semi-slicks zo goed als zeker verboden zullen worden. Kopers van high-performance wagens zoals Caterhams (Avon ACB10), Porsche GT’s (Michelin Pilot Sport Cup) en Mégane R26.R’s (Toyo 888) zouden namelijk niet in staat zijn om de gripdeficieten bij regen correct te quoteren…

Bandenfabrikanten lobbyen momenteel tegen de beslissing van Brussel, maar aangezien bijna alle constructeurs van bovenvermelde wagens nu al een vrijwaringsclause bij aankoop laten onderteken (â€￾ja, ik weet dat deze banden niet op nat functioneren…â€￾), is het weinig waarschijnlijk dat ze hun slag zullen thuis halen. Temeer daar het EU-parlement geen onderscheid kan/wil maken tussen slechte banden en gecompromitteerde. Voor hen geldt enkel de constatatie dat beide tot vijf autolengtes meer nodig hebben om bij regen van 100km/u af te remmen.

En dat is slecht nieuws voor circuitfans de wereld rond. Want je gelooft pas welk verschil gesneden slicks maken tot je er zelf mee gereden hebt. Of tot je hoort dat de Focus - ondanks een surplus aan koppel en pk’s - niet eens in de buurt van de 8:17 van de Mégane komt. Nog gezwegen van de hallucinante grip en stuurprecisie die zo’n banden in huidige vorm bieden. Op voorwaarde dat het kurkdroog is welteverstaan.

(Bron: Evo Magazine)

hier nog even de link van de site:
http://drivr.be/2009/06/30/semi-slicks- ... anaf-2012/
Spons

Post by Spons »

Belgen mogen sowieso al niks..
Type R CW

Post by Type R CW »

Toch rij ik ermee ze, dat ze de boom in kunnen hier. Belgie word precies meer en meer een apenland! Wij mogen bijna niks meer van tuning!
Katana

Post by Katana »

Type R CW wrote:Toch rij ik ermee ze, dat ze de boom in kunnen hier. Belgie word precies meer en meer een apenland! Wij mogen bijna niks meer van tuning!

:lol: het wordt steeds gekker.

Maar de arme harige vrienden hierin betrekken is nou ook weer niet nodig
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Toch ben ik van mening dat R888's absoluut niet onveiliger zijn dan menig jaar rond band.
Pas bij diepe plassen kan je aquaplaning krijgen. Zolang je je rubber op de weg houd heb je BAKKEN meer grip dan welke allround band dan ook. zelf tot in de sneeuw!
Stéphane

Post by Stéphane »

Eens met jou, Frank. Ik heb er ook mee in de sneeuw (!!!) gereden en het gaat ook gewoon.

Veiliger dan Wanli en dat soort meuk in ieder geval! En dan heb ik op de EK9 nu notabene Bridgestone Playz zitten. Die zaten er trouwens al op toen ik hem kocht. Waarbij je dan zou denken dat Bridgestone over het algemeen goede banden maakt. Deze hebben echter totaal geen grip of tractie in de regen. Echt heel, heel erg slechte banden.

Oftewel: bij de zogenaamde allround banden zit er pas echte rommel tussen. En dat zou dan wel mogen? Lijkt me niet.
MLM

Post by MLM »

Stéphane wrote:Eens met jou, Frank. Ik heb er ook mee in de sneeuw (!!!) gereden en het gaat ook gewoon.

Veiliger dan Wanli en dat soort meuk in ieder geval! En dan heb ik op de EK9 nu notabene Bridgestone Playz zitten. Die zaten er trouwens al op toen ik hem kocht. Waarbij je dan zou denken dat Bridgestone over het algemeen goede banden maakt. Deze hebben echter totaal geen grip of tractie in de regen. Echt heel, heel erg slechte banden.

Oftewel: bij de zogenaamde allround banden zit er pas echte rommel tussen. En dat zou dan wel mogen? Lijkt me niet.

Die zijn ook alleen voor de Japanse markt bedoelt.
mr. X

Post by mr. X »

Gaskleppie wrote:Toch ben ik van mening dat R888's absoluut niet onveiliger zijn dan menig jaar rond band.
Pas bij diepe plassen kan je aquaplaning krijgen. Zolang je je rubber op de weg houd heb je BAKKEN meer grip dan welke allround band dan ook. zelf tot in de sneeuw!

Een discussie die ik al meerdere malen heb getracht te winnen. Klopt helemaal. Een fatsoenlijke semi slick presteert beter dan menig zomer band en niet alleen met mooi weer.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik geef ze in zoverre wel gelijk dat een semi nooit een lange opwarmtijd mag hebben ala de Yoko 034. Ze moeten we gelijk grip hebben.
Jo&

Post by Jo& »

Ik deel de mening dat er waarschijnlijk legio meuk banden op de markt te koop zijn die veel slechter zijn dan een goede semi slick die idd geen lange opwarmtijd nodig heeft.

Hoe dan ook moet je je rijgedrag aanpassen aan het wegdek en de weersomstandigheden.
Rikky

Post by Rikky »

Zeker waar maar ze moeten weer iets bedenken in die maanden dat ze daar zitten...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Jo&

Post by Jo& »

Rikky wrote:Zeker waar maar ze moeten weer iets bedenken in die maanden dat ze daar zitten...

Wat bedoel je?
Stéphane

Post by Stéphane »

MLM wrote:
Stéphane wrote:...En dan heb ik op de EK9 nu notabene Bridgestone Playz zitten. Die zaten er trouwens al op toen ik hem kocht...

Die zijn ook alleen voor de Japanse markt bedoeld.

Ja? Hebben ze in Japan geen regen dan? :razz:
Enige wat dan 'Japans' zou kunnen zijn is de goedkeuring niet voor Europa geldig is.
Rikky

Post by Rikky »

Jo& wrote:
Rikky wrote:Zeker waar maar ze moeten weer iets bedenken in die maanden dat ze daar zitten...

Wat bedoel je?

De mensen die deze regels bedenken... Ze moeten iets doen daar dus komen ze maar met zo'n regels aan zonder dat ze eigenlijk weten waar ze over praten...
Jo&

Post by Jo& »

Rikky wrote:
Jo& wrote:

Wat bedoel je?

De mensen die deze regels bedenken... Ze moeten iets doen daar dus komen ze maar met zo'n regels aan zonder dat ze eigenlijk weten waar ze over praten...
Oh.
Mjah nja ik denk niet dat er een groep mensen is die alleen aan banden regels denkt :wink:
Rikky

Post by Rikky »

Jo& wrote:
Rikky wrote:
"Jo&":dfqe2g0b wrote:

Wat bedoel je?

Oh.
Mjah nja ik denk niet dat er een groep mensen is die alleen aan banden regels denkt :wink:[/quote:dfqe2g0b]

Zeker waar... Maar ze roepen iets en dan is mijn vraag weten ze wel waarover ze spreken...
Jo&

Post by Jo& »

Rikky wrote:
Jo& wrote:
Rikky wrote:
"Jo&":3hhsn50b wrote:

Wat bedoel je?

Oh.
Mjah nja ik denk niet dat er een groep mensen is die alleen aan banden regels denkt :wink:

Zeker waar... Maar ze roepen iets en dan is mijn vraag weten ze wel waarover ze spreken...[/quote:3hhsn50b]
Je mag er vanuit gaan dat er hele dikke boekwerken, verslagen, analyses en advizen worden geschreven voor een regel wijzigd.
Alleen kan dat allemaal helaas nog gebaseerd zijn op een incorrecte aanneming, kansberekening oid.
V-tje integra

Post by V-tje integra »

hier in belgie zijn er verschillende die zonder probleem met hun R888 door de keuring rijden...
nu ja hier ist echt een klote land ben eens benieuwd wat ze van mijn olie cooler gaan zeggen :roll:
mr. X

Post by mr. X »

Dus mensen weten niet waarover ze lullen. Klaar.

Zelfde geldt voor het mooie file probleem. Leg er maar 2 stroken bij! Dat zal de file wel oplossen...... NOT
hardcorehonda

Post by hardcorehonda »

mr. X wrote:Dus mensen weten niet waarover ze lullen. Klaar.

Zelfde geldt voor het mooie file probleem. Leg er maar 2 stroken bij! Dat zal de file wel oplossen...... NOT

Maar dat komt weer omdat niet alleen de mensen die de regels en oplossingen verzinnen debiel zijn.... maar ook 80% van de mensen die gebruik maken van die 5 stroken...
Locked