Elektrische hoogte verstelling van de koplampen. ITR
Elektrische hoogte verstelling van de koplampen. ITR
Ik heb dus al geruime tijd een hoogte verstelling die niet meer werkt.
Maar ik wil het graag weer werkend hebben dus ik ben er maar eens mee aan de slag gegaan.
Maar ik kom er eerst al achter dat ik daar niets over in mijn werkplaats handboek kan vinden.
Is er misschien iemand die een schema heeft van de hoogte verstelling.
Maar ik laat mij niet zo maar uit het veld slaan dus multiemeter er bij en meten.
Zit er op de motor een stekker met 12v een aarde en volgens mij hoort er op die derde draad een wisselend voltage te staan voor de stand van de lamp.( Maar deze draad geeft 0 volt aan)
Nu bij de schakelaar zit deze zelfde kleur draad. En daar staat wel een veranderende spanning op naar mate je de knop draait.
Dus de spanning verlaat wel de schakelaar maar komt niet aan bij de lampen.
Dit geld overigens voor beide lamp verstellings motoren, ze werken beide niet.
Dus nou was mijn vraag wat zit er nog tussen de schakelaar en de motoren.
Dus is iemand die een scheema-tje heeft.
Ik ga nu eerst eens even door verbinden met twee lossen draden om te checken.
Maar ik wil het graag weer werkend hebben dus ik ben er maar eens mee aan de slag gegaan.
Maar ik kom er eerst al achter dat ik daar niets over in mijn werkplaats handboek kan vinden.
Is er misschien iemand die een schema heeft van de hoogte verstelling.
Maar ik laat mij niet zo maar uit het veld slaan dus multiemeter er bij en meten.
Zit er op de motor een stekker met 12v een aarde en volgens mij hoort er op die derde draad een wisselend voltage te staan voor de stand van de lamp.( Maar deze draad geeft 0 volt aan)
Nu bij de schakelaar zit deze zelfde kleur draad. En daar staat wel een veranderende spanning op naar mate je de knop draait.
Dus de spanning verlaat wel de schakelaar maar komt niet aan bij de lampen.
Dit geld overigens voor beide lamp verstellings motoren, ze werken beide niet.
Dus nou was mijn vraag wat zit er nog tussen de schakelaar en de motoren.
Dus is iemand die een scheema-tje heeft.
Ik ga nu eerst eens even door verbinden met twee lossen draden om te checken.
Re: Elektrische hoogte verstelling van de koplampen. ITR
integra wrote:Ik heb dus al geruime tijd een hoogte verstelling die niet meer werkt.
Maar ik wil het graag weer werkend hebben dus ik ben er maar eens mee aan de slag gegaan.
Maar ik kom er eerst al achter dat ik daar niets over in mijn werkplaats handboek kan vinden.
Is er misschien iemand die een schema heeft van de hoogte verstelling.
Maar ik laat mij niet zo maar uit het veld slaan dus multiemeter er bij en meten.
Zit er op de motor een stekker met 12v een aarde en volgens mij hoort er op die derde draad een wisselend voltage te staan voor de stand van de lamp.( Maar deze draad geeft 0 volt aan)
Nu bij de schakelaar zit deze zelfde kleur draad. En daar staat wel een veranderende spanning op naar mate je de knop draait.
Dus de spanning verlaat wel de schakelaar maar komt niet aan bij de lampen.
Dit geld overigens voor beide lamp verstellings motoren, ze werken beide niet.
Dus nou was mijn vraag wat zit er nog tussen de schakelaar en de motoren.
Dus is iemand die een scheema-tje heeft.
Ik ga nu eerst eens even door verbinden met twee lossen draden om te checken.
Ik heb hier onlangs ook een topic over geopend:
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=7695
Alle werkplaatshandboeken die ik ken betreffen het US model en deze
heeft bijkbaar geen hoogteregeling. Als je ergens nog een WPH opduikelt
met het Euro model dan houd ik me aanbevolen :-)
Ik kan niet zo gauw "iets" bedenken wat in deze draad zou zitten tussen
schakelaar en motor. Is het niet zo dat je verkeerd meet ?
Toen je op de schakelaar aan het meten was zat toen de stekker op
de motor ? Zat de stekker ook op de motor toen je op de motor aan het
meten was ? Het zou namelijk kunnen dat je altijd moet meten met
een belasting aan de draad (dus de motor aangesloten).
Je kunt natuurlijk ook "buitenom" even een stukje draad van de
schakelaar naar de motor trekken. Weet je het echt zeker.
Bij mij is het probleem mechanisch. De motoren zijn denk ik na 12 jaar
zwaar gaan lopen door een slechte smering. Als ik aan het schakelaartje
draai dan hoor ik de motor zachtjes "zwoegen" en soms draait hij nog.
Ik heb de unit met de motor achterop de lamp toen geprobeerd heen en
weer te draaien (lukt een klein stukje) en toen liep het weer een beetje
echter niet van harte. Ik moet nog op zoek naar een manier om de motor
te demonteren van de lamp om het hele boeltje eens schoon te maken
en te smeren. Ben er echter nog niet aan toe gekomen om te kijken hoe
het zit. Als je iets vind: let me know !!!
Overigens: met een defecte hoogteregeling kom je niet door de APK.
Het makkelijkst is om voor de APK de schakelaar te demonteren
zodat je niet meer kunt bedienen. Dat mag dan weer wel :-)
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
integra wrote:Nee, zekeringen waren goed.
Ik ben er denk ik al uit. motoren zitten vast.
Zekeringen zitten toch ALTIJD voor de schakelaars rechtstreeks aan de accu ? (of ben ik mis ?)
Laat eens weten hoe je e.e.a. denkt op te lossen. Volgens mij moet je
op één of andere manier de motor met tandwielen demonteren.
Ik zal er binnenkort ook eens induiken.
integra wrote:Nee, zekeringen waren goed.
Ik ben er denk ik al uit. motoren zitten vast.
Zou wat zijn als die er los in liggen :lol:
Je moet nagaan dat het spul 12 jaar oud is en bijna niet gebruikt is en word... Dus het vet en alles droogt uit... Keer goed schoonmaken en smeren :wink:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Vandaag nogmaals geprobeerd om de motorunit te demonteren maar je
kunt hem niet vanaf koplampunit draaien omdat er te weinig ruimte is en
ik had weinig zin om de koplamp te demonteren.
Achterop de motorunit zit echter een schroefje/tandwieltje waarmee
je handmatig kunt verstellen. Deze heb ik ingespoten met WD40 en
nu loopt het weer een beetje; Van de week nogmaals herhalen en
hopelijk blijft het dan een beetje lopen.
kunt hem niet vanaf koplampunit draaien omdat er te weinig ruimte is en
ik had weinig zin om de koplamp te demonteren.
Achterop de motorunit zit echter een schroefje/tandwieltje waarmee
je handmatig kunt verstellen. Deze heb ik ingespoten met WD40 en
nu loopt het weer een beetje; Van de week nogmaals herhalen en
hopelijk blijft het dan een beetje lopen.
Hmmm ... inderdaad goed punt.
WD40 is op zich zelf ook wel smerend en ik heb het in 1e instantie
gebruikt omdat het ook "cleaned" zodat het door het oude vet dringt
naar de plaats waar het moet smeren.
Ik zal de 2e ronde eens met kettingspray doen. Heb hier nog wel een
busje staan op basis van siliconen geloof ik.
WD40 is op zich zelf ook wel smerend en ik heb het in 1e instantie
gebruikt omdat het ook "cleaned" zodat het door het oude vet dringt
naar de plaats waar het moet smeren.
Ik zal de 2e ronde eens met kettingspray doen. Heb hier nog wel een
busje staan op basis van siliconen geloof ik.
Rikky wrote:De hoogste verstelling moet werken voor de apk als het erin zit...
Dus als je naar de apk moet en het werkt niet haal je schakelaar er dan even uit :wink:
Klopt; Het werd opgemerkt bij de APK maar ze begonnen al niet eens over repareren omdat dat waarschijnlijk flink in de papieren loopt.
Bij een steekproef/herkeuring halen ze dan inderdaad de schakelaar
even weg :wink: