ITR DC2 1999
ITR DC2 1999
Hallo honda fanaten,
Ik ben Jasper en reed al een tijdje een Integra type r, er is al veel aan verbouwd, gesleuteld en heb ook al de nodige pannen gehad.
Begin juli ben ik naar TCC gegaan om een complete(zelf samengestelde) turbo kit te installeren. Het volgende liet ik inbouwen;
GT28RS (met T3 turbinehuis)
Synapse ramhorn manifold
Tial 44mm wastegate
HKS ssqv bov
Precision 660cc
Precision 750hp intercooler
Skunk2Â 68mm throttlebody
Skunk2 pro intake mani (ported 68mm)
Vervolgens is de auto door Frank(gaskleppie) afgesteld.
De auto reageerde heerlijk op 0,6 bar turbodruk en het vermogen was geschat op 300pk(geen dyno uitdraai)
Een aantal dagen later scheurde mijn spruitstuk bij de aansluiting van de wastegate, een week later heb ik netjes een nieuwe gekregen van Synapse(uiteraard kosteloos).
Na een aantal heerlijke ritten was het begin September, ik rij met een gangetje of 135km/u op de snelweg en ik merk ineens dat de motor anders begint te reageren. Ik moest toch de afslag hebben dus ik ga van de snelweg af, ik wil wegtrekken bij het stoplicht en wat gebeurt alles is omgeven in rook de hele kabine stond zelfs blank. Auto direct aan de kant gezet, motorkap open en de rook komt rechtstreeks uit de carterontluchting bovenop het kleppendeksel. Het was (nog) niet zover naar huis terug dus ik ben met binnendoor weggetjes heel rustig naar huis gereden.
Auto staat nu gestald in een garage waar een brug staat zodat alles zelf gedaan kan worden(=leuk+financiele plaatje). Om weer terug te komen op het hele rook gebeuren, wat bleek in cilinder 2 lagen de ringlands van de zuiger eruit. Olie bij de verbranding vind die niet lekker.
Wat ik wel heb geleerd is dat als je iets doet, dan moet je het goed doen. Daarom heb ik het motorblok naar Dymotrack gebracht voor een complete rebuild.
Ik zal wat foto`s plaatsen om er een beeld bij te geven wat er allemaal veranderd is en hoe het eruitziet.
Ik ben Jasper en reed al een tijdje een Integra type r, er is al veel aan verbouwd, gesleuteld en heb ook al de nodige pannen gehad.
Begin juli ben ik naar TCC gegaan om een complete(zelf samengestelde) turbo kit te installeren. Het volgende liet ik inbouwen;
GT28RS (met T3 turbinehuis)
Synapse ramhorn manifold
Tial 44mm wastegate
HKS ssqv bov
Precision 660cc
Precision 750hp intercooler
Skunk2Â 68mm throttlebody
Skunk2 pro intake mani (ported 68mm)
Vervolgens is de auto door Frank(gaskleppie) afgesteld.
De auto reageerde heerlijk op 0,6 bar turbodruk en het vermogen was geschat op 300pk(geen dyno uitdraai)
Een aantal dagen later scheurde mijn spruitstuk bij de aansluiting van de wastegate, een week later heb ik netjes een nieuwe gekregen van Synapse(uiteraard kosteloos).
Na een aantal heerlijke ritten was het begin September, ik rij met een gangetje of 135km/u op de snelweg en ik merk ineens dat de motor anders begint te reageren. Ik moest toch de afslag hebben dus ik ga van de snelweg af, ik wil wegtrekken bij het stoplicht en wat gebeurt alles is omgeven in rook de hele kabine stond zelfs blank. Auto direct aan de kant gezet, motorkap open en de rook komt rechtstreeks uit de carterontluchting bovenop het kleppendeksel. Het was (nog) niet zover naar huis terug dus ik ben met binnendoor weggetjes heel rustig naar huis gereden.
Auto staat nu gestald in een garage waar een brug staat zodat alles zelf gedaan kan worden(=leuk+financiele plaatje). Om weer terug te komen op het hele rook gebeuren, wat bleek in cilinder 2 lagen de ringlands van de zuiger eruit. Olie bij de verbranding vind die niet lekker.
Wat ik wel heb geleerd is dat als je iets doet, dan moet je het goed doen. Daarom heb ik het motorblok naar Dymotrack gebracht voor een complete rebuild.
Ik zal wat foto`s plaatsen om er een beeld bij te geven wat er allemaal veranderd is en hoe het eruitziet.
Natuurlijk kan er van alles gebeuren met een stock block dat kan net zo goed met een gebouwd blok ook al is de kans kleiner . Er zijn ook zat ervaringen dat stock blocks met turbo heel lang mee gaan en er zijn er ook zat waarbij er wat gebeurd. Je kan niet anders als het accepteren als het fout gaat. Gaskleppie had hem juist wat veiliger afgesteld waardoor dit niet zou moeten gebeuren. De motor heeft te warm gelopen waardoor er sneller slijtage heeft opgetreden.
Asch600RR wrote:Ziet er spannend uit allemaal.
Is ie nou precies op de lasnaad gescheurd? of net ervoor..
manifold ziet er verder wel degelijk uit.
Zijn de cilinderwanden ook beschadigd?
Manifold is ook goed, Morgan van Synapse vertelde me dat ik de eerste was bij wie het was gebeurd. De enige keer dat die daar was gescheurd was omdat de wastegate de radiateur had geraakt. Maar omdat ik met een 1/2 radiateur rij kon die sowieso nergens tegenaankomen dus dat was uitgesloten.
Hij was net naast de naad gescheurd idd. De cilinderwand bij cilinder 2 was niet helemaal meer wat het hoorde zijn, het viel nog mee. Je zag wel duidelijk dat er een nis zat tussen de zuiger en zuigerwand bij TDC.
Joostb wrote:hm zonde man..
kan iemand me kort uitleggen waarom een turbo op een stock b16 wel kan en op een stock b18 niet? Internals zwakker?
Het hoort niet uit te maken, zonder turbo had dit hoe dan ook ook gebeurd alleen dan had het wat langer geduurd. Het ligt aan de chauffeurs, afsteller en nog wel meer factoren of het kapot gaat of niet.
Het is gewoon geen auto om altijd rustig mee te rijden, dus dan slijt het ook sneller.
Een stock Honda blok zou 40-60% boven op het stock vermogen moeten aankunnen heb ik eens gelezen. Doordat je zegt dat je dacht op 300pk te zitten (een meting was mooier geweest) is dat toch al bijna die 60%. Schat jij verkeerd en zit je op 350 pk is het opeens een ander verhaal en zit je al op 85%.
Kan uiteraard goed gaan en ik was er zelf niet bij maar als je het mij vraagt was het toch wel een beetje vragen om problemen.
Kan uiteraard goed gaan en ik was er zelf niet bij maar als je het mij vraagt was het toch wel een beetje vragen om problemen.
Welkom veel succes met je rebuild. Mischien is het een tip om lage compressie zuigers te steken.
Een B18cGSR is veel meer geschikt voor turbo dan een B18cR. Dit komt omdat een B18cR met hoge compressie rijdt. Turbo op een stock VTEC blok ''KAN'' goedgaan een goede vriend van me rijdt al 2jaar met een stock B16 turbo rond 300pk.
Joostb wrote:hm zonde man..
kan iemand me kort uitleggen waarom een turbo op een stock b16 wel kan en op een stock b18 niet? Internals zwakker?
Een B18cGSR is veel meer geschikt voor turbo dan een B18cR. Dit komt omdat een B18cR met hoge compressie rijdt. Turbo op een stock VTEC blok ''KAN'' goedgaan een goede vriend van me rijdt al 2jaar met een stock B16 turbo rond 300pk.