Culasse: project FN2 update: APK en drijfriem vervangen.

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
culasse

Post by culasse »

Ik heb er nu zo`n 4000 km opzitten met mijn custom airbox en ik besloot dat het weer tijd was voor iets anders.
Er waren een paar factoren die daar aanleiding toe gaven. Zo bracht tuner CPL RACING een door henzelf ontwikkelde CAI uit voor de FN2.

Image
Image

Deze CPL inlaat bracht me op het idee om mijn bestaande short ram intake op een andere manier te installeren in de motorruimte, nl. 90 graden gedraaid met het filter naar beneden gericht naar de frontbumper.
Op deze manier ontstaat eigenlijk een short ram CAI zogezegd, met de bijbehorende voordelen.

Image
Image
Image

Tot nu toe was ik uitermate tevreden met de manier waarop mijn custom airbox functioneerde. Uitstekende loopcultuur, veel trekkracht, geen heatsoak, betere gasrespons.
Langzamerhand kwamen er ook wat tekortkomingen aan het licht.
Na afwisselend gasgeven kon het gebeuren dat er via de bovenste cowl induction buis een nare lucht het interieur binnendrong. Dit kwam doordat blowby van de motor via de ventilatieslang in het inlaatspruitstuk kwam, en daarna door reversion bij lastwisselingen in het reservoir van het motortussenschot kwam. Dit reservoir betrekt zijn lucht van buiten voor allerlei zaken, zoals ontwaseming, airco, verwarming, ventilatie. Hoogstwaarschijnlijk kwam via dit reservoir blowby het interieur binnen.
Aanvankelijk trok ik me er weinig van aan. In de zomer reed ik toch vaak met de ramen op een kier en was er niets aan de hand, maar nu de winter naderde begon het me toch de keel uit te hangen.
Daarnaast miste ik het harde geluid van de short ram intake. De airbox fungeerde als een soort demper die het geluid smoorde tot een soort roffel bij vtec, ook niet slecht maar toch niet wat ik eigenlijk wilde.

Image

Om te beginnen verwijderde ik de airbox en de accu om ruimte te maken.

Image

Aangezien ik de accu op een andere plaats wilde monteren kon de accusteun verdwijnen.

Image

De short ram inlaatbuis begint bij een draaiing van 90 graden de daaronder liggende koelvloeistofslang in de weg te zitten. Dit valt echter op te lossen door de koelvloeistofslang ongeveer 45 graden te verdraaien zodanig dat die verder naar beneden komt te hangen.

Image

Hier is te zien hoe ik meer ruimte voor de inlaatbuis van de short ram heb gemaakt.

Image

Om het filter te beschermen tegen de hitte van de radiator plaatste ik een aluminium schild vanaf de zijkant tegen de radiator aan.

Image
Image
Image

Ik stond in dubio welke van deze inlaten ik moest gebruiken; mijn eigen short ram intake of de Amerikaanse intake op de foto. De laatste heeft een kortere inlaatbuis voor een hoger topvermogen en een 80 mm A`pexi filter. Deze setup geeft een waanzinnig hard vtec geluid.

Image

De accu verhuisde naar de plek waar normaal gesproken de airbox zit.
Ik nam een paar stevige metalen profielen, boog ze in de juiste vorm en schroefde ze aan de versnellingsbak.

Image

Even een plaatje eronder en dan een paar lagen ductape eromheen.

Image

De massakabel moest verhuizen naar een ander plekje aangezien ie te kort was om de min pool te bereiken.

Image

Daarna was het tijd om de accu te plaatsen, die paste vrijwel meteen.

Image

Even vastzetten met wat klemmen en alles aandraaien en toen zat ie goed vast.

Image

Ik besloot mijn eigen short ram intake te gebruiken om te zien hoe die zou werken in deze configuratie.

Image

De koelvloeistof overlooptank kostte me nogal wat hoofdbrekens, ik kon niet echt een goede plek vinden om hem te monteren. Voorlopig zit ie vastgemaakt aan het voorframe, waarschijnlijk ga ik een ander tankje monteren van een compacter formaat, maar dat komt een andere keer wel.

Image
Image
Image

Op deze foto is te zien hoe het filter is gepositioneerd vlak achter het motorframe. Het is nu een kwestie van nauwkeurig in de gaten houden in hoeverre het filter blootgesteld wordt aan de elementen. Mij is verzekerd dat, zolang ik niet door grote plassen water rijdt, er niets mis kan gaan.

Image

Op de foto is het wat moeilijk te zien, maar het filter gaat voor het grootste deel schuil achter de bumper en het frame. Afwachten maar hoe dat afloopt.

Image
Image

Deze Amerikaanse short ram is nu overcompleet. Mocht iemand er belangstelling voor hebben moet die even contact met mij opnemen.
Het is een originele short ram van Emmanuel Burciaga, de uitvinder van de short ram intake met gemodificeerde MAF, destijds speciaal bedoeld voor de Amerikaanse Civic SI. Toendertijd een enorm succes. Er zijn er vele verkocht en ze zijn nu min of meer collector`s items geworden in de States. Via mijn contacten in Amerika kon ik op een gegeven moment toevallig zo`n inlaat op de kop tikken. De inlaat geeft vooral topvermogen ten koste van wat trekkracht bij lagere toerentallen. Het aanzuiggeluid in vtec mode is waanzinnig. Veel aangapen van omstanders
bij volgas geven verzekerd.

Image

Het werd tijd om even naar mijn race spruitstuk te kijken. Sommige van de hitteschildjes liepen wat aan tegen het spruitstuk en dat gaf af en toe wat gerammel. Een kwestie van even wat buigen hier en daar om ruimte te maken.

Image
Image
Image

Ik nam ook de gelegenheid te baat om de bouten van het spruitstuk weer wat aan te trekken. hier en daar zaten ze niet meer helemaal vast.

Inmiddels heb ik wat kilometers achter de rug en met deze setup rijdt ie goed. Qua acceleratie en gasrespons is er eigenlijk geen verschil, maar het geluid is nu wel terug en dat bevalt me heel goed.
Bubsy

Post by Bubsy »

ziet er goed uit man :D

Je durf wel zo bij een mooie fn2

succes man :D
mr. X

Post by mr. X »

Wederom een mooi geschreven stuk tekst en goede update. Er is dus geen verschil ten opzichte van jouw airbox?
Mocht het filter teveel bloot gesteld worden aan de elementen zou je een plaatje voor het gaas kunnen maken om hem af te schermen. Een echt ram-air effect zal je niet behalen dus misschien maar preventief doen.
Angelus

Post by Angelus »

Vind het altijd super om jouw upgrades en verhaal te lezen met natuurlijk de vele foto's. Ben erg benieuwd naar je nieuwe bevindingen, ten opzichte van je vorige setup.
Gelukkig gebruik je je auto waarvoor je hem gekocht heb, het is duidelijk dat je je auto niet gekocht heb voor de latere verkoop, zoals mening hier, maar voor je zelf, fun en performance.

MvGr, brandon
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Er is dus geen verschil ten opzichte van jouw airbox?

Dat is het moeilijke van dit soort verbouwingen. Op zich is pionieren helemaal niet verkeerd en kan soms verassend goed uitpakken, maar zonder dyno uitdraai blijft het gokken wat de aanpassing nou presies gedaan heeft.

Je kont kan je knap voor gek houden. Dat heb ik zelf ook al een paar keer moeten concluderen.
Ooit heb ik eens een heel mooie dure CAI op mn ITR gezet. Buiten 1,5pk winst ergens heeeel hoog in de toeren deed hij verder pressies het zelfde als de stock intake. Door het toegenomen geluid leek het echter veel meer te zijn. De Dyno liegt niet in dat geval... ;)

Ik weet niet hoe moeilijk het is om te switchen tussen beide inlaat systemen anders zou je toch eens een bank moeten opzoeken en ze back to back incl het stock systeem moeten testen. Dan weten we zeker wat ze doen en kan je je waanzinnig mooie verhaal bewijzen.
Niet om rot te doen, maar gewoon om alle twijfel uit de lucht te halen.
Angelus

Post by Angelus »

Begrijp het niet helemaal? (niet rot bedoelt hoor...) Zodra iemand zelf behoefde heeft om voor een dyno uitdraai te kiezen is het zijn bewuste keuze.
Maar omtrent het bewijzen van voor andere, lijkt het me nou niet echt iets om geld voor uit te geven.
Tot die tijd zijn ze waanzinnige verhalen zeer welkom.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Begrijp het niet helemaal? (niet rot bedoelt hoor...) Zodra iemand zelf behoefde heeft om voor een dyno uitdraai te kiezen is het zijn bewuste keuze.

Klopt, maar als je je intake systemen ook zelf verkoopt is het wel fijn als je kan laten zien wat het doet. Deze is misschien nog niet in de verkoop al kunnen we hem wel contacten als we ook zoiets willen hebben.

Ik ben dan misschien een eik*l dat ik zo'n mooi verhaal in twijfel trek, maar daar heb ik genoeg redenen voor. En verkoop praat ben ik al helemaal immuun voor.

Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in dit nieuwe systeem dan in zn oude, maar dat kan alleen blijken middels een nette dyno uitdraai.
integra

Post by integra »

Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in dit nieuwe systeem dan in zn oude, maar dat kan alleen blijken middels een nette dyno uitdraai.

Hier kan ik mij ook wel in vinden, vooral als je iets wil verkopen.

Zoals ik het op de foto kan zien raakt het alu schiltje de koelslang.
Ben je niet bang dat het gaat insnijden.
culasse

Post by culasse »

Bedankt voor de reacties allemaal, maar de belangrijkste reden voor mij om de inlaat te veranderen kwam doordat ik van die nare blowby van de motor in mijn interieur kreeg met de vorige airbox setup. Zo goed als ie presteerde, zo smerig rook het soms naar een oliewalm na flink wat gaswisselingen. Ik kreeg er op den duur genoeg van.

Qua rijden is er eigenlijk niets veranderd. De motor reageert gewoon heel goed op het gas en de wagen rijdt prima.
Jammer genoeg bevinden zich in de regio waar ik woon geen rollentestbanken om een meting te doen. Eigenlijk geef ik daar ook weinig om. Een dyno spuugt er wat getallen uit maar laat niet zien hoe een auto werkelijk aanvoelt en tot wat voor feitelijke prestaties hij in staat is. Liever probeer ik mijn wagen uit bij de dragraces, ik heb dit jaar mijn tijden weer kunnen verbeteren. Mijn beste 1/4 mile tijd was een 14.4 seconden bij 158.9 km/h, dat is niet slecht voor zo`n zware FN2 op straatbanden.
Volgend jaar ga ik weer met lachgas rijden, het is een tijd geleden dat ik dat voor het laatst deed, kijken hoe de FN2 het daarmee doet.
culasse

Post by culasse »

integra wrote:

Hier kan ik mij ook wel in vinden, vooral als je iets wil verkopen.

Zoals ik het op de foto kan zien raakt het alu schiltje de koelslang.
Ben je niet bang dat het gaat insnijden.

Onder het schild ligt een framebuis, geen koelslang.
mr. X

Post by mr. X »

culasse wrote:Volgend jaar ga ik weer met lachgas rijden, het is een tijd geleden dat ik dat voor het laatst deed, kijken hoe de FN2 het daarmee doet.

Klaboef :slaan:

Mits je op een low shot rijdt zal dit wel loslopen maar toch ben ik zelf wat huiverig voor NOx. We zien de update waarin het geïnstalleerd wordt graag tegemoet :thumbs:.
culasse

Post by culasse »

Inderdaad kan het risky spul zijn als je het verkeerd gebruikt. Vroeger reed ik er ook mee, maar ik was toendertijd altijd blut en daarom gebruikte ik een diy setup met een co2 brandblusser als nitrousfles, de magneetventielen van een wasmachine als solenoides, en delen van een plafondverlichting voor de electrische aansluiting. Het werkte ook nog, en ik heb nooit een motor opgeblazen, al was het soms kanje boord, al was het nog niet zo`n ramp, met een Citroën BX van 150 gulden destijds. Ik had nog 2 XU motoren als reserve, van de sloop voor 35 gulden per stuk.
Dat was nog goedkoop rijden in die tijd.
Ik heb nu een Noswizards nitrous kit gekocht, inclusief controller. Ik heb me laten vertellen dat dit systeem kwalitatief 10 keer beter is dan alle Amerikaanse systemen.
donkeykong

Post by donkeykong »

jij bent cool man, ga lekker door met je ding :)
Little Viper

Post by Little Viper »

Hey culasse,

Je CAI terug aangepast!
Je had toch een mooie airbox?

Op die lage plaats zou 'k nooit een open filter durven plaatsen...
Daarom was ik voor de K & N gegaan.
(vannachter zoals bij mij is ook niet ideaal natuurlijk :wink: )

Cool en knap, die constructie! 8)
Voel je een verschil?
Last van de luchtmassameter?

Met de K & N voel je hem dus effectief even "inhouden" rond de 3 à 4.000 t/min.
De motor houdt niet echt in maar de "gasrespons" wordt precies opnieuw berekend.

nadien trekt de motor super door :wink:

Binnenkort ga 'k bij honda opnieuw een testrit laten maken voor mijn 2de versnelling.
Waaran lag dat nu weer bij jou? (heb je pm's niet meer :-? )
(linkje naar topic ? )

Keep up the good work!
culasse

Post by culasse »

Little Viper wrote:Hey culasse,

Je CAI terug aangepast!
Je had toch een mooie airbox?

Op die lage plaats zou 'k nooit een open filter durven plaatsen...
Daarom was ik voor de K & N gegaan.
(vannachter zoals bij mij is ook niet ideaal natuurlijk :wink: )

Cool en knap, die constructie! 8)
Voel je een verschil?
Last van de luchtmassameter?

Met de K & N voel je hem dus effectief even "inhouden" rond de 3 à 4.000 t/min.
De motor houdt niet echt in maar de "gasrespons" wordt precies opnieuw berekend.

nadien trekt de motor super door :wink:

Binnenkort ga 'k bij honda opnieuw een testrit laten maken voor mijn 2de versnelling.
Waaran lag dat nu weer bij jou? (heb je pm's niet meer :-? )
(linkje naar topic ? )

Keep up the good work!

Ja, ik ben weer terug gegaan naar een open inlaat. De blowby van de motor in het interieur is hiermee verdwenen en het geluid van de short ram in vtec mode is weer terug, ik heb dat een beetje gemist.

Het open filter gaat voor het grootste deel schuil achter de bumper en een deel van het chassis. De kans op hydrolock is tamelijk gering lijkt me, ik ben al door een paar heftige regenbuien heengereden en het filter wordt nauwelijks nat.

Door de gemodificeerde maf heb ik geen problemen met de mass airflowmeter en inlaat luchttemperatuurmeter. De motor trekt in alle toerentallen door zonder haperingen.

Ik heb nooit problemen gehad met de 2de versnelling, maar ik heb 2 jaar geleden wel de 3de en 4de versnellingsynchro`s, alsmede wat andere onderdelen in de versnellingsbak laten vervangen door de dealer. De 3de versnelling schoot er bij mij steeds uit bij gasgeven.

Overigens heb ik een paar weken geleden besloten mijn oem koppeling te laten vervangen door een Exedy stage 1 koppeling. Ik heb tegelijkertijd wat veranderd aan de koppelingscilinder en het pedaalmechanisme zodat ik nu bliksemsnel kan flatshiften in alle versnellingen. Ik ben nog steeds in de inloopfase wat betreft de koppelingplaat, maar zo`n stage 1 maakt een hoop verschil qua schakelmoment en directheid ten opzichte van de oem koppeling. Overigens zag die er nog verbazend goed uit. Ik heb er ongeveer 30000 km mee gereden en er meer dan 100 1/4 mile dragstripruns mee gemaakt, en de koppelingsplaat liet nog geen slijtagesporen zien. Ook de drukgroep en het vliegwiel hadden geen brandplekken van betekenis.
Ik vond het alleen nodig om een sterkere koppeling te monteren nu ik met lachgas ga rijden.
culasse

Post by culasse »

Vond het tijd worden voor een update. Had kortgeleden uit voorzorg mijn oem koppeling laten vervangen door een Exedy stage 1 exemplaar.

Image

Overigens bleek dat het geen kwaad kan om te controleren wat voor koppelingdruklager er bij geleverd wordt. In mijn geval was dit de verkeerde.

Image

Ik liet de koppelingset omruilen van een Japans naar een Amerikaans exemplaar en die had wel het juiste druklager.
Dit probleem schijnt ook voor te komen bij leveranciers van andere koppelingsets, zoals bijvoorbeeld Competition Clutch.
De foute druklagers zijn deze:
Nachi 55scrn34p-8
Nachi 55scrn34p-5
De goede druklagers zijn deze:
Nachi 55scrn36p-1
Artikelnr 22810-ppt-003 of 22810-rpn-003
Dit geldt voor alle k20 motoren, k20z1, k20z3, k20z4, k20a2 etc.

Image

Mijn oem koppelingsplaat had in totaal ongeveer 130 dragstripruns te verduren gekregen, maar deed het nog verrassend goed.
Ik had er ongeveer 30000 km mee gereden.

Image

De veren waren al wel flink los gaan zitten waardoor de koppeling bij schakelen nogal sponzig aanvoelde, tijd om te vervangen.

Image

Bij vervangen van de koppeling naar een upgraded exemplaar is het bij de FN2 sterk aan te raden om via de stelmechanismen de koppeling opnieuw af te stellen, anders is er bij schakelen van de 1ste naar 2de versnelling bij hoge toerentallen kans op lockout. Op zijn minst schakelt de versnellingsbak met knarsende sychro`s, vooral bij koude motor.
Jammer genoeg zijn de stelschroeven moeilijk bereikbaar.

Image

Eerst moet het rempedaal worden gedemonteerd om bij één van de stelschroeven te komen.

Image
Image

De grote stelschroef is voor het afstellen van de hoogte van het koppelingspedaal. Bij montage van de Exedy stage 1 koppeling is het belangrijk dat de stelschroef helemaal wordt uitgedraaid zodat preload op het druklager wordt voorkomen met vroegtijdige slijtage tot gevolg.
De kleine stelschroef is voor het verlengen van de stang naar de koppelingsdrukcilinder om lockout te voorkomen.
Hiermee worden kraakgeluiden van de synchro`s bij hoge toerentallen vermeden.

Image

Omdat ik al eerder een Skunk2 short shifter had gemonteerd besloot ik de versnellingspook te verlengen. Daartoe gebruikte ik een stuk schroefdraad en een buisverlenger met tweezijdig intern schroefdraad.
Werkt geweldig en schakelen gaat nu superlicht.

Image

Ik had inmiddels alle onderdelen binnen van mijn lachgas systeem en beloot dat het tijd werd om ze te installeren.

Image
Image

Het saaie werk. Draden trekken. Het is nu een wirwar van electriciteitsdraden in mijn wagen. Ik moet ze nog wegwerken.

Image
Image
Image

Mijn diy control panel, bestaande uit Minimax controller, TPS sensor, window switch, activation switch, bottle heater switch.
Ziet er nog wat onafgewerkt uit, moet nog gepimpt worden.

Image

Mijn lachgas systeem heeft een direct port injectie en ik wilde de solenoides (pulsoids in dit geval) zo dicht mogelijk bij het distributieblok hebben.

Image

Distributieblok gemonteerd.

Image
Image

Lachgasleiding aangelegd. Om het lachgas zo koel mogelijk te houden heb ik wat oude brandstofslangen om de leiding gedaan.

Image
Image
Image

Omdat brandstof voor de pulsoid via de brandstofleiding afgetapt moet worden leek het me handig om een reserve brandstofleiding daarvoor aan te schaffen en daar de T barb in te monteren.

Image

Door de ongelukkige plaatsing van de brandstofleiding vlak langs de zijkant van het blok zag ik geen andere mogelijkheid dan de brandstoflijn boven het blok langs te leiden.

Image

Het past allemaal net met al die leidingen.

Image

Ik had inmiddels extra jets besteld voor grotere lachgas shots, alsmede een adapter voor de lachgasfles om bij te vullen met behulp van een pomp.

Image

Tijd voor het serieuze werk. Gaten boren in het spruitstuk voor de verstuivers. Daarna schroefdraad tappen.

Image

Verstuivers gemonteerd en met loctite vastgezet.

Image
Image
Image

Alle leidingen gemonteerd. Hier zat heel wat werk in. Het zijn nylon leidingen en het is taai spul om te buigen zonder dat het materiaal gaat knikken.

Image
Image

Ik besloot ook een exhaust cutout te monteren om het teveel aan backpressure bij grote lachgas shots te voorkomen.
Ik ben begonnen met een kleine lachgas shot van 25 pk en ben via een 50 pk shot naar mijn huidige 75 pk shot gegaan.
Ik weet niet of mijn standaard catback ook een 100 pk shot kan verdragen, ik hoop het wel want ik wil als het even kan de standaard catback houden, hij is stil en comfortabel in dagelijks verkeer.

Image
Image

Ik moest inmiddels andere bougies monteren bij mijn 75 pk shot om gesmolten electroden te voorkomen.
Brak echter mijn bougiesleutel en kon de andere helft met grote moeite uit het bougiegat krijgen.
Ik gebruik nu één graad hardere bougies, nl. NGK BKR8EIX en ik heb de electrodeafstand verkleind van 0.75 mm naar 0.7 mm omdat de motor anders niet goed rond wilde lopen.
D_ToXx

Post by D_ToXx »

das machtig!

hoeveel seconden gebruik je nos?
culasse

Post by culasse »

Nou, ik ben nog steeds bezig om het systeem af te stellen en dat gaat met kleine stapjes tegelijk. Het is een kwestie van de juiste druk opbouwen in de fles via mijn bottle heater, die heeft een druksensor en houdt de druk automatisch op 950 psi.
Bij die druk hoort een bepaalde verhouding tussen lachgas en brandstof, en daarvoor gebruik je jets met verschillende diameter doorlaat.
Ik heb verder nog een Innovate motorsports LC1 controller om de afr te meten, een zeer bruikbaar hulpmiddel.

Ik ben van plan om het systeem vooral te gebruiken bij de dragraces, niet zozeer op straat. Dus het systeem wordt meestal rond de 10 seconden of zo geactiveerd.
Het werkt goed kan ik je vertellen.
SteefO

Post by SteefO »

Kun je misschien een filmpje plaatsen tijdens de injectie en op youtube posten?? Ben heel benieuwd!! Maar respect voor je werk!
culasse

Post by culasse »

Dat doe ik liever niet. Ik heb daar zo mijn redenen voor. Ik wil wel wat filmpjes posten tijdens dragraces of zo, maar dan zul je wat geduld moeten hebben tot eind juni.
Locked