ok dan zet ik het hier ook maar even neer, omdat precies niemand nergens een antwoord weet.
wanneer ik rij gaat mijn temperatuurmeter dus constant op en neer. hij schommelt meestal rond 1/4 temperatuur en helemaal onderaan.
ik heb geprobeerd de auto al stilstaande te laten opwarmen, en zelfs dan raakt hij maar tot voor 1 streepje voor het midden en daar blijft hij steken. hij raakt dus nooit aan de middenlijn, en zodra ik begin te rijden zie ik hem direct zakken, net zoals ik voor bv een kruispunt sta te wachten hij terug stijgt. stijgen gaat wel iets trager, dalen gaat echt snel. op minder dan een km kan hij weer helemaal beneden staan.
meeste zullen nu zeggen je thermostaat is eraan voor de moeite.. itr komt net van de hondagarage, nieuwe thermostaat, nieuw koelwater, en normaal toch goed ontlucht zou ik zo denken. hielp allemaal geen zak.
ik heb geen problemen met mn roulantie, die blijft mooi gelijk en de itr draait als een zonnetje. enige wat ik wel opmerk zodra hij stilstaat is dat de radiator echt extreem veel opspringt, en voor heel lange tijd. beeld je hierbij iets in van dat hij een minuut stopt, en daarna terug voor 5minuten opspringt. zelfs al staat de temperatuur volledig op de bodem, nog steeds heb ik warme lucht, niet denderend warm maar ook niet ijskoud. vtec werkt normaal, dus ik denk dat de olietemperatuur wel correct is. itr is compleet standaard op een CAI na, maar die zit nog in de resonantiebox, dus normaal van extreem koude lucht te nemen kan het ook niet zijn.
Iemand die raad kan geven? want ik word hier echt stilletjesaan gek van het probleem..
ik ga morgen proberen opnieuw mn koelsysteem te ontluchten, en eens kijken of er lekken zijn, maar itr is net compleet gecontroleerd door de garage, dus zal normaal niet het geval zijn.
thx in advance 8)
raar afkoelingsprobleem..
Ik rij zelf ook een ITR en ook daar komt nooit het wijzertje tot helemaal boven aan blijft altijd ervoor staan altijd op iets meer dan 1/4de. Aan gezien hij in jou geval dan al begint te koelen lijkt het me toch echt dat er iets mis is met de thermostaat, en er kan altijd wat mis zijn gegaan bij het monteren van de thermostaat in de Honda garage.
Ga anders even terug naar de Honda garage die kunnen jou wel meer vertellen.
Greetz,
Ga anders even terug naar de Honda garage die kunnen jou wel meer vertellen.
Greetz,
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
- vtec vince
Lijkt dat er een 'koude' Mugen/Spoon radiateurfan-schakelaar is gemonteerd. Deze laat de fan op een lagere temperatuur al koelen, in combinatie met rijwind kan de meter stuk kouder aangeven. Met een nieuwe OEM thermostaat kan dit op de meter raar aangeven en schommelen doordat ze allebei een andere temperatuurwaarde hanteren. Dat de temperatuurmeter net onder 1/2 blijft staan is een aloude eigenschap van vrijwel elke Honda.
thx voor de raad al heren, zal zien wat ik ermee kan doen.
ik heb er de hcb garage-expert opgezet, hopen dat het opgelost raakt.
@ keung; ben redelijk zeker dat er geen mugen opsteekt, auto was volledig stock buiten CAI, en denk niet dat hij ooit verder verbouwd is geweest. but still, thx for the answer :-)
op hondatech kreeg ik deze uitleg, lijkt me logisch maar of hij klopt zal de tijd nog uitwijzen.
Do you have a pyrometer? (not an air one, one on a multimeter that measures temp, or a temp probe of any other sort capable of up to 240degrees F, or whatever that is in cel) If so, warm the car up and check the temp of the radiator with the pyrometer at various points. If the car is running 180-220 and the temp gauge reads cold, I'd replace the sender. Also use the test method in the service manual to confirm that the sender is working. If the thermoswitch is bad, the fans won't activate, so that's an easy one to check for. They should be off for awhile then come on when it's warm (if left idling it will take a LONG time, a lot longer than you think it would, to warm up and activate the fans). I guess they come on at 185-212F. However, if the fans aren't working, I wouldn't expect for it to go cold, it'd be the opposite so I think you can safely eliminate that. Since the dealer just replaced the thermostat, I'd assume they did the work and that it's not the thermostat.
IMO it's going to be the gauge or the sender, likely the sender.
ik heb er de hcb garage-expert opgezet, hopen dat het opgelost raakt.
@ keung; ben redelijk zeker dat er geen mugen opsteekt, auto was volledig stock buiten CAI, en denk niet dat hij ooit verder verbouwd is geweest. but still, thx for the answer :-)
op hondatech kreeg ik deze uitleg, lijkt me logisch maar of hij klopt zal de tijd nog uitwijzen.
Do you have a pyrometer? (not an air one, one on a multimeter that measures temp, or a temp probe of any other sort capable of up to 240degrees F, or whatever that is in cel) If so, warm the car up and check the temp of the radiator with the pyrometer at various points. If the car is running 180-220 and the temp gauge reads cold, I'd replace the sender. Also use the test method in the service manual to confirm that the sender is working. If the thermoswitch is bad, the fans won't activate, so that's an easy one to check for. They should be off for awhile then come on when it's warm (if left idling it will take a LONG time, a lot longer than you think it would, to warm up and activate the fans). I guess they come on at 185-212F. However, if the fans aren't working, I wouldn't expect for it to go cold, it'd be the opposite so I think you can safely eliminate that. Since the dealer just replaced the thermostat, I'd assume they did the work and that it's not the thermostat.
IMO it's going to be the gauge or the sender, likely the sender.