Regenbanden voor ITR
Regenbanden voor ITR
Vorig jaar november ben ik met mijn ITR met bijna nieuwe Bridgestone Re010 naar een trackday op Spa Francorchamps geweest. Door de koude (4°C) natte baan had ik echt 0.0 grip.
In november zijn er weer enkele trackdays op Spa van BaT en de BMW circuitclub en waarschijnlijk regent het dan weer. Ik wil daar weer graag naar toe maar wil niet continue glijdend de baan over.
Weet iemand welke band uitermate geschikt is voor sportief rijden met natte koude omstandigheden? Iemand rade me de RainSport2 van Uniroyal aan, maar deze heeft schijnbaar hele zachte wangen. Normaal dus geen aanrader voor een ITR, of juist wel op een natte baan?
Suggesties zijn welkom!
In november zijn er weer enkele trackdays op Spa van BaT en de BMW circuitclub en waarschijnlijk regent het dan weer. Ik wil daar weer graag naar toe maar wil niet continue glijdend de baan over.
Weet iemand welke band uitermate geschikt is voor sportief rijden met natte koude omstandigheden? Iemand rade me de RainSport2 van Uniroyal aan, maar deze heeft schijnbaar hele zachte wangen. Normaal dus geen aanrader voor een ITR, of juist wel op een natte baan?
Suggesties zijn welkom!
- Gaskleppie
-
-
boikel wrote:@ITR1895 Gebruik je die soft compound alleen bij regen of ook op een droge baan? En hoe lang gaan die banden mee? Waren ze na 1 dag al ver op of heb je er meerdere dagen mee kunnen rijden?
@ V-tje Integra: Heb je de banden ook al gebruikt bij lagere temperaturen (<5°C), of alleen 's zomers?
nja die banden gaan er nu 2 maand opzitten dus nog niet echt in de kou mee gereden :wink:
A048's zijn echte semi-slicks. Doen het ook nog goed als het wegdek gewoon nat is, behalve wanneer het echt regent en er plassen op de baan komen, dan gaan ze aquaplannen omdat er eigenlijk geen profiel op zit. Daarnaast hebben ze pas echt grip als ze warm zijn, en dat duurt soms even in de winter bij nat weer.
Toyo T1r vond ik altijd dramatisch slecht op nat wegdek. Echt een droogweer band. (maar dan smeren ze weer te snel)
Zit zelf beetje met hetzelfde probleem dat ik voor echt nat weer eigenlijk geen goede circuit-banden heb. Maar je zou eens kunnen kijken naar speciale regenslicks, of misschien sportieve winterbanden??
Toyo T1r vond ik altijd dramatisch slecht op nat wegdek. Echt een droogweer band. (maar dan smeren ze weer te snel)
Zit zelf beetje met hetzelfde probleem dat ik voor echt nat weer eigenlijk geen goede circuit-banden heb. Maar je zou eens kunnen kijken naar speciale regenslicks, of misschien sportieve winterbanden??
Tsja, beetje gemengde gevoelens. Banden hebben een hele zachte wang en geven op hoge snelheid een onbetrouwbaar gevoel. Dit gevoel werd waarschijnlijk versterkt omdat ik op straat nog geen meter met deze banden gereden had. Het gladde laagje dat op nieuwe banden zit kreeg ik er ook moeilijk af. Bij de voorbanden duurde dit denk ik al 10 rondjes Spa, dat is toch ruim 60 kilometer. De achterbanden voelden toen nog compleet nieuw aan en waren erg koud.
Na een stevige glijpartij door bovenstaande redenen (en overschatting van mijn eigen kunnen) was het vertrouwen nog verder gedaald en heb ik de rest van de dag rustig aan gedaan.
In vergelijking met mijn RE010's, waarmee ik een jaar eerder met regen over Spa heb gereden, hebben de rainsports zodra dat gladde laagje eraf is meer grip.
Als ik nu opnieuw voor de keuze zou staan om regenbanden te kopen zou ik gaan voor echte circuitbanden (Dunlop, Hoosier etc.) en geen genoegen meer nemen met een compromis.
Na een stevige glijpartij door bovenstaande redenen (en overschatting van mijn eigen kunnen) was het vertrouwen nog verder gedaald en heb ik de rest van de dag rustig aan gedaan.
In vergelijking met mijn RE010's, waarmee ik een jaar eerder met regen over Spa heb gereden, hebben de rainsports zodra dat gladde laagje eraf is meer grip.
Als ik nu opnieuw voor de keuze zou staan om regenbanden te kopen zou ik gaan voor echte circuitbanden (Dunlop, Hoosier etc.) en geen genoegen meer nemen met een compromis.