een vraag aan de kenners

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Voodoo

Post by Voodoo »

iVTEC-fab wrote:uuh..

nee sorry.
ik zoek zeker iets dat wel aansluit op de OEM muffler.

Je was toch op zoek naar een compleet uitlaatsysteem van voor naar achteren, lijkt me moeilijk met de oem vorm (driehoek).
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

nee is niet, het kan wel...

Milltek: "This video shows the latest Honda Civic Type with Milltek exhaust fitted. Please note that this car is fitted with experimental tailpipes but the final product uses the original triangular tailpipes."

SuperSprint: "Exhaust components Rear exhaust. (For OEM endpipe)"

alleen Toda kan ik zo snel niet even vinden..
culasse

Post by culasse »

Fabian, als je op zoek bent naar meer vermogen zou ik de catback standaard laten. Die is al erg efficiënt. Inplaats daarvan zou ik een racespruitstuk nemen. Geeft de meeste waar voor zijn geld qua prestaties. Bedenk dat CPL racing 291 wiel pk`s haalt uit zijn
FN2 met een supercharger, racespruitstuk, maar met standaard catback. Dat geeft wel aan dat de standaard uitlaat best goed is.

Je kunt later altijd nog besluiten of een hondata reflash of flashpro wel iets voor je is.
De reflash is kant en klaar en kan zo geinstalleerd worden zonder verdere aanpassingen, maar geeft alleen meer trekkracht in het middentoerengebied. Extra topvermogen geeft dit systeem niet.
Een flashpro is het echte werk, maar is wat mij betreft alleen zinvol wanneer je er ook een paar scherpere nokkenassen opzet, om het maximale uit de setup te halen. Dit vergt echter een enorme investering, voor de meesten hier een stap te ver.
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

Bedankt Culasse,

een kosten besparende goude tip.

nokkenassen ed. wil ik niet aankomen. ik beperk me echt alleen tot (nu dan) een race spruitstuk en chiptunen, ik hoor her en der dat chiptunen toch ook wel iets aan je piekvermogen doet.. van 201 naar +/- 214. maarja, je hoort en leest erg veel, het is moeilijk om de juiste beslissing te nemen.

ik mik al hopend op zo'n 220 tot 230 (piek) pk uit te komen.

om dit te bereiken wil ik niet verder gaan dan een aangepaste uitlaat, chippen en eventueel de inlaat (ik had begrepen dat de inlaat van honda al z.g.a. optimaal is) even kijken waar Mugen mee komt.

ik had ergens al gevonden dat Mugen dit ook gedaan heeft voor de +37pk. uitlaat, inlaat en chippen.

ik denk dat het haalbaar is.
Jo&

Post by Jo& »

Staar je niet blind op pk's alleen. Kijk ook naar koppel. Dat is immers belangrijk om snel op te trekken.
Wat ik persoonlijk belangrijker zou vinden omdat je daar vaker profijt van hebt, dan topspeed. (in mijn geval dan)
ChristopheR

Post by ChristopheR »

En welk spruitstuk is dan het beste??

Redelijk kort bij mij zit kempower en die verdelen Toda! De pk/koppel winst staat er niet bij vermeld. Kost ong. 1000 euro

Of toch voor een ander merk gaan?

Groeten
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

Jo& wrote:Staar je niet blind op pk's alleen. Kijk ook naar koppel. Dat is immers belangrijk om snel op te trekken.
Wat ik persoonlijk belangrijker zou vinden omdat je daar vaker profijt van hebt, dan topspeed. (in mijn geval dan)

i know. Ik gebruik 220 tot 230 pk als richtlijn. Ik weet dat meer koppel zorgt voor snellere acceleratie vanuit stilstand. chippen en race-spruitstuk geeft zowel pk als koppel winst. Ik heb echter geen benul van hoeveel koppelwinst het +/- moet gaan opleveren. op alle leverancier sites wordt vermogenswinst vaak alleen in pk's uitgedrukt, vandaar. maar je hebt gelijk, liever een dot meer koppel dan pk's.

piek pk's weinig met je topsnelheid te maken, dat is weer meer afhankelijk van de overbrengings ratio's van de versnellingsbak icm pk's. topsnelheid boeid me zeer weinig, heb nu een auto die ook 240km/h haalt, in de 3 jaar ooit 1x aangetikt in duitsland... nutteloos :P

m'n motor haalt 295km/h (echte km's, dat is 310 op de teller) :twisted:

EDIT: één chiptune website zegt bij deze CTR +13pk (214) en +22nm koppel (218).
ter info: http://www.bullpower.nl/chiptuning/benz ... 200pk.html
slydawg

Post by slydawg »

Met een goed uitlaat en inlaat systeem moet 220-230pk na afstellen zeker mogelijk zijn.
Met mijn EP3 had ik met bovengenoemde aanpassingen tegen de 230pk en tegen de 220Nm.
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

coowl !
integra

Post by integra »

Ik zou toch zeker voor een volledige toda gaan.
En je zou GruppeM even kunnen mailen of er ook een left hand drive versie komt van hun ram air.
Die is echt super. 8)

Sterker nog terwijl ik aan het typen ben. Staat hij er bij voor left hand.

http://gruppem.co.jp/matching/products_search/details_en.php?goods_id=6841
ChristopheR

Post by ChristopheR »

amai 11pk piekvermogen :shock: bij gruppe m
niet slecht

en voor ongeveer 740 euro omgerekend

ook verkrijgbaar bij kempower, dat denk ik toch staat nog niet op de site
ze hadden de gruppe m voor de ep3 dus lijkt het me logisch voor de fn2 ook
slydawg

Post by slydawg »

ChristopheR wrote:amai 11pk piekvermogen :shock: bij gruppe m
niet slecht

Alleen voor de JDM ep3 hadden ze de gruppe m, niet voor de EU modellen.
Enne, 740euro vind ik veels te duur voor zoiets, dan komt er vast ook nog verzend kosten en wat allemaal bij voordat je het thuis hebt.
wesjes

Post by wesjes »

slydawg wrote:
ChristopheR wrote:amai 11pk piekvermogen :shock: bij gruppe m
niet slecht

Alleen voor de JDM ep3 hadden ze de gruppe m, niet voor de EU modellen.
Enne, 740euro vind ik veels te duur voor zoiets, dan komt er vast ook nog verzend kosten en wat allemaal bij voordat je het thuis hebt.

Dat valt allemaal wel mee, je moet gewoon zorgen dat je een goede importeur te pakken hebt, want als je het laat bezorgen direct uit japan zonder importeur betaal je meestal de hoofdprijs ( prijs is hetzelfde als in japan alleen je betaald dus shipping extra wat vaak erg duur is. + import + douane kosten + Tax ).

Importeur krijgt vaak inkoopsprijzen in japan dus ben je waarschijnlijk wel weer goedkoper uit.

Maar ~700 euro is natuurlijk een hoop geld voor alleen een inlaat.
Ik ben zelf ook erg naief geweest op dat gebied.
ChristopheR

Post by ChristopheR »

ja maar eerst ga ik mij toch bevragen voor een spruitstuk

dat is al een grote kost genoeg

en ja 740 euro is veel geld

maar ik ben niet gehaast :razz:

sinds maart is er een gruppe m voor lefthanddrive

dat zijn toch de EU-modellen?? of niet??
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

Dat klopt, lefthanddrive is voor EU.

bij mij staat inderdaad een uitlaat spruitstuk als nr.1 op de lijst.

voor Gruppe M intake, moet er een gleuf in de motorkap gemaakt worden ??
culasse

Post by culasse »

Bij de Gruppe M moet er een stuk uit de zachtrubberen strip direct aan de voorkant van de motorkap weggesneden worden om voor mee doorvoer van lucht naar de luchthapper te zorgen.
Daarnaast moet het grootste deel van de isolatiemat aan de onderkant van de motorkap worden weggesneden om plaats te maken voor de luchthapper. In de praktijk is al gebleken dat de pasvorm niet geweldig is. Enkele Engelse FN2 eigenaren moesten met ductape allerlei kieren en naden dichtplakken, om te voorkomen dat er al te veel van de aangevoerde lucht in de luchthapper weglekte. Het eindresultaat zag er niet mooi uit, maar het was in ieder geval beter dan standaard.
Overigens hebben sommige van die eigenaren hun wagen al meerdere keren op de rollentestbank gehad en sommigen waren teleurgesteld in het geclaimde extra vermogen dat deze setup volgens Gruppe M zou halen. De opgegeven 14 pk extra werd bij lange na niet gehaald. Dat is ook wel logisch als je de totale constructie van de inlaat bekijkt. De luchthapper bijvoorbeeld zit niet in een directe luchtstroom, maar verscholen achter de horizontale chassisbalk. Aan de bovenkant daarvan wordt de lucht afgesloten door het plastic paneel dat erboven zit. Aan de onderkant ervan wordt opgewarmde lucht van de radiator aangevoerd. Van een ramair effect kan door de plaatsing van de luchthapper geen sprake zijn, of de luchthapper zou direct ergens bij de grille opening geplaatst moeten worden.
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

Je moet je wel realiseren dat dit concept pas tot z'n recht komt als je werkelijk rijdt met de auto, en niet stilstaand op de rollerbank.

al rijdent heb je een flinke luchtstroom die over de motorkap naar deze luchtinlaat stroomt. dit geeft een hogere verse en koude luchtdruk in de luchtbak dan wanneer hij op een rollerbank staat.

al met al is imo 14pk wel erg optimistisch voor alleen een luchtinlaat.
ChristopheR

Post by ChristopheR »

hoeveel pk haalden ze dan wel uit een gruppe m?? :idea:
op de site geven ze 11pk aan!

hoeveel kan een ander spruitstuk opleveren??
want daar heb ik geen benul van?? :-?
slydawg

Post by slydawg »

Niet blindstaren op de opgegeven winsten die ze opgeven, gewoon research doen en naar ervaringen kijken van andere gebruikers alvorens te beslissen.
Het is een samenspel van alles wat je doet, BV. een spruitstuk alleen monteren levert bv 9pk op maar zet je ook een goede inlaat zie je misschien een winst van 15pk, dan de boel afstellen en ga zo maar door. Op die manier haal je het meeste uit je mods.
Een goede inlaat plaatsen die veel meer lucht kan verwerken dan de motor zelf omdat bv de uitlaat restrictief is, je zal dan ook niet het max halen uit de inlaat.
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

is nog wat lastig om het exact aan te geven.

na wat googlen:
Milltek, Hondata ECU. 226BHP

dus zonder Hondata kom je op ongeveer 210 tot 214pk
Locked