Nee frans,elke keer stukje verzet en dan rollen,hij heeft hem gemerkt zodat ik hem terug kan zetten mocht dit nodig zijn. Er was nog een andere ATR op die bank geweest en die had precies hetzelfde,ook een hele slechte afr/afc?? Mijn onsteking stond echt veel te vroeg,daardoor ging het blok pingelen(dat merkte ik ook) dat is nu ook goed
Met alle respect maar dat is geen afstellen maar rommelen. :shock:
En dan erna vol gas rollen? Lijkt me geen goed idee.
Een stukje verdraaien (vervroegen) levert bij de oude motoren zeker een velle reactie.
De ontsteking met de hand verdraaien zonder lamp en volgas rollen is vragen om problemen. Als je ontstekeing verkeerd staat zou je motor kunnen detoneren. = niet goed voor motor. Correct me if i'm wrong Frank?
AF afstellen is lucht erbij of eraf halen / of / brandstof erbij of eraf halen.
Ontsteking aanpassen regeld alleen het tijdstip dat de knal gegeven word.
die mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn neem ik aan,als ik zie wat daar voor auto's allemaal komen.
hij rijd in ieder geval nu 10x beter als eerst en trekt stukken beter door.
Je kan idd door de ontsteking te verstellen vermogen winnen. Als je mengsel te rijk is zal je zelfs zien dat als je de ontsteking vervroegd, dat het mengel wat armer gaat worden, simpelweg omdat de motor meer tijd krijgt om meer brandstof te verbranden.
Het probleem bij de ATR is echter dat in het laag tot midden toeren gebied in de stock ecu een redelijk arm deel zit. Puur om zuinig te rijden. Als je je ontsteking vroeger hebt gezet, wat onder vollast gebleken is dat dat meer vermogen opleverde, wordt dat armere deel ineens een probleem. Een arm mengsel detoneerd veel makkelijker en dat zal je terug kunnen gaan zien als je rustig rijd en veel in dat armere deel zit. In het ergste geval krijg je zelfs code 51 t/m 54.
Als je altijd 98 tankt zou het mee kunnen vallen, maar je loopt zeker meer risico van schade.
Als we een ecu afstellen kunnen we alles bijstellen zodat dat armere gedeelte niet bestaat en dat je dus ook niet echt een risico loopt.
Ja,
Dat gedeelte tussen 4000 en 4700rpm is het te arme deel. Die 16:1 mengselverhouding is echt al heel arm. Als je daar dan nog eens bv 4 graden extra timing tegenaan gooit is dat vragen om detonatie wat echt grote schade kan veroorzaken. Gelukkig heeft de stock ATR ecu een aardig goede knock detectie dus trekt hij wel aan de bel. Maar dat het schade kan veroorzaken is zeker.
Boven de 5800rpm is hij weer veel te rijk. Wat dat betreft kan je bij de ATR heel wat winnen met chip tuning. Hij loopt eigenlijk alleen tussen de 5000 en 5800rpm goed in zn mengsel....
die 16.1 die was bij de 1ste run 18.3 ze hebben toen de ontsteking niet vervroegd maar later gezet,en toen werd het wat beter.
zal het eens overwegen om te chippen dan bij iemand die er verstand van heeft.
Later? Dan zal idd je mengsel rijker worden. Lees maar uit mn bovenstaande verhaal.
Je hebt dus vermogen gewonnen door te verlaten? Zo, dan heeft hij echt knap fout gestaan. Of tank je 95 ofzo?
Gaskleppie wrote:Later? Dan zal idd je mengsel rijker worden. Lees maar uit mn bovenstaande verhaal. Je hebt dus vermogen gewonnen door te verlaten? Zo, dan heeft hij echt knap fout gestaan. Of tank je 95 ofzo?
ik tank 98 (bp) ,de ontsteking stond in het begin idd veel te vroeg.
nou begrijp ik het effe niet meer
volgens gaskleppie is de onsteking wel handmatig aftelbaar en
volgens honda dealer niet want is electronisch geregeld
Je kunt de ontsteking handmatig vervroegen of verlaten door de bevestigingsbouten wat losser te draaien en dan de hele ontsteking naar boven of naar beneden te verschuiven.
De dealer bedoelt waarschijnlijk het electronische gedeelte "in" de ontsteking.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord.
@ Jurgen: zo hebben ze mijn eerste EE9 daar ook weleens "afgesteld".... Rijd je met een wideband-lambdameter in je auto? Dan kun je daar het mengsel nog in de gaten houden. anders toch maar eens een afspraak maken met Frank, dan zit je zeker safe en de drive-ability van de auto gaat er wss ook nog op vooruit!
Ja, je kan de onsteking verstellen, maar die veranderd dan over het hele toeren bereik. Dat houd in dat in de lage toeren waar je al een arm mengesel hebt en de kans op detonatie al groter is nog verder vergroot.
Op hogere toerentallen zal de standaard map in de computer de onsteking verlaten om detonatie en dus kans op motorschade te verminderen. Maar eigelijks staat je onsteking op hogere toeren iets te laat en kan eigelijk wel iets vroeger gezet worden. Probleem is dat als je dat met de verdeler doet je in deellast waar de onsteking op zijn vroegst staat in de problemen gaat komen.
Met chippen kun je alles naar wens in stellen, dus alleen iets vroeger op hogere toeren en bij deellast/ lagere toerentallen gewoon standaard....
Gaskleppie wrote:Ja, Dat gedeelte tussen 4000 en 4700rpm is het te arme deel. Die 16:1 mengselverhouding is echt al heel arm. Als je daar dan nog eens bv 4 graden extra timing tegenaan gooit is dat vragen om detonatie wat echt grote schade kan veroorzaken. Gelukkig heeft de stock ATR ecu een aardig goede knock detectie dus trekt hij wel aan de bel. Maar dat het schade kan veroorzaken is zeker.
Boven de 5800rpm is hij weer veel te rijk. Wat dat betreft kan je bij de ATR heel wat winnen met chip tuning. Hij loopt eigenlijk alleen tussen de 5000 en 5800rpm goed in zn mengsel....
Eigenlijk wil je een manier hebben om het mengsel op een soort van rechte lijn te laten lopen, of niet soms?
als je met chippen dan mengsel verhouding gaat veranderen dus wat rechtere lijn gaat laten lopen neem aan dan tussen 4000 en 5000 toeren en 5800 tot 7200
is dat niet schadelijk voor de motor dan
en hebben ze dat standaard niet zo afgesteld vanwege brandstof verbruik?