Remmen en aanverwante zaken

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Remmen en aanverwante zaken

Post by mr. X »

Omdat er niet één topic is waar alle informatie verzameld wordt, leek het me interessant alles bij elkaar te donderen. Zelf heb ik ook een paar vragen die onbeantwoord bleven na het lezen.

Prijs OEM Honda schijven

Remschijven JDM DC2

Aftermarket remmerij Integra

Remmerij DC2 met K20A2

Brembo schijven EP3

Schijven en blokken ATR

DC5 Brembo's op EP3?

Welke Non-OEM schijven voor EP3

Inslijten remblokken

Het probleem dat mij bezig houdt is dat mijn Integra waarschijnlijk nooit een circuit zal zien maar toch de extra koeling/warmte afvoer kan gebruiken. Hoe doe je dit zonder 'ghetto' te moeten 'gamma-tunen'.

Zoals bekend houden de stock DC2 schijven in combinatie met DS2500 blokken het prima op de weg en een paar rondjes circuit uit, mits er voor voldoende koeling gezorgd wordt. Hoe maak je nou die koelslangen degelijk vast zonder dat je in bumpers e.d. moet gaan slijpen en zagen.

Onderstaande foto ziet er goed uit maar helaas is niet te zien hoe de slang tegen de schijf aan zit. Staat deze er alleen op gericht? Zit hij vast in een ijzeren plaat waardoor de lucht er compleet tegenaan geforceerd wordt? Misschien kan Thomas (eigenaar van de auto op de foto) hier over uitsluitsel geven door middel van meerdere foto's?
Image

Zoals ik al eens eerder gezegd heb:
mr. X wrote:Zoals gezegd zul je iedere schijf wel krom krijgen maar met een goede koeling moet zelfs een OEM setje toch lang heel kunnen blijven lijkt me.
Het lijkt me dan ook interessant een mooie mal te maken met zowel een goede scoop die de lucht vangt, als (en dit is veel belangrijker denk ik) een omgekeerde mal die op een bepaalde plaats van de schijf gericht staat. Als je simpel een buis naar de schijf richt zal er ook een hoop lucht verloren gaan en niet tegen de schijf aan komen.

Je moet de lucht eigenlijk 'force-feeden' van de achterkant van de velg, langs de schijf, naar de buitenkant van de velg.


Een auto die uitsluitend voor circuit gebruik dient, zal zelden een complete stuuruitslag maken. Bij dagelijks gebruik van een auto zal het vaker dan sporadisch gebeuren dat het stuur volledig uitgeslagen wordt.
Houdt zo'n koelslang dat? Op de foto lijkt de knik me namelijk nogal agressief in deze stand.

Wat ik graag duidelijk zou krijgen door middel van dit topic is:
1. Hoe bepaal je de dikte van de koelslang?
Teveel lucht, en dus een te koude schijf, zal niet de juiste combinatie zijn. Je moet de bedrijfstemperatuur in de gaten houden zodat je veilig met koude schijven/blokken nog een noodstop kunt maken en op het circuit de remmen niet overhit.
2. Hoe bevestig je dit op een nette, degelijke manier?
Het onderweg losschieten kan namelijk desastreuze gevolgen hebben. Niet alleen voor jou maar ook voor eventuele achterliggers die zo'n koelslang met een noodgang tegen hun voorruit krijgen.
3. Op welk deel van de schijf richt je de koelslang?
Plaats je de slang net voor de klauw, gezien vanuit de draairichting of net ná de klauw. Pak je de hitte gelijk aan als er contact is geweest tussen schijf en blok of geef je ze de koeling vlak voor ze in contact komen?
4. Wat is een goed alternatief voor OEM DC2 schijven?
Mijn DC2 heeft waarschijnlijk kromme schijven en dat irriteert me mateloos. Het stuurt trilt de ene keer als een malloot tijdens remmen en de andere keer niet of minder. Nieuw bij de dealer koop ik ze waarschijnlijk niet. Heb ik andere mogelijkheden zonder er € 2500,- aan uit te geven? Ik wil binnenkort namelijk eens lekker gaan knutselen. Nieuwe schijven rondom, nieuwe blokken rondom, nieuwe remleidingen rondom, nieuwe remvloeistof en koelslangen.

Foto's plaatsen van je eigen rem-setup in combinatie met slangen en aanverwante artikelen wordt zeer op prijs gesteld! How to's verdienen helemaal bergen kudo's.
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

Een kleine "off-topic" ivm informatie gegeven in de gelinkte topics;

Ik rijd al meer dan 10 Vijverberg trofee dagen met MG 282 mm 4x100 schijven, ITR remklauwen en Ferodo DS2500 remblokken op een eg6.
Op deze dagen krijgen de remmen er best van langs.

Het enige wat ik in die tijd vervangen heb zijn de blokken (gewoon versleten door het intensieve gebruik) maar verder heb ik echt nergens last van. Dus geen kromme schijven, fading, oververhitting enz... :!:

Elke keer als er nieuwe DS2500 blokken in worden geplaatst rem ik ze rustig in, lees: ik rij er dagelijks mee naar m'n werk en rem gewoon rustig overal.

Dus ik denk dat jij je niet zo druk hoeft te maken over het inrem-verhaal aangezien je zelf al aangeeft dat je niet met de R het circuit op zal gaan!
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

rij al 10 jaar op powerslot met 2500.

ik rem ze niet in en nog nooit kromme schijven gehad

volgend jaar rondom dixel denk ik

oja koelslangen heb ik van een ouwe afzuigkap van de sloop
Moonrock240
Posts: 97
Joined: Sun Mar 22, 2009 8:45 pm

Post by Moonrock240 »

Ik maak één van de volgende dagen wat meer foto's van de montage op mijn integra.

Het was wel een tijdje zoeken om de slangen te monteren zodat deze nergens tegen kwamen. Zelfs bij volledige uitdraai raken de slangen net niet.

De bedoeling is om de koude lucht zo goed mogelijk naar de binnenkant van de schijven te brengen.

Ik heb de montage aan de schijf gedaan met een metalen klem-ring. Bij J's racing hadden ze hiervoor zelf beugels gemaakt. Aan de voorkant heb ik ze gewoon tussen m'n gril gemonteerd zodat ik niet in de bumper moest boren.

Toevallig moest ik ze zelf nog plaatsen toen ik op bezoek ging bij J's, dus heb ik wat spionage beelden gemaakt :D De eerste 2 foto's zijn van de J's racing K24 jazz, de andere van één van hun S2000'en.

Image
Image
Image
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Hier zie je de slang nog net zitten op mijn civic.

Image
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

2 adressen voor de slangen :wink: :

ISA Racing.com

Racehardware.nl
User avatar
Arno
Posts: 1069
Joined: Thu Mar 01, 2007 10:40 pm
Contact:

Post by Arno »

Ik rij nu rond met Stoptech schijven/ DS2500 blokken, Goodridge RVS remleidingen en een brake stopper :razz: Voor dagelijks gebruik meer dan zat.
Locked