koppeling en vliegwielkeuzes

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Guest

koppeling en vliegwielkeuzes

Post by Guest »

ok ik heb dus net bij 1 fatsoenlijke burn-out mn OEM-koppeling zo goed als helemaal opgerookt.. pakt nu grip als een halve gek. OEM koppeling is het dus niet echt, nooit verwacht dat die zo snel zou slijten.

nu ben ik dus aan het twijfelen tussen enkele merken van koppelingen en vliegwielen, want het steken van een race-koppeling met lichter vliegwiel moet dus iets sneller gebeuren dan verwacht.

koppeling >
merken die ik het meest vond;
-F1
-NKK - Nippon (zou japans zijn)
-XTD
-XTR
-ACT
-Exedy

vliegwiel >
merken die ik het meest vond;
-XTD
-Fidanza
-F1
-ACT
-XTR
-Clutch masters

nu vraag 1;
welke zijn goed en welke zijn rommel?
moet vooral dienen voor snel straatgebruik, geen circuit, no burn-outs.
stage 1 of stage 2, alhoewel stage 2 soms met die koperen 6-puck koppeling is, en is voor zover ik gehoord heb niet echt geschikt voor straatgebruik.

vraag 2;
gewicht vliegwiel? een standaard integra vliegwiel zou rond de 8,5kg wegen. nu heb ik al vliegwielen gevonden van +-6kg, 5, 4 en +-3.
meen eens gelezen te hebben dat een vliegwiel van minder dan 4.5kg niet te doen is voor straatgebruik. dit wil ik vermijden omdat ik elke dag moet filerijden. ik zou denken aan een 6kg variant.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Voor snel straat gebruik is een stage 1 meer dan voldoende. Zelf heb ik een ACT stage 1 en die werkt erg fijn. Wel wat zwaarder, maar dat heb je altijd met zwaardere koppelingen. Deze is heel goed voor file woon/werk etc.
Het vliegwiel mag best heel licht zijn. Hoe lichter, des te meer je dat in nervositeit terug ziet. Een mooie gemiddelde die veel gebruikt wordt is de fidanza.
donkeykong

Post by donkeykong »

licht vliegwiel beter maar ook kwetsbaarder, maar dat dat wel ok zijn....kaiten hebben niet de lichtse 4kg maar wel oersterk door het materiaal en maar 200 pond ofzo
LCR

Post by LCR »

ACT FTW
Dragster gebruiken dat toch?
Dimer

Post by Dimer »

Ik heb voor de NSX een Exedy keramische koppeling. Voor straatgebruik is die niet aan te raden.

Het is gewoon aan of uit :lol:

Mensen kijken me wel eens boos aan in de file..

Image
Rikky

Post by Rikky »

Ik heb een Exedy koppeling. Het is inderdaad aan of uit HAAST geen tussen weg, ik vind het geweldig maar je krijgt wel eens boze reactie's :lol:

En ik heb een Spoon ligter vliegwiel...

Dan neem ik aan dat jij het wel over een ITR hebt.....
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Jo&

Post by Jo& »

Rikky wrote:Ik heb een Exedy koppeling. Het is inderdaad aan of uit HAAST geen tussen weg, ik vind het geweldig maar je krijgt wel eens boze reactie's :lol:

Waarom worden mensen boos? Omdat je vooruit schiet ofzo?
Rikky

Post by Rikky »

omdat als je een beetje door rijd hij van de 2 naar de 3 de wielen wel wil rond gooien... Maar eigelijk nog maar 2 keer gehad, toen ik nog moest wennen aan de koppeling. Verder heb ik er niks over te klagen... maar op een of andere manier kijken sommige mensen je nog altijd vuil aan ook al rij je rustig......
Dimer

Post by Dimer »

Jo& wrote:
Rikky wrote:Ik heb een Exedy koppeling. Het is inderdaad aan of uit HAAST geen tussen weg, ik vind het geweldig maar je krijgt wel eens boze reactie's :lol:

Waarom worden mensen boos? Omdat je vooruit schiet ofzo?

Omdat mn NSX niet echt stil is en ik dus eerst toeren moet maken voordat ik vooruit kom. Sommige mensen vinden dat irritant.
Rikky

Post by Rikky »

dat is wel koning zo'n koppeling!
Guest

Post by Guest »

mja koppeling zal nog ff moeten wachten, nog ff zeer veel klote nieuws gehad vandaag, wat me ettelijke 1000den €tjes gaat kosten wss om de itr terug in orde te krijgen.. langs mn hele rechterkant loopt het water binnen als een gieter, en ik heb een +-20cm grote kras/streep aan mn wielkast. of deze dingen met elkaar te maken hebben kan ik zelf niet zeggen, want ik weet het niet, ze waren er allebei ineens :roll:
duurste dag van het jaar is net voorbij voor mij.
als je het niet snapt, hele verhaal ff op hcb gezet;

http://hcb.multiforum.nl/viewtopic.php?t=12600&start=15&mforum=hcb

als de link niet werkt > hcb forum > integra > vliegwiel en koppeling topic.

voorlopig heb ik gewoon ff zin om een jerrycan te pakken en er een vuurtje aan te stoken, maar gaat wel over. is de woede van het moment..
toch allemaal bedankt voor de antwoorden kerels :idea:
Arno

Post by Arno »

Join the club, heb de mijne laatst ook moeten dicht lassen omdat de kofferbak zo lek was als een mandje (bleek dat er een compleet nieuw stuk in was gezet alleen op een behoorlijk slechte manier). Baalde ook als een stekker maar ja, het is nu gefixed alleen moet ik sommige dingen nu ook ff op hold zetten :(
Guest

Post by Guest »

ik ga nu volgende week kijken, ka zijn dat ik mss enkel de ruit wat moet laten lijmen, of dat ik onder de kappen een maanlandschap ontdek. voorlopig verwacht ik het ergste, kan ik toch al niet teleurgesteld worden.. en dan samen met die dikke kras er ineens bij die uit het niets komt.. combinatie was ff de druppel.
Locked