Duurste auto ter wereld is een koopje (Autoweek weblog)

Voor alle filmpjes, auto gerelateerde foto's en meeting verslagen
Locked
Dimer

Duurste auto ter wereld is een koopje (Autoweek weblog)

Post by Dimer »

De Bugatti 57SC Atlantic is buitenaards mooi

In een tijd dat wij massaal kiezen voor auto’s zonder wegenbelasting, zijn er nog steeds mensen die de begroting van een bananenrepubliek er doorheen jagen om één auto te kopen. Dat werd eerder deze week nog maar eens duidelijk toen een Bugatti 57SC Atlantic voor een dikke 30 miljoen dollar van eigenaar wisselde en daarmee de duurste auto ter wereld werd. En al heb ik eigenlijk niet zo veel met klassiekers, ik moet zeggen dat de 57SC Atlantic wel een buitenaards mooie auto is.
En 30 miljoen dollar veel geld? Dat is relatief. Dinsdag leverde een of andere veredelde kindertekening van een naakte maîtresse en wat planten 106,4 miljoen dollar op bij veilinghuis Christies. Nou, doe mij voor dat geld dan maar een droomgarage met de 57SC Atlantic, een Pagani Zonda F Clubsport, een Porsche Carrera GT, een McLaren F1 LM, een Ferrari 250 GTO, Lancia Delta Integrale, Honda NSX-R, Honda Integra Type-R, Nissan Skyline GT-R R34, Lamborghini Murciélago LP 670-4 SV, Porsche 911 GT3 RS, Ruf CTR ‘Yellow Bird’, BMW M3 E30, Alfa Romeo 8C Competizione, Audi RS4 Avant, Ferrari F40, Ferrari F50, Peugeot 106 Rallye… Vergeet ik nu nog iets?

Mooi stukje :D Vooral dat ie in z'n droomgarage twee Honda's wilt hebben!
boikel

Post by boikel »

Persoonlijk vind ik de auto helemaal niks, en snap ik niet dat iemand daar zoveel geld voor over heeft. Las ergens anders dat er tussen de 30 en 40 miljoen voor is neergeteld.

Image

Geef mij de rest van dat lijstje dan maar. :D
vtec vince

Post by vtec vince »

Behalve die peugot 106 rallye dan
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Die Peus is best leuk rijden hoor!

Maare, die foto is ook wel vanuit de slechtste hoek genomen die je maar kan verzinnen....
Zo staat hij er al een stuk netter op:
Image

btw, er zijn er nog maar 2 van. Vandaar de prijs..
trebboR

Post by trebboR »

Wat een verschrikelijk ding, yek!
LCR

Post by LCR »

Geef me het geld maar..........
mr. X

Post by mr. X »

Prachtig.

En het gaat er niet om hoe mooi of hoe lelijk hij is. Dit is een collectors item die je gewoon niet kan kopen als je dit wil. Klaar. Wat nou Enzo? Iedere omhooggevallen boer kan die kopen.

Ik heb echt respect voor de nieuwe eigenaar terwijl ik misschien toch liever aan de andere kant van de transactie stond :D
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

mr. X wrote:....terwijl ik misschien toch liever aan de andere kant van de transactie stond :D

:read: 30 miljoen... :gaap lekker rentenieren... heel je leven storten op hobby's i.p.v. werk
vtec vince

Post by vtec vince »

Heb je zoveel geld...weet je van gekkigheid niet meer wat je ermee moet doen :)
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
mr. X

Post by mr. X »

Geloof me, ik weet gelijk wat ik er mee moet doen. Ben alleen bang dat 30 miljoen niet genoeg is. Zoveel wensen.. :cry:
Rikky

Post by Rikky »

mr. X wrote:Geloof me, ik weet gelijk wat ik er mee moet doen. Ben alleen bang dat 30 miljoen niet genoeg is. Zoveel wensen.. :cry:

Hmm ik zou daar echt wel gelukkig mee worden :roll: Heb niet veel wensen...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
culasse

Post by culasse »

Het is duidelijk dat niet veel mensen hier op het forum weten wat er van oudsher achter het merk Bugatti schuilt, anders zouden ze zich niet zo negatief over dit model uitlaten.

Ettore Bugatti had een passie voor alles wat met techniek te maken had, maar hij combineerde dat met esthetiek en vormgeving. Hij kwam uit een gegoede familie met artistieke achtergrond en dat bepaalde grotendeels hoe volgens hem een luxe wagen eruit moest zien.

Wie van hem een wagen wilde kopen moest meer meebrengen dan geld.
Sociale komaf en een aansprekende persoonlijkheid waren bepalend of hij je uitnodigde voor een diner op zijn landgoed. Wat er dan volgde was een gesprek over kunst, cultuur, politiek etc. Als je geluk had dan viel je goed in de smaak en onder het genot van cognac en een sigaar trok Bugatti dan opeens een lade open om vervolgens wat papieren met blueprints van chassis en motoren te voorschijn te halen. Dan volgde er een hele discussie over hoe de specificaties van de wagen moesten zijn
en hoe die eruit moest zien. Daarna werd er een prijs afgesproken en na somes wel 2 jaar wachten kwam er bericht dat de wagen klaar was.
In sommige gevallen betekende dat dat er alleen een chassis en motor was. De wagen werd daarna naar een carrossierbedrijf gebracht waar een custom ontworpen chassis geheel naar wens van de klant werd gemaakt door ambachtslieden.
De boven afgebeelde Atalante werd door een firma gemaakt die niet alleen carrosserieën maakte, maar ook snelle boten en vliegtuigen.
Daarom zitten er veel aërodynamische aspecten in de vorm van de carrossserie van deze wagen verwerkt, toendertijd werd dat als zeer vooruitstrevend gezien. Sommige Atalantes hadden zelfs een aluminium carrosserie die deels met klinknagels in elkaar gezet was als gewichtsbesparing. Aluminium lassen kon men in die tijd nog niet.
Met andere woorden: kijk naar deze wagen vanuit het perspectief van de dertiger jaren van de vorige eeuw en dan zul je zien dat het een paradepaardje was op het gebied van autotechniek.

De huidige Bugatti Veyron belichaamt nog steeds het streven naar uiterste perfectie gecombineerd met grensverleggende prestaties. Toen deze wagen werd geintroduceerd veroorzaakte hij ook een sensatie bij auto enthousiasten.
Rikky

Post by Rikky »

Dit wist ik niet... Dat geeft opeens een hele andere kijk op de auto...
LaurenZ

Post by LaurenZ »

Geef idd een andere kijk op het verhaal, maar het blijft een kwestie van smaak.

Ik blijf het model niet mooi vinden. Ondanks dat het voor een design van de jaren 30 wel erg vooruitstrevend was...
'98 JDM Integra Type-R
Rikky

Post by Rikky »

L4urenZ wrote:Geef idd een andere kijk op het verhaal, maar het blijft een kwestie van smaak.

Ik blijf het model niet mooi vinden. Ondanks dat het voor een design van de jaren 30 wel erg vooruitstrevend was...

x2
culasse

Post by culasse »

Eigenzinnigheid stond troef in de tijd van Ettore Bugatti. Hij gaf nooit wat om klachten en reviews van klanten.
Hij bouwde alleen auto`s die hij zelf mooi vond. Het duurde bijvoorbeeld nog tot het eind van de dertiger jaren voordat hij overstapte van mechanische remmen naar hydraulische remmen, puur alleen omdat hij de hydraulische techniek zo lelijk vond.
Aan reclame en marketing deed hij ook niet. Vond ie te ordinair. als een klant interesse toonde, dan moest hij Bugatti ervan overtuigen dat hij zo`n wagen wel waardig was.
Alle Bugatti modellen hadden een radiator in de vorm van een hoefijzer, omdat Bugatti een paard een edel dier vond.
Bugatti`s van de 40 series spanden de kroon als het op decadentie aankwam. Ze staan beter bekend onder de naam Royale.
Deze werden alleen verkocht aan personen als staatshoofden, koningen, mensen met adellijke titels, etc.
De wagen had een enorme 12 cilindermotor die zo gecompliceerd was, dat slechts een handvol Bugatti moteurs in staat waren ze te onderhouden. De wagen had een 2 versnellingsbak, in de 1ste versnelling ging de wagen al naar 100 km/uur, in de 2de haalde ie tegen de 190 km/uur. Maximaal toerental was 2000 toeren per minuut.
Deze wagens waren zo duur dat alleen de rijkste mensen zich er één konden veroorloven. Omgerekend naar huidige geldwaarde zou zo`n Bugatti Royale ongeveer 7 tot 12 miljoen Euro kosten als je er één kon kopen. Geen wonder dat er niet meer dan 7 gebouwd zijn.
In het Bugatti museum in Molsheim Luxemburg staan allerlei Bugatti tentoongesteld, waaronder ook een royale. Beslist de moeite waard om eens een kijkje te nemen.
Rikky

Post by Rikky »

Ik mag jou wel :roll:

Zo'n informatie krijg ik gewoon kippevel van... Die man is een HELD!! Nooit geweten dat er zoveel achter een Bugatti zat...

En ik denk dat ik vortaan Bugatti zal zeggen inplaats van "Bug"
LaurenZ

Post by LaurenZ »

Ik zeg roadtrip naar Luxembourg !
'98 JDM Integra Type-R
culasse

Post by culasse »

Of je gaat googlen en vind wat foto`s:

http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... o-s-(veel!!)&rct=j&q=bugatti+museum+mulhouse&ei=wyLkS7DRJtjfsAaRyagi&usg=AFQjCNFpdfyRjKElio1Yh34hGJApCQF_Bg
slydawg

Post by slydawg »

Zal wel aan mij liggen maar blijft een lelijk ding ongeacht de hele historie en gedoe erchter en zou er geen 30 mil voor over hebben als ik het had.
Locked