Carterontluchting turbo motor

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
SephNL

Carterontluchting turbo motor

Post by SephNL »

Een stock motor(B18C) kan met het PCV systeem van Honda aardig ze druk kwijt. Echter door de toevoeging van een turbo bouwt een motor veel meer druk op van binnen, deze druk moet je ook kwijt kunnen.

Er zijn verschillende manieren om druk kwijt te raken, bijvoorbeeld; vacuum trekken naar het uitlaatsysteem tot extra ontluchting op het kleppendeksel aangesloten op een catchcan.

Voordelen van de extra ontluchting is dat de motor beter kan ademen waardoor de zuigerringen beter aansluiten en je motor lang(er) meegaat en je mogelijk nog een kleine vermogenswinst hebt.

Ik wil voor het laatste kiezen maar ik loop nog tegen een aantal zaken aan omdat ik het nog nooit eerder heb aangepast. Als ik schroefdraad in het kleppendeksel wil maken voor aansluitingen(op de voorkant) dan vraag ik me af of de wand wel dik genoeg is om schroefdraad te maken. Is het dan niet beter om de pop nagels los te boren en de gehele foamingplaat eruit te halen en het dan met moeren vast te zetten.(foamingplaat zet je natuurlijk later weer vast)

Zijn er mensen met praktijk ervaring?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Je carter ventilatie via de deksel staat heel stoer, maar het kan beter en efficienter.
De kit van Endyn is een goed voorbeeld. Daar zitten de aansluitingen achterop het blok. Carter druk wordt in het onderblok gecreeerd dus is het beter om het daar gelijk af te voeren. Op die manier heb je minder weerstand en dus minder kans op druk opbouw.
Martin.O

Post by Martin.O »

wel meer kans op condens frank :wink:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Klopt helemaal. Wil je de perfecte oplossing, dan zal je het olie kannetje moeten namaken in kunstof. Dat condenseerd niet tot nauwelijks waardoor er geen vocht in je olie komt.
Locked