Advies gevraagd

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
iVTEC-fab

Advies gevraagd

Post by iVTEC-fab »

Hoe onderhoud je een witte auto het beste? op het gebied van schoon maken dus en met name de witte velgen.

ik heb er nu ca. 500 km opzitten met m'n CW. en de wielen worden al zwart..

Advice please.. wellicht moet ik nu 1x per week velgen poetsen.
Jo&

Post by Jo& »

Je auto EN velgen in de wax zetten!
Je velgen elke keer afspuiten/wassen nadat je gereden hebt.
Je auto elke keer afspuiten als je gereden hebt. En 1x in de zoveel tijd wassen als het nodig is.

Realistisch?
Paar keer per jaar je auto en velgen in de wax zetten.
1x per week je auto afspuiten in een wasbox en ff een sponsje oid meenemen voor je velgen. Gebruik aan het eind ff de wax sproeier en Osmose water. Uiteraard aan de lucht laten drogen.
En een keer in de zoveel tijd als het echt nodig is met de hand wassen.
Tenck

Post by Tenck »

Inderdaad 1x per week op de knietjes en de velgen poetsen. Vooral in de winter is dat lastig om vol te houden.

Je zou ook de remblokken kunnen vervangen met exemplaren die minder remstof afgeven zodat je minder vaak hoeft te poetsen.
Jo&

Post by Jo& »

Tenck wrote:Inderdaad 1x per week op de knietjes en de velgen poetsen. Vooral in de winter is dat lastig om vol te houden.

Je zou ook de remblokken kunnen vervangen met exemplaren die minder remstof afgeven zodat je minder vaak hoeft te poetsen.

Alleen dat zou wel eens ten kosten kunnen gaan van je rem eigenschappen...
Tenck

Post by Tenck »

Jo& wrote:
Tenck wrote:Inderdaad 1x per week op de knietjes en de velgen poetsen. Vooral in de winter is dat lastig om vol te houden.

Alleen dat zou wel eens ten kosten kunnen gaan van je rem eigenschappen...

Lijkt me niet meer dan logisch.
mr. X

Post by mr. X »

Angelus

Post by Angelus »

Meguiars?

Emmer!, washmitt voor behoud van je lak, (Goedkope spons voor de velgen), Water magnet om te drogen, meguiars shampoo<-- ook al vind het gros dat te duur en koopt liever goedkope auto shampoo bij de pomp.

1x in de week wassen, hou bv zondag aan als een algemene was beurt. :idea:

Indien je genoodzaakt bent om bij de wasbox te wassen kan je je emmer vullen door middel van de borstel, shampoo erbij en wassen maar.
Was je je auto liever met de borstel van de wasbox, vergelijk het maar met korrel 80.

http://meguiars.nl/forum/ hier genoeg om over te lezen.
Robert Itr

Post by Robert Itr »

Direct je velgen afspuiten kijkt me niet lekker voor je remschijf.
Ivm kromtrekken :!:

Zou m even af laten koelen
Jo&

Post by Jo& »

Angelus wrote:Meguiars?

Emmer!, washmitt voor behoud van je lak,
Eens
Angelus wrote:(Goedkope spons voor de velgen),
Oneens, gebruik hier voor een washmitt, evt een oudere.
Angelus wrote:Water magnet om te drogen, meguiars shampoo
Yes.
Angelus wrote:<-- ook al vind het gros dat te duur en koopt liever goedkope auto shampoo bij de pomp.

1x in de week wassen, hou bv zondag aan als een algemene was beurt. :idea:

1x in de week wassen is niet echt nodig hoor. Als je je auto ff afspuit is het goed. Elke week wassen daar slijt en beschadig je je lak veel harder van.

Angelus wrote:Indien je genoodzaakt bent om bij de wasbox te wassen kan je je emmer vullen door middel van de borstel, shampoo erbij en wassen maar.
Was je je auto liever met de borstel van de wasbox, vergelijk het maar met korrel 80.
Eens.
Angelus wrote:http://meguiars.nl/forum/ hier genoeg om over te lezen.

Robert Itr wrote:Direct je velgen afspuiten kijkt me niet lekker voor je remschijf.

Zou je denken... Hmm nooit bij stil gestaan... Tsja als je daarvoor echt 'geraced' hebt misschien. Maar denk dat bij normaal openbare weg rijden je remschijven niet zo heet worden dat het kwaad kan om ze nat te spuiten.
Iemand hier ervaring mee?
roblom

Post by roblom »

Robert Itr wrote:Direct je velgen afspuiten kijkt me niet lekker voor je remschijf.

Zouden ze tegen moeten kunnen, anders zijn ze al krom als je door een plas rijdt.
mr. X

Post by mr. X »

Ik zie niet hoe het wassen van een auto slecht kan zijn en daar de lak van kan beschadigen....
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

wauw.

wat een tips !

wassen is geen enkel probleem voor mij, qua locatie. ik kan hem tegen mijn achtertuin zetten en dan is mijn tuinslang nog meer dan lang genoeg.

Ik heb ondertussen al een grote auto spons met nog wat toebehoren.

Als alternatief hebben wij vrij dichtbij van die wasboxen, 2 stuks. waar je zelf je auto kan wassen in een overdekte box.

waar het me voornamelijk om ging was de velgen. de auto is nog schoon maar de velgen worden al zwart van de remstof. Ik weet uit ervaring dat als je hier iets te lang mee wacht dat dat spul vastbijt in je coating. Eenmaal zover is het te laat, dan blijft hercoaten als enigste optie over.

welke goedjes zijn aan te raden? er zijn speciale velgen reinigers, iemand tips over poedsmiddel merken?

wash mitt is een soort handschoen dat de lak niet beschadigd?

heb al het e.e.a. op carclean.nl gevonden thanks to Mr. X
Type R CW

Post by Type R CW »

Hey,

IK heb ook een CW FN2, kan maar 1 ding zeggen je moet hem goed onderhouden.

Ik rij er nu 3 maanden mee, Heb al een reeks meguairs products.
Ik ga ook bij iemand die speciaal mijn auto nakijkt en zegt welke producten ik het beste pak.

Hoe ik het doe hé:
Auto 2 keer of zekers 1 keer per week goed wassen. Ik doe het 2 keer per week.
Dit met de handschoen en de paarse nxt ofzo iets van meguairs.

De velgen doe ik met een gewone spons en met de borstel van meguairs. goed wassen 2 keer per week en de velg blijft heel schoon.
Als je met zwarte puntjes zit de polisch metal van meguairs gebruiken. Dan gaan die er redelijk snel af.

Van de velgen te waxen dikke bullshit helpt dus geen zak. Worden even rap vuil. Heb dit ook meerdere keren is gedaan en helpt dus niet. Is alleen nog een uur langer werken aan de auto.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het?
slydawg

Post by slydawg »

Type R CW wrote:Hey,
Van de velgen te waxen dikke bullshit helpt dus geen zak. Worden even rap vuil. Heb dit ook meerdere keren is gedaan en helpt dus niet. Is alleen nog een uur langer werken aan de auto.

De velgen in de wax zetten zal idd er niet voor zorgen dat ze minder rap vuil worden, je veranderd toch niets aan de remmen.
Wat het wel doet is dat het vuil er makkelijker vanaf komt.
culasse

Post by culasse »

Ik heb misschien een tip voor iedereen die nogal snel last heeft van remstofaanslag op de achtervelgen van zijn FN2.
De reden dat de achtervelgen zo snel vies worden komt doordat de handremkabel iets te strak staat zodat de remblokken lichtjes aanlopen op de schijven. Nu zit er een stelmechanisme onder de middenconsole in het interieur waarmee de handremkabels ietwat meer speling krijgen zodat de velgen langer schoon blijven. Het is wel een hele toer om bij dat stelmechanisme te komen.
Een medewerker van TDI NORTH die weleens op het Civinfo forum actief is liet zich dit eens tussen neus en lippen door ontvallen tijdens het chatten.
Type R CW

Post by Type R CW »

slydawg wrote:
Type R CW wrote:Hey,

De velgen in de wax zetten zal idd er niet voor zorgen dat ze minder rap vuil worden, je veranderd toch niets aan de remmen.
Wat het wel doet is dat het vuil er makkelijker vanaf komt.

Ja mss wel, heb 't een paar keer gedaan. Ben gewoon gestopt omdat je er meer tijd in steekt.

En als je ze 1 of 2 keer in de week wast gaat het er ook zeer vlotjes af. Bij mij zijn ze nog proper wit, nog geen zwarte puntjes, alleen lichte krasjes geen stoeprandschade. Gewoon van het rijden zelf steentjes er tegen ofzo, maar met de metalpolish verdwijnt dit redelijk snel.
Type R CW

Post by Type R CW »

culasse wrote:Ik heb misschien een tip voor iedereen die nogal snel last heeft van remstofaanslag op de achtervelgen van zijn FN2.
De reden dat de achtervelgen zo snel vies worden komt doordat de handremkabel iets te strak staat zodat de remblokken lichtjes aanlopen op de schijven. Nu zit er een stelmechanisme onder de middenconsole in het interieur waarmee de handremkabels ietwat meer speling krijgen zodat de velgen langer schoon blijven.
Een medewerker van TDI NORTH die weleens op het Civinfo forum actief is liet zich dit eens tussen neus en lippen door ontvallen tijdens het chatten.

Gaat dit zoveel verschil geven?
Dacht overlaatst gewoon ander remblokken te steken ferodo 2500 of 3000. Die zouden minder afgeven ofzo?
Roy

Post by Roy »

Teflon laag erop!
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

duidelijk info, thanks.

deze kit heb ik gespot op de Meguiars website:
NXT Wash & Wax Kit

Deze kit combineert onze NXT Generation Car Wash en NXT Generation Tech Wax 2.0, daarnaast bevat de kit ook een Supreme Shine Microfiber, Microfiber Wash Mitt en een Applicator Pad.

is dat wat om mee op te starten?
kost wel ff €60,- excl. verzending dus graag wat info over wat er precies inziet.
Type R CW

Post by Type R CW »

iVTEC-fab wrote:duidelijk info, thanks.

deze kit heb ik gespot op de Meguiars website:
NXT Wash & Wax Kit

Deze kit combineert onze NXT Generation Car Wash en NXT Generation Tech Wax 2.0, daarnaast bevat de kit ook een Supreme Shine Microfiber, Microfiber Wash Mitt en een Applicator Pad.

is dat wat om mee op te starten?
kost wel ff €60,- excl. verzending dus graag wat info over wat er precies inziet.

Is het perfecte pakket voor te bestellen
is alles voor je volledige auto mee te wassen qua lak hé.

Voor de wielen zou ik de borstel bestellen, metal polish.

Heb voor meetings de quick detailer

Voor de koude winterperiode de snelwax die ik 1maal per week aanbreng.
En die wax die bij het pakket zit doe ik elke maand 1 keer ze.

Voor hem af te drogen, in de gamma, brico, hubo, microvezeldoeken kopen even goed ze.
Ofwel die magnets van 15euro op het forum zo'n 2 :)
Locked