BPM boete na opvoeren
Staat ook in het artikel. Het wordt dan ook symbool politiek genoemd.
Als je het mij vraagt is het gewoon walgelijk.
Alsof we nog niet genoeg gepest worden in Nederland met alle belastingen. We moesten toch bezuinigen? Of nee, wacht, de regering kamt met tekorten waardoor ze weer ergens geld vandaan moeten halen. Waar is dat makkelijker te vinden dan bij autorijdend Nederland.
Als je het mij vraagt is het gewoon walgelijk.
Alsof we nog niet genoeg gepest worden in Nederland met alle belastingen. We moesten toch bezuinigen? Of nee, wacht, de regering kamt met tekorten waardoor ze weer ergens geld vandaan moeten halen. Waar is dat makkelijker te vinden dan bij autorijdend Nederland.
Jo& wrote:Tsja... Enerzijds heeft financieën gelijk, mileubonus geef je niet voor niets weg.
Anderzijds, ga het maar eens handhaven én sommige auto's worden zuiniger na chiptuning. Kweet niet of er dan ook minder uitstoot is maar lijkt me redelijk logisch...
Wat resulterend is in minder betalen :twisted: Helaas het werkt alleen in uw nadeel.
Krijg je ook BPM voordeel als die juist minder uitstoot dan verwacht????????
Het is gewoon onzin.
Dus als ik nu een auto koopt waarvan de vorige eigenaar niet erbij vermeldt dat die gecipt is, ben ik de dus de klos?
nee dat werkt niet.
Het is gewoon onzin.
Dus als ik nu een auto koopt waarvan de vorige eigenaar niet erbij vermeldt dat die gecipt is, ben ik de dus de klos?
nee dat werkt niet.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
- Gaskleppie
Doet me gelijk denken aan die uitzending van topgear.
Daar namen ze een prius en die lieten ze zo hard mogenlijk over het circuit rijden. Daarachter aan gingen ze met een M3 rijden en gewoon die prius bijhouden, meer niet. Het resultaat was dat de M3 tijdens die ronden zuiniger reed dan de prius.
Mijn stelling is dus dat het voor 100% onzin is dat ze op basis van een ooit gemeten basis waarde de zuinigheid en dus ook de Co2 uitstoot kunnen vaststellen van een bepaald model auto.
De manier hoe er mee gereden wordt heeft zo'n waanzinnige invloed dat opvoeren comleet in het niets valt.
Zeker niet dat het vaak blijkt dat een opgevoerde auto waar mee men het zelfde blijft rijden als voorheen vaak zuiniger is omdat het managment efficienter zn werk doet.
Daar namen ze een prius en die lieten ze zo hard mogenlijk over het circuit rijden. Daarachter aan gingen ze met een M3 rijden en gewoon die prius bijhouden, meer niet. Het resultaat was dat de M3 tijdens die ronden zuiniger reed dan de prius.
Mijn stelling is dus dat het voor 100% onzin is dat ze op basis van een ooit gemeten basis waarde de zuinigheid en dus ook de Co2 uitstoot kunnen vaststellen van een bepaald model auto.
De manier hoe er mee gereden wordt heeft zo'n waanzinnige invloed dat opvoeren comleet in het niets valt.
Zeker niet dat het vaak blijkt dat een opgevoerde auto waar mee men het zelfde blijft rijden als voorheen vaak zuiniger is omdat het managment efficienter zn werk doet.
mr. X wrote:Precies zoals je zegt, F.
Het tunen houdt in dat je er vaak vermogen bij krijgt, maar ook dat de uitstoot en het verbruik gelijk blijven en vaak nog omlaag zullen gaan doordat het efficiënter gaat lopen.
Ben dan ook benieuwd hoe ze dit in willen gaan voeren...
Hangt er vanaf hoe je tuned.
Maar het bekende chiptunen maakt auto's in gebruik zuiniger. Ik weet niet of de uitstoot beter wordt...?!
Veel mensen halen hun kat er tussen uit. Das dan weer milieuvervuilender.
Niet helemaal.
Ze stellen een ECU af op een test motor en die instellingen komen dan in alle productie auto's terug. Maar zoals je weet zijn (bijna) geen twee motoren gelijk. Er zullen dus over het algemeen wel wat waarden verkeerd staan waardoor hij zuiniger KAN worden. Meer verbruiken kan ook, maar lijkt me stug want dan zou hij overal te arm moeten staan. Lijkt me dat ze hem eerder op 'safe' zetten en dus wat aan de rijke kant zal lopen.
Ze stellen een ECU af op een test motor en die instellingen komen dan in alle productie auto's terug. Maar zoals je weet zijn (bijna) geen twee motoren gelijk. Er zullen dus over het algemeen wel wat waarden verkeerd staan waardoor hij zuiniger KAN worden. Meer verbruiken kan ook, maar lijkt me stug want dan zou hij overal te arm moeten staan. Lijkt me dat ze hem eerder op 'safe' zetten en dus wat aan de rijke kant zal lopen.
mr. X wrote:Niet helemaal.
Volgensmij komt het ook voor dat auto's te arm staan.
Ik dacht te weten dat S2K's over het algemeen te arm staan, maar kan dit niet met zekerheid zeggen.
Juist. Dus ben benieuwd hoeveel er kapot gaan lopen als ze zoiets gaan doen.
Dan worden de auto's dus zuiniger afgeleverd doordat ze te arm staan en bij goed gebruik/misbruik van de auto zal hij te warm worden en kapot lopen oid.
Dus moet hij getuned (afgesteld) worden waardoor hij meer gaat verbruiken.
Visuele cirkel toch?
Dan worden de auto's dus zuiniger afgeleverd doordat ze te arm staan en bij goed gebruik/misbruik van de auto zal hij te warm worden en kapot lopen oid.
Visuele cirkel toch?
mr. X wrote:Juist. Dus ben benieuwd hoeveel er kapot gaan lopen als ze zoiets gaan doen.
Visuele cirkel toch?
Ik snap ff zo 1,2,3 niet waarom een auto kapot zou lopen doordat hij te arm staat en dus warm loopt...?
Veel mensen weten dit niet maar benzine heeft niet alleen als functie te ontbranden, het koelt de cilinders ook af. Wanneer de auto dus gedurende lange periode te weinig benzine krijgt zal hij zijn warmte niet, of minder goed, kwijt kunnen.
De zuigers en je motorblok zetten uit maar wanneer de zuigers sneller uitzetten dan de cilinder wand gaan ze elkaar dus raken.
Ik heb vaak genoeg scooters kapot zien lopen door te weinig brandstof hoor! Daar komt dan wel bij kijken dan bij veel scooters de brandstof (mengsmering) ook gelijk een smerende werking heeft maar toch. Principe blijft hetzelfde.
De zuigers en je motorblok zetten uit maar wanneer de zuigers sneller uitzetten dan de cilinder wand gaan ze elkaar dus raken.
Ik heb vaak genoeg scooters kapot zien lopen door te weinig brandstof hoor! Daar komt dan wel bij kijken dan bij veel scooters de brandstof (mengsmering) ook gelijk een smerende werking heeft maar toch. Principe blijft hetzelfde.
- Gaskleppie
Te arm sloopt motoren, klaar. Maar te arm is ook niet goed voor de uitstoot. Theoretisch is een perfect mengsel perfect te verbranden en blijven er geen reststoffen achter die schadelijk zijn. Te arm geeft geen perfecte verbranding en blijven er dus extra schadelijke stoffen achter. Het is echter wel zo dat een motor die efficienter is de brandstof beter verbrand en dus meer vermogen uit de zelfde hoeveelheid brandstof haalt. Maar zo'n efficiente motor zou ook een armer mengsel beter kunnen verbranden zonder die extra schadelijke stoffen. Als die motor maar gebouwd is voor dat armere mengsel is er niks aan de hand.
En de vervuiling waar iedereen over praat: de co2 uitstoot, is helemaal grappig als je de details weet. Het maakt namelijk geen reet uit hoe je benzine verbrand, al gooi je een emmer benzine op het vuur, of je verbrand die emmer in een hoog efficiente motor, het maakt niet uit. Je krijgt er net zo veel co2 van als uitstoot.
Dus de co2 uitstoot van welke auto dan ook is recht evenredig met het benzine verbruik!
En de vervuiling waar iedereen over praat: de co2 uitstoot, is helemaal grappig als je de details weet. Het maakt namelijk geen reet uit hoe je benzine verbrand, al gooi je een emmer benzine op het vuur, of je verbrand die emmer in een hoog efficiente motor, het maakt niet uit. Je krijgt er net zo veel co2 van als uitstoot.
Dus de co2 uitstoot van welke auto dan ook is recht evenredig met het benzine verbruik!
Ja ik weet dat de brandstof ook een koelende werking heeft, maar als hij te arm staat vraag ik me af of dat uitmaakt.
Onvolledige verbranding -> schadelijke stoffen snap ik.
Grappig, nooit bij stil gestaan dat CO2 gelijk blijft, hoe je het ook verbrand. Maar nu je het zegt, ja dat klopt!
Kun je op een standaard EP3 ook het mengsel aanpassen?
Onvolledige verbranding -> schadelijke stoffen snap ik.
Grappig, nooit bij stil gestaan dat CO2 gelijk blijft, hoe je het ook verbrand. Maar nu je het zegt, ja dat klopt!
Kun je op een standaard EP3 ook het mengsel aanpassen?
- Gaskleppie
Normaal gesproken regelt de ecu het mengsel naar een vaste waarde terug. Normaal gesproken is dat een mengsel van 14,7:1. Dus 14,7 delen lucht tov 1 deel brandstof.
Onder vollast is dat echter te arm en zal hij rijker lopen. Al dan niet afgeregeld door de ecu.
Lean burn motoren lopen onder deellast nog wel eens naar een mengsel van 21:1.
Dat van die Co2 is heel simpel.
Bomen en planten nemen Co2 op en houden dat vast. Hak je die boom om en die boom rot weg komt die co2 weer vrij.
Waar is olie ooit door ontstaan? Juist, door oude moerassen waar jarenlang rottende planten in lagen en dat is onder de grond terecht gekomen en na eeuwen omgezet in wat wij olie noemen. Al die C02 zit daar nog in. Nou gaan wij die olie in 1 keer verbranden waardoor de co2 weer vrij komt. De bomen nemen dat weer op etc etc etc.
Kip, ei, zoek het maar uit....
Onder vollast is dat echter te arm en zal hij rijker lopen. Al dan niet afgeregeld door de ecu.
Bomen en planten nemen Co2 op en houden dat vast. Hak je die boom om en die boom rot weg komt die co2 weer vrij.
Waar is olie ooit door ontstaan? Juist, door oude moerassen waar jarenlang rottende planten in lagen en dat is onder de grond terecht gekomen en na eeuwen omgezet in wat wij olie noemen. Al die C02 zit daar nog in. Nou gaan wij die olie in 1 keer verbranden waardoor de co2 weer vrij komt. De bomen nemen dat weer op etc etc etc.
Gaskleppie wrote:Normaal gesproken regelt de ecu het mengsel naar een vaste waarde terug. Normaal gesproken is dat een mengsel van 14,7:1. Dus 14,7 delen lucht tov 1 deel brandstof.
Dat van die CO2 begrijp ik wel hoor :wink: had er alleen nooit bij stil gestaan.
Kan ik bij mn EP3 mn mengsel regelen?