Olieverbruik B18C-R
-
Olieverbruik B18C-R
Beste mensen, het is vrij algemeen bekend dat een B18C aardig wat olie kan verbruiken, en dat het vrij normaal is, vooral in hoge toeren.
Nu begin ik dit toch wel aardig zat te worden, bij een beetje sportief straatgedrag kan ik elke 1000km wel een liter bijvullen, tot mijn grote ergenis.
Is het bekend waar dit gebruik vandaan komt? Zou dit puur aan zuigerveren (olieschraap veren) liggen, of zou het ook aan iets anders kunnen liggen?
Kenmerken van mijn olieverbruik:
1) Boven de 8000tpm (redline 9k) grote blauwe pluim achter de auto. Bij 'normaal' gebruik, gen hoge toeren, aanzienlijk minder verbruik.
2) Als ik stationair +8000 tpm ga komt er blauwe pluim onder het blok vandaan! Uitlaatlijn is gasdicht! Zou dit kunnen komen door dat de carterpan iets los komt te staan door een te hoge druk ofzo?
Extra info:
- Blok is recent geflusht
- ECU moet nog afgesteld worden, maar dit zou geen invloed mogen hebben op olievebruik toch?
Nu begin ik dit toch wel aardig zat te worden, bij een beetje sportief straatgedrag kan ik elke 1000km wel een liter bijvullen, tot mijn grote ergenis.
Is het bekend waar dit gebruik vandaan komt? Zou dit puur aan zuigerveren (olieschraap veren) liggen, of zou het ook aan iets anders kunnen liggen?
Kenmerken van mijn olieverbruik:
1) Boven de 8000tpm (redline 9k) grote blauwe pluim achter de auto. Bij 'normaal' gebruik, gen hoge toeren, aanzienlijk minder verbruik.
2) Als ik stationair +8000 tpm ga komt er blauwe pluim onder het blok vandaan! Uitlaatlijn is gasdicht! Zou dit kunnen komen door dat de carterpan iets los komt te staan door een te hoge druk ofzo?
Extra info:
- Blok is recent geflusht
- ECU moet nog afgesteld worden, maar dit zou geen invloed mogen hebben op olievebruik toch?
Vind het altijd maar raar dat iedereen praat over "het normale hoge olieverbruik van een b18c".
Mijn ITR verbruikt zo goed las niks op Castrol 5w-30.
Maar goed, om op je vraag terug te komen:
Je olieverbruik kan komen door verschillende oorzaken, zoals inderdaad versleten zuigerveren, maar het kan ook ontsnappen via je klepsteelafdichtingen.
Op wat voor olie rij je? 0w.....of hoger? En welk type olie?
Je olieverbruik komt NIET door je carterpan verhaal.
Het komt ook niet door je afstelling!
Mijn ITR verbruikt zo goed las niks op Castrol 5w-30.
Maar goed, om op je vraag terug te komen:
Je olieverbruik kan komen door verschillende oorzaken, zoals inderdaad versleten zuigerveren, maar het kan ook ontsnappen via je klepsteelafdichtingen.
-
CyRaX wrote:Je olieverbruik kan komen door verschillende oorzaken, zoals inderdaad versleten zuigerveren, maar het kan ook ontsnappen via je klepsteelafdichtingen.
Klepsteelafdichtingen, dit zou te maken kunnen hebben met het hoge toeren gebeuren, klinkt wel aannemelijk.
Ik rij op 5W-40 olie.
Betreft het carterpan verhaal, iemand een idee waar deze pluim ontsnapt? Ik kan er niet achter komen lijkt echt onder het blok zelf weg te komen.
-
- Gaskleppie
rook onder het blok vandaan lijkt op overmatige carterdruk waardoor het bij alle mogenlijke gaten eruit komt, dus ook uit het potje aan de achtekant van het blok. Lijkt me wel dat er dan iets los ligt. Zomaar daar rook vandaan komen kan in principe niet. Zit de carter druk afvoer nog standaard of zijn daar dingen aan gewijzigt?
Gaskleppie wrote:rook onder het blok vandaan lijkt op overmatige carterdruk waardoor het bij alle mogenlijke gaten eruit komt, dus ook uit het potje aan de achtekant van het blok. Lijkt me wel dat er dan iets los ligt. Zomaar daar rook vandaan komen kan in principe niet. Zit de carter druk afvoer nog standaard of zijn daar dingen aan gewijzigt?
carterdruk door zuigerveren of wanden slecht kan ook.
cilinderwanden worden nog wel es wat gladder bij b-series waardoor ze olie gaan verbruiken.
DC2TYPER wrote:DC2TYPER wrote:Gas geven tot vb 8000rpm, dan gas lossen tot 6500, terug wat gas bijgeven en een rookpluim uit de uitlaat.
Iemand een idee wat de oorzaak van dit fenomeen is?
Klepseals waarschijnlijk.
Heb overigens ook een B18C6 maar ook geen olie verbruik, rij bijna 30.000 km per jaar en hoef dus bijna nooit tussen de beurten door bij te vullen. Heel soms een beetje (waarom soms heb ik geen idee van) maar meestal niet.
-
roblom wrote:DC2TYPER wrote:DC2TYPER wrote:Gas geven tot vb 8000rpm, dan gas lossen tot 6500, terug wat gas bijgeven en een rookpluim uit de uitlaat.
Iemand een idee wat de oorzaak van dit fenomeen is?
Klepseals waarschijnlijk.
Heb overigens ook een B18C6 maar ook geen olie verbruik, rij bijna 30.000 km per jaar en hoef dus bijna nooit tussen de beurten door bij te vullen. Heel soms een beetje (waarom soms heb ik geen idee van) maar meestal niet.
Toen ik mijn ITR bij TCC afleverde, kreeg ik ook te horen dat mijn "hoge" olie verbruik, waarschijnlijk lag aan de klepsealtjes.....
Greetz,