Er waren een paar factoren die daar aanleiding toe gaven. Zo bracht tuner CPL RACING een door henzelf ontwikkelde CAI uit voor de FN2.

Deze CPL inlaat bracht me op het idee om mijn bestaande short ram intake op een andere manier te installeren in de motorruimte, nl. 90 graden gedraaid met het filter naar beneden gericht naar de frontbumper.
Op deze manier ontstaat eigenlijk een short ram CAI zogezegd, met de bijbehorende voordelen.

Tot nu toe was ik uitermate tevreden met de manier waarop mijn custom airbox functioneerde. Uitstekende loopcultuur, veel trekkracht, geen heatsoak, betere gasrespons.
Langzamerhand kwamen er ook wat tekortkomingen aan het licht.
Na afwisselend gasgeven kon het gebeuren dat er via de bovenste cowl induction buis een nare lucht het interieur binnendrong. Dit kwam doordat blowby van de motor via de ventilatieslang in het inlaatspruitstuk kwam, en daarna door reversion bij lastwisselingen in het reservoir van het motortussenschot kwam. Dit reservoir betrekt zijn lucht van buiten voor allerlei zaken, zoals ontwaseming, airco, verwarming, ventilatie. Hoogstwaarschijnlijk kwam via dit reservoir blowby het interieur binnen.
Aanvankelijk trok ik me er weinig van aan. In de zomer reed ik toch vaak met de ramen op een kier en was er niets aan de hand, maar nu de winter naderde begon het me toch de keel uit te hangen.
Daarnaast miste ik het harde geluid van de short ram intake. De airbox fungeerde als een soort demper die het geluid smoorde tot een soort roffel bij vtec, ook niet slecht maar toch niet wat ik eigenlijk wilde.

Om te beginnen verwijderde ik de airbox en de accu om ruimte te maken.

Aangezien ik de accu op een andere plaats wilde monteren kon de accusteun verdwijnen.

De short ram inlaatbuis begint bij een draaiing van 90 graden de daaronder liggende koelvloeistofslang in de weg te zitten. Dit valt echter op te lossen door de koelvloeistofslang ongeveer 45 graden te verdraaien zodanig dat die verder naar beneden komt te hangen.

Hier is te zien hoe ik meer ruimte voor de inlaatbuis van de short ram heb gemaakt.

Om het filter te beschermen tegen de hitte van de radiator plaatste ik een aluminium schild vanaf de zijkant tegen de radiator aan.

Ik stond in dubio welke van deze inlaten ik moest gebruiken; mijn eigen short ram intake of de Amerikaanse intake op de foto. De laatste heeft een kortere inlaatbuis voor een hoger topvermogen en een 80 mm A`pexi filter. Deze setup geeft een waanzinnig hard vtec geluid.

De accu verhuisde naar de plek waar normaal gesproken de airbox zit.
Ik nam een paar stevige metalen profielen, boog ze in de juiste vorm en schroefde ze aan de versnellingsbak.

Even een plaatje eronder en dan een paar lagen ductape eromheen.

De massakabel moest verhuizen naar een ander plekje aangezien ie te kort was om de min pool te bereiken.

Daarna was het tijd om de accu te plaatsen, die paste vrijwel meteen.

Even vastzetten met wat klemmen en alles aandraaien en toen zat ie goed vast.

Ik besloot mijn eigen short ram intake te gebruiken om te zien hoe die zou werken in deze configuratie.

De koelvloeistof overlooptank kostte me nogal wat hoofdbrekens, ik kon niet echt een goede plek vinden om hem te monteren. Voorlopig zit ie vastgemaakt aan het voorframe, waarschijnlijk ga ik een ander tankje monteren van een compacter formaat, maar dat komt een andere keer wel.

Op deze foto is te zien hoe het filter is gepositioneerd vlak achter het motorframe. Het is nu een kwestie van nauwkeurig in de gaten houden in hoeverre het filter blootgesteld wordt aan de elementen. Mij is verzekerd dat, zolang ik niet door grote plassen water rijdt, er niets mis kan gaan.

Op de foto is het wat moeilijk te zien, maar het filter gaat voor het grootste deel schuil achter de bumper en het frame. Afwachten maar hoe dat afloopt.

Deze Amerikaanse short ram is nu overcompleet. Mocht iemand er belangstelling voor hebben moet die even contact met mij opnemen.
Het is een originele short ram van Emmanuel Burciaga, de uitvinder van de short ram intake met gemodificeerde MAF, destijds speciaal bedoeld voor de Amerikaanse Civic SI. Toendertijd een enorm succes. Er zijn er vele verkocht en ze zijn nu min of meer collector`s items geworden in de States. Via mijn contacten in Amerika kon ik op een gegeven moment toevallig zo`n inlaat op de kop tikken. De inlaat geeft vooral topvermogen ten koste van wat trekkracht bij lagere toerentallen. Het aanzuiggeluid in vtec mode is waanzinnig. Veel aangapen van omstanders
bij volgas geven verzekerd.

Het werd tijd om even naar mijn race spruitstuk te kijken. Sommige van de hitteschildjes liepen wat aan tegen het spruitstuk en dat gaf af en toe wat gerammel. Een kwestie van even wat buigen hier en daar om ruimte te maken.

Ik nam ook de gelegenheid te baat om de bouten van het spruitstuk weer wat aan te trekken. hier en daar zaten ze niet meer helemaal vast.
Inmiddels heb ik wat kilometers achter de rug en met deze setup rijdt ie goed. Qua acceleratie en gasrespons is er eigenlijk geen verschil, maar het geluid is nu wel terug en dat bevalt me heel goed.