Problemen met installatie Oil temp en pressure guage
Problemen met installatie Oil temp en pressure guage
Raar maar waar. Zo'n straightforward klusje en toch is er iets mis.
Het gaan om de EJ9.
Een paar dagen terug olie ververst, sandwich ring er tussen met een pressure en temp guage.
Het probleem:
Beide meters werken maar wanneer ik toeren maak gaat de temperatuur meter heel gek doen en slaat hij vaak uit naar nul ookal is de motor warm. Bij stationair draaien staat deze gewoon goed en de druk meter staat bij de 1 ergens. Geef ik gas dan schiet de druk uiteraard omhoog maar de temperatuur naar beneden :-?.
Wat ik al gedaan heb:
De min kabels van zowel de druk als temperatuur had ik bij elkaar gestoken en vanaf daar één kabel bevestigd aan het chassis. Toen hij raar deed dacht ik misschien dat het daarmee te maken had. Drukmeter losgetrokken maar nog altijd schoot hij terug naar beneden.
Toen dacht ik misschien dat de aarde niet goed genoeg was. Even een kabeltje getrokken vanaf de min rechtstreeks naar de temperatuur meter maar nog altijd schiet hij naar beneden..
Wat het mijns inziens nog kan zijn:
Ik heb één draad gepakt; een dikke speaker kabel met een zwarte en een rode draad aan elkaar. Ik gebruik een van die twee voor de temperatuur sensor en de andere voor de druk sensor. Alleen bij het metertje en bij de sensoren heb ik ze een stukje losgetrokken. Het verdere traject zitten ze aan elkaar. Vanaf de druk meter heb ik een kabel rechtstreeks naar de minpool van de accu getrokken.
Nu denk ik dat misschien het signaal van de druk meter die van de temperatuur overhoop gooit. Kan dat?
Verder zitten de meters aangesloten op het dimlicht en het contactslot voor stroom. Gezien het feit dat het druk metertje het gewoon prima doet, zou je zeggen dat mijn aansluitkunsten niet tekort schieten :lol:.
Iemand die eerder heeft gehoord? Normaal vind ik dit allemaal niet zo big deal maar heb meerdere dingen geprobeerd en niks blijkt te lukken.
Bedankt voor het meedenken.
Het gaan om de EJ9.
Een paar dagen terug olie ververst, sandwich ring er tussen met een pressure en temp guage.
Het probleem:
Beide meters werken maar wanneer ik toeren maak gaat de temperatuur meter heel gek doen en slaat hij vaak uit naar nul ookal is de motor warm. Bij stationair draaien staat deze gewoon goed en de druk meter staat bij de 1 ergens. Geef ik gas dan schiet de druk uiteraard omhoog maar de temperatuur naar beneden :-?.
Wat ik al gedaan heb:
De min kabels van zowel de druk als temperatuur had ik bij elkaar gestoken en vanaf daar één kabel bevestigd aan het chassis. Toen hij raar deed dacht ik misschien dat het daarmee te maken had. Drukmeter losgetrokken maar nog altijd schoot hij terug naar beneden.
Toen dacht ik misschien dat de aarde niet goed genoeg was. Even een kabeltje getrokken vanaf de min rechtstreeks naar de temperatuur meter maar nog altijd schiet hij naar beneden..
Wat het mijns inziens nog kan zijn:
Ik heb één draad gepakt; een dikke speaker kabel met een zwarte en een rode draad aan elkaar. Ik gebruik een van die twee voor de temperatuur sensor en de andere voor de druk sensor. Alleen bij het metertje en bij de sensoren heb ik ze een stukje losgetrokken. Het verdere traject zitten ze aan elkaar. Vanaf de druk meter heb ik een kabel rechtstreeks naar de minpool van de accu getrokken.
Nu denk ik dat misschien het signaal van de druk meter die van de temperatuur overhoop gooit. Kan dat?
Verder zitten de meters aangesloten op het dimlicht en het contactslot voor stroom. Gezien het feit dat het druk metertje het gewoon prima doet, zou je zeggen dat mijn aansluitkunsten niet tekort schieten :lol:.
Iemand die eerder heeft gehoord? Normaal vind ik dit allemaal niet zo big deal maar heb meerdere dingen geprobeerd en niks blijkt te lukken.
Bedankt voor het meedenken.
-
Kabels zouden kunnen storen? Misschien maken ze halverwege ergens samen contact? knik in de kabel miss, stukje bescherming weg? Heb je de juiste sensoren wel op het juiste klokje?
Massa zat ik ook aan te denken, maar daar heb je zelf al naar gekeken...
Je krijg van de anti storings ringen, waar je de signaal kabel doorheen zou kunnen wikkelen. Ik zou ze toch even uitelkaar trekken en apart afschermen van elkaar.
Opzich zou er verder niet zoveel mis kunnen gaan of raken?
Massa zat ik ook aan te denken, maar daar heb je zelf al naar gekeken...
Je krijg van de anti storings ringen, waar je de signaal kabel doorheen zou kunnen wikkelen. Ik zou ze toch even uitelkaar trekken en apart afschermen van elkaar.
Opzich zou er verder niet zoveel mis kunnen gaan of raken?
- Gaskleppie
mmmm. Die ringen zijn alleen voor wisselstroom storingen. DC doet daar niet veel mee.
Verder zijn dat soort sensoren vrij simpele dingen. De weerstand varieert met het gemeten medium. Een hoge weerstand laat de meter nouwelijks uitslaan, des te dichter bij kortsluiting, des te meer ze gaan aangeven. Het lijkt in jouw geval dus op een draadbreuk. Zet anders aan het eind van je draad eens een weerstand van 10Kohm ofzo over je draad. De stand die de meter dan aan neemt zal altijd moeten blijven staan. Valt de meting dan nog weg ligt het aan je bekabeling, valt hij niet meer weg ligt het aan je meet sensor.
Verder zijn dat soort sensoren vrij simpele dingen. De weerstand varieert met het gemeten medium. Een hoge weerstand laat de meter nouwelijks uitslaan, des te dichter bij kortsluiting, des te meer ze gaan aangeven. Het lijkt in jouw geval dus op een draadbreuk. Zet anders aan het eind van je draad eens een weerstand van 10Kohm ofzo over je draad. De stand die de meter dan aan neemt zal altijd moeten blijven staan. Valt de meting dan nog weg ligt het aan je bekabeling, valt hij niet meer weg ligt het aan je meet sensor.
Dit probleem heb ik ook al eens meegemaakt. Bij mij was het toen dat er geen origineel honda oliefilter op mijn blok zat, toen ik die erin gezet had had ik goede waardes met mijn meters (de oliedruk stond met het universele filter met stationair toerental op nul en de temp kwam niet verder dan 70 a 80 graden).
Bij jouw ga ik ervan uit dat er een origineel honda oliefilter op zit dus denk ik ook gelijk aan een draadbreuk....
Succes!
Bij jouw ga ik ervan uit dat er een origineel honda oliefilter op zit dus denk ik ook gelijk aan een draadbreuk....
Succes!
Ik moet bekennen dat er geen OEM filter op zit. Dit om de volgende reden, die krengen zijn € 25,- en deze olie wilde ik na een paar duizend weer verversen voordat we de auto mee naar wintersport nemen. Dan wilde ik er uiteraard wel weer een OEM filter op zetten.
Het verhaal van de druk meter en 'universeel' filter klopt in mijn geval dus niet want die doet zijn werk prima en zakt dus niet verder dan 1.
Draadbreuk zou eigenlijk ook niet mogen want heb dat stuk snoer speciaal nieuw gekocht.
Ik zal eens zo'n meter gaan zoeken en het gaan doormeten.
Hartstikke fijn om dat kabeltje los te gaan halen. Heb hem eerst op de sandwich ring gemonteerd en daarna pas op het blok geschroefd waardoor ik er bijna niet bij zal komen nu hij gemonteerd zit.
Als het aan de sensor ligt, zijn die los te krijgen? Dat was namelijk ook mijn eerste gedachte. Ik heb SLM metertjes.
Het verhaal van de druk meter en 'universeel' filter klopt in mijn geval dus niet want die doet zijn werk prima en zakt dus niet verder dan 1.
Draadbreuk zou eigenlijk ook niet mogen want heb dat stuk snoer speciaal nieuw gekocht.
Hartstikke fijn om dat kabeltje los te gaan halen. Heb hem eerst op de sandwich ring gemonteerd en daarna pas op het blok geschroefd waardoor ik er bijna niet bij zal komen nu hij gemonteerd zit.
Als het aan de sensor ligt, zijn die los te krijgen? Dat was namelijk ook mijn eerste gedachte. Ik heb SLM metertjes.
Een oem olie filter voor een DC2 is 2x zo duur als eentje voor een EP3? Denk het niet hoor....
En van jouw had ik al helemaal niet verwacht dat je universeel spul op je auto ging zetten, stel dat door het universeel filter niet genoeg druk kon worden opgebouwd en de boel schade oploopt....had ik maar die €10 euro extra betaald.....
En van jouw had ik al helemaal niet verwacht dat je universeel spul op je auto ging zetten, stel dat door het universeel filter niet genoeg druk kon worden opgebouwd en de boel schade oploopt....had ik maar die €10 euro extra betaald.....
Miguel, nee je hebt niet goed gelezen! Het gaat niet om de DC2 maar om de EJ9! Op de Integra is me niks te duur maar de EJ9 wordt niet blootgesteld aan zo'n extreme omstandigheden. Zeker voor die korte periode dat ik er mee wil rijden (ongeveer een maand, hooguit twee). Volgens mij was het filter voor de EJ9 toch echt € 25,-. Ook dat is niet erg, maar voor zo'n korte periode vind ik dat niet nodig. Als dat blokje kapot zou gaan ligt er nog snel genoeg iets anders ie en is het niet zó'n ramp.
Overigens nog niet kunnen troubleshooten, was de stad in geweest en heb nog wat huiswerk. Bij nieuws meld ik het hier uiteraard.
Overigens nog niet kunnen troubleshooten, was de stad in geweest en heb nog wat huiswerk. Bij nieuws meld ik het hier uiteraard.
mr. X wrote:Miguel, nee je hebt niet goed gelezen! Het gaat niet om de DC2 maar om de EJ9! Op de Integra is me niks te duur maar de EJ9 wordt niet blootgesteld aan zo'n extreme omstandigheden. Zeker voor die korte periode dat ik er mee wil rijden (ongeveer een maand, hooguit twee). Volgens mij was het filter voor de EJ9 toch echt € 25,-. Ook dat is niet erg, maar voor zo'n korte periode vind ik dat niet nodig. Als dat blokje kapot zou gaan ligt er nog snel genoeg iets anders ie en is het niet zó'n ramp.
Ahh oke, excuus, dacht dat het voor de DC2 was

mr. X wrote:Ik moet bekennen dat er geen OEM filter op zit. Dit om de volgende reden, die krengen zijn € 25,- en deze olie wilde ik na een paar duizend weer verversen voordat we de auto mee naar wintersport nemen. Dan wilde ik er uiteraard wel weer een OEM filter op zetten.
Joh, wat toevallig... Ik had destijds ook die SLM meters :roll: Ik gaf met mijn bericht alleen maar aan wat die bij mij deed destijds en dat na vervaning van het filter het boeltje opgelost was. Een maat van mij had precies hetzelfde maar zijn oliedrukmeter deed bijvoorbeeld helemaal niks, ook niet tijdens het rijden.....
-
[quote="Delta_lima"]Geen kabelbreuk mogelijk omdat de kabel nieuw is?
Kom op dat geloof je zelf toch niet ]
Ik weet niet of hij massieve speaker kabel heeft... Maar die ene met hele dunne koperen draadjes die kunnen haast geen kabelbreuk oplopen. Ik zeg niet dat het niet kan, alleen dat het onwaarschijnlijk is...
Kom op dat geloof je zelf toch niet ]
Ik weet niet of hij massieve speaker kabel heeft... Maar die ene met hele dunne koperen draadjes die kunnen haast geen kabelbreuk oplopen. Ik zeg niet dat het niet kan, alleen dat het onwaarschijnlijk is...
-
Dit soort kabel heb ik gebruikt.
Deze heb ik nieuw gekocht en lijkt me daarom erg stug dat die kabel intern stuk zouden zijn of contact maken met elkaar.
Ik zal een daadwerkelijke foto maken van de opzet wanneer ik tijd heb. Heb verder ook nog geen tijd gehad iets eraan te doen. Hoop zaterdag of zondag verder te gaan. Eerst maar eens zoals aanbevolen spanning over de draad zetten om te kijken of het dus de sensor is, dan zijn we snel klaar.

Deze heb ik nieuw gekocht en lijkt me daarom erg stug dat die kabel intern stuk zouden zijn of contact maken met elkaar.
Ik zal een daadwerkelijke foto maken van de opzet wanneer ik tijd heb. Heb verder ook nog geen tijd gehad iets eraan te doen. Hoop zaterdag of zondag verder te gaan. Eerst maar eens zoals aanbevolen spanning over de draad zetten om te kijken of het dus de sensor is, dan zijn we snel klaar.
mr. X wrote:Dit soort kabel heb ik gebruikt.
Als dat het niet is, zou ik eens kijken of de draden niet ergens langs gaan wat storing kan veroorzaken (voornamelijk achter je dasboard).
En daarna de kabels los van elkaar trekken...
Nou, de draden lopen vanaf de olie filter sandwich ring achter de remleidingen door en komen binnen via het rubber aan de bestuurderskant waar de kabelboom doorheen loopt. Vanaf daar lopen ze rechtstreeks omhoog naar de meters dus niet achter het dashbord door of ergens waar ze storing zouden kunnen ondervinden. Stroom neem ik vanaf het contactslot en de dim functie zit op een van de draden van de licht schakelaar. Die laatste heb ik ook geprobeerd los te trekken maar dat gaf ook geen effect.
Lostrekken zou een optie zijn maar dat staat zo onwijs slordig. Als ze aan elkaar zitten is het mooier weg te werken en ik kan moeilijk geloven dat er een elektrisch veld ontstaat in een van de kabels waardoor de andere zou gaan storen.
Daarom denk ik zelf ook aan de sensor die in de sandwich ring zit. Is die ook door te meten? En zijn ze los te krijgen? Ik heb ze nog niet los gevonden op internet. Kan ik € 50 euro aan olie er weer uit laten lopen na nog geen 200 km :roll:. Gebruik het gewoon opnieuw :lol:.
(Grapje hè, voor er mensen denken dat ik het serieus meen)
Lostrekken zou een optie zijn maar dat staat zo onwijs slordig. Als ze aan elkaar zitten is het mooier weg te werken en ik kan moeilijk geloven dat er een elektrisch veld ontstaat in een van de kabels waardoor de andere zou gaan storen.
Daarom denk ik zelf ook aan de sensor die in de sandwich ring zit. Is die ook door te meten? En zijn ze los te krijgen? Ik heb ze nog niet los gevonden op internet. Kan ik € 50 euro aan olie er weer uit laten lopen na nog geen 200 km :roll:. Gebruik het gewoon opnieuw :lol:.
(Grapje hè, voor er mensen denken dat ik het serieus meen)
mr. X wrote:Nou, de draden lopen vanaf de olie filter sandwich ring achter de remleidingen door en komen binnen via het rubber aan de bestuurderskant waar de kabelboom doorheen loopt.
Kabelboom... kan storing veroorzaken hoor!
mr. X wrote:Vanaf daar lopen ze rechtstreeks omhoog naar de meters dus niet achter het dashbord door of ergens waar ze storing zouden kunnen ondervinden. Stroom neem ik vanaf het contactslot en de dim functie zit op een van de draden van de licht schakelaar. Die laatste heb ik ook geprobeerd los te trekken maar dat gaf ook geen effect.
Is het een optie om de meters uit de auto te halen en deze even naast de auto met een andere kabel ff aan te sluiten?
Als hij dan wel werkt, met de huidige kabel naast de auto proberen zou ik zeggen.
[/quote:2drjirwp]Jo& wrote:"mr. X":2drjirwp wrote:Nou, de draden lopen vanaf de olie filter sandwich ring achter de remleidingen door en komen binnen via het rubber aan de bestuurderskant waar de kabelboom doorheen loopt.
Kabelboom... kan storing veroorzaken hoor!
Denk dat dat in dit geval niet opgaat.
Ik vermoed dat het aan de sensor ligt, ik had ook van deze soortgelijke meters ooit, met hetzelfde probleem dat X heeft.
Ik heb toen alles vervangen voor een beter merk en heb sindsdien geen enkel probleem. De bekabeling loopt ook langs de oem kabelboom.
Geeft ook een vertrouwder gevoel dat wat je afleest ook klopt, niet dat je gaat twijfelen, omdat ie soms te weinig of weer te veel aangeeft...of helemaal niets.