[quote="crxke"]Weet iemand of die 3-pins aansluiting een specifieke naam/afkorting heeft of een specifiek protocol hanteert?
@itr703]
Check ook even je PB
Kijk hier eens:
http://www.preludeonline.com/f60/diagno ... er-243181/
Ik heb daar wat geschreven over de ervaringen die ik had om mijn ELM 327 aan de praat te krijgen met de ITR; Uiteindelijk bleek dit mission impossible te zijn maar wel interessant om erachter te komen hoe e.e.a. werkt (althans hoe ik denk dat het werkt na veel zoeken op internet).
Je kunt het wel vergeten om de 3-pin connector uit te lezen met de normaal gangbare scanners. Ik denk nog steeds dat de 3-pin connector het DIAG-H protocol "praat". Ik heb hier niet veel over kunnen vinden anders dan dat de 3 genoemde apparaten in de link dit ook doen. Additioneel vond ik later ook nog de FLY100 scanner welke ook claimt te kunnen uitlezen.
Ik denk dat deze genoemde scanners voor DIAG-H een aantal ongebruikte pinnen in de obd connector gebruiken. De genoemde "3-pin to obd2" kabel die je her en der vindt is dus niets anders dan een verloopkabel om met de 3-pin connector te kunnen interfacen en dus geenzins een kabel om de gangbare scanners aan te sluiten (zoals de ELM327).
Mijn ELM heeft inderdaad een USB aansluiting; De USb zelf is niet het probleem maar wel vaak de drivers. Ik heb de ELM die ik had destijds zo'n beetje reverse engineered (na openen bleek dat alle typenummers van de chips waren verwijderd); De ELM chip zelf is een geprogrammeerde PIC18F2480-1 waar de data serieel uitkomt. Door een geprogrammeerde FT232BL wordt dit omgezet naar usb.
De drivers in je pc of laptop maken vervolgens van het ELM device op de USB poort een geëmuleerde seriele port zodat de software denkt dat het device op een com port zit. De meeste software die je vindt voor het uitlezen kan immers alleen gebruik maken van een seriele poort.
Uiteindelijk staat of valt de goede werking dus met goede drivers bijv. te downloaden op
http://www.ftdichip.com
Als je voor een leuke prijs aan een scanner kan komen die de 3-pin connector kan uitlezen dan houdt ik me aanbevolen.