Mr. X.. De EK9 wordt verkocht. Begin discussie @ pagina 7

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
mr. X

Mr. X.. De EK9 wordt verkocht. Begin discussie @ pagina 7

Post by mr. X »

Sorry, toch een nieuw topic want deze auto gaat veel updates krijgen en de oude EJ9 zal langzaam maar zeker stock worden.

Bij toeval kwam ik een kaal chassis tegen dat me wel interessant leek.
Het gaat om een Vogue Silver (NH583M) EK9. Het is een pre-facelift en dat is juist wat ik zocht om verschillende redenen.
De conversie naar een facelift is heel straight foward en als de auto van vóór 1998 is mag deze herkeurd worden bij het RDW voor € 50,- zodat je legaal een andere motor op het kenteken hebt staan. Voor auto's van ná 1998 is dit vele malen duurder. Aangezien je officieel niet meer dan een bepaald percentage (ik dacht 40%) boven het vermogen van de standaard motor mag komen (en er is ook restrictie aan de hoeveelheid cilinders), zonder daar eventueel mee in de problemen kan komen tijdens een aanrijding.
Goed, dat was een beetje de reden. Daarnaast is er nog geen enkele Vogue Silver EK9 in Nederland. Als het goed is zijn er 3 NH-0 (Championship white), 1 Y-56 (Phoenix Yellow) en vermoedelijk een NH-592P (Flamenco Black Pri Metallic Clearcoat) EK9 en die laatste rijdt op buitenlandse platen rond en is maar enkele keren gespot.

De auto komt rechtstreeks uit Japan, is naar Engeland verscheept en is daar gestript en in onderdelen verkocht. Toen ik het chassis gevonden had was hij eigenlijk verkocht maar gelukkig liet de potentiële koper afhaken en was ik 'tweede keus'.

Na wat mail contact en het verstrijken van +- 1.5 maand eindelijk een datum weten te prikken dat we de overtocht konden maken.
Gerben, van Honderdelen is meegeweest en nog een vriend van me.
Om 03:00 stonden we hier op en om 03:30 zaten we in de auto. Om 07:10 waren we bij de boot en moesten we inchecken. Na 1.5 uur op de boot en nog +- 1.5 uur in Engeland gereden te hebben waren we op de bestemming. Uiteraard moest het regenen juist toen we het chassis, met pijn en moeite, erop gingen zetten. Dat glibbert zo lekker, traanplaat... Toen het erop stond was de hemel weer strak grijs. Na een aardige babbel en wat centen te zijn gelicht reden we weer terug en kwamen rond 15:00 Nederlandse tijd aan bij de boot. Gelukkig hadden we, met een omboeking en nog letterlijk een minuut of twee over, de boot gehaald. Rond 16:45 kwamen we aan land en na een wat lange rit terug door een tussenstop, waarbij de pizza boer niet op schoot, en na file's door een ongeluk of twee, kwamen we rond 21:30 aan hier thuis.
Na ons een ongeluk getild te hebben aan het chassis (want ja hoe krijg je dát er vanaf) stond het rond 22:30 op Nederlandse bodem 8) met dank aan de spierkracht 4 vrienden, een sterke papa en een katrol. Even wat foto's genomen en spulletjes uitgepakt (kon het niet laten) zit ik nu achter de laptop om het verhaal te tikken.
Voornamelijk veel tegenslagen gehad met de boot. Komt er op neer dat we veeel meer betaald hebben dan 'begroot' voor die stomme stink boot.

Naast het chassis heb ik enkele, al zeg ik het zelf, erg mooie onderdelen op de kop weten te tikken die ook van deze auto af komen gelukkig.
lightweight dashbord (geen airbag maar wel met een OEM Gathers radio), deurpanelen met elektrische ramen (niet van de lightweight spec maar voor mij noodzakelijk aangezien het een daily wordt), 1" hoofdremcilinder, Swaybars voor en achter, Elektrische spiegels (niet inklapbaar maar dat wordt er wel in gezet), dorpel afdekplaten (of hoe je dat ook noemt), tank klapje en een facelift voorbumper met grill en lip van een NH-0 EK9.

In wezen zit er nog redelijk veel op/aan het chassis zoals remleidingen, tank, int. kabelboom, dash kabelboom, kachelunits met airco, alle bouten van het subframe, radiateur, onderstel zijn allemaal terug gedraaid en dus aanwezig, ramen rondom, deuren, achterklep, brandstofleidingen, zekeringkast etc etc.

De plannen voor de auto zijn om haar de aankomende maand compleet te wassen van binnen en buiten zodat er geen vuil meer te bekennen is en alle kabels er weer als nieuw uit zien. Dan alles in een laag wax zetten. Niet zozeer de buitenkant maar wel de plekken die je niet ziet wekelijks kan poetsen. Ook wil ik haar helemaal na gaan lopen op roest, een nieuwe tectyl laag aan te brengen in wielkasten en aan de onderkant van de auto. De resterende (oppervlakte) roest van een paar maanden buiten staan wordt ook gelijk weg gewerkt zodat het niet door gaat zetten. De shell is namelijk érg strak en heeft zeer weinig roest. Hopelijk krijg ik over 1.5 maar ongeveer een echte EK9 5 lug binnen met subframe en stuurhuis van dezelfde verkoper. Dan kan het opbouwen beginnen. Eerst wordt de 5 lug waarschijnlijk opnieuw gespoten/gecoat samen met het subframe en komen deze er gelijk onder. De OEM EK9 veren die nu nog op de EJ9 zitten komen hier op, het EK9 spoilertje gaat van de EJ9 en wordt professioneel gespoten in Vogue Silver, twee nieuwe OEM facelift voorschermen en twee nieuwe OEM facelift EK9 koplampen komen kort daarna. Ik ben nog aan het zoeken wat ik precies voor motorkap wil (sowieso vented, niet omdat het mooi is maar omdat het functioneel moet zijn) Waarschijnlijk wordt het een polyester variant die Vogue Silver wordt omdat het redelijk standaard uit ziet. Carbon steek wellicht zo hard af.
Een achterbumper moet ik nog op de kop tikken, alsook een lip.
Facelift achterlichten trek ik waarschijnlijk ook van de EJ9 af of ik koop andere. Zijn de wereld ook niet qua kosten.
Dan is het uiterlijk (op twee restyle deukjes in beide deuren na) in principe af.

Voor het interieur heb ik het OEM EK9 lightweight dash, twee deurpanelen en het idee was dus om twee kuipjes te kopen (groene Bride stoelen zoals ergens anders te lezen haha) en Takate gordels. Misschien dat ik alsnog een vloermat erin knikker maar verder dan dat blijft het kaal op een Biesheuvel kooi na.

Als motor komt er waarschijnlijk een B16A2 in omdat die goedkoop zijn, redelijk goed te vinden en een makkelijke swap is om rijdend te krijgen in die auto. ECU, motor, plug and play in principe.
Het idee was dan om door te sparen voor een K20 swap en uiteindelijk te superchargen. Dat laatste weet ik nog niet zeker door de bovenstaande regels die waarschijnlijk per Mei dit jaar gaan veranderen. Als dat zo is, heb ik nooooit het geld bij elkaar dat het zou kosten een K20 fatsoenlijk erin te hangen (Hasport steunen, aandrijf assen, schakelmechanisme, ECU, retune, radiateur, uitlaatspruitstuk, intake). Er komt gewoon een gigantische hoop bij kijken. Een goedkope en makkelijke oplossing zou zijn om er een B18C6 in te hangen en daar wat leuks mee te doen. Dat schroef je er wel 'even' in en gaat redelijk hard.

Mijn streven is om de auto deze Augustus klaar te hebben met een compleet uiterlijk, dash, deurpanelen, een rolkooi en twee kuipjes met OEM gordels en B16A2. Lijkt redelijk haalbaar maar stiekem loopt het aardig in de centen.

Als er nog vragen zijn: Schiet maar!

Hier enkele foto's met beschrijving 8)

Men begint met een English Breakfast om 07:30 op de boot.
Image
Je slaat een paar uur een regenbui en wat spierkracht over en hebt dit resultaat:
Image
Na een paar uur, een hoop gezeik en wat extra ongeplande uitgegeven doekoes later
Image
Image
Gekke sluitertijd perongeluk:
Image
Nog een paar uur, wat files en veel verstookte liters diesel later:
Image
Image
Image
De spulletjes, netjes ingepakt en wel zodat ze de reis goed overleeft hebben (thank you so much Livvy and Paul!)
Image
Het voelde een beetje als Sinterklaas :D
Image
Dashbord er gelijk in gefrot:
Image
Image
Nu met spiegels geïnstalleerd (foto's genomen staand op de trailer met deur panelen er los in. Er zitten namelijk nog slinger ramen in waardoor de panelen niet passen):
Image
Image
Image
En toen uiteindelijk de laatste vrienden rond 02:00 naar huis gingen even een in alle rust een half uur bij de auto gestaan en gekeken. Ik kan er uren naar kijken, wát een gave kleur is het IRL.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Mijn handen jeuken om aan de slag te gaan maar nu, na bijna 26 uur wakker te zijn, is het mooi geweest en wil ik gigantisch graag naar bed. Zeker aangezien Dimer hier weer om 09:00 voor de deur staat.
Special thanks to Gerben en Stef voor de gezelligheid onderweg en de rest van de amigo's die rugpijn gekregen hebben door dat ding van de oprijwagen af te tillen. :lol:
Sayounara!
Knite Force

Post by Knite Force »

vet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Voodoo

Post by Voodoo »

Leuke project :thumbs:
BZRKbb2

Post by BZRKbb2 »

Nice man :) mooie kleur!
itr03627

Post by itr03627 »

knap ding en zeldzaam :clap
EK20A

Post by EK20A »

Diep respect! Dit gaat een ZEER mooie EK9 worden!
HONDA

Post by HONDA »

Leuk project, wit spuiten en klaar... :dontspeak:
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
vtec vince

Post by vtec vince »

Die zie je idd niet vaak :!:
Erg leuk project , als je hulp nodig hebt hoor ik het wel :thumbs:
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Rikky

Post by Rikky »

Erg vet!!

vtec vince wrote:als je hulp nodig hebt hoor ik het wel :thumbs:

x2!
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
ITR DC2

Post by ITR DC2 »

Zo zo, toe maar.
Jij zit ook niet stil.

Deze ben ik wel een beetje jaloers op :o ops:

Nice project :wink:
nick22

Post by nick22 »

heeel goed bezig kerel. zet m maar goed in de wax
Dimer

Post by Dimer »

Hij ziet er goed uit! :D

De shell ziet er in het echt echt top uit. Dit kan een heeeele mooie EK9 worden.
FastFWD

Post by FastFWD »

Vet!
eteuben

Post by eteuben »

Respect!
D_ToXx

Post by D_ToXx »

netjusss!!!
baRt

Post by baRt »

dude, WEER een Civic shell erbij? :D :D :D

mooi man!
LaurenZ

Post by LaurenZ »

Leuk project om aan te beginnen..

Hoeveel civic's staan er nou bij jou in die garage ?
Denk dat je zowat wel een dealerschap kan aanvragen ;)
'98 JDM Integra Type-R
Marseille

Post by Marseille »

Ooow zekers!

Wat een zot projectje !!!!

Volg'k zekers op...

Have fun!
Marseille
sigur

Post by sigur »

leuk project, vet!! 8)
Jdm_Whore

Post by Jdm_Whore »

Dit ga ik op de voet volgen :!: 8)

Ik heb toevallig nog een zwarte rhd (ja hier zit verschil in!) middenconsole incl bakjes liggen.. Het gedeelte onder de radio.. Alles van de middenconsole, op de handrest-eliminator na..

Interesse?
Locked