stevigheid van een gerichte velg

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

stevigheid van een gerichte velg

Post by frederik »

een kennis van me heeft een velg waar een beetje een onbalans in zit, daardoor zitten er nu trillingen op zijn stuur waneer hij +120km/h rijd.

bij de bandencentrale zeiden ze na het proberen balanceren van de velg/band. dat er maar een kleine onbalans zat in de velg, en dat ze er van verschoten dat je dit al voelde in het stuur.

ze zeiden dat ze wel de velg konden rechten en dat dan het probleem zou wegzijn. nu vroegen wij ons af hoe het dan zit met de stevigheid van de velg, na het richten.

dus ik dacht ik zal het hier eens vragen. het is wel geen velg op een honda, maar dat maakt weinig uit lijkt me.

dus wat denken jullie ? beter een nieuwe velg kopen, of laten richten?
de velg wordt soms ook wel eens gebruikt om het circuit op te gaan en waarschijnlijk komt de onbalans ook door het raken van een curbstone ofzo.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Als de velg gericht kan worden moet je dat gewoon laten doen.
De stevigheid zal niet afnemen hoor.

Er zijn ook grenzen aan wat ze kunnen richten, soms is de velg te krom en moet hij wel vervangen worden.

Gewoon laten richten dus. Geen enkel probleem.
Nana korobi ya oki
kamelenjager
Posts: 145
Joined: Mon Apr 28, 2008 1:50 pm

Post by kamelenjager »

Mogelijke (tijdelijke) oplossing: de velg met een slagje achterop zetten, heeft mijn garage me ooit eens als advies gegeven.
Daar schijn je er minder last van te hebben.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Tja maar je blijft onregelmatige bandenslijtage houden, je kunt hem beter zsm laten richten
Nana korobi ya oki
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

even nog over het richten van velgen. Sommige velgen, en met name de hoogwaardige gesmede japanse velgen ala Volk, Racinghart etc maar ook de superlegera van OZ zijn wel erg gevoelig en kunnen zeker ernstig in kracht afnemen als ze krom geweest zijn.
Bij dat soort velgen waar "forged" op staat uitkijken dus!
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

er zit maar een heel klein beetje een slag in, is zelfs niet zichtbaar, enkel wanneer de velg op de machine draait om hem te balanceren zie je een beetje dat ze op en neer gaat. maar aan de velg zelf is geen zichtbare schade.

het is wel een rota velg, maakt dit uit ?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Staat er "forged" op?
TypitalianR
Posts: 72
Joined: Thu Feb 19, 2009 10:51 pm

Post by TypitalianR »

Zolang er geen scheurtjes en barsten nu al inzitten blijft het alluminium gewoon heel en hard.

no problem.
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

Gaskleppie wrote:Staat er "forged" op?


dat betwijfel ik van rota's :wink:
Locked