De sites van de RDW en de Belastingdienst geven over dit onderwerp een hoop informatie. Zoals de meeste onder jullie weten, is het sinds kort mogelijk de afschrijving in de BPM-berekening ook te bepalen met de handelswaarde/handelsprijs van een in te voeren auto. Hiervoor wordt een zogenaamde branche koerslijst gebruikt. Ik weet dat er bedrijven zijn die de BPM, althans tegen vergoeding, kunnen uitrekenen. Volgens mij kan je zelf ook een redelijke schatting van de BPM berekenen als je de handelswaarde kan achterhalen.
Weet iemand waar en hoe ik (als particulier) de handelswaarde van een willekeurige buitenlandse auto kan achterhalen? Volgens de website van de bpmbereken.nl kan dit bij de ANWB mits je ANWB-lid bent. Helaas ben ik geen lid..
BPM aangifte mbv handelswaarde
De BPM wordt altijd berekend over de netto catalogus waarde, die in elk land hetzelfde is. In Nederland worden wij extra belast op de netto catalogus waarde door 19% BTW en BPM.
Op www.autocheck.nl heb ik zelf even snel mijn gegevens ingevoerd en dat komt ongeveer wel overeen met de dagwaarde die voor de auto gezien wordt. Een lachertje.
Showroomvraagprijs € 5.403 - € 5.732
Inruilwaarde € 3.780 - € 4.009
Geschatte dagwaarde € 3.103 - € 3.291
Op www.autocheck.nl heb ik zelf even snel mijn gegevens ingevoerd en dat komt ongeveer wel overeen met de dagwaarde die voor de auto gezien wordt. Een lachertje.
Showroomvraagprijs € 5.403 - € 5.732
Inruilwaarde € 3.780 - € 4.009
Geschatte dagwaarde € 3.103 - € 3.291
Je kan ook een taxatie rapport laten maken dat kost je 175,_
dag waarde, haalt de Douane van de Autoweek site.
kies het model auto dat je wilt kopen op Autoweek, en daar komt dan een rubriek beren huidige waarde.
de innkoopwaarde is de handelswaarde.
Je kunt ook van een soortgelijke die al op NL plaat staat, de kenteken opschrijven en bij RDW bekijken wat die BPM nieuw was.
dag waarde, haalt de Douane van de Autoweek site.
kies het model auto dat je wilt kopen op Autoweek, en daar komt dan een rubriek beren huidige waarde.
de innkoopwaarde is de handelswaarde.
Je kunt ook van een soortgelijke die al op NL plaat staat, de kenteken opschrijven en bij RDW bekijken wat die BPM nieuw was.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi