Ketting geluid in motor tussen +/- 3500 tot 400 toeren.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
TypitalianR
Posts: 72
Joined: Thu Feb 19, 2009 10:51 pm

Ketting geluid in motor tussen +/- 3500 tot 400 toeren.

Post by TypitalianR »

Hoi iedereen!!

Heb een vraagje:

Ik heb sinds kort een gierend piepend "ketting" geluid bij +/- 3500 tot 400 toeren. Na de 4000 toeren is het geluid weg.
Je hoort het vaak tijdens het optrekken in de toeren.
Ik schakel meestal in het gebied 3500/4000rpm.
Nog voor Vtec dus.
Wat kan dat zijn ?!! :-?


EP3 2002/ 99600km

ciao !! 8)
Apex
Posts: 128
Joined: Sat Mar 17, 2007 2:47 pm

Post by Apex »

Allereerst : check of je hitteschildjes van de uitlaat nog wel goed vast zitten. Dat is zoo vak een oorzaak van lawaai. Indien ja, lees verder.

Heb je het ook als je stilstaand 3500-4000 toeren draait met koppeling ingetrapt ? Indien ja, vermoedelijk een lager van dynamo of waterpomp.. Anders ga naar vraag 2 :

Hoor je ook (licht) geraas/geruis als je de koppeling laat opkomen in zijn vrij ? Indien ja : toplager in vliegwiel of erger : Hoofdaslager van je bak.. Overige problemen met aandrijfassen oid hoor je meestal in meer toerentallen.

Luister ook eens goed wat ie doet als je flink afremt op de motor.. Als ie dan ook raar rammelt is het echt iets in je bak.

Het lijkt me stug dat het iets met de motor zelf is. Ik ga er wel van uit dat ie al zijn beurtjes heeft gehad en het gebruikelijke onderhoud.

Greeetz Vincent
TypitalianR
Posts: 72
Joined: Thu Feb 19, 2009 10:51 pm

Post by TypitalianR »

Thxns,., zal het allemaal van de week ff checken

Ciao !!
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

Bekende symptomen van rammelende koppelingsplaat-veertjes.

Tijdens het op- en terugschakelen krijgt de koppeling vaak de zwaarste klappen te verduren.

eerdere topics:
- Koppeling Probleem
- Koppeling defect
CTR-driver-limburg
Posts: 180
Joined: Fri Sep 03, 2010 11:09 pm

Post by CTR-driver-limburg »

Apex wrote:Hoor je ook (licht) geraas/geruis als je de koppeling laat opkomen in zijn vrij ? Indien ja : toplager in vliegwiel of erger : Hoofdaslager van je bak.. Overige problemen met aandrijfassen oid hoor je meestal in meer toerentallen.



sorry dat ik een oud topic ophaal maar wilde even iets vragen,

iedere auto heeft toch een licht geruis als je de koppeling los hebt in de vrij (stationair) want dan draait de koppeling toch mee? of hoe moet k dat zien?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Je koppeling draait altijd mee als de motor aan is.
Als je je koppeling koppelt dan gaat de ingaande as van de bak meedraaien en bij onder andere de EP3 is dit goed te horen.
Mijn andere auto heeft het bijna niet vergeleken met de EP3.
CTR-driver-limburg
Posts: 180
Joined: Fri Sep 03, 2010 11:09 pm

Post by CTR-driver-limburg »

slydawg wrote:Je koppeling draait altijd mee als de motor aan is.
Als je je koppeling koppelt dan gaat de ingaande as van de bak meedraaien en bij onder andere de EP3 is dit goed te horen.
Mijn andere auto heeft het bijna niet vergeleken met de EP3.


maw als de EP3 stationair draait met de koppeling los (niet ingedrukt) dan hoor je de koppeling meedraaien? mag je uberhaupt verschil horen met koppeling in of uit, of is er dan iets mis?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Niets mis, zolang je maar geen echte bijgeluiden hoort, je hoort idd verschil met de koppeling in of uit.
CTR-driver-limburg
Posts: 180
Joined: Fri Sep 03, 2010 11:09 pm

Post by CTR-driver-limburg »

Ohh ok, maakte me al druk..pffff.....want je hoort heel lichtjes verschil bij mij met koppeling in en uit, als je het niet weet dat hoor je het niet eens, is dat ik dit topic aant lezen was!
Locked