Aangezien er maar weinig informatie, en bijna geen gerelateerde topics over te vinden zijn op het forum, maak ik een nieuw topic aan.
Wat zijn de ervaringen met een wideband?
Welke moet je vooral links laten liggen?
Zit er verschil in kwaliteit?
Etc, etc..
Kort samen gevat is de wideband een meter die je air-fuel mix leest aan de hand van een sensor in de uitlaat. Deze informatie kan dan weer gebruikt worden om de auto verder af te stellen. Dat heb ik hopelijk toch goed begrepen?
Is het überhaupt mogelijk een auto af te stellen zonder wideband?
Op dit gebied schiet mij namelijk heel veel kennis te kort en zou er graag alles over willen weten met oog op toekomstplannen
Hoe en waar begin je een motor af te stellen en wat zijn de benodigdheden?
Wideband meter
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Waar begin je mee?
Heel simpel, door alles naar fabrieks setings te zetten! Dus de ontsteking is belangrijk dat die goed staat. Maar ook checken of de verdeelkap nog okselfris is en zonodig vervangen.
Dan idd een goede wideband sensor in de pijp. Op de AEM na kan je bijna alles pakken. Zelf vind ik de PLX een net geprijsde die gewoon goed werkt zonder nadelen.
Zelf gebruik ik een Innovate, duurder, presiezer, maar daardoor wel onhandiger in gebruik plus dat je soms last hebt van aardfouten.
Gewoon de PLX nemen, geen gezeur en gewoon goed.
Dan de vraag hoe je wil gaan afstellen. Wat was je idee? Andere ecu met software ala eCtune of Hondata?
Heel simpel, door alles naar fabrieks setings te zetten! Dus de ontsteking is belangrijk dat die goed staat. Maar ook checken of de verdeelkap nog okselfris is en zonodig vervangen.
Dan idd een goede wideband sensor in de pijp. Op de AEM na kan je bijna alles pakken. Zelf vind ik de PLX een net geprijsde die gewoon goed werkt zonder nadelen.
Zelf gebruik ik een Innovate, duurder, presiezer, maar daardoor wel onhandiger in gebruik plus dat je soms last hebt van aardfouten.
Gewoon de PLX nemen, geen gezeur en gewoon goed.
Dan de vraag hoe je wil gaan afstellen. Wat was je idee? Andere ecu met software ala eCtune of Hondata?
Precies dat dacht ik dus ook.
Tunen begint met een goede basis, als je basis niet goed is kun je ook niet hoog bouwen. Je wil natuurlijk eerst kunnen zien wat de motor doet en of die niet te arm loopt. Anders blijft het altijd giswerk.
Ik zit er al een geruimte aan te denken om in eerste instantie op de compleet standaard Integra zo'n wideband te hangen met bijpassende software en het boeltje dan mooi af te stellen.
Wat zijn in grote richtlijnen de verschillen tussen eCtune of Hondata?
Dit zal dan eventueel de basis vormen van een verdere setup (en die blijft altijd NA op deze auto) of ik blijf er 'standaard' mee rijden. Standaard staat tussen haakjes omdat het toch onder tunen valt (en dan ook écht tunen en niet simpel een uitlaat eronder zetten) en omdat in mijn ogen ga je er dus alleen maar voor zorgen dat de motor nog mooier loopt.
Wat ik niet helemaal snap is dat die Innovate dus duurder is maar wel onhandiger in gebruik. Hoe bedoel je dat precies?
Het maakt me niet uit wat een goede prijs is, het moet het beste zijn :-)
Ik ben iemand geworden die liever veel meer betaald voor het beste dan 'genoegen' te nemen met iets wat een betere prijs-kwaliteit heeft.
Tunen begint met een goede basis, als je basis niet goed is kun je ook niet hoog bouwen. Je wil natuurlijk eerst kunnen zien wat de motor doet en of die niet te arm loopt. Anders blijft het altijd giswerk.
Ik zit er al een geruimte aan te denken om in eerste instantie op de compleet standaard Integra zo'n wideband te hangen met bijpassende software en het boeltje dan mooi af te stellen.
Wat zijn in grote richtlijnen de verschillen tussen eCtune of Hondata?
Dit zal dan eventueel de basis vormen van een verdere setup (en die blijft altijd NA op deze auto) of ik blijf er 'standaard' mee rijden. Standaard staat tussen haakjes omdat het toch onder tunen valt (en dan ook écht tunen en niet simpel een uitlaat eronder zetten) en omdat in mijn ogen ga je er dus alleen maar voor zorgen dat de motor nog mooier loopt.
Wat ik niet helemaal snap is dat die Innovate dus duurder is maar wel onhandiger in gebruik. Hoe bedoel je dat precies?
Het maakt me niet uit wat een goede prijs is, het moet het beste zijn :-)
Ik ben iemand geworden die liever veel meer betaald voor het beste dan 'genoegen' te nemen met iets wat een betere prijs-kwaliteit heeft.
Ik heb een Innovate Motorsports LC1 controller met Bosch LSU 4.2 wideband lambdasensor op mijn FN2 zitten om ten allen tijde de afr`s in de gaten te kunnen houden.
Het ding werkt supernauwkeurig en kan als het ware elke uitlaatpuls afzonderlijk registreren, al is het wel een gevoelig apparaat. De aarding moet via één centraal verzameblokje lopen naar het motorblok toe en de motor zelf moet voldoende massakabels hebben om storingen te voorkomen.
De plaatsing en positie van de lambdasensor is ook belangrijk. Ik had een extra lambdabung aan mijn race spruitstuk gelast, en wel precies in de apex van de 90 graden bocht, omdat dat de enige plek was waar de lambdasensor een plaatsje kon vinden. De uitlaatgassen bleken echter door de scherpe bocht om de lambdasensor heen te draaien, buiten het bereik van de lambdasensor, want hij werkte niet. Pas nadat ik de afr wideband sensor en de 2de katalysator lamdasensor met elkaar van plaats had verwisseld deed ie het weer perfekt.
Voor mij is de precieze meting van de afr het belangrijkst, maar er kunnen nog veel meer parameters van de motor uitgelezen worden via aanvullende software, al is die vrij duur. Een goedkoper alternatief is een ELM 327 interface die via de ecu mogelijkheid tot datalogging van allerlei parameters mogelijk maakt, al zijn deze waarden niet zo erg nauwkeurig als die van de Innovate Motorsport LC1 controller.
Het ding werkt supernauwkeurig en kan als het ware elke uitlaatpuls afzonderlijk registreren, al is het wel een gevoelig apparaat. De aarding moet via één centraal verzameblokje lopen naar het motorblok toe en de motor zelf moet voldoende massakabels hebben om storingen te voorkomen.
De plaatsing en positie van de lambdasensor is ook belangrijk. Ik had een extra lambdabung aan mijn race spruitstuk gelast, en wel precies in de apex van de 90 graden bocht, omdat dat de enige plek was waar de lambdasensor een plaatsje kon vinden. De uitlaatgassen bleken echter door de scherpe bocht om de lambdasensor heen te draaien, buiten het bereik van de lambdasensor, want hij werkte niet. Pas nadat ik de afr wideband sensor en de 2de katalysator lamdasensor met elkaar van plaats had verwisseld deed ie het weer perfekt.

Voor mij is de precieze meting van de afr het belangrijkst, maar er kunnen nog veel meer parameters van de motor uitgelezen worden via aanvullende software, al is die vrij duur. Een goedkoper alternatief is een ELM 327 interface die via de ecu mogelijkheid tot datalogging van allerlei parameters mogelijk maakt, al zijn deze waarden niet zo erg nauwkeurig als die van de Innovate Motorsport LC1 controller.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Inderdaad had ik geen andere keus dan de lambdasensor iets omlaag te laten wijzen. Ik hoop dat het meevalt met de condensatievorming tijdens koudestarts, zodat de sensor het een jaartje of wat uithoudt. Gelukkig zijn die dingen tegenwoordig niet meer zo duur als vroeger, dus als ie het loodje legt koop ik wel een andere.