Dodelijk ongeval op circuit Zandvoort

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
Dimer

Dodelijk ongeval op circuit Zandvoort

Post by Dimer »

:shock:

http://www.nu.nl/binnenland/2302425/dod ... voort.html

AMSTERDAM – Op het circuit van Zandvoort is donderdag een persoon dodelijk verongelukt.

Twee wagens zouden op elkaar zijn gereden in de Rob Slotemaker Bocht. De auto van de onfortuinlijke coureur zou vervolgens in de vangrail zijn beland en in brand zijn gevlogen. De man overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

De technische recherche is bezig het ongeval te onderzoeken.

Volgens Webregio kon het lichaam van de verongelukte persoon niet ter plekke uit het wrak worden gehaald. De wagen moet daarom eerst naar Beverwijk worden getransporteerd.

Het ongeval gebeurde niet tijdens een reguliere race, maar vermoedelijk tijdens een race-arrangement. Hierbij kruipen particulieren zelf achter het stuur. Hoogstwaarschijnlijk reed de man in een Formule Ford.

Williamson

Het is vandaag precies 37 jaar geleden dat er op het duinencircuit een ander dodelijk ongeluk plaatsvond. Tijdens de Formule 1-race destijds verongelukte de Brit Roger Williamson.
mr. X

Post by mr. X »

Ik hoorde het op het nieuws en wilde het hier ook gaan posten.

Heftig maar dit kan ook op het circuit gebeuren. Helaas moet het zo aflopen.

Zelf heb ik ook in een Formule Ford auto gereden op Zandvoort. Dit was tijdens een Bleekemolens RacePlanet arrangement dat ik gekregen had voor mijn verjaardag. Dat zijn stuk voor stuk uitgeleefde auto's. Veiligheidshalve was het wel goed geregeld. Als dit dus gebeurd is tijdens zo'n arrangement, vind ik het raar dat er twee op elkaar rijden.
slydawg

Post by slydawg »

Volgens het nieuws kon hij z'n auto niet uit, met alle gevolgen van dien...
vtec vince

Post by vtec vince »

Het is natuurlijk erg jammer dat zoiets gebeurt.
Bij Bleekenmolens RacePlanet is het volgens mij verboden om in te halen of niet maarten?
Misschien gaat het er straks wel van komen dat diegene die gaat racen ook een raceoveral moet dragen.
Ik weet natuurlijk niet of het slachtoffer ook zo'n overal aan had, maar dit zou waarschijnlijk het letsel behoorlijk kunnen beperken.
Hebben die Formule Ford geen momocoque dan?
Omdat hij het voertuig niet uit kon komen, lijkt het me dat het slachtoffer bekneld zat...of hij lag op zijn kop, dat maakt het idd moeilijk om eruit te komen
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Ramon

Post by Ramon »

Ik ging er eigenlijk al vanuit dat ze bij Bleekemolen raceplanet een raceoveral moeten dragen... zeker in zo een formule ford, als dat niet zo is vind ik dat vreemd, zelfs bij karten moet je die dingen al aan, dat gezegd bij vrijrijden doe ik ook nooit een racepak aan.

Wel opmerkelijk dit hoor, ik heb het wel eens staan aanschouwen en bij raceplanet ligt de snelheid erg laag, omdat er een oude bmw voor het veld uit rijdt en er niet mag worden ingehaald. Wel is het zo dat bij raceplanet ook mensen komen met bijvoorbeeld een bedrijfsfeestje die totaal geen affiniteit hebben met een auto laat staan een raceauto, ik weet niet of je in een formule ford het stuurtje eruit moet halen om uit of in te stappen, maar zo een persoon gaat dat waarschijnlijk niet op tijd redden..

Heel triest dit.
mr. X

Post by mr. X »

Ik hoorde ook dat hij er niet uit is gekomen. Toen moest ik gelijk denken aan een vierpuntsgordel die niet los ging of dat de persoon wellicht niet wist hoe deze open moest of hij natuurlijk klemde.

Volgens mij hoefde er geen overall gedragen te worden. We (mijn vader en ik) weten het niet meer zeker maar ik kon me niet herinneren dat ik er een aangetrokken heb. Volgens mij waren de vereisten, zoals op andere circuit dagen, lange mouwen en een lange broek. Eigenlijk bizar want als er wat gebeurd helpt dat natuurlijk niks.

Ramon, je zegt dat de snelheid laag ligt maar mijn instructeur zei me dat wanneer er een groot snelheidsverschil was tussen mij en de andere cursist zou zitten, hij ons apart de baan op zou nemen. Na twee rondjes was het al zo ver :lol:.
Toen we eenmaal met zijn tweeën reden ging het voluit. Ik probeerde hem op te drukken omdat hij zichtbaar inhield op sommige stukken. Begrijpelijk, als je vaak mensen krijgt die, zoals gezegd, niks met hard rijden hebben. Je zag wel dat hij steeds wat harder ging rijden maar echt heel spannend werd het niet, hij hield me op sommige punten gewoon op.

Achteraf hebben we nog even gekletst en vertelde hij me dat ik veel beter was dan hij had gedacht. Ik zat me kapot te ergeren want het kon veel harder.

Reden waarom ik dit zeg, de Lamborghini waar ik ook in mocht rijden had álle veiligheids hulpmiddelen ingeschakeld staan; De toerenbegrenzer zat ver voor de redline, traction control, stability control, automaatbak die zelf doorschakelde, alles! Ik probeerde het in de pits en onderweg druk af te zetten maar dat kon niet hoorde ik achteraf. Puur om amateur tegen zichzelf te beschermen. De Formule Ford daarentegen had niks geen luxe aan boord en als ik het goed herinner zelfs niet eens ABS. Dat was wel een Spartaanse auto. Je moest echt werken om daar in te rijden en kon er, in tegenstelling tot de Lambo of Porsche, fouten in maken.

Hoe dan ook, heel spijtig want het zal hoogstwaarschijnlijk weer verstrekkende gevolgen hebben.
LCR

Post by LCR »

Triest,maar het blijft een gevaarlijk sport!

Oef.......oppassen geblazen dus bij de F3 rit :!:
Katana

Post by Katana »

Het is leuk. Maar nooit een spelletje.

Dat vergeten somige mensen wel eens. Dit is een wake-up call
MLM

Post by MLM »

Hoor net van iemand die een cheape arrangement daar heeft gekocht, niet meer op zandvoort durft te rijden. Nu wilt ie naar de nurburgring. :P
Katana

Post by Katana »

Iemand die ik ken?

Heeft hij zeker nooit van Nikkie Lauda gehoord?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ja, of wat dacht je van Roger Williamson? Is dat verhaal bekent hier? En dat is zelfs ook nog op zantvoort gebeurt.

Er staan filmpjes op youtube. Even zoeken...
http://www.youtube.com/watch?v=DRYPbiyhPLs
Bij dit ongeluk sta je echt met je bek vol tanden.......

Alles ging fout dat weekend. Gek genoeg kon dit in die tijd bij iedereen op elk moment gebeuren. Zo gevaarlijk was het destijds.
Uiteindelijk was Zandvoort de gene die verantwoordelijk is dat Roger het niet overleefde. Er stond een brandweer wagen 150mtr verderop maar die mocht onder geen beding tegen de richting inrijden. Een regel die nu nog steeds bestaat (!)
Lees dit maar eens. Kippevel...
http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/ ... /16656366/
Katana

Post by Katana »

Gaskleppie wrote:Ja, of wat dacht je van Roger Williamson? Is dat verhaal bekent hier? En dat is zelfs ook nog op zantvoort gebeurt.

Er staan filmpjes op youtube. Even zoeken...
http://www.youtube.com/watch?v=DRYPbiyhPLs
Bij dit ongeluk sta je echt met je bek vol tanden.......

Alles ging fout dat weekend. Gek genoeg kon dit in die tijd bij iedereen op elk moment gebeuren. Zo gevaarlijk was het destijds.
Uiteindelijk was Zandvoort de gene die verantwoordelijk is dat Roger het niet overleefde. Er stond een brandweer wagen 150mtr verderop maar die mocht onder geen beding tegen de richting inrijden. Een regel die nu nog steeds bestaat (!)
Lees dit maar eens. Kippevel...
http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/ ... /16656366/

Ook verschrikkelijk, maar zijn noemt Dimer ook bovenaan in de post

Dat was ook op 29 juli

Er staat nu een standbeeld op Donington van hem
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ok, had ik niet gezien.

Het erge is nog dat Zandvoort nooit een nagedachtenis geplaatst heeft over het voorval. Donnington dus wel...
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Erg triest dit :(

Heb zelf ook nog zn Bleekemolens RacePlanet arrangement liggen hier.

Vorige week op circuit zolder geweest met de ninja, wat erg goed bevallen is.
donkeykong

Post by donkeykong »

ik heb ooit nog zo'n race experience gewonnen, met autodrop!
wel gaar dat dit gebeurt is
Locked