Spoon / Mugen Thermostat; cooling upgrades

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Keung

Spoon / Mugen Thermostat; cooling upgrades

Post by Keung »

Gaskleppie wrote:Image

Goed bezig.
Al moet ik wel een kleine kantekening zetten over de thermostaat.
Vaak wordt hij gemonteerd zonder de consequenties te kennen.

Door de thermostaat blijft het blok kouder dan normaal. In de winter en bij rustig rijden blijft hij echter zo koud dat zelfs het programma in de koude start verrijking blijft draaien met onnodig hoog verbruik als gevolg.
Buiten dat is het helemaal niet goed als je blok te koud blijft.
Als je vaker "in" de software hebt kunnen kijken weet je water echt gebeurt bij dit soort modificaties.

Daarom adviseer ik zo'n thermostaat alleen in race situaties en verder nooit.
Keung

Post by Keung »

Ik ben op de hoogte van de consequenties van dit soort thermostaten.
Ben namelijk met eigen onderzoek bij 3 verschillende D17 motoren resp. '04 FR-V D17, '02 Stream D17 en mijn '01 D17 achtergekomen dat de warmteontwikkeling van een D17 hoger en sneller is dan bij een D14 of D16 van EP Civic's

De D17's hebben nl. een kortere koelingstraject; kortere koelslangen, compactere constructie van koelkanalen en kleinere motorruimte bij een EM.
Terwijl de cilinderinhoud groter is geworden.

Hierdoor sneuvelen in Amerika ook talloze EM2's D17 koppakkingen in de hitte en met turbo-setups, in mijn geval na 3 uur nonstop Autobahn.

De bovenstaande FR-V en Stream D17 hebben ook dezelfde problemen als wat ik gehad heb zoals omschreven in de Honda-Tech forum.
Terwijl de EM US-build is, zijn de FRV en Stream JAPAN-build.
Aan de bouwkwaliteit ligt het niet aan, maar meer de ontwerp van de koeling in een D17.

Hiermee heb ik dus besloten om deze upgrades te kiezen, wetend met wat voor nadelen ik te maken krijg en ook hoe ik me moet aanpassen qua route ivm op bedrijfstemperatuur moet brengen van het koelsysteem ongeacht de afstanden.
mr. X

Post by mr. X »

En zo'n verhaal schud jij zo uit je mouw op de vroege ochtend? Dan heb je óf niet genoeg gedronken óf je bent een knappe kop :wink:.

Logisch verhaal, mooi dat je jezelf er zo in verdiept hebt ipv klakkeloos te upgraden. :thumbs:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ok je hebt je huiswerk goed gedaan zie ik. Dat de d17 dit soort problemen had was mij eerlijk gezegt niet bekend.
Dit nu wetende zou het idd een oplossing kunnen zijn. Ik vrees echter dat de koeling het nu nog steeds niet voor elkaar krijgt om de boel genoeg af te koelen. De thermostaat gaat nu wel eerder open maar verder open dan maximaal open kan hij niet. Dus als de oude thermostaat tijdens je duitse avontuur ook max open stond (hij werd natuurlijk knap heet tjdens die rit) zal je nu niet meer koel capaciteit hebben dan voorheen.
Als je dus echt de koel capaciteit wil verhogen zal je echt moeten zoeken naar een dikkere radiator.
Ok, tenzij de flow door je hele blok te veel geknepen is werkt dat ook niet....
Je zou eigenlijk de retour temperatuur vanuit de radiator moeten weten. Die is bepalend voor wat de beste oplossing is voor het d17 probleem.
Katana

Post by Katana »

Ik heb mij laten vertellen dat 70C optimaal is voor een motor. Alleen omdat de kachel (vermarming) beter werkt met een hogere temperatuur wat ons fragile mensen in leven moet houden.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik heb mij laten vertellen dat 70C optimaal is voor een motor. Alleen omdat de kachel (vermarming) beter werkt met een hogere temperatuur wat ons fragile mensen in leven moet houden.

Ligt er helemaal aan hoe die motor ontworpen is. Als de toleranties pas bij hogere temperaturen goed zijn kan je toch problemen krijgen.
Plus dat je programma ook er voor geschreven moet zijn dat hij bij lagere temperaturen uit zn koude start verrijking komt. Anders loopt hij constant veel te rijk.
Ik heb eens een auto moeten afstellen die een kapotte thermostaat had. De temp bleef iets van 65graden. Nou, bij volgas hoorde en merkte je gewoon dat die motor het echt niet naar zn zin had! Het klok echt of we d emotor aan het wurgen waren. Ondanks dat ik alle verrijkingen al bijgesteld had. Een schotje half voor de radiator bracht de temperatuur weer naar hogere waarden en gelijk klonk hij een stuk beter.
Katana

Post by Katana »

Duidelijk
LCR

Post by LCR »

Gaskleppie wrote:

Ligt er helemaal aan hoe die motor ontworpen is. Als de toleranties pas bij hogere temperaturen goed zijn kan je toch problemen krijgen.
Plus dat je programma ook er voor geschreven moet zijn dat hij bij lagere temperaturen uit zn koude start verrijking komt. Anders loopt hij constant veel te rijk.
Ik heb eens een auto moeten afstellen die een kapotte thermostaat had. De temp bleef iets van 65graden. Nou, bij volgas hoorde en merkte je gewoon dat die motor het echt niet naar zn zin had! Het klok echt of we d emotor aan het wurgen waren. Ondanks dat ik alle verrijkingen al bijgesteld had. Een schotje half voor de radiator bracht de temperatuur weer naar hogere waarden en gelijk klonk hij een stuk beter.

Frank..welke auto gaat het over?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Dat ging volgens mij over een B18C, maar kan ook een B16a2 geweest zijn. Stock motor in ieder geval.
Locked