Banden
Met mijn beperkte kennis zou ik voor de 205 gaan. Bredere band, redelijk lage wang welke met een hogere loadindex komt dus iets stuggere wang? No idea hoe stug die zijn natuurlijk en wel verdomd belangrijk dat ie stug is als je het mij vraagt.
Als de velg het aan kan en de band niet gaat smeren met deze breedte 205 denk ik, dus wellicht even kijken hoeveel mm breed de band precies is daar dat, zoals jij vast weet, verschilt per fabrikant. Vergelijken met wat je weet qua gebruikte banden op die velg kom je niet voor verassingen te staan.
Als de velg het aan kan en de band niet gaat smeren met deze breedte 205 denk ik, dus wellicht even kijken hoeveel mm breed de band precies is daar dat, zoals jij vast weet, verschilt per fabrikant. Vergelijken met wat je weet qua gebruikte banden op die velg kom je niet voor verassingen te staan.
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
Zoals gezegd:
Uiterst tevreden over de Brigdestone Potenza op de Ford Fiesta ST en Civic Type R
Nu als test eens Michelin Pilot Sport 2 gekocht :twisted:
Er is ook al een Pilot Sport "3" uit, maar nog niet in onze bandenmaat.
De Pilot sport 2 is al veel veranderd t.o.v. de originele Pilot Sport.
Prijs voor 2 voorbanden bij Vulco Kortenberg: 400euro
Goedkoper vind ik nergens
Vaststellingen:
+Supertrekkracht op RECHTE stukken.
+geen wielspin of of "botsende" banden!
+Zéér "communicatieve band"==> Meer stuurgevoel :goed:
(vergelijkbaar zoals een Pirelli Zero Nero bij droog weer! )
+superband op KORTE bochten
==> > stuurgevoel = > rijsensatie
+comfortabel (voor een sportband)
+zachte band
+Degelijke remkwaliteiten!
-Op extreem hoge snelheden is de Potenza misschien toch beter
in de LANGE bochten?
(Potenza = hardere band)
-Bij temp > 28° krijg je een zeer licht driftgevoel...
Misschien normaal bij deze hitte??
(Het is wel leuk voor de bochtjes :mrgreen: )
-Duur (maar een goede band is de basis van alles voor een sportwagen :idea: )
De band is nog niet in detail getest bij regen.
Daar was de Potenza super in.
ps: Op de Michelin Pilot na, is dit de enige Michelin-band die ik zou kopen :wink:
Michelin= o.a. prijs/kwaliteit te duur...
Uiterst tevreden over de Brigdestone Potenza op de Ford Fiesta ST en Civic Type R
Nu als test eens Michelin Pilot Sport 2 gekocht :twisted:
Er is ook al een Pilot Sport "3" uit, maar nog niet in onze bandenmaat.
De Pilot sport 2 is al veel veranderd t.o.v. de originele Pilot Sport.
Prijs voor 2 voorbanden bij Vulco Kortenberg: 400euro
Goedkoper vind ik nergens

Vaststellingen:
+Supertrekkracht op RECHTE stukken.
+geen wielspin of of "botsende" banden!
+Zéér "communicatieve band"==> Meer stuurgevoel :goed:
(vergelijkbaar zoals een Pirelli Zero Nero bij droog weer! )
+superband op KORTE bochten
==> > stuurgevoel = > rijsensatie
+comfortabel (voor een sportband)
+zachte band
+Degelijke remkwaliteiten!
-Op extreem hoge snelheden is de Potenza misschien toch beter
in de LANGE bochten?
(Potenza = hardere band)
-Bij temp > 28° krijg je een zeer licht driftgevoel...
Misschien normaal bij deze hitte??
(Het is wel leuk voor de bochtjes :mrgreen: )
-Duur (maar een goede band is de basis van alles voor een sportwagen :idea: )
De band is nog niet in detail getest bij regen.
Daar was de Potenza super in.
ps: Op de Michelin Pilot na, is dit de enige Michelin-band die ik zou kopen :wink:
Michelin= o.a. prijs/kwaliteit te duur...
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
-
- Posts: 294
- Joined: Thu May 20, 2004 12:42 pm
- Contact:
Rikky wrote:Waar in NL kan je eigenlijk de R888 halen?
RSP!!!
http://www.risingsunperformance.nl/
(waarschijnlijk bij prins-techniek ook)
http://www.prins-techniek.nl/
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
ITR897 wrote:Potenza RE 050
215/45 R17 87W BW, EZ --- EUR 134,30
Potenza RE 050
215/45 R17 87W MZ --- EUR 134,30
Potenza RE 050 A
215/45 R17 87W LZ --- EUR 137,50
Potenza RE 050
215/45 R17 91W RF EZ --- EUR 145,30
Heb zo maar eventjes 4 verschillende RE050's gevonden. Maar vraag me niet welke de beste is en waarvoor die laatste letters staan.
De bandenmaat is toch juist hé?
De verschillen zijn allemaal uit te leggen

87W en 91W is de 'load index', dat heeft te maken met het gewicht van het voertuig. De 3e is de 'A' oftewel de asymmetrische.
Voor Porsche banden geldt trouwens altijd dat er een 'N' codering op staat, N1/N3 dat soort codes. Dat is alleen bij Porsche banden.
De code BW, EZ en MZ verwijzen ook naar fabrikanten-codes:
BW = BMW
EZ = Audi / Mazda 6
MZ = Mitsubishi / Toyota
BZ = Honda en nog andere fabrikanten. Zie hier voor meer, onder het kopje OE Manufacturer Letters (even op Expand klikken):
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
[quote="Little Viper"]Zoals gezegd:
Uiterst tevreden over de Brigdestone Potenza op de Ford Fiesta ST en Civic Type R
Nu als test eens Michelin Pilot Sport 2 gekocht :twisted:
Er is ook al een Pilot Sport "3" uit, maar nog niet in onze bandenmaat.
De Pilot sport 2 is al veel veranderd t.o.v. de originele Pilot Sport.
Prijs voor 2 voorbanden bij Vulco Kortenberg: 400euro
Goedkoper vind ik nergens ]
Begrijp ik hier dat je getest hebt met achter andere banden dan voor?
Sorry, maar dan kan je nooit een goed beeld krijgen van een type band. Op rechte lijn grip na mischien, maar de rest blijft een vertekend beeld geven als je niet rondom op de zelfde banden staat.
Uiterst tevreden over de Brigdestone Potenza op de Ford Fiesta ST en Civic Type R
Nu als test eens Michelin Pilot Sport 2 gekocht :twisted:
Er is ook al een Pilot Sport "3" uit, maar nog niet in onze bandenmaat.
De Pilot sport 2 is al veel veranderd t.o.v. de originele Pilot Sport.
Prijs voor 2 voorbanden bij Vulco Kortenberg: 400euro
Goedkoper vind ik nergens ]
Begrijp ik hier dat je getest hebt met achter andere banden dan voor?
Sorry, maar dan kan je nooit een goed beeld krijgen van een type band. Op rechte lijn grip na mischien, maar de rest blijft een vertekend beeld geven als je niet rondom op de zelfde banden staat.
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
Gaskleppie wrote:
Begrijp ik hier dat je getest hebt met achter andere banden dan voor?
Sorry, maar dan kan je nooit een goed beeld krijgen van een type band. Op rechte lijn grip na mischien, maar de rest blijft een vertekend beeld geven als je niet rondom op de zelfde banden staat.
Klopt.
De achterbanden (Bridgestonde Potenza) heb ik niet verander .
Die zijn vannachter gebleven
Vanvoor zijn er 2 nieuwe banden gekomen, nl.
de Michelin Pilot sport 2 .
Ik verander altijd enkel mijn voorbanden om de +/- 20.000km
De achterbanden laat ik vannachter.
En die blijven > 60.000km in goede staat :idea:
voor-en achterbanden wisselen deed men vroeger,
maar is niet ideaal,
-omdat je "bandenstructuur zich al in een bepaald profiel heeft gezet".
Indien je de voorbanden vervangt (in plaats van wisselen met voor en achterbanden heb je altijd nieuwe "aandrijvingsbanden" :idea:
Logischerwijze ga je bij 4 nieuwe banden een nóg beter beeld van de banden kunnen geven, dat klopt.
Bij het plaatsen van de voorbanden Goodyear F1 (v-profiel),
voelde ik direct dat het slechte banden waren.
Ook na het veranderen van de bandendruk.
Ik heb ze gewooon vannachter geplaatst.