iemand ervaring black box OBDII data recorder?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Guest

Post by Guest »

Gaskleppie wrote:
Katana wrote:Kijk nu eerst eens onder je dashbord

Ja, je l*lt te veel en doet te weinig....

na 12u onderweg ben je wel moe hoor :lol:
nee kijk ben zo geen mechanic als sommige hier, maar zoek je iets van onvindbare software of whatever dan ben ik meestal wel de man die je zoekt.. Ik vertrek elke dag 6u smorgens naar mn werk en ik heb pas savond's tegen 7u terug tijd, en dan wordt het al donker.
Dan is werken buiten aan je auto nogal moeilijk :wink:

Jan Visser wrote:Europese en JDM hebben geen OBD stekker.........

Amerikaanse wel, omdat het daar vanaf 1996 al verplicht was.

Ik moet em verdomme nog gaan gelijkgeven :lol:
itr703

Post by itr703 »

crxke wrote:
Gaskleppie wrote:
Katana wrote:Kijk nu eerst eens onder je dashbord

Ja, je l*lt te veel en doet te weinig....

na 12u onderweg ben je wel moe hoor :lol:
nee kijk ben zo geen mechanic als sommige hier, maar zoek je iets van onvindbare software of whatever dan ben ik meestal wel de man die je zoekt.. Ik vertrek elke dag 6u smorgens naar mn werk en ik heb pas savond's tegen 7u terug tijd, en dan wordt het al donker.
Dan is werken buiten aan je auto nogal moeilijk :wink:

Jan Visser wrote:Europese en JDM hebben geen OBD stekker.........

Amerikaanse wel, omdat het daar vanaf 1996 al verplicht was.

Ik moet em verdomme nog gaan gelijkgeven :lol:

Ja helaas .... heb ook een tijdje naar de oplossing gezocht]http://www.obdiiscanner.com/professiona ... a-hds.html[/url]
http://www.bikudo.com/product_search/de ... na600.html
http://www.ec21.com/offers/honda_fly_100.html

Ik heb het nog niet aangedurfd een fly100 of iets dergelijks te bestellen omdat ook ik geen zekerheid heb of het gaat werken of niet.

Wellicht is het swappen van de computer naar een US model al met al gemakkelijker ??

Als je een oplossing vindt om uit de 3-pin aansluiting te interfacen naar een obd2 aansluiting (kabeltje of zo) dan houdt ik me aanbevolen !!
Deze:
http://74.125.77.132/search?q=cache:RNl ... clnk&gl=nl
gaat je in ieder geval niet helpen (die heb ik ook :-( ....... )

Zie ook:
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewt ... highlight=

Groet,
Peter
ITR703
LaurenZ

Post by LaurenZ »

Kan je met zo'n Hondata S300 ook niet je ECU uitlezen ?

Of sla ik nu compleet de plank mis ?
'98 JDM Integra Type-R
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Nee hoor, met heel veel van dat soort programma's kan je je ecu uitlezen. Hondata, eCtune, Neprtune, noem maar op. Maar die werken allemaal NIET met de obd2 ecu's
itr703

Post by itr703 »

Gaskleppie wrote:Nee hoor, met heel veel van dat soort programma's kan je je ecu uitlezen. Hondata, eCtune, Neprtune, noem maar op. Maar die werken allemaal NIET met de obd2 ecu's

Alle obd2 of alleen obd2a ?
Jan Visser

Post by Jan Visser »

Die werken alleen met OBD1
Guest

Post by Guest »

Weet iemand of die 3-pins aansluiting een specifieke naam/afkorting heeft of een specifiek protocol hanteert?
Dan zal ik eens op zoek gaan, scan tools liggen hier genoeg en aan programma's om uit te lezen en branden ook.
Iemand er een bepaald nodig laat maar weten via PB welk.
Ik verkoop ze enkel aan de VAG-ers voor grof geld :lol:
Kan ook eens kijken dat ik er met mijn KWP 2000+ niet inraak, daar zijn hopen kabels bij voor alle merken, maar ligt voorlopig niet hier.

overschakelen naar obdI is niet echt een goede optie. Heb al veel gelezen van mensen met itr die allerlei rare problemen krijgen na het overschakelen. Dan gok ik dat je ook die can-bus + bekabeling nog zelf moet monteren, niet.

@itr703; is de laatste aansluiting van uw scantool (in de pc) een USB?
daar kan het probleem ook liggen. USB kan niet alle auto's uitlezen, seriële poort wel. Ik heb er hier zo 1ntje liggen van mezelf met dubbele seriële poort, maar die vind je heel weinig.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Stop je energie nou maar in het meten van je spanningen. Die obd tester gaat echt niet zo aangeven waar je probleem zit hoor.....
itr703

Post by itr703 »

[quote="crxke"]Weet iemand of die 3-pins aansluiting een specifieke naam/afkorting heeft of een specifiek protocol hanteert?

@itr703]

Check ook even je PB

Kijk hier eens:

http://www.preludeonline.com/f60/diagno ... er-243181/

Ik heb daar wat geschreven over de ervaringen die ik had om mijn ELM 327 aan de praat te krijgen met de ITR; Uiteindelijk bleek dit mission impossible te zijn maar wel interessant om erachter te komen hoe e.e.a. werkt (althans hoe ik denk dat het werkt na veel zoeken op internet).

Je kunt het wel vergeten om de 3-pin connector uit te lezen met de normaal gangbare scanners. Ik denk nog steeds dat de 3-pin connector het DIAG-H protocol "praat". Ik heb hier niet veel over kunnen vinden anders dan dat de 3 genoemde apparaten in de link dit ook doen. Additioneel vond ik later ook nog de FLY100 scanner welke ook claimt te kunnen uitlezen.
Ik denk dat deze genoemde scanners voor DIAG-H een aantal ongebruikte pinnen in de obd connector gebruiken. De genoemde "3-pin to obd2" kabel die je her en der vindt is dus niets anders dan een verloopkabel om met de 3-pin connector te kunnen interfacen en dus geenzins een kabel om de gangbare scanners aan te sluiten (zoals de ELM327).

Mijn ELM heeft inderdaad een USB aansluiting; De USb zelf is niet het probleem maar wel vaak de drivers. Ik heb de ELM die ik had destijds zo'n beetje reverse engineered (na openen bleek dat alle typenummers van de chips waren verwijderd); De ELM chip zelf is een geprogrammeerde PIC18F2480-1 waar de data serieel uitkomt. Door een geprogrammeerde FT232BL wordt dit omgezet naar usb.
De drivers in je pc of laptop maken vervolgens van het ELM device op de USB poort een geëmuleerde seriele port zodat de software denkt dat het device op een com port zit. De meeste software die je vindt voor het uitlezen kan immers alleen gebruik maken van een seriele poort.
Uiteindelijk staat of valt de goede werking dus met goede drivers bijv. te downloaden op http://www.ftdichip.com

Als je voor een leuke prijs aan een scanner kan komen die de 3-pin connector kan uitlezen dan houdt ik me aanbevolen.
Guest

Post by Guest »

Gaskleppie wrote:Stop je energie nou maar in het meten van je spanningen. Die obd tester gaat echt niet zo aangeven waar je probleem zit hoor.....

scanner mss zelf niet, maar als ik al die sensorwaarden op mn mini-laptop op scherm zet, ik begin te rijden en hij slaat tilt. ja dan zou er toch ergens iets waarneembaar moeten veranderen denk ik zo..

@itr703;

interessante uitleg :-) zo ver ben ik nooit gegaan, ik heb hem totnutoe ervoor nooit moeten uitlezen dus het is nu maar pas dat ik er echt mee bezig ben.
Zal eens kijken of ik (betaalbaar) iets beschikbaar vindt, want ik ben ook niet van plan ff 5-700$ aan een scanner te geven.
Maar wat me wel opvalt is dat die scanners die jij zegt wel die verloopkabel hebben van 3 pins naar CAN-aansluiting.
En ik denk als we die inderdaad ergens apart (werkend) vinden dat het wel mogelijk moet zijn.
itr703

Post by itr703 »

[quote="crxke"]
@itr703]

Bedoel je met CAN stekker deze aansluiting:
http://cct-elec.en.made-in-china.com/pr ... -Type.html

In dat geval is die kabel enkel en alleen om de 3-pin aansluiting om te zetten naar de door de fabrikant vrij te gebruiken pinnen zodat men hier zijn eigen protocol over kan laten lopen.

De kabel die ik heb ziet er zo uit:

3-pin adapter ---------- OBD2

1 ------------------------ 4/5 Massa
2 ------------------------ 16 +12V
3 ------------------------ 8 Data
itr703

Post by itr703 »

Heb je mijn PB gelezen ?

Check deze link ook even:

http://www.cardiagnostics.be/Honda%20Di ... ystem.html
Guest

Post by Guest »

yep yep maar nog geen tijd gehad om dieper te zoeken en na te kijken, druk druk :-) net thuis nu, 5uurtjes maffen en terug werken :shock:
Morgen ook completely no time, maar 1 van de volgende dagen zal ik er mij is verder in verdiepen :wink:

Zo goed als elke scanner eindigt met een CAN-bus, daarom dat ik het zei van die verloopkabel. nu dus idd drivers en/of chip vinden die het kan uitlezen. Die universele die ik meestal liggen heb lezen joliet, iso, PWM, KWP.. protocols uit. geloof dat je er ook accord, civic FN2 en geloof ook prelude mee kan uitlezen.
Voor de rest zo goed als alle merken behalve natuurlijk honda..
Maar als ik het goed begrijp komt bij die 3-pins aansluiting dus alle date via 1 pin. Bij die CAN is het 1 waarde per pin.
Maar daar moet ergens ter wereld een kabel voor bestaan die de boel kan decoderen en doorsturen naar CAN-formaat, dan denk ik dat het protocol minder uitmaakt zodra die waarden per pin doorgestuurd worden.
Meeste worden toch gecodeerd naar een ander output-protocol.
Nu alleen de boel nog vinden. :razz:
MLM

Post by MLM »

Vind eigenlijk dat je een beetje met hagel aan het schieten bent. Al die scanners, kabeltjes en apparaatjes wil je gebruiken in de hoop dat je iets gaat vinden, terwijl je nog niet eens weet hoe het werkt. Denk dat je zoals gaskleppie zegt beter kan beginnen met alles goed doormeten. Met de moeite die je nu gebruikt om iets over die data recorder te weten te komen, had je mischien a het probleem gevonden. Just my point of view ..
Guest

Post by Guest »

is niet alleen om het probleem te vinden, wil gewoon die scan tools aangesloten krijgen op itr. heb er 100den programmas van waar ik veel mee kan dan alleen uitmeten hoor. :-)
En is weer zoiets waar precies niemand een oplossing voor vindt, dan bijt ik er mij alleen harder in vast om proberen een oplossing te vinden.
Kan toch niet onmogelijk zijn om hier een oplossing voor te vinden.. :-?
itr703

Post by itr703 »

crxke wrote:Zo goed als elke scanner eindigt met een CAN-bus, daarom dat ik het zei van die verloopkabel. nu dus idd drivers en/of chip vinden die het kan uitlezen. Die universele die ik meestal liggen heb lezen joliet, iso, PWM, KWP.. protocols uit. geloof dat je er ook accord, civic FN2 en geloof ook prelude mee kan uitlezen.
Voor de rest zo goed als alle merken behalve natuurlijk honda..
Maar als ik het goed begrijp komt bij die 3-pins aansluiting dus alle date via 1 pin. Bij die CAN is het 1 waarde per pin.
Maar daar moet ergens ter wereld een kabel voor bestaan die de boel kan decoderen en doorsturen naar CAN-formaat, dan denk ik dat het protocol minder uitmaakt zodra die waarden per pin doorgestuurd worden.
Meeste worden toch gecodeerd naar een ander output-protocol.
Nu alleen de boel nog vinden. :razz:

Zo werkt het niet]http://www.preludeonline.com/3031499-post22.html[/url]

Hier staat uitgelegd welke protocollen Honda hanteerde door de jaren heen over de 3-pin connector.
Ook: http://www.nex-tek.com/carman/up/HI-Scan_J_II.pdf Hoofdstuk 1&2
Guest

Post by Guest »

Ik bedoel niet met een kabel, maar wat ik bedoel is dat de chip via een bepaald protocol info uit de auto haalt. Dit protocol wordt dan via de chip omgezet naar een ander outputprotocol voor je pc, is meestal RSR32.
Dus wat je zegt van die drivers kan inderdaad wel kloppen, met de juiste drivers dat je honda-protocols wel kan omzetten naar een leesbaar PC-protocol.
Zoals ik lees in je link heb je voor DLC-connector KKL-kabels nodig, dit zijn in feite gewoon VAG-scankabels. iso baud-rates komen ook overeen, zijn voor beide 10,4.

Vind het gewoon raar dat bij honda alle info via 1 pin komt. Bij de meeste zijn dit meerdere pins. 1 pin is heel ongewoon en 1ste keer dat ik dit tegenkom. en geloof me ik heb al heel wat scanner en writers door m'n handen gaan gehad :-)

vb;

J1850 VPW--The connector should have metallic contacts in pins 2, 4, 5, and 16, but not 10.
ISO 9141-2--The connector should have metallic contacts in pins 4, 5, 7, 15, and 16.
J1850 PWM--The connector should have metallic contacts in pins 2, 4, 5, 10, and 16.

gegevens van je laatste link;
K-LINE protocol; (ISO-9141-2)
connector 3

universele scantool en VAG-scankabels;
ISO 9141-2 (5 baud init, 10.4 kbaud)

moet dus perfect mogelijk zijn met het juiste programma/drivers en kabel. Wat ik alleen niet snap is dat die volgens die laatste link ISO-protocol uitleest. Maar die FLY 100 zet ook om naar pc-protocol RSR32, net als bv. een VAG-scanner, dus in feite zou het gewoon moeten werken.
Katana

Post by Katana »

Succes
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

He', als je nou eens net zo veel moeite deed om een paar simpele testen te doen als dat je deed om die kabel zooi op te zoeken was je allang klaar geweest.
Wat heb je dit weekend gedaan? Ben je nog aan het zoeken geweest?
Locked