Hoi iedereen!!
Heb een vraagje:
Ik heb sinds kort een gierend piepend "ketting" geluid bij +/- 3500 tot 400 toeren. Na de 4000 toeren is het geluid weg.
Je hoort het vaak tijdens het optrekken in de toeren.
Ik schakel meestal in het gebied 3500/4000rpm.
Nog voor Vtec dus.
Wat kan dat zijn ?!! :-?
EP3 2002/ 99600km
ciao !! 8)
Ketting geluid in motor tussen +/- 3500 tot 400 toeren.
-
Allereerst : check of je hitteschildjes van de uitlaat nog wel goed vast zitten. Dat is zoo vak een oorzaak van lawaai. Indien ja, lees verder.
Heb je het ook als je stilstaand 3500-4000 toeren draait met koppeling ingetrapt ? Indien ja, vermoedelijk een lager van dynamo of waterpomp.. Anders ga naar vraag 2 :
Hoor je ook (licht) geraas/geruis als je de koppeling laat opkomen in zijn vrij ? Indien ja : toplager in vliegwiel of erger : Hoofdaslager van je bak.. Overige problemen met aandrijfassen oid hoor je meestal in meer toerentallen.
Luister ook eens goed wat ie doet als je flink afremt op de motor.. Als ie dan ook raar rammelt is het echt iets in je bak.
Het lijkt me stug dat het iets met de motor zelf is. Ik ga er wel van uit dat ie al zijn beurtjes heeft gehad en het gebruikelijke onderhoud.
Greeetz Vincent
Heb je het ook als je stilstaand 3500-4000 toeren draait met koppeling ingetrapt ? Indien ja, vermoedelijk een lager van dynamo of waterpomp.. Anders ga naar vraag 2 :
Hoor je ook (licht) geraas/geruis als je de koppeling laat opkomen in zijn vrij ? Indien ja : toplager in vliegwiel of erger : Hoofdaslager van je bak.. Overige problemen met aandrijfassen oid hoor je meestal in meer toerentallen.
Luister ook eens goed wat ie doet als je flink afremt op de motor.. Als ie dan ook raar rammelt is het echt iets in je bak.
Het lijkt me stug dat het iets met de motor zelf is. Ik ga er wel van uit dat ie al zijn beurtjes heeft gehad en het gebruikelijke onderhoud.
Greeetz Vincent
-
Bekende symptomen van rammelende koppelingsplaat-veertjes.
Tijdens het op- en terugschakelen krijgt de koppeling vaak de zwaarste klappen te verduren.
eerdere topics:
- Koppeling Probleem
- Koppeling defect
Tijdens het op- en terugschakelen krijgt de koppeling vaak de zwaarste klappen te verduren.
eerdere topics:
- Koppeling Probleem
- Koppeling defect
-
Apex wrote:Hoor je ook (licht) geraas/geruis als je de koppeling laat opkomen in zijn vrij ? Indien ja : toplager in vliegwiel of erger : Hoofdaslager van je bak.. Overige problemen met aandrijfassen oid hoor je meestal in meer toerentallen.
sorry dat ik een oud topic ophaal maar wilde even iets vragen,
iedere auto heeft toch een licht geruis als je de koppeling los hebt in de vrij (stationair) want dan draait de koppeling toch mee? of hoe moet k dat zien?
-
slydawg wrote:Je koppeling draait altijd mee als de motor aan is.
Als je je koppeling koppelt dan gaat de ingaande as van de bak meedraaien en bij onder andere de EP3 is dit goed te horen.
Mijn andere auto heeft het bijna niet vergeleken met de EP3.
maw als de EP3 stationair draait met de koppeling los (niet ingedrukt) dan hoor je de koppeling meedraaien? mag je uberhaupt verschil horen met koppeling in of uit, of is er dan iets mis?
-