Ik zit al enige tijd te denken wat ik het beste aan mijn suspensie kan veranderen om de stabiliteit te verbeteren, wil nu nog niet naar een complete shock/veer setup. Dat is eigenlijk het laatste wat ik wil aanpassen omdat de keuze veer/shock wel goed moet zijn voor het doel dat je voor ogen hebt.
Mijn keuze is gevallen op de Blox Spherical bearing rear trailing arms. De standaard rear trailing arm van een integra is gewoon een en al rubber en zit vast in de draagarm, je hebt hiervoor ook nog de Energy suspension poly urethane inserts. De stock en de poly urethane insert hebben beiden niet de mogelijkheid om vrij te bewegen. Veel echte reviews heb ik niet kunnen vinden van dit product maar ik ga het zelf maar is ondervinden.
Zijn er hier mensen met ervaringen met soortgelijke producten? Of heeft iemand ervaringen met de poly urethaan inserts voor de trailing arm?
Ik zal nog wat foto`s toevoegen voor de duidelijkheid.
Die van Energy suspension heb ik al jaren en bevalt goed. De reden dat ik die gekozen heb ipv die kogel gebaseerde systemen is dat je met die kogels altijd last gaat krijgen met roest. Daardoor gaat of de boel vast zitten, of de boel krijgt speling met vreselijk gebonk als gevolg.
Ik heb ooit eens een swaybar gehad met kogel end links. Nou, na de zomer was het gelijk bingo. Door roest kwam er speling in de kogels en de hele bende ging kapot.
maw, die kogels zijn leuk voor race auto's die bijna geen kilometers maken en nooit pekel zien, maar voor straat auto's eigenlijk totaal niet geschikt.
Nadeel van die Energy suspension bussen zijn, dat het asje kan schuiven en daardoor niet echt een vaste positie heeft, waardoor er veel meer krachten op het toe-armpje komen (de voorste uitlijnarm) en PU slijt ook.
weleens aan zwaardere swaybars gedacht? doet wonderen met je stabiliteit in de bochten. wordt zelfs een klein beetje stugger rechtuit niet veel maar merkte dat ie ietsje stugger was. maar in het bochtenwerk een heel groot verschil. is uiteraard duurder dan een paar rubbers.
ik wil volgend jaar wat rubbers gaan vervangen bij de armen enz.
Nadeel van die Energy suspension bussen zijn, dat het asje kan schuiven en daardoor niet echt een vaste positie heeft, waardoor er veel meer krachten op het toe-armpje komen
Sorry hoor, maar dat rubber is helemaal niet bedoeld om zijdelingse krachten op te vangen. Daar zijn de andere draagarmen voor. Dat hij kan schuiven is dus helemaal niet interessant. Het originele rubber kan ook knap flexen in die zijdelingse richting en doet niks extra om die krachten op te vangen. Daar heb je juist die andere armen voor.
De functie van het grote rubber is juist om beweging in de achterste draagarm toe te staan. Als je remt wordt namelijk de complete arm in het rubber naar achteren getrokken. Door de verschillen in lengte van de achterste en voorste onderste draagarmen zet de complete arm een beetje toespoor. Dit komt ten goede aan de rechte lijn stabiliteit tijdens remmen..
Met dit soort rubbers en kogels wordt dat dus teniet gedaan. Op straat zal dat wat instabiliteit kunnen geven tijdens remmen maar bij extremere bochten zal je wel een betere wiel geometrie houden. Zeker als je met semi slicks gaat rijden is het beter om de draagarm beter op zn plek te houden.
Nadeel van die Energy suspension bussen zijn, dat het asje kan schuiven en daardoor niet echt een vaste positie heeft, waardoor er veel meer krachten op het toe-armpje komen
Sorry hoor, maar dat rubber is helemaal niet bedoeld om zijdelingse krachten op te vangen. Daar zijn de andere draagarmen voor. Dat hij kan schuiven is dus helemaal niet interessant. Het originele rubber kan ook knap flexen in die zijdelingse richting en doet niks extra om die krachten op te vangen. Daar heb je juist die andere armen voor.
De functie van het grote rubber is juist om beweging in de achterste draagarm toe te staan. Als je remt wordt namelijk de complete arm in het rubber naar achteren getrokken. Door de verschillen in lengte van de achterste en voorste onderste draagarmen zet de complete arm een beetje toespoor. Dit komt ten goede aan de rechte lijn stabiliteit tijdens remmen..
Met dit soort rubbers en kogels wordt dat dus teniet gedaan. Op straat zal dat wat instabiliteit kunnen geven tijdens remmen maar bij extremere bochten zal je wel een betere wiel geometrie houden. Zeker als je met semi slicks gaat rijden is het beter om de draagarm beter op zn plek te houden.
Doordat je achterkant beter meedraait(omdat die beweeglijk is) zal je beter door de bochten gaan. Als je remt zullen de krachten dan weer verdeeld worden waardoor je controle minder word.
Ik snap alleen je laatste zin niet. Wat hebben je banden te maken met de keuze die je maakt; dat je betere bochten kan nemen en remstabiliteit inlevert of juist andersom.
De rubbers van je originele ophanging kunnen tot op zekere hoogte bewegen onder fors remmen. Ze worden als het ware samen geperst.
Kort door de bocht (leuke woordspeling) zal door dit 'flexen' je geometrie zo veranderen dat dit extra stabiliteit oplevert bij hard remmen.
Wil het fijne er van weten moet je dit even lezen:
The trailing arm bush is designed so the wheel can move backward or forward - that's why there's so much play in it.
The trailing arm is controlled by 3 arms. Simplifying slightly:
The lower control arm takes the main side loads. The upper control arm controls camber. The front control arm controls toe.
The special bit comes in when you brake. When you're braking, the tyre as it grips wants to move slower than the car currently is. That pulls the wheel backwards compared to the car.
Now, the trailing arm bush is specifically designed to allow the wheel to move back like this under braking. You're probably thinking that's useless and bonkers. Not so. Look at the lower control arm, and the front control arm. When the trailing arm moves back, it's held by both of those arms which limit where it can move. The front control arm is a lot shorter than the lower control arm. So when the trailing arm moves backward under the braking load, the front arm will angle more than the lower arm simply because it's shorter. That means the front of the trailing arm has to move inwards. Adding toe in.
To put it simpler, the trailing arm bush is designed to be soft so that the arm moves back under braking, causing the front control arm to pull the front of the trailing arm in, adding toe in, stabalising the back end under braking.
Even more clever is the way the amount of toe it added is purely related to how far back the wheel is pulled, which is related to how hard you're breaking and how much grip that wheel has. So if one wheel loses grip compared to the other, the toe of the two wheels will differ, helping stabalise the rear end. Really cool, and clever.
Honda has several patents on it.
If you put a much harder bushing in place of the standard trailing arm bush, you stop the backward movement under braking which stops the toe change under braking. Whether you want that or not, is up to you. But if you do it, you should consider what toe to run at the back as it's effectively static after the bush change. You can set the car up to work well either way - I'm just making the point that removing this cool toe change under braking behaviour without considering the overall handling effects isn't necessarily a good thing for everyone. I've certainly seen enough people who've probably been saved from a spin by the standard behaviour when they end up braking too deep into a corner to consider it worthless.
bij semi slicks hebt is de bochten snelheid en dus de kracht op alle rubbers groter dan normaal. Hierdoor kunnen dit soort draagarm bewegingen die alleen bedoeld waren voor tijdens remmen ook gebeuren tijdens bochtenwerk. Dit kan wel eens gevaarlijk worden.
Klopt, maar dit beinvloed je wielgeometrie meer dan je verwacht, vooral bij flink bochtenwerk, remacties en hobbels/kuilen/oneffenheden, ten opzichte van die spherical dingen. Jammer dat ze er (voor zover ik weet ) nog niet met keerringen en/of hoezen zijn
Voorste Toe armpje kan niet veel hebben trouwens, alleen recht, maar zo zitten ze niet gemonteerd helaas, helemaal als je de auto verlaagd gaan ze buigen, en dus klopt de maat niet meer die bedoelt is om de uitlijning goed te houden. in/uitveren speelt hier ook in mee
Gaskleppie wrote:
Nadeel van die Energy suspension bussen zijn, dat het asje kan schuiven en daardoor niet echt een vaste positie heeft, waardoor er veel meer krachten op het toe-armpje komen
Sorry hoor, maar dat rubber is helemaal niet bedoeld om zijdelingse krachten op te vangen. Daar zijn de andere draagarmen voor. Dat hij kan schuiven is dus helemaal niet interessant. Het originele rubber kan ook knap flexen in die zijdelingse richting en doet niks extra om die krachten op te vangen. Daar heb je juist die andere armen voor.
De functie van het grote rubber is juist om beweging in de achterste draagarm toe te staan. Als je remt wordt namelijk de complete arm in het rubber naar achteren getrokken. Door de verschillen in lengte van de achterste en voorste onderste draagarmen zet de complete arm een beetje toespoor. Dit komt ten goede aan de rechte lijn stabiliteit tijdens remmen..
Met dit soort rubbers en kogels wordt dat dus teniet gedaan. Op straat zal dat wat instabiliteit kunnen geven tijdens remmen maar bij extremere bochten zal je wel een betere wiel geometrie houden. Zeker als je met semi slicks gaat rijden is het beter om de draagarm beter op zn plek te houden.