Geen VTEC bij Prelude H22a5

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Geen VTEC bij Prelude H22a5

Post by bastiaan45 »

Eens een vraagje.

Zaterdag heb op een verkochte auto enthousiast een Prelude 2.2 VTi ingeruild, (nieuwe model van 1998).

Ik denken, aha, een Honda Vtec, die wil ik wel.

Nette en mooie auto, loopt heerlijk rustig en het blok ligt er zeer mooi bij zonder een enkel oliespoortje, zag er allemaal zeer goed uit.

Aangezien ik veel Honda's gehad heb, dacht ik meteen al genoeg info te hebben na een stuk van 10 meter heen en terug te rijden.

Alles verder prima aan de auto, echter, wat blijkt nu, geen VTEC!

Auto loopt mooi door de toeren, maar VTEC slaat niet in.
Geeft geen enkele CEL aan, alle lampjes gaan uit en motor loopt ook niet beroerd. Olie is gewoon goed op peil, echter, zeker niet vers meer en vrij waterig.. Echter, het lijkt me onwaarschijnlijk dat VTEC door minder goede olie niet inkomt, want ik heb wel slechtere (dunnere) olie gezien.

Ik zie geen lekkage bij de VTEC solenoid, alles is netjes droog.

Wie heeft voor me de oplossing wat nu het eerste aan te pakken? (behalve de olie, die ik straks toch maar even ververs natuurlijk)
micronsil
Posts: 744
Joined: Mon Mar 01, 2010 7:10 pm

Post by micronsil »

Ik zou zowiezo met de auto terug gaan en hun ernaa laten kijken.

Je hebt een voertuig gekocht die niet 100% is, en bij de koop ging je er vanuit dat het voertuig wel 100% was.

Als je er te lang mee wacht dan kan je straks ook eventuele reparatie niet bij hun verhalen of de koop niet meer ontbinden.

Maar heb heb je dan tijdens de testrit niet de auto in het vtec bereik door getrapt?

Dat is toch wel een van de eerste dingen die ik bij een testrit zou doen van een auto met vtec.. kijken of het werkt.
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Post by bastiaan45 »

Bedankt voor je antwoord, echter, ik denk dat de insteek niet helemaal duidelijk is, ik heb namelijk een eigen autobedrijf. Stukje uitleg:

Ik verkocht zaterdag een Impreza STi aan een koper, en hij heeft deze Prelude ingeruild. Bij inruilen bekijk ik een auto slechts vluchtig. Ik vind als je een auto inruilt en er relatief weinig voor teruggeeft tov particuliere verkoop, moet je ook niet te moeilijk doen.

Echter, nu kom ik er achter dat dit niet werkt. Risico van het vak, is ook geen probleem vind ik, toch wil ik het wel netjes maken wat voor de rest is het gewoon een leuke auto die ik in orde wil maken.

Vandaar de vraag, weet iemand wat het nog meer kan zijn? Ik heb diverse Type R's en VTi/VTEC's gehad maar dit nog nooit meegemaakt, behalve toen de tellerbak loslag, en ook dat is nu niet het geval.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Is je VTEC Solenoid niet kapot?
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Post by bastiaan45 »

Is je VTEC Solenoid niet kapot?



Had ik idd ook al aan gedacht, zou de auto dan echter geen foutcode moeten geven?

iemand een makkelijke manier om te kijken of hij kapot is of verstopt zit?
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

bastiaan45 wrote:
Is je VTEC Solenoid niet kapot?



Had ik idd ook al aan gedacht, zou de auto dan echter geen foutcode moeten geven?

iemand een makkelijke manier om te kijken of hij kapot is of verstopt zit?


Ik zou het echt niet durven zeggen... Maar als hij niks in de vtec doet is hij meestal kapot.... Mischien dat iemand anders antwoord kan geven op jou vraag :wink:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Post by bastiaan45 »

Nou, ik neem aan dat ik er gewoon 12 volt op kan zetten en testen of hij iets doet.

Echter, ik zou zo niet weten hoe ik op de meest makkelijke manier test of hij misschien verstopt is en ik toch weet dat hij de boosdoener is.

Misschien goed te weten, de auto loopt gewoon de toeren uit. Voorheen meen ik dat hij zonder VTEC begrensde bij 6500 toeren, dat is nu niet het geval.
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Post by bastiaan45 »

Euvel is opgelost.

Vtec solenoid zat compleet verstopt met oude olie.

Auto loopt weer prima, ook in VTEC!
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

bastiaan45 wrote:Euvel is opgelost.

Vtec solenoid zat compleet verstopt met oude olie.

Auto loopt weer prima, ook in VTEC!


NAISE!
micronsil
Posts: 744
Joined: Mon Mar 01, 2010 7:10 pm

Post by micronsil »

pics???
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Nice!!
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Post by bastiaan45 »

Foto's heb ik niet gemaakt.

Eigenlijk niet zo slim, want dit was best leerzaam en leuk geweest voor anderen..

Excuus.. :o ops: :o ops:
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

bastiaan45 wrote:Foto's heb ik niet gemaakt.

Eigenlijk niet zo slim, want dit was best leerzaam en leuk geweest voor anderen..

Excuus.. :o ops: :o ops:


Ah soms ben je gewoon te enthousiast bezig aan dingen om aan foto's maken te denken :wink:

Denk dat ik hem binnen kort zelf ook eens schoon maak :-)
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
micronsil
Posts: 744
Joined: Mon Mar 01, 2010 7:10 pm

Post by micronsil »

op z'n minst dan een foto van de auto :d

ben benieuwd hahaha
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Post by bastiaan45 »

Auto staat in het te koop topic, incl foto's.
Locked