airco stuk??? onder dashboard??
airco stuk??? onder dashboard??
niet voor mij maar voor een kennis.
gaat om itr met airco.
heeft net zn airco laten vullen ,compressor draait wel maar de fan slaat niet en er komt geen koude lucht uit.fan heb ik overbrugd en getest en die werkt.
nu hoor ik wel een sissend geluid als de airco aan staat achter het handschoenkastje naast de verwarmingsblower.
is dit stuk??zoja
kan dit onderdeel gemaakt worden of is dit iets dat volledig moet vervangen worden???
greetz
gaat om itr met airco.
heeft net zn airco laten vullen ,compressor draait wel maar de fan slaat niet en er komt geen koude lucht uit.fan heb ik overbrugd en getest en die werkt.
nu hoor ik wel een sissend geluid als de airco aan staat achter het handschoenkastje naast de verwarmingsblower.
is dit stuk??zoja
kan dit onderdeel gemaakt worden of is dit iets dat volledig moet vervangen worden???
greetz
-
- Posts: 225
- Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm
Een airco systeem die te leeg is maakt bijna altijd een sissend geluid en hoeft nog niet te betekenen dan je airco systeem lek is. Een airco verliest na een aantal jaar geleidelijk zijn koudemiddel en als daardoor de druk te laag/hoog is zorgt de drukschakelaar dat de airco niet meer aanslaat. (Niet alle systemen zijn beveiligd tegen een te hoge druk btw. Integra weet ik zo niet.)
Ik denk dat doordat de ventilator niet heeft gedraaid de druk in het systeem te hoog is opgelopen en daardoor de airco de te veel aan druk geloost heeft om verdere beschadigingen te voorkomen.
Als het goed is heeft diegene die het systeem voor het laatst gevuld heeft ook fluor aan het systeem toegevoegd. Als de airco lek is zou je de lekkage nu ook zo op kunnen sporen.
Ik denk dat je eerst de oorzaak moet zoeken waarom de ventilator niet inschakeld moet oplossen en daarna je airco moet laten controleren op lekkage. Dan gewoon afvullen en rijden maar weer.
Ps; Bij een auto waar de aircoventilator niet meer werk wil de auto stationair nog wel eens heel langzaam gaan draaien. Dat komt doordat de druk in het systeem zo hoog oploopt dat de aircopomp een druk opbouwd van meer dan 25 bar. En dat kost serieus kracht. Zoveel dat de motor stationair zeer langzaam kan gaan draaien, of zelfs afslaat!!!
Ik denk dat doordat de ventilator niet heeft gedraaid de druk in het systeem te hoog is opgelopen en daardoor de airco de te veel aan druk geloost heeft om verdere beschadigingen te voorkomen.
Als het goed is heeft diegene die het systeem voor het laatst gevuld heeft ook fluor aan het systeem toegevoegd. Als de airco lek is zou je de lekkage nu ook zo op kunnen sporen.
Ik denk dat je eerst de oorzaak moet zoeken waarom de ventilator niet inschakeld moet oplossen en daarna je airco moet laten controleren op lekkage. Dan gewoon afvullen en rijden maar weer.
Ps; Bij een auto waar de aircoventilator niet meer werk wil de auto stationair nog wel eens heel langzaam gaan draaien. Dat komt doordat de druk in het systeem zo hoog oploopt dat de aircopomp een druk opbouwd van meer dan 25 bar. En dat kost serieus kracht. Zoveel dat de motor stationair zeer langzaam kan gaan draaien, of zelfs afslaat!!!
Een airco systeem die te leeg is maakt bijna altijd een sissend geluid en hoeft nog niet te betekenen dan je airco systeem lek is. Een airco verliest na een aantal jaar geleidelijk zijn koudemiddel
verliest zijn koudemiddel maar niet lek :-?
het probleem wat ik heb (EP3) is dat een rubber ring op de pomp uitdroogd omdat je de airco te weinig gebruikt en dan gaat lekken.
koudemiddel gaat niet zomaar weg in een gesloten circuit.
-
- Posts: 225
- Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm
-
- Posts: 225
- Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm
Ja, ook een ITR doet dat, maar als de druk in het airco systeem extreem hoog oploopt dan wil de computer het wel bijregelen, maar de stationair regeling trekt het dan gewoon niet meer. IAC klep staat dan maximaal open, maar nog komt er niet genoeg lucht de motor binnen om de motor op zijn normale stationaire toerental te houden. Zo erg remt de aircopomp de motor af door de te hoge druk.
Als je dan plots op het gas gaat staan krijg je leuke effecten kan ik je wel vertellen. De druk in het airco systeem loopt dan zo hoog op 30/40 bar dat hij die druk toch ergens kwijt moet. Kan is groot dat er dan iets stuk gaat. Het is maar net of er een beveiling op zit. Zit die er op dan gaat er vast ergens een overdrukklep open waar de druk langs kan ontsnappen, maar zit die er niet op dan is het maar net wat de zwakste schakel is. Verdamper, condensor of iets anders.
Heb dit bij mijn eigen Prelude gehad. En dat allemaal doordat de aircopomp door bleef draaien terwijl die knop toch echt UIT stond :-?
De aircopomp bij mijn auto word via de ecu aan en uitgezet. Probleem is echter dan ik op een P28 obd1 ecu rij die de aircopomp op de 1 of andere vage manier altijd aangestuurd, maar de ventilator dus niet. Gevolg is bij mij dus dat de druk daardoor te hoog oploopt.
Heb de stekker van de airco pomp er bij mij maar afgetrokken en wanneer het echt te warm is wissel ik gewoon even van ecu........
Als je dan plots op het gas gaat staan krijg je leuke effecten kan ik je wel vertellen. De druk in het airco systeem loopt dan zo hoog op 30/40 bar dat hij die druk toch ergens kwijt moet. Kan is groot dat er dan iets stuk gaat. Het is maar net of er een beveiling op zit. Zit die er op dan gaat er vast ergens een overdrukklep open waar de druk langs kan ontsnappen, maar zit die er niet op dan is het maar net wat de zwakste schakel is. Verdamper, condensor of iets anders.
Heb dit bij mijn eigen Prelude gehad. En dat allemaal doordat de aircopomp door bleef draaien terwijl die knop toch echt UIT stond :-?
De aircopomp bij mijn auto word via de ecu aan en uitgezet. Probleem is echter dan ik op een P28 obd1 ecu rij die de aircopomp op de 1 of andere vage manier altijd aangestuurd, maar de ventilator dus niet. Gevolg is bij mij dus dat de druk daardoor te hoog oploopt.
Heb de stekker van de airco pomp er bij mij maar afgetrokken en wanneer het echt te warm is wissel ik gewoon even van ecu........