Ervaring met Bridgestone?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
donkeykong

Ervaring met Bridgestone?

Post by donkeykong »

Wie kan mij vertellen of het heel veel uitmaakt of je

Re050 gebruikt of Re050a

a = assymetric dat weet ik, maar in hoeverre is het een "betere" band??

thks
Jo&

Post by Jo& »

Dat antwoord weet ik niet.
Maar misschien dat je op zoek bent naar nieuwe banden dat je dat vraagt...
Zo ja dan kan ik je de RE050a XL adviseren. XL staat voor Extra Load. Met andere woorden voor als je zwaar beladen bent of als je gewoon hardere wangen wilt :D
mr. X

Post by mr. X »

Pak dan de Runflat, die wang is nog stijver.
Heb ze beide gereden (eigenlijk alle drie). Voor mijn gevoel was de RE050A beter dan de RE050.

RE050

RE050A

Zeer goede site als je het mij vraagt. Niet doorvertellen :wink:.
Jo&

Post by Jo& »

Ik wist niet dat ze daar runflat van hadden! Anders had ik die zeker gekocht...!
Jo&

Post by Jo& »

"Potenza RE050A was developed to provide good traction along with responsive and predictable dry and wet road handling."
Tsja in vergelijking met de RE040 was 'wet road handeling' wel nodig!!!!!!

"It is not intended to be driven in near-freezing temperatures, through snow or on ice."
Kijk, een van de redenen om winterbanden te kopen.

"enhances wear quality to help reduce noise throughout the life of the tire"
Deze band maakt wel relatief veel herrie. Komt o.a. door het hardere compound denk ik.
mr. X

Post by mr. X »

Kan je vertellen dat ik lang heb doorgebanjerd op kale RE050A II Runflats met sneeuw. Toen het hier zo heftig sneeuwde had ik de Z4 nog met kale achterbanden. Dát was nog eens leuk. Snap al dat gezeik van winterbanden in ons land niet zo goed. Met aangepast rijgedrag kun je anticiperen op een hoop dingen en daarnaast schaffen veel mensen een goedkope winterband aan omdat het een grote kostenpost is. Nou ik kan je vertellen dat ik liever op een goede zomerband in de winter rij dan met een goedkope winterband. Lees maar eens enkele van de tests. Daar word je niet vrolijk van, goedkope meuk.

Het geluid komt door de 'A' van Asymmetrisch. Dat maakt herrie.
Jo&

Post by Jo& »

mr. X wrote:Kan je vertellen dat ik lang heb doorgebanjerd op kale RE050A II Runflats met sneeuw. Toen het hier zo heftig sneeuwde had ik de Z4 nog met kale achterbanden. Dát was nog eens leuk. Snap al dat gezeik van winterbanden in ons land niet zo goed. Met aangepast rijgedrag kun je anticiperen op een hoop dingen en daarnaast schaffen veel mensen een goedkope winterband aan omdat het een grote kostenpost is. Nou ik kan je vertellen dat ik liever op een goede zomerband in de winter rij dan met een goedkope winterband. Lees maar eens enkele van de tests. Daar word je niet vrolijk van, goedkope meuk.

Het geluid komt door de 'A' van Asymmetrisch. Dat maakt herrie.

Hoe je ook anticipeerd. Als ik een keer noodgedwongen een noodstop moet maken sta ik in de winter op mn winterbanden veel sneller stil dan op mn zomerbanden.
Stel je moet uitwijken voor een overstekend kind...

Jammer dat niet iedereen wat meer veiligheidsmaatregelen neemt, dan zouden er minder ongelukken zijn. Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor de ander.

Mn winterbanden heb ik niet om in de winter te gaan scheuren zoals ik dat wel eens in de zomer doe. Ik heb ze voor de onverwachte situaties. Hoe goed je wel niet kan rijden, hoe lang je je rijbewijs wel niet hebt, die zijn er toch wel een enkele keer.
Kheb al een auto van meer dan 30K, met een onderhoudspost, waarom dan niet gewoon winterbanden kopen. Geen zin om schade te rijden.
Ik vind het vergelijkbaar met witte pomp of merk benzine. Ik rij altijd merkbenzine, liefst BP ultimate of dergelijke. Kan vast geen kwaad hoor tanken bij een witte pomp, maar ik wil het risico op lange termijn niet en 'like to take good care of my car'.

Je kan het echt niet hard maken dat jij met je Potenza's in de winter (met aangepast rijgedrag als je wilt) net zo veilig rijdt als met fatsoenlijke winterbanden. Persoonlijk vind ik het echt onverantwoord dat je met kale banden gaat rijden in de sneeuw. Het zal vast goed zijn gegaan en kan nog vaker goed gaan, maar voor die kans dat het niet goed gaat snap ik niet waarom je niet op zn minst nieuwe zomerbanden erop heb gelegd.
culasse

Post by culasse »

Mijn FN2 is standaard met de RE 050 A uitgerust, maar ik ben er niet zo over te spreken. Ze zijn me wat te glijerig bij lage temperaturen. Ik rij liever met mijn lichtgewicht 17 inch velgen met Goodyear f1 asymmetric. Daar zit meer stuurgevoel in en ze bieden betere grip.
Jo&

Post by Jo& »

culasse wrote:Mijn FN2 is standaard met de RE 050 A uitgerust, maar ik ben er niet zo over te spreken. Ze zijn me wat te glijerig bij lage temperaturen. Ik rij liever met mijn lichtgewicht 17 inch velgen met Goodyear f1 asymmetric. Daar zit meer stuurgevoel in en ze bieden betere grip.

Meer stuur gevoel, kun je dat uitleggen?

Ik ben het met je eens dat ze bij lage temperaturen wat grip missen. In de zomer is het kwestie van bandenspanning omhoog en in de koudere periodes (zoals de winter) klein beetje aflaten.
culasse

Post by culasse »

Met meer stuurgevoel bedoel ik eigenlijk de toegenoemen weerstand die je voelt in het stuurwiel als je de bocht instuurt, en die weerstand neemt lineair toe naarmate je sneller de bocht ingaat. Bij mijn lichtgewicht velgen en Goodyear banden voelt dat positief en vertrouwd aan, ik kan als het ware doseren en voel direct wat de wagen doet in bochten. Ik moet er wel even bijzeggen dat de wieluitlijning van mijn wagen is aangepast. Dat heeft er wellicht ook mee te maken.
donkeykong

Post by donkeykong »

Culasse, wat is je camber en je sporing??

ik rij nu op -1 camber en .05 toe out voor en .05 toe in achter.
mr. X

Post by mr. X »

En het verschil lichtgewicht velg en OEM velg is nou ook niet te vergelijken als je het mij vraagt.

Waarom ik rij met sneeuw en kale banden? Nou omdat het voor die halve dag dat het in Nederland sneeuwt dikke pret is en ik het onzin vind om in ons land met winterbanden te rijden! Ze strooien hier als het nog boven het vriespunt ligt waardoor het contrast van winterband-zomerband gebruik ook kleiner wordt. Deze discussie ga ik verder niet voeren, ieder zijn eigen mening uiteraard.
Laatste wat ik er over zeg, als de remweg van een zomerband bij winterse omstandigheden (die wij al bijna nooit hebben) dubbel zo lang is, kan je toch gewoon dubbel zoveel afstand houden? Ik vind het altijd onzin om te zeggen dat je niet overal op kan anticiperen. In een woonwijk met sneeuw en met de achterliggende gedachte dat je, al dan niet kale, banden hebt pas je daar écht wel je snelheid op aan.

In landen waar de temperaturen over het algemeen vaker naar beneden schieten, en zeker als we op wintersport gaan, zijn 4 goede, en nieuwe, winterbanden gewoon een must. Dat ben ik met je eens. Ik zeg niet dat de banden klets zijn, in Nederland daarentegen is het teveel van het goede.

Om even terug te komen op de RE050/RE050A mijn persoonlijk ervaring was dat (eigenlijk beide) banden zeer voorspelbaar zijn. Als ze gaan schreeuwen ben je niet al je grip kwijt maar is hij heel controleerbaar, zowel op een FWD als RDW auto. Ik kan niet de vergelijking maken die Culasse maakt met de Goodyear band maar over het insturen en 'feedback' van deze banden heb ik niets te klagen.
culasse

Post by culasse »

donkeykong wrote:Culasse, wat is je camber en je sporing??

1 graad negatief camber links
0.8 graad negatief camber rechts
3.5 graad positief caster (weet ik niet zeker meer)
0.4 mm toe out voor
5 mm toe in achter
donkeykong

Post by donkeykong »

culasse wrote:
donkeykong wrote:Culasse, wat is je camber en je sporing??

1 graad negatief camber links
0.8 graad negatief camber rechts
3.5 graad positief caster (weet ik niet zeker meer)
0.4 mm toe out voor
5 mm toe in achter

Gozer thks, heb je het verschil in camber van links en rechts bewust gedaan omdat je links zit?? :)

kan jij ook je caster instellen??

En weet jij toevallig hoe je mm kan omzetten in graden?? want waar ik hem uitlijnde konden ze alleen graden doen met sporing...

0,5 mm zou ik ook voor willen....

maar je hebt achter 5mm of 0,5?? tramlijnd je auto niet erg daardoor alsje 5mm hebt??

Het verschil wilde ik ff weten omdat ik een goede prijs voor een setje re050 ga krijgen :)
mr. X

Post by mr. X »

Als dat de reden is zou ik er gewoon voor gaan!

Het verschil is nihil om er dik meer voor te betalen.
culasse

Post by culasse »

De gewichtsverdeling van de FN2 is niet wat je noemt ideaal.
Die is voor/achter 64%/36%.
Bovendien is de auto om de één of andere reden 30 kg zwaarder aan de bestuurderskant. Tel daarbij op het gewicht van de chauffeur en je krijgt een rare gewichtsverdeling.
Dit is mede daarom dat ik voor deze camberverdeling kies.

Wat het caster betreft, die is op mijn wagen niet verstelbaar maar die heb ik op mijn eigen manier euh.. verstelbaar gemaakt. Even een zware boormachine op de boorgaten voor de struttops en de openingen langwerpig gemaakt. Met zelf gemaakte stelplaten kan ik zodoende positief caster zelf afstellen. Het klinkt allemaal Macgyver achtig, maar het werkt perfect. Ik heb bovendien een diy wieluitlijnset om alles uit te lijnen. Werkt met behulp van digitale hellingmeters uit de bouwsector. Bij een McPherson voorwielophanging werkt dit uitstekend, maar bij een wielophanging met dubbele wieldraagarmen zoals de EP3 die heeft zou dit niet werken.

Ik las ergens op het internet dat de 5 mm toe in nodig is om het VSA systeem van de FN2 goed te laten werken, maar dat kan ook een broodje aap zijn.
Het is overigens mogelijk om speciale shims te kopen om de toe in van de achterwielophanging te verminderen, maar eerlijk gezegd twijfel ik nogal aan het nut daarvan.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

ep3 heeft ook mcPherson ophanging voor. Alleen de oudere ATR's ITR's en 1e JDM CTR heeft nog double wishbone rondom.
Bij die modellen adviseer ik idd wat toespoor op de voorwielen. uitspoor geeft op de 1 of andere manier niet echt vertrouwen in het stuurgedrag. Met toespoor wordt de besturing ineens een stuk scherper.

Mijn voorkeur voor banden ligt nog steeds bij Bridgestone overigens. Die stijve bandwangen maakt niemand anders. Daardoor kan je idd bij slecht weer minder grip hebben maar bij droog weer heb je daar alle voordelen mee.
Iedereen die een keer een ITR met slappe bandwangen op snelheid hebt gereden weet presies wat ik bedoel!
culasse

Post by culasse »

Oh, de EP3 heeft ook McPherson voor? Dat wist ik niet, weer wat geleerd.
donkeykong

Post by donkeykong »

vet vet macgygver :)

ik zal er rekening mee houden
Spons

Post by Spons »

ok maar zijn de 050's nu goede banden ik twijfel hier namelijk ook over
moet nieuwe hebben en zit te denken aan deze band
Locked