importeren jdm dc2
importeren jdm dc2
ok ik ben dus rustig wat aan het orienteren op een auto ed, nog geen concrete plannen. Maar nou ben ik dus wel erg benieuwd hoe zoiets geregeld wordt.. wat kan je zelf doen, wat moet je uitbesteden etc. Meerdere mensen hier hebben het gedaan, dus ik ben erg benieuwd wat er allemaal bij komt kijken en hoe je zoiets het best kan doen?
Ik heb via Gerben van Honderdelen een auto uit Engeland halen, deze Integra is in 2008 geimporteerd naar Engeland en stond daar dus op het kenteken.
Het importeren stelt niks voor, waar je rekening mee moet houden:
- Vervoer naar Engeland, een auto- trailer of amulance is aan te raden, trek voor de reis minimaal 24 uur uit, het is een flink stuk rijden
Via Calais in de tunnel (trein) naar Folkestone is ongeveer een half uurtje en kost een 150 euro retour.
- RDW afspraak maken en heen gaan (let op het transport) daar de auto ook gelijk APK laten keuren. (let op de banden, deze moeten een bepaald Europees keurmerk hebben) Lichtbeeld kan problemen geven, maar bij een 96 spec valt dit mee.
- Voor de RDW keuring alvast de BPM aangifte in orde maken via www.autotelex.nl erg makkelijk, kost wel 15 euro. Wanneer je het zelf doet en een fout maakt dan hang je. (BPM was bij mij voor een 96 spec 334 euro)
- Na de RDW keuring (ongeveer 160 euro incl. APK) de BPM papieren inleveren bij het loket naast het RDW loket.
- Dag wachten op de BPM papieren en betalen
- Wachten op de kentekenpapieren (ongeveer 3 werkdagen)
- Platen laten maken, verzekeren en rijden!
Wij hebben de auto op 16 januari opgehaald en op de 28e kon ik rijden.
Het importeren stelt niks voor, waar je rekening mee moet houden:
- Vervoer naar Engeland, een auto- trailer of amulance is aan te raden, trek voor de reis minimaal 24 uur uit, het is een flink stuk rijden

- RDW afspraak maken en heen gaan (let op het transport) daar de auto ook gelijk APK laten keuren. (let op de banden, deze moeten een bepaald Europees keurmerk hebben) Lichtbeeld kan problemen geven, maar bij een 96 spec valt dit mee.
- Voor de RDW keuring alvast de BPM aangifte in orde maken via www.autotelex.nl erg makkelijk, kost wel 15 euro. Wanneer je het zelf doet en een fout maakt dan hang je. (BPM was bij mij voor een 96 spec 334 euro)
- Na de RDW keuring (ongeveer 160 euro incl. APK) de BPM papieren inleveren bij het loket naast het RDW loket.
- Dag wachten op de BPM papieren en betalen
- Wachten op de kentekenpapieren (ongeveer 3 werkdagen)
- Platen laten maken, verzekeren en rijden!
Wij hebben de auto op 16 januari opgehaald en op de 28e kon ik rijden.
-
opzich wel, maar er is geen enkele legale manier om dat te doen, ook niet met tijdelijk of export kenteken, dat is namelijk per land geldig, aangezien je door 4 landen reist via Calais, het is nogal een zwaar misdrijf als ze je aanhouden, dan mag je op kosten van de staat nog een nachtje blijven in de UK :wink:
Re: importeren jdm dc2
Ben je op zoek naar een 96 of een 98 spec, dat kan aardig wat schelen in BPM. Heb je ook nagedacht om 1 direct uit Japan te laten importeren?
Voodoo wrote:Ben je op zoek naar een 96 of een 98 spec, dat kan aardig wat schelen in BPM. Heb je ook nagedacht om 1 direct uit Japan te laten importeren?
zoals gezegd nog steeds echt aan het orienteren, aankoop is nog tijdje verwijderd maar ik begin graag op tijd :wink:
vind persoonlijk de 98 spec mooier.. direct uit japan zal meer werk zijn dat vanuit uk neem ik aan

In principe zou je het goed alleen kunnen doen.
Je moet vantevoren alleen zorgen dat je je huiswerk heel goed gedaan hebt.
Vanuit Japan kunnen de kosten minder zijn, je moet alleen goed uitzoeken waar je de auto besteld en dat je via een betrouwbare verkoper ook het verschepen regelt.
Enig nadeel is dat het allemaal wat langer duurt voordat je de auto hier hebt.
Vanuit Japan kunnen de kosten minder zijn, je moet alleen goed uitzoeken waar je de auto besteld en dat je via een betrouwbare verkoper ook het verschepen regelt.
-
FastFWD wrote:opzich wel, maar er is geen enkele legale manier om dat te doen, ook niet met tijdelijk of export kenteken, dat is namelijk per land geldig, aangezien je door 4 landen reist via Calais, het is nogal een zwaar misdrijf als ze je aanhouden, dan mag je op kosten van de staat nog een nachtje blijven in de UK :wink:
Ok, dus wat ik heb gedaan is illegaal? ik ben terug gaan reizen via hull, dus ben alleen in UK en NL geweest...dat kenteken wat ik had was duits en was 5 dagen geldig, er zat een groene kaart bij en wa verzekering. wat is daar dan illegaal aan? en waarom zouden ze alleen geldig zijn in land van herkomst? we zijn in europa. Toen ik van de boot af kwam ben ik nog gecontroleerd door douane in rotterdam...je kan better met p&o terug vaen, heb jenog een leuk avondje ook.
-
ITR DC2 wrote:In principe zou je het goed alleen kunnen doen.
kosten goedkoper? 19% btw, invoerrechten, bpm, test van 1000 euro, transportkosten naar nl, no way dat dat goedkoper is
-
Wil je een auto uit het buitenland halen.
Neem dan ff contact op met een vriend van me.
Hij heet Marv Pieters is net begonnen met zijn eigen tuning gge.
Hij haalt auto's uit het buitenland en regelt alle dingen voor je.
Vanauit japan kan je zelf op de veiligsite uitkiezen welke je wilt etc.
Hij heeft er al een aantal gehaald voor klanten.
Hij kan je ook adviseren wat er allemaal bij komt kijken.
Je kan hem bereiken op 0627361484.
Zeg maar dat je het nummer van Idris hebt.
Neem dan ff contact op met een vriend van me.
Hij heet Marv Pieters is net begonnen met zijn eigen tuning gge.
Hij haalt auto's uit het buitenland en regelt alle dingen voor je.
Vanauit japan kan je zelf op de veiligsite uitkiezen welke je wilt etc.
Hij heeft er al een aantal gehaald voor klanten.
Hij kan je ook adviseren wat er allemaal bij komt kijken.
Je kan hem bereiken op 0627361484.
Zeg maar dat je het nummer van Idris hebt.
donkeykong wrote:ITR DC2 wrote:In principe zou je het goed alleen kunnen doen.
kosten goedkoper? 19% btw, invoerrechten, bpm, test van 1000 euro, transportkosten naar nl, no way dat dat goedkoper is
Misschien niet meer met de huidige koers van de pond, maar je kan altijd nog verschepen naar UK. :razz:
Die auto's kosten niks meer aan de andere kant van de oceaan.
In Japan is een auto van 98 nagenoeg niks meer waard of zelfs afgeschreven. Ze hebben daarentegen wel een hele strenge exportregeling.
Je weet dus wel wat je koopt.
UK is ook zeker geen slecht idee, let alleen goed op hoe lang de auto al in Europa is, met welke grade hij is geimporteerd van Japan (zegt iets over de staat van toen de auto aankwam). Check vooral goed op evt. roest etc. Je wil natuurlijk wel een auto die hier ook goed onderhouden is.
Als je het lijstje van Gerben volgt heb je al veel punten die je moet weten. Zorg vooral dat je je papieren voor de RDW hier in orde hebt (V5). Daarnaast is het zelfs mogelijk om hem terug te rijden, maar dan moet je dit vantevoren goed regelen met je verzekering.
Eens in NL mag je er niet meer in rijden totdat hij RDW gekeurd is.
In nederland mag je gewoon rond rijden met de auto, ongeacht of het gekeurd is of niet, het voertuig moet nog over de nr platen van het land van herkomst beschikken, deze moeten dus op de auto zijn en je hebt de papieren van de auto ook nodig.
Ik heb mijn ITR nog staan op engelse platen.
Je kan je auto bij centraal beheer verzekeren op het chassis nr dan mag je er zo maximaal 3 mnd mee rond rijden (vanaf het moment dat je de auto verzekerd hebt) en dan moet de auto op kenteken staan.
Houd de politie je staande geef je aan dat je de auto gekocht hebt en nog gaat invoeren en dat de auto verzekerd is op kenteken.
Dan mag je zo weer verder, je zal dan 9 van de 10 keer de vraag van de agent krijgen van vet, wat kost zo'n ding, wat kost het om in te voeren.
Wist ik ook niet maar ben er pasgeleden achter gekomen toen ik mijn ITR kocht.
Je kan je auto bij centraal beheer verzekeren op het chassis nr dan mag je er zo maximaal 3 mnd mee rond rijden (vanaf het moment dat je de auto verzekerd hebt) en dan moet de auto op kenteken staan.
Houd de politie je staande geef je aan dat je de auto gekocht hebt en nog gaat invoeren en dat de auto verzekerd is op kenteken.
Dan mag je zo weer verder, je zal dan 9 van de 10 keer de vraag van de agent krijgen van vet, wat kost zo'n ding, wat kost het om in te voeren.
micronsil wrote:In nederland mag je gewoon rond rijden met de auto, ongeacht of het gekeurd is of niet.
Je kan de auto op chassis nr verzekeren via centraal beheer.
Kijk aan,
als je het goed regelt zelfs dat nog.
Ik kon dat toendertijd volgens mijn tussenpersoon niet.
Misschien omdat het de eerste was en dus een onbekende NL auto,
inmiddels staan er wel een paar op kenteken,
of ik ben verkeerd voorgelicht...
donkeykong wrote:FastFWD wrote:opzich wel, maar er is geen enkele legale manier om dat te doen, ook niet met tijdelijk of export kenteken, dat is namelijk per land geldig, aangezien je door 4 landen reist via Calais, het is nogal een zwaar misdrijf als ze je aanhouden, dan mag je op kosten van de staat nog een nachtje blijven in de UK :wink:
Ok, dus wat ik heb gedaan is illegaal? ik ben terug gaan reizen via hull, dus ben alleen in UK en NL geweest...dat kenteken wat ik had was duits en was 5 dagen geldig, er zat een groene kaart bij en wa verzekering. wat is daar dan illegaal aan? en waarom zouden ze alleen geldig zijn in land van herkomst? we zijn in europa. Toen ik van de boot af kwam ben ik nog gecontroleerd door douane in rotterdam...je kan better met p&o terug vaen, heb jenog een leuk avondje ook.
Wees blij dat het geen belastingdienst was, want je mag niet in een buitenlandse auto rijden, ook niet met 5 daagse platen, zonder BPM/MRB vrijstelling in Nederland. Verzekering klopt inderdaad wel, das goed te doen, maar belasting kan een bitch zijn