APK en Semi-slicks

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
mr. X

APK en Semi-slicks

Post by mr. X »

Even een vraagje aangezien ik het niet zeker weet.
Komt een auto door de keuring met semi-slicks zoals de A048 of R888?

Dacht dat een van die twee wel een keurmerk had en de andere niet.
slydawg

Post by slydawg »

Geen problemen met apk met r888, weet niet van de a048.
Dimer

Post by Dimer »

A048 heeft volgens mij geen keurmerk. R888 moet gewoon lukken.
itr-1895

Post by itr-1895 »

AO48 heeft wel een keurmerk.
alleen moeten er niet hoeken uitmissen of erg versleten zijn door circuit gebruik natuurlijk :wink:
mr. X

Post by mr. X »

Volgens mij had de A048 ook geen keurmerk, vandaar de vraag.
Het enige wat er op staat (ben zojuist gaan kijken) is C 4461 U -1.

De banden zijn enigszins versleten maar hebben nog (net) meer profiel dan de slijt indicatoren. Zou dat afdoende zijn?
Ik heb nog twee extra setjes velgen liggen dus dat is niet het probleem, wil mezelf alleen extra moeite besparen :razz:. Als het niet noodzakelijk is wissel ik ze niet.

Als er twijfel is dan moet het maar.
mr. X

Post by mr. X »

Ben allemaal druk aan het zoeken op die code maar kan er niet echt iets over vinden. Op een (betrouwbare) site heb ik het volgende gevonden:

The ADVAN A048 is designed to take Yokohama's advanced racing technology to a new level in D.O.T.-approved tire performance by delivering precise control, sure-footed braking and predictable grip.

Hoe kan je dit nou zien aan de band? De code biedt geen duidelijkheid.
Keung

Post by Keung »

mr. X

Post by mr. X »

Op die site heb ik ook zitten kijken Keung maar dat DOT keurmerk kan ik dus niet op de band vinden, tenzij dit de C 4461 U is.
Naast de 'afmetingen', de naam en die code staat er niets op.
mr. X

Post by mr. X »

Even wat oude foto's uit de hoed getoverd:

Eerste foto laat nog een klein stukje zien van de code die ik dus bedoel. Daar staat voluit: A-048 Radial tubeless, met daaronder, Made in Japan C 4461 U -1
Image
Op deze foto is de hele band te zien. In de twee kleine balkjes tussen A048 en Yokohama staat niets. In de balkjes tussen Yokohama en Advan staat in het kleinste vakje de M van Medium compound en in het andere vakje de de 'afmetingen'.
Image

Wat me nu wel op valt is dat op (zo te zien één) van de banden aan de buitenkant nog een andere code te zien is: FC8N YYY4906. Waarschijnlijk de productie code, wat gek zou zijn want dan zijn de banden al 3 jaar oud en de andere 3 hebben deze code niet wat ik zo kan zien (zit op school en moet het doen met de foto's). Dit stond niet op de band die ik bekeken had, dat weet ik zeker.
Verder is er geen getal te zien wat ook maar lijkt op het EEG-keurmerk.

Laat ik het anders vragen Keung, zou jij een auto met deze banden nog APK keuren? De stukken rubber zijn er inmiddels af :wink: en ze hebben de slijt indicatoren nog niet geraakt.
Image
slydawg

Post by slydawg »

Er moet E keur op staan, op de r888 staat E4 keurmerk en ook DOT approved.
Benjdmin

Post by Benjdmin »

Dit zijn toch gewoon banden die standaard waarden in deze maat op Elise R en Exige dus moet de keuring geen probleem zijn lijkt mij.

Trouwens mijn Eg6 is ook goed gekeurd bij de RDW met banden die geen E keur hebben.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Dit zijn toch gewoon banden die standaard waarden in deze maat op Elise R en Exige dus moet de keuring geen probleem zijn lijkt mij.

Dat zat ik ook net te denken...
MLM

Post by MLM »

Als de banden DOT approved zijn, dan is het goed.
RedSun

Post by RedSun »

A048 heeft 100% zeker een keurmerk en is dus streetlegal.

Wat al gezegd wordt, Lotus heeft ze standaard onder de Elise of Exige.
Nana korobi ya oki
mr. X

Post by mr. X »

Vreemd toch.

Daar, bij het RDW, eerst de dag van te voren gevraagd of het mocht maar ook al was het waarschijnlijk dat je er mee doorheen kwam adviseerde hij me toch ze te wisselen. Heb dus maar voor het zekere voor het onzekere genomen en velgen met PZero Nero banden gemonteerd.
Vandaag nog eens aan de twee (!!?) man gevraag die op, aan en in de auto zaten en beide zeiden dat ze daarmee zeker niet APK gekeurd kon worden.

Ik geef nog als argument dat ze standaard onder een Elise en Exige zitten maar dat mocht niet baten, ze waren er niet happig op en zouden hem niet ermee (goed)keuren.
Wellicht is het RDW strenger wat dat betreft maar wel vreemd dat je de dag van te voren te horen krijgt dat het waarschijnlijk wel mocht.
MLM

Post by MLM »

Hmm... van de keurmeesters in lelystad mag het wel
slydawg

Post by slydawg »

Als die band straatlegaal is dan is het straat legaal en moeten ze dat gewoon erkennen, klaar!
RedSun

Post by RedSun »

Of er moet niet voldoende restprofiel opzitten (1,6 minimum) of een hap uit zijn of andere redenen waardoor ze elke band af zouden keuren.

100% zeker dat ze straatlegaal zijn.

Bel anders een lotusdealer (van der Kooy amsterdam)
Nana korobi ya oki
VTECRob

Post by VTECRob »

Benjdmin wrote:Dit zijn toch gewoon banden die standaard waarden in deze maat op Elise R en Exige dus moet de keuring geen probleem zijn lijkt mij.

Nee, dat zijn ze niet.
Destijds waren dat de A032's...
Alleen dan nog een "speciale variant"...
dus niet de standaard semi slicks die je kon bestellen.

Zelfde verhaal als hedendaags de A048's...

Eigenlijk ligt het er een beetje aan hoe "stijf" de keurmeester is.
Ik ken er twee die er niet moeilijk over doen, zolang er maar profiel genoeg onder zit.. 8)

Dagje Zandvoort + Time Attack... was voor mij van gloednieuwe banden naar niet genoeg profiel... :roll: :lol:
RedSun

Post by RedSun »

Wat ik destijds (1,5 2 jaar geleden) van Yokohama NL begreep was dat alles A048's E-keur hebben en dus straatlegaal zijn hier.

Maar ja die bandjes moeten vanuit Duitsland komen want daar zit het autosport geneuzel van Yokohama dus misschien hebben de heren hier in NL het niet begrepen hebben.
Nana korobi ya oki
Locked