het grote niemand snapt er iets van probleem + het vervolg..

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Guest

Post by Guest »

ja die aan het station, is er idd maar 1. maat van mij had vroeger ook een witte itr, bracht die daar altijd binnen. wist niet meer naar waar hem te brengen, mullens in diest heeft meestal een wachttijd van 3weken voor ze nog maar een schroef vervangen, en omdat ik niet wist of m'n B18 er aan het aangaan was of niet wou ik hem zo snel mogelijk terug in de garage zien. moet wel zeggen mullens was de enige garage ooit waar iets buitenkwam en het ook effectief altijd gemaakt was. prijs is er ook wel naar maja :-) vandaag gingen ze bij mol motors een eerste kijkje nemen, en bellen als ze iets moesten vervangen. hoe had ik het ook anders verwacht, geen telefoon gehad.

Moet nu ook wel zeggen ervoor is er aan de thermostaat gekloot, toen ze nog niet doorhadden dat het mn ECT-sensor was die gaar was. (heb ik ook nog zelf moeten zeggen of we waren nu nog bezig met vervangen :roll: ) is toen nieuwe ingezet niet lang ervoor.

en vervangen? daarvoor de thermostaat en de ECT sensor met het temperatuurprobleem., en daarna eigenlijk de contacten op en/of rond de batterij. voor de rest compleet niks. massas zouden normaal nagekeken zijn 1ste keer, massapunten bijgeschuurd. dan die duurtest, en voor de rest is zowat de hele itr uit elkaar gehaald denk ik. uitmeten tot het laatste draadje (zeggen ze), nakijken, dingen bijschroeven zoals die EACV-klep.. heeft ie dagen en dagen voor in de garage gestaan.

Maar mol motors zien er op het eerste zicht idd maar klooiers uit, maar kan nooit zo erg zijn als de 1ste klooiers uit mechelen.. mechelen waren ze wel iets vriendelijker, die kerel van mol motors heeft mij eerst als nieuwe klant een uur :!: laten wachten aan de receptie om dan 1minuut met een heel vieze kop in 3zinnen op te schrijven wat eraan scheelde (op een uitleg van over de 5minuten). en zoals de zooi er daar bijlag, terwijl ik aan het wachten was zag ik ze door de ruit van de werkplaats daar al een EG bijspuiten met een spuitbusje.. nee is weer weggesmeten geld :roll: waarom heb ik toch nooit automechaniek kunnen studeren..

@ gaskleppie; hoe spoor ik een vacuumlek op? moet ik dan van die spray kopen om erop te spuiten en die luchtbellen geeft waar het lek zit? of moet dit met het blote oog?

@ magnificent one; hoop het ook, ik zou het aan hondanickx op hcb ook een keer vragen als ik kon, maar pink smeerlapke heeft mij geband, kan niet meer op het forum, kan niks meer. krijg nog privéberichten maar kan ze niet eens meer lezen. de gore smeerlap :!:
magnificent_one
Posts: 80
Joined: Fri May 02, 2008 4:47 pm

Post by magnificent_one »

Pm't mij ne keer wa ge aan Nick wil vragen. Dan stuur ik da wel door :wink:

Ik ga ook bij molmotors en gij zult de roger hebben gehad. Rare kerel, ge weet nooit ofdat em ermee lacht of ni vin ik. Ma al bij al valt die wel mee. Patrick (die daar aan de kant van de garage zit) heb ik ma weinig klagen van.

Ik zit ook wel met een probleemke waar ik de oorzaak nog altijd niet van weet maar da zal ik mss ook eens moeten posten aan de reacties te zien :-)
Guest

Post by Guest »

doe ik altijd, ik leer er niet alleen veel van bij, maar ik denk dat verschillende mensen die hier dingen lezen die ze ervoor ni wisten :-)
we zullen zien bij mol motors hoe het loopt, ik ga (voorlopig) op het uitzicht af, we zullen zien hoe goed de mechaniekers zijn binnen een paar dagen :wink:
we're here to help each other, doe ik ook als ik iets lees en ik weet het antwoord.
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

Interessant om te weten:

Is de conditie van de Honda batterij nog wel ok? Ondanks dat het om een nieuw exemplaar gaat?

Problemen zijn (zoals ik lees) begonnen sinds het plaatsen van de batterij.

Als de batterij de energie niet kan opslaan, zal de dynamo alle electrische verbruikers moeten aansturen. Dat is teveel voor de dynamo alleen.
Lagere toerental = lagere stroom = minder sterke ontsteking = sneller motor afslaan etc.


Stationair toerental moet na batterij vervanging altijd opnieuw ingeleerd worden: 10 stationair draaien met motor op bedrijfstemperatuur.

Voor de schermpje van de radio zou ik de massapunten van de kabelboom in de auto eens goed controleren.
Losse massapunt = weerstand = niet goed werkende electrische componenten.
Anders alles testen zonder radio en versterkers etc.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Bovenstaande zou met de spannings test zoals ik die omschreef naar boven kunnen komen.

Maare, een luchtlek kan je vrij makkelijk opsporen door een planten spuit te nemen en die over de gevoelige delen te spuiten terwijl de motor stationair loopt. Als je over de intake heen spuit (alles tussen de kop en de gasklep kan een mogelijk lek hebben) Echter, als dit nog nooit uit elkaar is geweest acht ik de kans klein dat er een vacuum lek is.
Ik zou eerst die spanning en massa's controlen, en daarna als dat allemaal goed is de stationair schroef afstellen zoals omschreven.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Je kunt ook met je vingers alle kabeltjes afgaan. Het kan zijn dat na verloop van tijd als je auto ouder is er kablwanden en mantels gaan slijten omdat ze bijv een klein beetje ergens overheen schuren... Dit kan zeker een oorzaak zijn van een vacuumlek of slechte massa.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Zou de zekering van je radio circuit in de zekeringenkast er eens uit halen en kijken of het probleem zich dan nogsteeds voordoet. Verder de massakabels eens loshalen en de contactvlakken schoonmaken.
En de tip van Jo is een goede, met draaiende motor aan alle kabels rommelen en kijken of er wat gebeurt.
Guest

Post by Guest »

ok ff een update, sinds gisteren is de itr terug 8)
koppeling bleek ook genaaid, was mijn eigen fout. gewoon lip van 1 van de veren er los afgereden.
vervangen door stage 2 carbon competition clutch, fidanza 3,4kg en teflon koppelingsleiding.
moet zeggen rijdt zaaaaaalig! itr trekt als een beest nu, is de beste performance upgrade die ik prijs/verhouding ooit aan een auto gedaan heb, en is perfect streetable om mee te rijden, geen enkel probleem mee :-)

Om op het probleem terug te komen, het is zo goed als opgelost, met de nadruk op zo goed als.
Ik vertrok ermee aan de garage, no prob. idle ligt nu wel op 900-1000rpm door lichter vliegwiel. savonds ik ga ermee werken, en ik vertrek smorgens.. terug de befaamde stoplichten, naald zakt naar 200rpm zodra ik stop, blijft ie mooi staan maar motor schokt niet, doet niet raar ofzo :-? gok dat dit ook wel gedeeltelijk komt door de hogere idle van het lichter vliegwiel.
ff op mn gas gegaan, toen werd het groen en derna geen probleem meer, blijft mooi op zn toeren.
dus volledig is het nog niet weg, maar valt niet meer uit, of schokt niet meer of whatever..
ik ga volgende week eens proberen je testen uit te voeren gaskleppie, maar sta nu net met 12u shiften en zit midden in een verhuis dus heb heel weinig tijd :-)
net hier weer vertrokken, geen probleem whatsover.
begin te denken aan een elektrisch probleem dat versterkt wordt door vochtigheid, want de parking waar ik parkeer ligt naast de schelde, en vorige nacht voor ik vertrok had het net de hele nacht geregend.
heb ook eens ergens gelezen van een kerel die de sensor van zn koelwater genaaid was, en die had ook hetzelfde probleem als mij.
omdat de ect sensor al vervangen was omdat die genaaid was beschouw ik dit ook nog altijd als een open optie..
k*tradio ook die mn batterij leegzuigt, want in mol zeggen ze ook dat het probleem in de radio zit. die vliegt er zo snel mogelijk uit zodra ik weer wat meer geld heb, eerst zien dat alle verhuisrekeningen betaald raken want dat is ook weer paar 1000€..
zal zodra ik tijd heb eens beginnen kabels te checken ook :-)

als laatste nog ff een garageupdate; in de garage van mechelen (dieteren) zeiden ze dat ze oa mijn versnellingsbak eraf gehad hadden om alles te checken, mensen van mol zeggen dat er niks te zien is aan die versnellingsbak en dat die nooit open geweest is. en zo zijn er nog een paar dingen, maar ze stonden in mechelen wel allemaal verrekend.
dus advies voor alle type-r en honda rijders, blijf zo ver mogelijk uit de buurt van dieteren honda garage in mechelen, zijn dikke liegende afzetters! :wink:

conclusie van alles, weer in totaal 1100€ lichter (625€ koppeling + vliegwiel, + 530€ werkuren) en probleem is nog steeds niet 100% verholpen. brengt de rekening nu op rond de 3000€ :-?
Guest

Post by Guest »

mja nu is de verhuis voorbij, wou ik vorige week gaan testen en nakijken en zat natuurlijk mijn motorkap muurvast.
Ik ga de teg binnen paar weken binnenbrengen en dan komt er nieuwe voorvering onder, tein s-tech en met wat geluk zwarte rota's in een iets kleinere maat :-) en daarna kunnen de echte werken beginnen..

Enige wat ik nog over het probleem kan opmerken is iets dat ik merkte als ik met draaiende motor bij de bakker stond te wachten.
Was een km van m'n huis, net vertrokken dus.
Ik zet me daar neer en ik wacht op mijn vriendin.
Auto draait normaal, 1200-1300 als ik net aan het rijden zijn, is altijd zo. Ik zet de airco op, en na 2minuten ineens valt hij ineens los uit het niets naar 200 toeren. ik gas ff een halve minuut en dan doet ie terug normaal. Het probleem doet zich dus ook gewoon al stilstaand ook voor, en het is altijd maar 30sec-1minuut als hij halfwarm staat. Dan valt ie ineens zolang dood en daarna werkt ie terug doodnormaal behalve de soms dansende idle, en hij doet dit elke keer maar 1 keer. Maar wel bijna elke keer als ik vertrek en als hij ongeveer 1 streep van zijn normale temperatuur staat.

Soms heb ik geluk en heeft ie het niet. Als het scherm van de radio brandt als ik start heb ik meestal geluk, als het uit is weet ik al genoeg.
Dan schokt ie zelfs bij het vertrekken en achteruitrijden, wat ie niet doet als het licht van de radio brandt. Ligt dus wel degelijk niet aan de radio maar aan het probleem.
Zoiets doet me dan weer denken aan een (start?)relais dat blijft steken en contact geven, omdat het altijd maar 1 keer gebeurt en altijd rond hetzelfde moment, namelijk dadelijk tot 10min. nadat ik vertrokken ben.
En dat ie de stroom dus moet wegzuigen als ie uit staat, dus iets moet toch contact blijven maken veronderstel ik.

Maar voorlopig laten we het dus nog even zo met testen uit noodzaak, maar ik heb volop verdergezocht op 10tallen forums en totnutoe is dit de conclusie na verschillende mensen gevonden te hebben met exact dezelfde problemen als mij. Zij hadden ook al half hun auto vervangen zonder succes;

- hoogstwaarschijnlijk de benzinepomp, omdat zoals ik lees wanneer de benzinetoevoer/druk te hard daalt de ecu hierop zal reageren door meer stroom te geven.
Ik heb met alles van stroom last zelfs al rijdende, omdat er soms wel eens dingen onverwacht uitvallen of zoals mn ruitenwissers gewoon trager gaan tot zelfs soms blijven staan. Kan toch denk ik, als de batterij constant zo leeggezogen wordt tijdens het rijden dat de alternator ze niet normaal kan opladen.
Ik heb gelezen dat er daarvoor een benzinedruktest moet uitgevoerd worden, stilstaand en al rijdende.
Nu is mijn vraag hoe doe je die, en kan ik die zelf doen? Of valt dit op te meten/merken met een ELM OBD II scan tool?
En ik snap ook niet dat er bij te weinig benzinedruk geen CEL gaat branden. :-?

- ontsteking ontregeld of VVT solenoid (where the hell die ook moge zitten :-? ); blijft een open optie maar vind ik iets onwaarschijnlijker omdat ik dan niet snap waarom ik overal te weinig stroom zou hebben.

Ontstekingsproblemen kan ik al uitsluiten, omdat die bij uitmeten gevonden zouden moeten worden.
Vacuum eveneens grotendeels, omdat die mij rijdende ook problemen met het toerental zouden moeten geven zowel als stilstaand.
IACV zou mij constant lage toeren moeten geven of constant hoge toeren als ik stilsta, wat ook niet het geval is.
(voor zover ik alles mag geloven, komt ook maar door reacties van andere mensen te lezen en op te zoeken)


Heeft iemand hier iets aan toe te voegen laat het gerust niet :wink:
Alle tips zijn welkom om dichter bij mijn oplossing te komen.
Nu gaat het traag maar ik denk dat het einde stilaan in zicht is.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ga die testen van me nou maar eens uitvoeren. Het klinkt toch wel heel erg als een slechte massa/stroomtoevoer.
oja, brandstofdruk wordt niet gecontroleerd, en de ecu stuurt ook geen hogere stroom naar de pomp als deze terugvalt. at kan je echt uit je kop zetten, is bull!
Ontsteking ontregeld kan je ook vergeten en je VVT sollenoid heeft er ook niks mee te maken.
Doe nou eerst die testen en laat je niet op een zijspoor brengen. Met die tool kan je je spanning idd wel meten, maar moet die wel de juiste stekker hebben.
Een gewone volt meter is goed genoeg.
Guest

Post by Guest »

Ok boss 8) :lol:
Dan zodra ik tijd heb nog maar eens een keertje hara kiri gaan plegen onder mn bumper.
Ik weet ook niet meer wat ik moet denken, iedereen vertelt mij iets anders.
Maar zoals je in het begin zei vacuuüm zou ik raar vinden, omdat het altijd op een vast moment gebeurt dat ie echt raar doet en wil uitvallen.
Misschien bepaalde temperatuur ofzo, maar kan ik niet met zekerheid zeggen.
Vacuüm zou ik eerder denken dat het onregelmatiger voorkomt, want een lek heeft voor zover ik weet geen timer. :lol:
Maar laatste tijd krijgt ie steeds harder dat ie stilstaand z'n eigen echt in gang moet houden, begint ie keihard te brommen (en schudden) en ben zo goed als zeker dat ie dan de elektriciteit wegzuigt, want dan beginnen de electroproblemen altijd, en als ik autostrade hard rij dan laadt ie precies ook niet goed bij. Idle springt in stilstand dan naar 1000-1100 en ie schommelt meestal constant 900-1000-900-1000..
Trekt in lagere toeren (-3000) ook niet meer op zoals het moet.
Maar had een topic gevonden van een kerel met een lexus en die had 100% zelfde symptomen als mij, en uiteindelijk bleek het zijn benzinepomp te zijn die te weinig druk gaf, zodra die vervangen was niks meer aan de hand.
Collega van mijn werk had ook ongeveer zelfde probleem met z'n auto gehad, is ook meegereden en die zei ook direct benzinepomp.
Toen ik die aceton bij mijn benzine smeet ging ie ineens veel beter en sloeg ie zo goed als niet meer af of hogere idle, deed me ook direct denken dat het aan de benzinetoevoer moet liggen. Betere verstuiving > minder brandstof nodig > camoufleert als de benzinepomp te weinig druk zou geven.
Net zoals ik op m'n gas druk dat ie eerst ff 2-300 toeren naar beneden gaat, dacht aan een onderbreking benzinetoevoer door hapering van pomp.
Die puzzelstukken passen voorlopig het best in elkaar en lijken mij het meest logisch (voor mij toch)
Zal er dit weekend eens werk van maken, en ik laat het hier wel weten.
Toch al thanks voor de hulp he kerel. :wink:
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

crxke wrote:Soms heb ik geluk en heeft ie het niet. Als het scherm van de radio brandt als ik start heb ik meestal geluk, als het uit is weet ik al genoeg.
Dan schokt ie zelfs bij het vertrekken en achteruitrijden, wat ie niet doet als het licht van de radio brandt. Ligt dus wel degelijk niet aan de radio maar aan het probleem.


Eigenlijk zul je elke achteraf gemonteerde electronica/ electrische verbruiker moeten loskoppelen om goed te kunnen testen.

Het is vrijwel onmogelijk dat Honda auto's maakt die storingen hebben bij vertrek uit de fabriek.

Controleer ook eens de massa van je brandstofpomp(bekabeling)!
Guest

Post by Guest »

zou alleen de radio zijn, voor de rest is ie volledig origineel voor zover ik weet.
honda boxen, geen versterker, geen gekke elektronicashit van neon en al die dergelijke rommel..

net service manual nog eens bekeken, staat het aantal storingen in zonder CEL en de symptomen + mogelijkheden die de storing kunnen veroorzaken.

op plek 1 staat;
- IACV; klopt met alle symptomen
- Idle speed adjustment; ook alle symptomen
- fast idle thermo valve; 2/3
- IAT sensor circuit; 2/3
- fuel pressure; 1/3
- Ignition system; 1/3
- throttle body; 1/3 (uit te sluiten want is al gereinigd en hielp niet)
- throttle cable; 1/3
- MAP sensor; 1/3
- crankshaft position/top dead point/ cilinder position sensor circuit; 1/3

Maar keung zou zoiets niet boven moeten komen bij uitmeten? Want auto is al 2keer uitgemeten in garage, omdat die bekabeling en massa ook hun eerste gedachte was.
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

Je moet niet zoveel typen, en gewoon eens gaan meten.
En haal de radio er maar eens uit. Je kan echt wel even zonder muziek.

- Je temp.meter hoort een streepje onder het midden.
- heb je de verdeler kap al los gehad en gekeken of het schroefje van je rotor er nog in zit.
- en haal al je massa kabels eens 1 voor 1 los en schuur ze goed schoon.

Succes.
Guest

Post by Guest »

zal alle massakabels en de bedrading nog eens nakijken, maar die contacten schuren en alles hebben ze in de garage al gedaan. itr is 3keer uitgelezen en bedrading nagekeken in 2 verschillende garages. Daarom dat ik ook de andere opties openhoud.
Heb nog al massaproblemen gehad op mijn del sol vroeger, en die symptomen waren heel anders dan degene die ik nu heb. En toen had ik ook een CEL.
Btw thx voor die tip van de verdelerkap en de temperatuurmeter.
Op hcb zeiden ze altijd dat het abnormaal was al die niet volledig in het midden stond.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Je moet niet zoveel typen, en gewoon eens gaan meten.
En haal de radio er maar eens uit. Je kan echt wel even zonder muziek.


x2
V-tje integra
Posts: 383
Joined: Thu Mar 20, 2008 4:06 pm
Contact:

Post by V-tje integra »

toen ik men ander blok heb gestoken had ik just het zelfde probleem man.... lager draaien lapke batterij en stil vallen bij nie op tijd gas gevn aan de lichten... maar bij mij starte hem soms slecht ook nadat hem uitviel....
alle contact punten van de massakabels grof opgeschuurt en 1 nieuwe gestoken want ene was nie goed meer.... en nu al bijna een jaar niets van last meer 8)
Guest

Post by Guest »

Bij mullens binnengesmeten, daar zijn alle massa's nagekeken en bleek ook de steun van de versnellingsbak (schroefdraad) eraan te zijn.
Heb hem nu net terug en hij knalt weer zoals ie moet knallen :-)
The smile is burned on my face :twisted:

dus in mechelen heb ik gewoon rechtstreeks gezegd kijk naar die steun van de versnellingsbak want ik voel die klikken. vonden ze daar quatsch.

In mol is mijn koppeling vervangen, iets doorhebben? nope.

Ik weet waar mn auto nu alleen maar binnengaat, had ik het maar direct gedaan was ie nu af en was ik maar paar 100€ lichter :roll:
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Mooi man, alleen kan ik nu uit je verhaal niet goed opmaken wat het probleem was.
Versnellingsbak steun?
Guest

Post by Guest »

ja was een samenwerking van een massaprobleem en rubberen motorsteun aan de versnellingsbak.
Daar bleek de schroefdraad van de bout kapot te zijn waardoor die bewoog.
Ik voelde die ook bewegen, zodra ik hard optrok voelde ik die naar achter klikken, en als ik hard remde voelde ik die naar voor klikken.
versnellingsbak zat dus speling op, dermee dat die soms ook zo raar "sleepte" als ik vertrok. En had ook veel geschud en geschok daardoor, maakte normaal vertrekken meestal onmogelijk.

In de 1ne garage heb ik letterlijk gezegd kijk die steun na, ik voel dat die kapot is. Daar deden ze dat af als bullshit.

In de andere garage hebben ze mijn koppeling vervangen dus moesten ze (denk ik) die motorsteun loshalen. Ook niks gemerkt.

En dat noemt zichzelf dan honda-garages, sorry hoor maar.. :evil:
Locked