v-tec killer nokken

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

O, dat bedoel je? Ik dacht dat je iets anders bedoelde. Mijn fout, sorry.

Nee idd, je hebt gelijk. Als het koppel ergens het hoogste is zou het vermogen op dat punt ook het hoogste moeten zijn.
Goed gezien, was me nog niet opgevallen.
Jan Visser

Post by Jan Visser »

goofy1978 wrote:die dynouitdraai klopt voor geen kant waar het koppel het hoogst is is bij hetzelfde toerental het vermogen ook het hoogst.
let op de groene lijn bij 4500tpm die moet daar ook het meeste vermogen hebben.

Waarom?

Er zijn 2 lijnen. 1 voor het koppel en de ander voor het vermogen.

Koppel en vermogen zijn niet aan elkaar verbonden bij mijn weten.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Die zijn keihard wel met elkaar verbonden. Eigenlijk zou je niet eens 2 lijnen hoeven zien. met de 1 kan je de ander uitrekenen en andersom.
Dus als bij 2 metingen bij de 1 het koppel bv hoger is dan bij de ander moet op dat punt ook het vermogen hoger liggen en dat is bij deze meting niet zo. Klopt dus idd niet.
Goed gezien!
Sinister

Post by Sinister »

Jan Visser, jij bent vast ook iemand die in boekjes kijkt van wagens en enkel naar de koppel waarde ziet :lol:
goofy1978

Post by goofy1978 »

heb pas mn ctr op de bank gehad zomaar om te kijken.
is nog origineel luchtfilter en uitlaat.
had 172pk @7900tpm en 168.6nm koppel @6600tpm op de wielen.
Jo&

Post by Jo& »

goofy1978 wrote:heb pas mn ctr op de bank gehad zomaar om te kijken.
is nog origineel luchtfilter en uitlaat.
had 172pk @7900tpm en 168.6nm koppel @6600tpm op de wielen.

Dan mis je een paar paardjes...
Wat is de leeftijd + kmstand van je auto?
vtec vince

Post by vtec vince »

Misschien ook nog 95 getankt???
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Sinister

Post by Sinister »

Die 2 pk gaat het niet maken, wat los rijden, kouder weer of wat betere benzine zal al wonderen verrichten.
Jan Visser

Post by Jan Visser »

Gaskleppie wrote:Die zijn keihard wel met elkaar verbonden. Eigenlijk zou je niet eens 2 lijnen hoeven zien. met de 1 kan je de ander uitrekenen en andersom.
Dus als bij 2 metingen bij de 1 het koppel bv hoger is dan bij de ander moet op dat punt ook het vermogen hoger liggen en dat is bij deze meting niet zo. Klopt dus idd niet.
Goed gezien!

Damn.........Ik zie nu pas wat ik gisteravond na een gare rit van 3 uur gezegd heb. Ik schaam mij diep. :o ops:

Vermogen en koppel horen idd wel degelijk bij elkaar. Sorry, mijn fout.

Zie alleen niet precies wat julie bedoelen, of het moet dat wel hele kleine verschil zijn in de groene en zwarte lijn net voor 4500 rpm.
goofy1978

Post by goofy1978 »

pk missen hoezo? is op de wielen gemeten dus ie zit rond de 200pk en 195nm koppel op de krukas.
tank af en toe v power al is een ctr op 95 afgesteld dus dat zal niet veel helpen voor vermogen.
als je altijd 98 tankt kan je de ontsteking beter veranderen, want met dezelfde ontsteking heb je geen vermogenswinst.
of een ctr moet zelf zn ontsteking aanpassen maar dat zal wel niet.
ie is van 2002 en heeft 100000km gereden
slydawg

Post by slydawg »

172 pk op de wielen voor een standaard ctr met een ton op de teller, is heel goed, koppel ook.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

98 kan wel degelijk meer vermogen geven. Als de verbranding gecontroleerder is met 98 kan je daar winst uit halen.
Maargoed, wat je wilt.
Het vermogen is idd heel netjes dus dat zit wel goed.
goofy1978

Post by goofy1978 »

nee hoor niet wat ik wil, gewoon wat waar is.
ik dacht dat het niets uit zou maken zonder de ontsteking aan te passen.
als het wel helpt vind ik het nog beter en tank best vaak v power.
wil mn uitdraai hier posten maar plaatjes ging niet zo makkelijk.
hij staat ook op motorforum hier de link.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 8#13729028
Jo&

Post by Jo& »

Sorry 172 WIEL pk had ik ff niet gezien.
Als je dan rond de 200 krukas zit, is dat natuurlijk super!
Jan Visser

Post by Jan Visser »

Heeft een K20 niet een knock sensor?

Als dat zo is past ie automatisch je onsteking aan naar het octaan getal wat er getankt is.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ja en nee.
Hij heeft een knock sensor maar de meeste knock systemen zijn nog steeds gebaseerd op een veiligheids systeem. Dus dat hij bij knock een bak timing weg haalt en dat stukje bij beetje weer terug regelt naar de basis waarde als dat weer blijkt te gaan.
maar een echte regeling is het vaak niet. Dus gewoon er voor zorgen dat hij nooit knockt. Dan heb je de meeste paarden.
Sinister

Post by Sinister »

Ik draaide laatst 184 wiel pk op Q8 HiQ 98 terwijl ik duidelijk minder pk voel als ik wat anders tank. Dus het zal wel degelijk veel uitmaken.
Jo&

Post by Jo& »

Kan iemand uitleggen wat knocken is?
mr. X

Post by mr. X »

Knocken = pingelen van de motor.

De ECU stelt de ontsteking af met de informatie die verzameld wordt door sensoren.
Als je lange tijd op bijvoorbeeld RON95 hebt gereden zal de ECU de ontsteking vervroegen om te compenseren voor het gebrek aan klopvastheid (punt van zelfontbranding) in de benzine.

Het omgekeerde geldt uiteraard als je lange tijd op RON98 benzine rijdt. De ontsteking zal dan verlaat worden omdat de benzine beter bestand is tegen zelfontbranding. Het mengsel zal verder samengeperst worden voordat de vonk komt en zodoende is de ontbranding agressiever waardoor er uiteindelijk meer vermogen ontwikkeld wordt.

Knocken, of pingelen, kan veroorzaakt worden voor verschillende dingen:

Je rijdt lang op RON98, stapt vervolgens een keer (noodgedwongen) over op RON95 zonder je ECU te resetten en gaat met een zelfde rijstijl (9000 rpm) op weg. Als je geen knock-sensor heb kan de ECU het niet, of niet snel genoeg, compenseren.
Doordat de ontsteking pas komt na het punt van zelfontbranding krijg je vroegtijdige ontbranding en kan dit pingelen, of zelfs detonatie, tot gevolgen hebben. Dat laatste is het letterlijk ontploffen van het mengsel (ongecontroleerde ontbranding) in plaats van ontbranden (gecontroleerde ontbranding).

Ook zogenaamde 'hot-spots' in motoren kunnen dit veroorzaken. Kleine oneffenheden op cilinderkoppen of zuigers die eigenlijk gaan fungeren als bougie waardoor het mengsel alsnog kan ontbranden.
De plaatst waar de bougie zit heeft een belangrijke rol voor het ontwikkelen van het vlamfront, je kan daarom begrijpen dat als het mengsel ontbrand wordt door een heet puntje die ergens anders zit dat dit heel nadelige gevolgen kan hebben.

Hoop dat het zo wat duidelijker is!

Als iemand hier een aanvulling op heeft, graag!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Aardige uitleg, al is de knock regeling niet zo geavanceerd als men vaak denkt.
Een ecu werkt tijdens vollast meestal met vaste waarden. Dus bij bv 5000rpm en volgas hanteerd hij altijd bv 26 graden voorontsteking. Als hij dan op dat toerental knock detecteerd haalt hij zo even 6 graden terug terwijl bv 2 graden al genoeg geweest zou zijn. Het werkt als een beveiliging, niet als een constante regeling. Als de ecu dan merkt dat op die 5000rpm geen knock meer optreed zal hij graadje voor graadje weer terug gaan naar de standaard 26 graden tenzij hij weer knock detecteerd waardoor hij weer een vracht timing weg trekt.

Zo zal de tming ook niet opgeregeld worden als je een keer C16 tankt (race brandstof) Hij blijft bij zn eigen maximale vaste waarden die opgeslagen staan in de ecu.
Met Hondata kan je die bijstellen zodat je meer vermogen kan creeeren.

btw, wist iemand hier dat Hondata tot voor kort geen werkende knock regeling voor de K20 ecu heeft gehad? Het is pas een paar maanden geleden dat ze een update hebben uitgegeven waarin je de knock regeling weer kan aanzetten.
iedereen die met Hondata rijd en er schijt benzine ingooit is dus net als alle andere oudere ecu's gewoon de l*l en sloopt zn motor!
Locked