Civic 2.2 diesel chippen
Civic 2.2 diesel chippen
Ik heb gisteren wat info gewonnen over de nieuwste civic 2.2 diesel.
Bij heinz tuning kunnen ze tem chippen tot 185 pk 400 nm koppel en bij inter tuning zelfs tot 190 pk me 420 nm koppel. Ne Type-R killer noemden ze het, nu heb ik tegelijk ook wel gehoord dat de koppeling hier fel van afziet en da ge die naar de klote kunt rijden.
Iemand ervaring met dit te laten doen en of het echt waar is dat die er rap van naar de klote gaat zelfs bij niet te extreem gebruik? Of andere stukken die kunnen kapot gaan.
Hoe zit het ook met verbruik dan?
Iemand ook een idee van de prijs van inter tuning voor da chippen?
Nog een ander zaak, is ne diesel ook zo gevoelig voor kwaliteit als ne benzine dan nadat hij gechipt is? Aangeraden dus om enkel nog merk diesel te kopen?
Greetz
Bij heinz tuning kunnen ze tem chippen tot 185 pk 400 nm koppel en bij inter tuning zelfs tot 190 pk me 420 nm koppel. Ne Type-R killer noemden ze het, nu heb ik tegelijk ook wel gehoord dat de koppeling hier fel van afziet en da ge die naar de klote kunt rijden.
Iemand ervaring met dit te laten doen en of het echt waar is dat die er rap van naar de klote gaat zelfs bij niet te extreem gebruik? Of andere stukken die kunnen kapot gaan.
Hoe zit het ook met verbruik dan?
Iemand ook een idee van de prijs van inter tuning voor da chippen?
Nog een ander zaak, is ne diesel ook zo gevoelig voor kwaliteit als ne benzine dan nadat hij gechipt is? Aangeraden dus om enkel nog merk diesel te kopen?
Greetz
Re: Civic 2.2 diesel chippen
Sinister wrote:Ik heb gisteren wat info gewonnen over de nieuwste civic 2.2 diesel.
Bij heinz tuning kunnen ze tem chippen tot 185 pk 400 nm koppel en bij inter tuning zelfs tot 190 pk me 420 nm koppel. Ne Type-R killer noemden ze het, nu heb ik tegelijk ook wel gehoord dat de koppeling hier fel van afziet en da ge die naar de klote kunt rijden.
Iemand ervaring met dit te laten doen en of het echt waar is dat die er rap van naar de klote gaat zelfs bij niet te extreem gebruik? Of andere stukken die kunnen kapot gaan.
Hoe zit het ook met verbruik dan?
Iemand ook een idee van de prijs van inter tuning voor da chippen?
Nog een ander zaak, is ne diesel ook zo gevoelig voor kwaliteit als ne naft dan nadat hij gechipt is? Aangeraden dus om enkel nog merk diesel te kopen?
Greetz
Wat is naft?
Een FK3 heeft zeker een EGR klep, zodra deze wordt afgesloten zal de motortemperatuur zeker met 10 a 15 graden stijgen.
Met de koppeling is vaak het dubbelmassa-vliegwiel die speling kan vertonen, dit komt vooral bij te snel/sportief de koppeling opkomen waardoor de vliegwiel de klappen moet opvangen.
Dit is te verminderen door rustiger de koppeling op te laten komen, zeker met gechipte 2.2's is dit wel een must.
De koppelingsplaten zelf zijn qua levensduur te vergelijken met een benzinemodel.
Tijdens montage van een nieuwe koppeling is wel speciaal gereedschap nodig, dus beslist geen DIY.
Qua brandstof lijkt me vrij logisch om merkbrandstof te kiezen.
Je vraagt immers om meer vermogen uit de motor, de motor wil dan ook kwalitatief goede brandstof om het vermogen eruit te krijgen.
Het is interessant om te weten welk bouwjaar de FK3 is.
De 2006 modellen hebben namelijk geen OEM roetfilter (dus minder problemen) maar vanaf de 2007 FK3's wel roetfilterstoringen. 2008 FK3's hebben vrijwel geen problemen met roetfilter.
De FK3's met roetfilter moeten ook de filter regenereren/ schoonbranden.
Met enige regelmaat gaan de roetkatalysator defect en is regenereren niet meer mogelijk. Roetkatalysator vervangen is enigste oplossing.
De roetkatalysator zit tussen de turbo en de roetfilter.
Met de koppeling is vaak het dubbelmassa-vliegwiel die speling kan vertonen, dit komt vooral bij te snel/sportief de koppeling opkomen waardoor de vliegwiel de klappen moet opvangen.
Dit is te verminderen door rustiger de koppeling op te laten komen, zeker met gechipte 2.2's is dit wel een must.
De koppelingsplaten zelf zijn qua levensduur te vergelijken met een benzinemodel.
Tijdens montage van een nieuwe koppeling is wel speciaal gereedschap nodig, dus beslist geen DIY.
Qua brandstof lijkt me vrij logisch om merkbrandstof te kiezen.
Je vraagt immers om meer vermogen uit de motor, de motor wil dan ook kwalitatief goede brandstof om het vermogen eruit te krijgen.
Het is interessant om te weten welk bouwjaar de FK3 is.
De 2006 modellen hebben namelijk geen OEM roetfilter (dus minder problemen) maar vanaf de 2007 FK3's wel roetfilterstoringen. 2008 FK3's hebben vrijwel geen problemen met roetfilter.
De FK3's met roetfilter moeten ook de filter regenereren/ schoonbranden.
Met enige regelmaat gaan de roetkatalysator defect en is regenereren niet meer mogelijk. Roetkatalysator vervangen is enigste oplossing.
De roetkatalysator zit tussen de turbo en de roetfilter.
Mocht de EGR klep vast gaan zitten zul je tijdens het rijden op lagere toerentallen lichtjes schokkerig reageren bij constante snelheid.
Dus bijv. 50 km/h met 1300 t/pm.
Mocht er een serieus probleem zich voordoen dan krijg je vanzelf een Check Engine melding op je display. Vaak zijn het electronische storingen, mechanische problemen komt nog niet veel voor.
Tot op heden heb ik bij zakelijke lease FK3's het probleem met EGR nog niet gehad, deze hebben inmiddels ruim 180.000 km gereden.
De EGR kleppen die problemen hebben zijn vooral de CR-V en FR-V diesels van 2005.
Dus bijv. 50 km/h met 1300 t/pm.
Mocht er een serieus probleem zich voordoen dan krijg je vanzelf een Check Engine melding op je display. Vaak zijn het electronische storingen, mechanische problemen komt nog niet veel voor.
Tot op heden heb ik bij zakelijke lease FK3's het probleem met EGR nog niet gehad, deze hebben inmiddels ruim 180.000 km gereden.
De EGR kleppen die problemen hebben zijn vooral de CR-V en FR-V diesels van 2005.