Xenonverlichting.
Xenonverlichting.
Hallo iedereen,
Weet iemand nou precies hoe het zit met die nieuwe regels voor aftermarket Xenonverlichting? Ik heb een 99'er Accord, geen Type-R helaas , waarin ik Xenon heb ingebouwd. Nou zijn er Type-R's met standaard Xenonverlichting. Hebben die een andere aanduiding op de koplampunit waardoor het wel is toegestaan? Op mijn unit staan DC(Xenon), HC(Halogeen) en HR(Halogeen) aangegeven. Ik rij er al 2 jaar mee maar met die nieuwe regels ben ik toch bang éénmaal tegen de uhh, lamp te lopen. :wink: Of heb ik nou mazzel met die dubbele aanduidingen?
Groeten, Willie.
Weet iemand nou precies hoe het zit met die nieuwe regels voor aftermarket Xenonverlichting? Ik heb een 99'er Accord, geen Type-R helaas , waarin ik Xenon heb ingebouwd. Nou zijn er Type-R's met standaard Xenonverlichting. Hebben die een andere aanduiding op de koplampunit waardoor het wel is toegestaan? Op mijn unit staan DC(Xenon), HC(Halogeen) en HR(Halogeen) aangegeven. Ik rij er al 2 jaar mee maar met die nieuwe regels ben ik toch bang éénmaal tegen de uhh, lamp te lopen. :wink: Of heb ik nou mazzel met die dubbele aanduidingen?
Groeten, Willie.
Dat vraag ik me dus ook af. Ben wel goedgekeurd met mijn ITR (keuring was na de invoering) maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Staan die codes bij jou op het glas van de unit?
edit:
Heb net even gekeken, maar op de projector lamp van mijn ITR staat alleen een R/L (afhankelijk van welke kant natuurlijk), HONDA en HB4 Is fitting formaat), verder niets.
In de binnenste (grootlicht) unit staan wel een H code (dus alleen halogeen).
edit:
Volgens Richtlijn 76/761/EEG
Voor Halogeenlampen
dimlichten -> code HC,
grootlicht -> code HR,
combi dim/grootlicht (bv. type H4) -> code HCR .
Voor Xenonlampen
dimlichten -> code DC,
grootlicht -> code DR,
combi dim/grootlicht (bv. tyype H4) -> code DCR .
Bovenstaande eisen zijn van toepassing bij toelating en tijdens gebruik op de weg. Bij de APK is een beperkte controle op gasontladingslampen die u ook in de Regeling voertuigen terug kan vinden.
De eisen worden niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport.
Heb net even gekeken, maar op de projector lamp van mijn ITR staat alleen een R/L (afhankelijk van welke kant natuurlijk), HONDA en HB4 Is fitting formaat), verder niets.
In de binnenste (grootlicht) unit staan wel een H code (dus alleen halogeen).
als ik het goed heb was het zo dat als je een auto van 2004 hebt dat je daar xenon in mag hebben ,maar moeten er vanaf dat bouwjaar ook standaard koplamp sproeiers opzitten.
Ik heb zelf ook after market setje xenon ingebouwd en mijn lichtbeeld is super scherp met xenon in mijn standaard koplamp unit ( ep3 2002 ). Honda dealer keek er van op dat zo mooie lijn was.
maar weet niet 100 % zeker hoe of wat. komt wel door keuring heen in ieder geval..
Ik heb zelf ook after market setje xenon ingebouwd en mijn lichtbeeld is super scherp met xenon in mijn standaard koplamp unit ( ep3 2002 ). Honda dealer keek er van op dat zo mooie lijn was.
maar weet niet 100 % zeker hoe of wat. komt wel door keuring heen in ieder geval..
Yep, ze staan allemaal op de buitenkant van de unit naast Honda en Hella. Als je voor de koplamp gehurkt staat zie je ze laag onderin. Nooit gezien dat het erop stond trouwens. Zo ontdek je nog eens wat. Ik heb nou maar de electrische verstelling van de koplampen maar op z'n laagst staan om minder aandacht te trekken.
roblom wrote:Dat vraag ik me dus ook af. Ben wel goedgekeurd met mijn ITR (keuring was na de invoering) maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Staan die codes bij jou op het glas van de unit?
edit:Volgens Richtlijn 76/761/EEG
Voor Halogeenlampen
dimlichten -> code HC,
grootlicht -> code HR,
combi dim/grootlicht (bv. type H4) -> code HCR .
Voor Xenonlampen
dimlichten -> code DC,
grootlicht -> code DR,
combi dim/grootlicht (bv. tyype H4) -> code DCR .
Bovenstaande eisen zijn van toepassing bij toelating en tijdens gebruik op de weg. Bij de APK is een beperkte controle op gasontladingslampen die u ook in de Regeling voertuigen terug kan vinden.
De eisen worden niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport.
Heb net even gekeken, maar op de projector lamp van mijn ITR staat alleen een R/L (afhankelijk van welke kant natuurlijk), HONDA en HB4 Is fitting formaat), verder niets.
In de binnenste (grootlicht) unit staan wel een H code (dus alleen halogeen).
Ik heb zelf net ook even goed gekeken.
Bij mij staat er 2x DC op, 2x HC en 1x HR. Ik hoop maar dat een eventuele Oom Agent er ook niet uitkomt. :wink:
FiR3F0X wrote:als ik het goed heb was het zo dat als je een auto van 2004 hebt dat je daar xenon in mag hebben ,maar moeten er vanaf dat bouwjaar ook standaard koplamp sproeiers opzitten.
Ik heb zelf ook after market setje xenon ingebouwd en mijn lichtbeeld is super scherp met xenon in mijn standaard koplamp unit ( ep3 2002 ). Honda dealer keek er van op dat zo mooie lijn was.
maar weet niet 100 % zeker hoe of wat. komt wel door keuring heen in ieder geval..
Volgens mij is dat pas vanaf later, koplampsproeiers.
Welk merk, type, xenon lamp etc setje xenon heb je erin gezet?
Katana wrote:Willie wrote:Misschien dat iemand met een ATR met standaard Xenon zo vriendelijk zou willen zijn om te checken wat er op zijn/haar unit staat?
Met plezier, alleen dan moet ik mijn bumper demonteren. De unit zit namelijk onder de koplamp gemonteerd
Goedemorgen Katana,
Ik bedoel wat er op de koplampunit staat en niet wat er op het ballastkastje van de Xenonverlichting staat. :-) Alvast bedankt.
Sorry, mijn tekst was een beetje verwarrend.
ik heb geloof ik een pilot setje ; heb hem bij showoff imports gehaald..
Is het ombouwen van halogeen naar xenon verlichting wettelijk toegestaan? UPDATE
Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.
Xenon-verlichting.nl levert alleen legale Xenon verlichting , dus geen conversie ringen om de lampen "pas" te maken waardoor de brandpuntafstand niet goed is. Welke later bij de APK weer problemen opleveren.
** Update 30-03-2007
Xenon wat is nu de situatie ;
Er waren de laatste tijd nogal wat verschillende berichten omtrend ombouw naar xenon verlichting, hier de laatste gegevens :
Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :
•Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
•Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
•Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticake helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.
Bron: APK-Keurmeester nummer 34
Is het ombouwen van halogeen naar xenon verlichting wettelijk toegestaan? UPDATE
Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.
Xenon-verlichting.nl levert alleen legale Xenon verlichting , dus geen conversie ringen om de lampen "pas" te maken waardoor de brandpuntafstand niet goed is. Welke later bij de APK weer problemen opleveren.
** Update 30-03-2007
Xenon wat is nu de situatie ;
Er waren de laatste tijd nogal wat verschillende berichten omtrend ombouw naar xenon verlichting, hier de laatste gegevens :
Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :
•Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
•Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
•Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticake helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.
Bron: APK-Keurmeester nummer 34
Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
http://nieuws.auto.nl.msn.com/msn/msn_nieuws.php?id=11435
en deze:
http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1569:nieuwe-verkeersregels-per-1-mei-2009&catid=45%3areglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990&Itemid=90
-
- Posts: 351
- Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm
Om een oud topic weer even aan te snijden...
Dit staat dus los van APK-regeling (waar de meeste auto's gewoon doorheen komen). Volgens de verkeerswet mag het NIET.
Volgens meneer agent (dus volgens de verkeerswet) dient IEDERE auto voorzien te zijn van de lampen, waarvoor het armatuur geleverd is. De H codes betekenen dus Halogeen...
Een boete hiervoor bedraagt dus 60 euro.
Ok, wel het risico lopen waard misschien,
maar nu komt het:
Bij een tweede aanhouding wordt je kenteken in beslag genomen. :cry:
Mijn auto heeft standaard xenon origineel in fabriek ingebouwd, maar WEL HRC op de koplamp staan.... :shock:
vreemd, maar waar.
Volgens de verkeerswet bestaat dit niet, dus met andere woorden een probleem. Hoe kun je zoiets oplossen?
En heeft het zin ertegenin te gaan? Mocht er voor de JDM ITR uberhaupt al halogeen geleverd zijn, wil ik niet weten wat deze grap kost.
Het risico voor een boete is te overzien, maar het risico om je kenteken te verliezen niet...
Ik ben vast niet de enigste die dit probleem heeft...
wie heeft er iedeeen?
Dit staat dus los van APK-regeling (waar de meeste auto's gewoon doorheen komen). Volgens de verkeerswet mag het NIET.
Volgens meneer agent (dus volgens de verkeerswet) dient IEDERE auto voorzien te zijn van de lampen, waarvoor het armatuur geleverd is. De H codes betekenen dus Halogeen...
Een boete hiervoor bedraagt dus 60 euro.
Ok, wel het risico lopen waard misschien,
maar nu komt het:
Bij een tweede aanhouding wordt je kenteken in beslag genomen. :cry:
Mijn auto heeft standaard xenon origineel in fabriek ingebouwd, maar WEL HRC op de koplamp staan.... :shock:
vreemd, maar waar.
Volgens de verkeerswet bestaat dit niet, dus met andere woorden een probleem. Hoe kun je zoiets oplossen?
En heeft het zin ertegenin te gaan? Mocht er voor de JDM ITR uberhaupt al halogeen geleverd zijn, wil ik niet weten wat deze grap kost.
Het risico voor een boete is te overzien, maar het risico om je kenteken te verliezen niet...
Ik ben vast niet de enigste die dit probleem heeft...
wie heeft er iedeeen?
ITR DC2 wrote:Om een oud topic weer even aan te snijden...
Dit staat dus los van APK-regeling (waar de meeste auto's gewoon doorheen komen). Volgens de verkeerswet mag het NIET.
Volgens meneer agent (dus volgens de verkeerswet) dient IEDERE auto voorzien te zijn van de lampen, waarvoor het armatuur geleverd is. De H codes betekenen dus Halogeen...
Een boete hiervoor bedraagt dus 60 euro.
Ok, wel het risico lopen waard misschien,
maar nu komt het:
Bij een tweede aanhouding wordt je kenteken in beslag genomen. :cry:
Mijn auto heeft standaard xenon origineel in fabriek ingebouwd, maar WEL HRC op de koplamp staan.... :shock:
vreemd, maar waar.
Volgens de verkeerswet bestaat dit niet, dus met andere woorden een probleem. Hoe kun je zoiets oplossen?
En heeft het zin ertegenin te gaan? Mocht er voor de JDM ITR uberhaupt al halogeen geleverd zijn, wil ik niet weten wat deze grap kost.
Het risico voor een boete is te overzien, maar het risico om je kenteken te verliezen niet...
Ik ben vast niet de enigste die dit probleem heeft...
wie heeft er iedeeen?
Het codetje wat voor Xenon is erin maken...?
ITR DC2 wrote:Om een oud topic weer even aan te snijden...
Dit staat dus los van APK-regeling (waar de meeste auto's gewoon doorheen komen). Volgens de verkeerswet mag het NIET.
Volgens meneer agent (dus volgens de verkeerswet) dient IEDERE auto voorzien te zijn van de lampen, waarvoor het armatuur geleverd is. De H codes betekenen dus Halogeen...
Een boete hiervoor bedraagt dus 60 euro.
Ok, wel het risico lopen waard misschien,
maar nu komt het:
Bij een tweede aanhouding wordt je kenteken in beslag genomen. :cry:
Mijn auto heeft standaard xenon origineel in fabriek ingebouwd, maar WEL HRC op de koplamp staan.... :shock:
vreemd, maar waar.
Volgens de verkeerswet bestaat dit niet, dus met andere woorden een probleem. Hoe kun je zoiets oplossen?
En heeft het zin ertegenin te gaan? Mocht er voor de JDM ITR uberhaupt al halogeen geleverd zijn, wil ik niet weten wat deze grap kost.
Het risico voor een boete is te overzien, maar het risico om je kenteken te verliezen niet...
Ik ben vast niet de enigste die dit probleem heeft...
wie heeft er iedeeen?
Wat een onzin dit, RDW regelgeving IS de wettelijke eis.
Ik zal het eens navragen aan mijn vader, die is agent.