Boxen vervangen

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
SteefO

Boxen vervangen

Post by SteefO »

Even een vraag, de standaard boxen in de FN2 zijn niet goed te noemen. Ik zou graag alle boxen willen vervangen, echter, hoe ga ik dit doen zonder schade te maken aan panelen. Weet ook iemand welke afmeting er in gaat? Zowel in de deur als achterin? Ook tweeters moeten vervangen worden ;)
Nick

Post by Nick »

www.civinfo.com hierop staan hele handleidingen hoe te werk te gaan met welke matrialen en diameters van de speakers :)

ps aanrader.. doe het in de zomer heb toevallig van het weekend het er bij mij weer uitgehaald en het was KOUD!!! en reken zeker een goeie dag sleutelen
Jo&

Post by Jo& »

Plastic breekt ook sneller als het koud is.

Ik heb wel een EP3 maar dit is hoe ik het achter gedaan heb:
Ik heb 2 platte schroevendraaier ingetaped met ducktape en een theedoek er tussen. Dan bank naar beneden drukken, gleufje (jaja geen commentaar Martin!) opzoeken, en daar de schroevendraaiers met een paar cm afstand goed inzetten en omhoog-eruit wippen (nee Martin, niet wippen zoals jij denkt).

Als je krast, zie je het daar ook niet omdat bij de EP3 de bank ervoor zit.
goofy1978

Post by goofy1978 »

als je er boxen in zet die een werkvermogen hebben van rond de 50 watt zet er dan ook een versterker tussen die 50 watt werkvermogen kan leveren.
anders zijn je boxen snel naar de haaien.
had eens 2 boxen van 65 watt werkvermogen direct op mn radio aangesloten en ging na een jaar goed mis.
al heeft je radio 4x50 watt (dat is zn piekvermogen), ie zal op zn hoogst 18 watt werkvermogen kunnen leveren.
omdat de box te weinig spanning krijgt gaat de magneet niet ver genoeg heen en weer, en koelt de spoel niet goed en brand ie door.
mischien wist je dit al, ik niet en weg waren mn 2 boxen van 130 euro.
er kwam nog wel geluid uit, maar zodra er wat bas in het nummer zat was het een en al gekraak.
real187

Post by real187 »

goofy1978 wrote:als je er boxen in zet die een werkvermogen hebben van rond de 50 watt zet er dan ook een versterker tussen die 50 watt werkvermogen kan leveren.
had eens 2 boxen van 65 watt werkvermogen direct op mn radio aangesloten en ging na een jaar goed mis.
al heeft je radio 4x50 watt (dat is zn piekvermogen), ie zal op zn hoogst 18 watt werkvermogen kunnen leveren.
omdat de box te weinig spanning krijgt gaat de magneet niet ver genoeg heen en weer, en koelt de spoel niet goed en brand ie door.
er kwam nog wel geluid uit, maar zodra er wat bas in het nummer zat was het een en al gekraak.

lijkt mij meer op een staaltje mindere goede (zorgvuldige) installatie gebeuren (was het geen vocht? oid :?: ).
tot een bepaalde niveau kan je het gewoon door je radio laten versterken (75 watt RMS), je moet natuurlijk geen Comp of Sub met een Hoog benodigd vermogen er op aan sluiten.

in iedergeval stem het op elkaar af. duh :idea:
SteefO

Post by SteefO »

Ik zou er voor willen kiezen om de boxen te vervangen voor betere. Heb ik dan ook problemen met de versterking?
Jo&

Post by Jo& »

SteefO wrote:Ik zou er voor willen kiezen om de boxen te vervangen voor betere. Heb ik dan ook problemen met de versterking?

Nee joh, als je gewone boxjes neemt van Sony, pioneer of iets dergelijks van tussen de 50-100 euro dan ben je er wel.
Iets van 50watt speakertjes zijn meestal wel goed, komt niet zo krap, ik zou alleen niet lager gaan met wattage.
goofy1978

Post by goofy1978 »

real187 wrote:
goofy1978 wrote:als je er boxen in zet die een werkvermogen hebben van rond de 50 watt zet er dan ook een versterker tussen die 50 watt werkvermogen kan leveren.

lijkt mij meer op een staaltje mindere goede (zorgvuldige) installatie gebeuren (was het geen vocht? oid :?: ).
tot een bepaalde niveau kan je het gewoon door je radio laten versterken (75 watt RMS), je moet natuurlijk geen Comp of Sub met een Hoog benodigd vermogen er op aan sluiten.

nee was geen vocht maar de boxen waren 65 watt nominaal en 225 max op een autoradio met 4x 50 watt mosfet.
hoe meer het verschil hoe sneller het mis zal gaan uiteraard, en 65 watt nominaal is vrij veel voor een 3 weg 16.5cm speaker.
D_ToXx

Post by D_ToXx »

de mosfets zullen een continu vermogen hebben van 27Watt is meestal een standaard bij de mosfets. en hier zal dus ook verschil in zitten qua type fet.

ik heb een keer uitgerekend dat die TL900 een max vermogen (op het vol dB bereik) van 37.5 Watt kan hebben.
geen wonder dat ze in de fik vlogen.... met een phoenix gold 50Watt RMS op 80Hz gefilterd. :wink:

hou bij 50Watt max gewoon 75Watt continu aan.en pak dan een goed merk(DLS ofzo)
real187

Post by real187 »

goofy1978 wrote:
real187 wrote:

nee was geen vocht maar de boxen waren 65 watt nominaal en 225 max op een autoradio met 4x 50 watt mosfet.
hoe meer het verschil hoe sneller het mis zal gaan uiteraard, en 65 watt nominaal is vrij veel voor een 3 weg 16.5cm speaker.

welk merk boxen waren het dan, want 65watt RMS en 225watt MAX daar zit wel een heel groot verschil in.
normaal zitten die waardes niet zoveel uitelkaar.
goofy1978

Post by goofy1978 »

waren boxen van pioneer 3 weg 16.5 cm
zat wel een helder geluid in moet ik zeggen toen ze nog niet stuk waren.

http://www.pioneer-benelux.com/nl/produ ... specs.html

deze boxen hebben zelfs 50watt nominaal en 240watt max vermogen.
om aan te geven dat ze bestaan ha ha
Keung

Post by Keung »

Speakers van een FN2 zijn 17 cm groot, bij universele speakers heb je wel kunstof adapterringen nodig.
MDF toepassen is niet aan te raden ivm uitzetting door vocht.

Speakers in de deuren moet de deurpaneel (met clips) verwijderd worden, evanals de tweeters (geklikt).
In de portier zitten de schroeven:
- achter kapje van binnendeurhendel
- onder rubbertje binnenportier handvat

Achterin verwijder je eerst de vastgeklikte bekerhouder, daarna de speakerpaneel losschroeven.
SteefO

Post by SteefO »

Keung wrote:Speakers van een FN2 zijn 17 cm groot, bij universele speakers heb je wel kunstof adapterringen nodig.
MDF toepassen is niet aan te raden ivm uitzetting door vocht.

Speakers in de deuren moet de deurpaneel (met clips) verwijderd worden, evanals de tweeters (geklikt).
In de portier zitten de schroeven:
- achter kapje van binnendeurhendel
- onder rubbertje binnenportier handvat

Achterin verwijder je eerst de vastgeklikte bekerhouder, daarna de speakerpaneel losschroeven.

Bedankt voor de uitleg! Zijn de boxen in de deur evenals achterin beide 17 cm?
Nick

Post by Nick »

jup beide 17cm
Jo&

Post by Jo& »

Let wel op de diepte van de speaker die je koopt... ik weet niet hoe diep de gaten zijn bij een FN2...?
Nick

Post by Nick »

ik ook niet weet wel dat ze NIET diep zijn, ps meet wel met het raam naar beneden :D
SteefO

Post by SteefO »

Heb een offerte aangevraagd. Dit kreeg ik terug...

Voorspeakers
Pioneer TS-E170CI €169,-

Achterspeakers
Pioneer TS-E1702I € 79,-

Montagemateriaal
Stelpost €40,-

Montagekosten
A €50,- per uur. €175,-

Totaal €463,-

Ik vind persoonlijk 3,5 uur montage toch wel een behoorlijke tijd. Wat is jullie idee van deze offerte? Zowiezo overweeg ik toch maar om het nog steeds zelf te gaan doen...
real187

Post by real187 »

SteefO wrote:Heb een offerte aangevraagd. Dit kreeg ik terug...

Voorspeakers
Pioneer TS-E170CI €169,-

Achterspeakers
Pioneer TS-E1702I € 79,-

Montagemateriaal
Stelpost €40,-

Montagekosten
A €50,- per uur. €175,-

Totaal €463,-

Ik vind persoonlijk 3,5 uur montage toch wel een behoorlijke tijd. Wat is jullie idee van deze offerte? Zowiezo overweeg ik toch maar om het nog steeds zelf te gaan doen...

ik zou montage e.d. zelf doen.
en een betere set speakers kopen.
(ik zou zelfs 2de hands spullen overwegen, als ik niet met een versterker zou spelen).
Tha Bla

Post by Tha Bla »

Hey SteefO

De serie Pioneer TS-E hebben voor de kwaliteit van de boxen een versterker nodig, anders komen de boxen niet tot hun recht.
Dan kan je ook wel een goedkoper setje van pioneer uitzoeken.

Wil je deze boxen gebruiken zou ik er ook een versterker tussen hangen.

Groetn MaRcel
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is mistery.
SteefO

Post by SteefO »

Tha Bla wrote:Hey SteefO

De serie Pioneer TS-E hebben voor de kwaliteit van de boxen een versterker nodig, anders komen de boxen niet tot hun recht.
Dan kan je ook wel een goedkoper setje van pioneer uitzoeken.

Wil je deze boxen gebruiken zou ik er ook een versterker tussen hangen.

Groetn MaRcel

Hey Marcel,

Bedankt voor het advies! :D Dan worden het toch andere boxen. Heb geen zin om weer kabels te trekken versterker aan te sluiten... Enig idee welk soort wel goed genoeg zijn?

Groet, Stefan

Ps. Ben jij de eigenaar van de grijze EP3?
Locked